کد خبر: ۷۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۴
رفتارشناسي‌ هاشمي و خانواده‌اش در رقابت‌هاي سياسي؛

انتخابات‌ها تنها با «انتخاب گزينه هاشمي» مشروع است!

تقلب... اين مهمترين چالشي است كه خانواده هاشمي‌ رفسنجانی طي ساليان اخير با آن دست و پنجه نرم كرده و هربار با بهانه‌اي تازه كالبد جنازه اين مولود شوم را مي‌شكافند تا از دل آن اهداف سياسي خود را متولد كنند.
به گزارش شیرازه به نقل از روزنامه جوان، تقلب... اين مهمترين چالشي است كه خانواده هاشمي رفسنجانی طي ساليان اخير با آن دست و پنجه نرم كرده و هربار با بهانه‌اي تازه كالبد جنازه اين مولود شوم را مي‌شكافند تا از دل آن اهداف سياسي خود را متولد كنند. اين در حالي است كه هاشمي رفسنجانی و خانواده‌اش عملا با ادعاهاي مخلتفي كه در تمامي اين ايام انجام داده‌اند، پس از انتخابات سال ۷۶، عملا اكثر انتخابات‌هاي برگزار شده در جمهوري اسلامي را توام با تقلب قلمداد كرده‌اند.

تقلب در انتخابات مجلس ششم

آغاز القاي توهم تقلب در انتخابات توسط هاشمي رفسنجانی و فرزندانشان به انتخابات مجلس ششم در سال ۸۷ باز مي‌گردد. جايي كه تمامي اركان اجرايي انتخابات كشور در اختيار اصلاح‌طلبان قرار داشت. اگرچه آن روزگاران، هاشمي و فرزندانش به رغم تمام ژست‌هاي روشنفكري كه داشتند در زمره جناح راست سنتي قرار مي‌گرفتند و چپ‌هاي نوگرا كه در ادامه نام اصلاح‌طلب را برخود نهادند، چندان دل خوشي از راست‌هاي سنتي نداشتند. درست در همان زمان بود كه هاشمي رفسنجانی كه تنها دو سال از تحويل دادن پست رياست جمهوري‌اش به خاتمي مي‌گذشت، هوس نشستن بر كرسي رياست مجلس را كرد و با سر ليستي كارگزاران وارد انتخابات مجلس شد. اما اين ورود نتيجه‌اي جز اين نداشت كه هاشمي رفسنجانی كه آن روزها سردار سازندگي خطابش مي‌كردند، رتبه سي ام از شهر تهران را در انتخابات كسب كند و حتي پس از بازشماري صندوق‌ها كه باعث شد ايشان تا رتبه بيستم شهر تهران صعود كند، هاشمي آن انتخابات را توام با تقلب ناميد و از حضور در مجلس انصراف داد.

تقلب در سال ۸۴، ادعاي تازه هاشمي

با پايان يافتن دوران رياست جمهوري خاتمي و آغاز دگرديسي‌هاي هاشمي رفسنجانی كه باعث گرايش يافتن وي به سمت جريان اصلاح‌طلب شد، اين چهره سياسي مشهور، بار ديگر تصميم گرفت تا بخت خود را در انتخابات رياست جمهوري سال ۸۴ با عنوان چهره مستقل بيازمايد.

چهره مستقلي كه با راه يافتن وي به دور دوم انتخابات، تبديل به تمامي سرمايه‌ها و داشته‌هاي اصلاح‌طلبان در برابر احمدي نژادي شد كه در ميان هفت كانديداي آن روزها كمترين شانس را براي پيروزي وي قائل بودند. سوم تيرماه سال ۸۴ نيز ستاره اقبال هاشمي رفسنجاني ندرخشيد و وي بارديگر طعم دومين شكست خود را در يك آزمون بزرگ چشيد. شكستي تلخ براي يكي از سرشناس‌ترين چهره‌هاي انقلابي، اگرچه پس از آن بود كه تلخي‌هاي اين شكست با پيروزي وي در انتخابات مجلس خبرگان رهبري از حوزه انتخابيه تهران و سپس رسيدن به رياست اين مجلس كمي به شيريني گراييد. البته هاشمي رفسنجاني اين روزها، در سخناني ادعا كرده كه در آن دوره از انتخابات نيز تقلب صورت گرفته و استانداران دولت اصلاحات كار را رها كرده بودند و هرچه خواستن در صندوق ريختند.

۸۸ تقلبي كه فتنه شد

شايد مهمترين ادعاي هاشمي، ادعاي تقلب در انتخابات سال ۸۸ بود. جايي كه حتي خانواده آيت‌الله نيز وارد ميدان شدند و بخشي از كار را براي پيروز كردن ميرحسين موسوي در انتخابات به عهده گرفتند. در انتخابات سال ۸۸ تمامي تخم مرغ‌هاي هاشمي و خانواده‌اش در سبد ميرحسين موسوي قرار گرفت. موضوعي كه به ضرر نخست وزير دوران دفاع مقدس تمام شد و احمدي نژاد در آن مناظره معروف با سنجاق كردن موسوي به هاشمي، ‌پايگاه رأي وي را تا حد زيادي از بين برد. شكست خوردن ميرحسين موسوي در سال ۸۸، عملا به معناي ريختن تمام آبروي سياسي خاندان هاشمي بود. ماجرايي كه آقاي هاشمي و خانواده‌اش حاضر به پذيرش آن نبودند و همين عدم پذيرش وقايع تلخي را در كشور به وجود آورد كه حال ميرحسين موسوي و همسرش مشغول پرداختن هزينه‌هاي آن هستند.

تقلبي كه تقلب نبود

اما تمامي ادعاهاي آقاي هاشمي و خانواده‌اش در خصوص تقلب در سه دوره انتخابات مهم در كشور در حالي است كه در سال ۹۲ و در دوره‌اي كه تيم محمود احمدي نژاد به عنوان يكي از رقباي جدي سياسي آيت‌الله مسئوليت برگزاري انتخابات را برعهده داشت، بار ديگر آيت‌الله و خانواده‌اش، اين بار با همراهي اصلاح‌طلبان در قامت دفاع و حمايت از حسن روحاني برآمد و اين بار پس از سه دور شكست متوالي در انتخابات، ستاره بخت آيت‌الله درخشيد و گزينه مورد نظرش موفق به كسب اكثريت آرا براي پيروزي در انتخابات شد. اما ادعاهاي آيت‌الله هاشمي در خصوص تقلب در انتخابات در حالي است كه ايشان و خانواده‌اش هيچ ادعايي در خصوص بروز تقلب در انتخابات سال ۹۲ ندارند، تا اين فرضيه به اثبات برسد كه براي آقاي هاشمي و خانواده‌اش هر انتخاباتي كه مهره مورد حمايت آنان پيروز نشود، ‌در آن انتخابات تقلب صورت گرفته است.

موسوي لاري: رأي همان بود كه اعلام شد

تمامي اينها در حالي است كه وزير كشور دوران خاتمي نيز درباره انتخابات سال ۸۴ نظري مخالف هاشمي رفسنجاني دارد.

موسوي لاري در مصاحبه‌اي كه در سال ۱۳۸۷ انجام داده است انتخابات سال ۸۴ را از سالم‌ترين انتخابات‌هاي پس از انقلاب عنوان مي‌كند و مي‌گويد به اعتقاد من و در سال ۸۴ و روز اخذ رأي يعني گرفتن رأي از مردم، شمارش و اعلام نتايج از سلامت‌ترين انتخابات در طول دوران پس از انقلاب بود.

وزير كشور دوران اصلاحات با قاطعيت مي‌گويد: رأي همان بود و آنچه اعلام شد رأي مردم بود.

موسوي لاري در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فارس در سال ۱۳۹۱ بر اين نكته تأكيد مي‌كند كه با سيستم موجود در داخل كشور تقلب بي‌معناست و امكان تقلب وجود ندارد.

صداي همقطاران بلند شد

ادعاهاي مكرر هاشمي رفسنجانی در خصوص تقلب در انتخابات، صداي بسياري از همقطاران وي را نيز بلند كرده و مديران دوران اصلاحات كه عملكردشان توسط هاشمي رفسنجاني زير سؤال رفته است، در مقام دفاع از خود برآمده‌اند.

در همين ارتباط سيد عبدالمحمد زاهدي استاندار دولت خاتمي كه هم‌اكنون نيز در دولت يازدهم استانداري كردستان را برعهده دارد، در گفت‌و‌گو با فارس، در واكنش به اظهارات هاشمي‌رفسنجاني مبني بر اينكه استاندارهاي اصلاح‌طلب سال ۸۴ كار را به كلي رها كردند، اظهار داشت: نه اينگونه نبود؛ حداقل بنده به عنوان يك اصلاح‌طلب در انتخابات شركت و پيگير كار بودم. وي افزود: هيچ انتخاباتي بدون عيب و نقص برگزار نمي‌شود اما در انتخابات ۸۴ واقعاً رأي مردم احمدي‌نژاد بود.

افتخار مي‌كنيم در دوره اصلاحات «احمدي‌نژاد» بيرون آمد

محمود ميرلوحي، معاون حقوقي و پارلماني وزارت كشور دولت هشتم نيز در گفت‌وگو با همين خبرگزاري، درباره اظهارات اخير هاشمي‌رفسنجاني مبني بر اينكه در سال ۸۴ استاندارها كار را رها كردند، اظهار داشت: با توجه به احترامي كه براي آقاي هاشمي قائلم اما در انتخابات سال ۸۴ تمام تلاش خود را انجام داديم و افتخارمان اين است كه آقاي احمدي‌نژاد از صندوق بيرون آمد و اين از افتخارات اصلاح‌طلبان است كه انتخابات سالم برگزار شد و بي‌طرف بوديم.

وي تصريح‌كرد: اينكه استانداران دلسرد شدند برداشت آقاي هاشمي است و ما از اين طرف قضيه مي‌گوييم كه دوستان ما در چارچوب قانون تلاش خود را كردند و دليل اينكه در آن انتخابات آقاي احمدي‌نژاد پيروز شد به دليل تعدد كانديداهاي اصلاح‌طلب بود.

ميرلوحي با بيان اينكه در انتخابات سال ۸۴ به آقاي هاشمي جفا شد، گفت: اما نبايد استانداران، زحمات وزارت كشور و سلامت كار وزارت كشور ناديده گرفته شود چراكه سعي كرديم بي‌طرف بمانيم.

تصور رفسنجاني از انتخابات ۸۴ درست نيست

موسي الرضا ثروتي نماينده مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به سخنان اخير هاشمي رفسنجاني مبني بر شهبه‌دار بودن نتايج انتخابات رياست جمهوري سال ۱۳۸۴ گفت:‌انتخابات‌هاي متعددي در طول اين ۳۵ سال در جمهوري اسلامي ايران برگزار شده است و در هيچ دوره‌اي هم نتيجه آن قابل پيش‌بيني نبوده است، اما همان نتايج بر مبناي تصميم‌گيري مردم بوده و هيچ‌گاه تقلبي صورت نگرفته است.

وي خطاهاي اصلاح‌طلبان در دوره هشت ساله را يادآور شد و بيان كرد:‌عزل و نصب‌هاي حداكثري، ساختارشكني‌ها نسبت به خطوط قرمز نظام و به چالش كشيدن حاكميت، سبب شد مردم در انتخابات سال ۸۴ به احمدي‌نژاد رأي دهند، با اينكه در مرحله اول انتخابات رأي هاشمي رفسنجاني بيشتر بود.

ثروتي تأكيد كرد:‌برخلاف اظهارات هاشمي رفسنجاني، استانداران اصلاح‌طلب در سال ۸۴ اساساً كاري از دستشان هم بر نمي‌آمد، زيرا مردم در نتيجه عملكرد افراطي اصلاح‌طلبان، تصميم خود را براي رأي به محمود احمدي‌نژاد شد و در اين‌باره آقاي هاشمي تصور درستي ندارد.

ادعاي هاشمي دولت روحاني را نامشروع مي‌كند

پرويز سروري قائم مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي نيز، با اشاره به مواضع اخير هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي شوراي مركزي حزب اراده ملت و بيان اينكه در انتخابات سال ۸۴ رياست جمهوري تقلب شده بود، اظهار كرد: آقاي هاشمي مي‌دانستند كه اصلاح‌طلبان در انتخابات ۸۴ با تمام توان به دنبال پيروزي هستند و چنين سخناني ناشي از اشتباه محاسباتي وي است.

وي افزود: تمام استانداران در آن انتخابات از جناح اصلاح‌طلب بودند اما عده‌اي از نزديكان وي با نظرسازي كردن اينطور القا كردند كه تمام رأي‌ها به سبد وي ريخته مي‌شود و امروز اين موضع گيري‌ها ريشه در همان روزها دارد.

وي با تأكيد بر اينكه ادعاي هاشمي درباره انتخابات سال ۸۴ در اصل منجر به نامشروع ساختن دولت جديد مي‌شود، اضافه كرد: نظام پاي اختلاف ناچيز رأي آقاي روحاني با ديگر نامزدها ايستاد و رأي‌ها با دقت تمام شمارش شد اما اظهارات آقاي هاشمي باعث مي‌شود اين تصور به‌وجود بيايد كه اين اختلاف ناچيز هم با تخلف به‌وجود آمده است و اين قضيه به ضرر آقاي هاشمي و همفكرانش است. قائم مقام جمعيت رهپويان با اشاره به اينكه چنين اظهاراتي فقط معاندان و بدخواهان نظام جمهوري اسلامي را خوشحال مي‌كند، توضيح داد: چنين اظهاراتي مصرف داخلي دارد و طعمه خوبي براي جريانات برانداز است كه خوراك تبليغاتي خويش را به دست بياورند و مايه تأسف است كه هاشمي رفسنجاني چنين اظهاراتي مي‌كند.

تأييد و رد گزينشي سلامت انتخابات توهين به مردم است

محمد ابراهيم محبي نماينده مردم سنقر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اقدام هاشمي در رد سلامت انتخابات رياست جمهوري سال ۸۴ گفت: اينكه آقاي هاشمي وقتي در يك انتخابات پيروز نمي‌شود آن را به تقلب متهم مي‌كند جاي تعجب دارد. وي با بيان اينكه زير سؤال بردن سلامت انتخابات سال ۸۴ به نوعي خدشه به سلامت دولت خاتمي است، افزود: همه مي‌دانند كه در انتخابات جمهوري اسلامي هيچ مكانيزمي براي تحقق تقلب وجود ندارد. محبي تصريح كرد: در انتخابات ۸۸ وقتي ادعاي تقلب در انتخابات مطرح شد خود مدعيان تقلب نيز اذعان كردند كه انتخابات سالم بوده است پس اظهارات اين روزهاي آقاي هاشمي با هيچ عقل و منطقي سازگار نيست.

نماينده مردم سنقر با بيان اينكه رفسنجاني نبايد براي دولت و كشور حاشيه‌سازي كند، گفت: انتظار داريم آقاي هاشمي همواره به رأي مردم احترام بگذارد چه آن زماني كه رأي مي‌آورد و چه آن زماني كه رأي نمي‌آورد. تأييد و رد گزينشي سلامت انتخابات توسط هاشمي توهين به مردم است.
نظرات بینندگان