کد خبر: ۷۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۴

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: منکرات مسئولین، اعتقاد مردم را عوض می کند

بسیاری از مشکلات جامعه ما به این خاطر است که امور به کسی سپرده می‌شود که کننده آن کار نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر داشتن شناخت نسبت به شب قدر تاکید و اظهار کرد: باید توجه کنیم که در تمام طول سال تنها یک شب، شب قدر است بنابراین شبی بی‌نظیر می‌باشد که احیای این شب اهمیت بسیاری دارد.

آیت الله حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار شیرازه بهترین عبادت در شب قدر را تفکر و مباحثات علمی دانست و افزود: باید ابتدا شب قدر را بخوبی بشناسیم و این شب را با معرفت احیاء بگیریم؛ شب قدر شب قرائت قرآن، اقامه نماز و دعا است اما از معصوم روایت داریم کسی که در شب قدر مباحثات و مذاکره علمی کند از دعای در این شب بهتر است.

وی با اشاره به این سخن امام علی(ع) که می فرمایند خدا رحمت کند انسانی را که جایگاه خودش را می شناسد، گفت: انسانی که جایگاه، قدر و اندازه خودش را می‌شناسد و خود را مدیریت می‌کند، هیچگاه به حقوق دیگران تجاوز نمی‌کند و در مسئولیت های اجتماعی دچار تنبلی نمی‌شود.

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر انسان قدر و اندازه خود را بداند سراغ کاری که اندازه او نیست نمی‌رود، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات جامعه ما به این خاطر است که امور به کسی سپرده می‌شود که کننده آن کار نیست در حالی که تدین انسان ایجاب می‌کند اگر در انجام کاری توانایی یا تخصص نداریم، باید از قبول آن امتناع کنیم.

این مقام روحانی ضمن اشاره به نامه‌های فراوان امیرالمومنین(ع) به کارگزاران حکومت گفت: وقتی مالک اشتر می‌خواهد والی مصر شود، حضرت علی(ع) نامه‌ای به وی می‌نویسد که نامه بهترین استاد به بهترین شاگرد و بهترین کلام و توصیه است و در ابعاد مختلف اخلاق کارگزاران نقل شده که انسان به ویژه مسئولین باید آن را نصب‌العین خود قرار دهند.

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نامه امام علی(ع) به مالک اشتر برای مسئولین جامع‌الاخلاق است، تصریح کرد: اخلاق فقط به معنای خوشرو بودن نیست و استفاده از ظرفیت‌های جامعه را هم شامل می شود؛ درحالی که اکنون یکی از مشکلات اساسی جامعه این است که از ظرفیت‌های رها و استعدادهای فراوان جامعه استفاده نمی‌کنیم.

آیت الله بنیادی با اشاره به اینکه برخی جوامع جوان هستند اما مستعد نیستند، گفت: جامعه ایرانی هم جوان است و هم مستعد ضمن اینکه منابع طبیعی فراوانی داریم و باید از این ظرفیت‌ها بخوبی استفاده شود.

وی به محتوای نامه امام علی(ع) به مالک اشاره و اظهار کرد: حضرت در این نامه رابطه بین مردم و حاکمان را بیان می‌کند و به مالک توصیه می‌کند که از مردم مشورت گرفته و از نظر آنان استفاده کند.

آیت الله بنیادی با تصریح اینکه اختلاس‌ها یک ناهنجاری در جامعه ایجاد می‌کند، گفت: امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر بر حفظ بیت‌المال تاکید و می‌فرمایند کم شدن یک درهم از بیت المال، مانند این است که کوهی از اموال مردم کم شود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه مردم به حاکمان است و کارهای خوب و بد آنان در جامعه اثر می گذارد، بیان کرد: گاهی مباحث منکر، کوچک است که اخلاق جامعه را تغییر می‌دهد ولی منکرات بزرگ در اعمال مسئولین، اعتقادات مردم را عوض می کند و متصدیان امور حکومتی باید مراقب رفتارشان باشند.

نظرات بینندگان