کد خبر: ۷۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۴
کارشناس جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با شیرازه:

هزینه ساخت یک سردخانه 2 میلیارد تومان است/ از هزار و 277 واحد صنایع تبدیلی تنها 479 واحد فعالند/ فقط 19 سردخانه در فارس فعال است

تاکنون 19سردخانه ساخته شده که با ظرفیت 37 هزار تن اشتغال 154نفر را محقق کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، پس از گلایه های مدیرکل تعاون روستایی فارس مبنی بر کمبود سردخانه ها برای نگهداری از محصولات خریداری شده از کشاورزان به سراغ مسئولین سازمان جهاد کشاورزی رفتیم تا از تعداد سردخانه های فارس و چرایی عدم فعالیت برخی از آنها را جویا شویم اما کسی جز یک کارشناس حاضر به پاسخگویی نشد.

محمد لیاقت، کارشناس آمار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با شیرازه گفت: تا پایان سال 93 تعداد صد و یک جواز احداث سردخانه با ظرفیتی بالغ بر 264هزارتن صادر شده که اشتغال هزار و 61 نفر برای آن پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: تاکنون 19سردخانه ساخته شده که با ظرفیت 37 هزار تن اشتغال 154نفر را محقق کرده است.

لیاقت با بیان اینکه 10 سردخانه‌ زیرصفر در کنار نخلستان‌های منطقه خشت شهرستان کازرون به منظور نگهداری خرما احداث شده است، گفت: همچنین سه سردخانه در شیراز، دو تا در جهرم و در هرکدام از شهرستان‌های اقلید، بوانات و مُهر یک سردخانه به منظور نگهداری محصولات ساخته شده است.

به گفته وی، متوسط سرمایه‌گذاری برای ساخت یک سردخانه متوسط حدود یک و نیم میلیارد تومان است که با در نظر گرفتن قیمت زمین، متقاضی باید برای احداث یک سردخانه قابل قبول در اِشل صنعتی حداقل دومیلیارد تومان آورده داشته باشد.

این کارشناس آمار سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: احداث اتاق‌های سرد کوچک در کنار باغ‌ها با 700میلیون تومان سرمایه امکان‌پذیر است و این درحالی است که یک شرکت در جهرم برای احداث سردخانه 12میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

لیاقت با بیان اینکه قسمتی از هدف‌گذاری و استراتژی توسعه صنایع تبدیلی در راستای احداث سردخانه است و در 5سال اخیر به این موضوع به صورت ویژه توجه شده، گفت: تعداد جوازها به سرعت افزایش می‌یابد و سرعت به تولید رسیدن در این واحد بیش از سایر واحدهاست.

وی در پاسخ به این سوال که جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران چه حمایتی می‌کند، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص منابعی ندارد ولی از آنجا که احداث سردخانه، اولویت و نیاز استان در بخش کشاورزی است، سرمایه‌گذاران را برای دریافت وام به بانک معرفی می‌کند.

این کارشناس آمار سازمان جهاد کشاورزی در بخش دیگری از این گفتگو درمورد وضعیت صنایع تبدیلی هم توضیح داد: تا پایان سال 93 برای تعداد هزار و 277 واحد صنایع تبدیلی جواز صادر شده که ظرفیت اسمی پیش‌بینی شده برای این واحدها 5هزار و 527 هزار تن (5/5میلیون تن) است و برای 16هزار و 507 نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد.

لیاقت با بیان اینکه تعداد 479 واحد به تولید رسیده‌اند، گفت: شش هزار و 74نفر در این واحدها مشغول به‌کار هستند و دوهزار و 337 هزار تن(3/2میلیون تن) محصولات در این واحدها فرآوری می‌شود.

وی اعلام کرد: واحدهای صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی فارس در سال گذشته 14هزار و 500تن محصول به ارزش 5/33 میلیون دلار صادرات داشته‌اند.

لیاقت عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی غیر از آب معدنی و نوشابه، برای سایر محصولات جواز صنایع تبدیلی صادر کرده و از فرآوری محصولات حمایت می‌کند.

این کارشناس آمار سازمان جهاد کشاورزی متذکر شد: سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در راستای سازمان جهاد کشاورزی برای صنایع تبدیلی غذایی جواز صادر می‌کنند و آمار ذکر شده فقط مربوط به سازمان جهاد کشاورزی است.

نظرات بینندگان