کد خبر: ۷۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۴

احیای آخرین بازمانده باغ اتابکی شیراز

آخرین بازمانده باغ دوره اتابکی در شیراز قرار است احیا شود تا تاریخ همچنان در بافت تاریخی شهر جاری باشد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، در شیراز سالها پیش محله ای به نام «سرباغ» در بافت تاریخی شهر وجود داشت. محله مذکور به این خاطر سرباغ نامیده می شد که در جوار باغهایی قرار داشت که مربوط به دوره اتابکی بود.

باغهای دوره اتابکی در طول تاریخ به تدریج کوچک و کوچک تر شدند تا اینکه از باغهای وسیع آن دوران لکه های کوچکی باقی ماند که در خانه های این بافت پراکنده شدند.

حالا از آن باغهای اتابکی، باغچه ای کوچک باقی مانده که قبلا به خانه تاریخی منطقی نژاد در خیابان ۹ دی متصل بود.

نائب رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس گفت: چند سال پیش قبل از اینکه خیابان ۹ دی که از میان بافت تاریخی شیراز می گذرد، احداث شود این باغ که آخرین بازمانده باغهای اتابکی شیراز محسوب می شود توسط مالکان وقت عمارت منطقی نژاد، به شهرداری شیراز واگذار شد.

شیراز

مینا بادیه پیمای در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اکنون فقط این باغ در شیراز مربوط به دوره مذکور باقیمانده است و می توان با اجرای طرح های مختلفی، هویت این باغ را همچنان حفظ کرد.

در این راستا شهرداری شیراز قصد ساماندهی این باغ را دارد، باغی که در جوار خیابان ۹ دی شیراز واقع شده و با احیاء آن می توان همچنان تاریخ را در این بخش از بافت تاریخی شهر جاری کرد.

شهرداری باغ اتابکی را احیاء می کند

شهردار بافت تاریخی فرهنگی شیراز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: شهرداری طرح های مختلفی را برای احیاء بافت تاریخی ازجمله بدنه سازی، پیاده رو سازی، فضاسازی و... اجرا کرده است.

ابراهیمی خداشناس گفت: قصد داریم ابن باغ که مساحت کوچکی نیز دارد به شکل مناسبی ساماندهی کنیم.

در این رابطه خبرنگار مهر پیشنهاد داد که باغ مذکور شکل و شمایل باغی خود را همچنان حفظ کند و شهرداری طرح های احیا را برای آن اجرا کند و برای معرفی این باغ به مردم نیز تابلوهای اطلاع رسانی لازم را نیز نصب کند که شهردار بافت تاریخی شیراز با استقبال از این امر عنوان کرد: می توانیم طرح های مناسب احیاء را برای این باغ اجرا کنیم تا هم باغ سامان یابد و هم ارزشهای فرهنگی باغ دست نخورده باقی بماند.

شیراز

به گزارش مهر، احیاء این باغ می تواند یک اقدام فرهنگی در راستای حفظ داشته های میراثی و فرهنگی شهر به حساب آید که تاریخ را در شیراز و در بافت تاریخی شهر زنده نگه دارد.

بافت تاریخی شهر شیراز مساحتی حدود ۳۶۰ هکتار دارد و اجرای طرح های این چنینی می تواند در راستای احیاء بافت و زنده کردن ارزشهای فرهنگی این محدوده موثر واقع شود.

باغ اتابکی در بافت تاریخی شیراز احیاء می شود تا تاریخ در بافت تاریخی شهر که این روزها درگیر مشکلاتی نظیر تخریب و... همچنان جاری باشد.

 


نظرات بینندگان