کد خبر: ۷۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۴
متن و حاشیه آخرین جلسه شورای شهر شیراز

از مشاورین «به درد نخور شیرازی» تا جنجال بر سر «یک ایستگاه مترو» و تعطیلی 10 روزه شورا

ما اعتقاد داشتیم مسیر قطار شهری باید از کنار رودخانه خشک برود اما کارشناسان تهرانی نپذیرفتند!

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، مدتی است که جلسات شورای شهر شیراز در دو بخش علنی و غیرعلنی برگزار می‌شود اما برخلاف روال سابق دو ساعت ابتدایی جلسه غیرعلنی و در ادامه جلسه علنی می‌شود. در صدو ششمین جلسه شورای شهر دستور کاری درمورد تغییرات ایستگاه زند وکیل قطار شهری در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفت که به صحن علنی نیز کشیده شد و اعضای شورای شهر در رأی‌گیری که به صورت کتبی انجام شد با 13 رأی موافق، به جابه‌جایی ایستگاه زند وکیل از جلو حمام بهارستان به مجاور باغ نظر رأی دادند و 7 نفر از جمله تمام اعضای کمیسیون عمران شورای شهر شیراز با این جابه‌جایی مخالفت داشتند.

احمدرضا نقیب‌زاده، عضو شورای شهر شیراز در مخالفت با بیان اینکه جابه‌جایی ایستگاه معنا ندارد، اظهار کرد: این ایستگاه تنها ایستگاه واقع در بافت تاریخی فرهنگی شیراز است و با حذف آن امکان خدمات‌رسانی به بافت حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه حذف ایستگاه وکیل و جایگزینی تونل وحشت به‌جای آن در فرآیندی غیرکارشناسانه ظلم به شهر شیراز است، گفت: شهرداری پیگیر حذف این ایستگاه به بهانه جایگزینی آن با تونلی که شهروندان را با تسمه جابجا می‌کند است و این بحثی غیر‌کارشناسی بوده و علاوه بر حذف امکان ارائه خدمات در بافت تاریخی فرهنگی، باعث ایجاد فاصله دو کیلومتری بین ایستگاه زند تا ولیعصر(عج) می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با بیان اینکه ایستگاه وکیل یکی از مهم‌ترین 12 ایستگاه فاز دو خط یک قطار شهری است، خاطرنشان کرد: فازیک خط یک بعد از 12سال به بهره‌برداری رسید و امیدواریم تا اوایل سال 1396 فاز دو خط یک هم به بهره‌برداری برسد اما حذف ایستگاه وکیل به بهانه زمانبر بودن اجرای آن درحالی که بیش از 14 سال از عملیات اجرایی آن گذشته است، هیچ توجیه منطقی برای محروم کردن بافت تاریخی فرهنگی از دریافت خدمات نیست.

محسن معین، عضو دیگر شورای شهر در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگار شیرازه توضیح داد: مدتی است از طرف برخی اعضای شورای شهر پیشنهاد حذف ایستگاه وکیل که در مجاورت با حمام بهارستان است، مطرح شده و شهرداری و سازمان قطار شهری هم با آن موافق هستند.

این عضو شورا به نظر موافقان اشاره و تصریح کرد: موافقان حذف ایستگاه وکیل معتقدند نزدیک‌ترین فاصله با بازار، ایستگاه چهارراه زند است که از این ایستگاه تا کنار آموزش و پرورش را می‌خواهند یک تونل زیرزمینی احداث کنند و مسافرین به صورت حمل ریلی که در فرودگاه‌ها مشاهده می‌شود جابه‌جا شوند اما باید توجه کرد که این اقدام نیازمند هزینه‌های اضافه است و اجرای آن محدودیت‌هایی دارد.

وی با اعتقاد بر اینکه در طول سالیان گذشته مطالعات کارشناسی عمیقی برای ایستگاه‌های قطار شهری انجام شده است، گفت: قطار شهری یک طرح حاکمیتی، ملی و استانی است و به تصویب شورای عالی وزارت کشور رسیده است که تصمیم برای حذف و یا ابقای یک ایستگاه آن صرفا در اختیار شورا نیست و دولت که بخش عمده اعتبارات را تامین کرده نیز در تصمیم دخیل است و باید به تایید فرمانداری و کارشناسان شورای عالی ترافیک وزارت کشور نیز برسد.

معین استدلال برخی اعضای شورا مبنی بر حذف ایستگاه وکیل به این دلیل که به مردم قول دادیم فاز دوم خط یک قطار شهری که از میدان نمازی تا میدان الله است را تا پایان سال 95 افتتاح کنیم، نادرست دانست و افزود: مشکلات مالی و اجرایی احداث ایستگاه وکیل دلیل منطقی برای حذف این ایستگاه نیست و حذف آن به نوعی پاک کردن صورت مساله است هرچند مطمئنم با توجه به اینکه هیچکدام از قول‌های قبلی سروقت عمل نشد، حتی با حذف ایستگاه وکیل بازهم فاز دو خط یک تا پایان 95 به بهره‌برداری نمی‌رسد!

این عضو شورای شهر بیان کرد: ما به عنوان متولیان شهری و نمایندگان مردم و کسانی که به صورت نسبی مسائل کارشناسی را درک می‌کنند، نباید منافع کوتاه مدت مردم را بر منافع دراز مدت آنان ترجیح دهیم و در طول سال‌های آینده یک احساس خسران و غمی داشته باشیم که بگوییم چرا در زمانی که امکانات فراهم بود از احداث ایستگاه صرف‌نظر کردند.

وی با تاکید بر اینکه تنها ایستگاهی که از نظر جغرافیایی در محدوده 350 هکتاری بافت قدیم است ایستگاه وکیل می‌باشد، گفت: گردشگرانی که به شیراز می‌آیند هدفشان گردش در مناطق مرفه‌نشین شمالی نیست و می‌خواهند در بافت تاریخی فرهنگی گردش کنند بنابراین باید روی این بافت سرمایه‌گذاری کرد.

ما اعتقاد داشتیم مسیر قطار شهری باید از کنار رودخانه خشک برود اما کارشناسان تهرانی نپذیرفتند!

این عضوشورا جذب مسافر در فرایند احداث ایستگاه‌ها را بسیار مهم دانست و یادآور شد: چند سال قبل در زمان مطالعات متروی شیراز، ما اعتقاد داشتیم مسیر آن باید از کنار رودخانه خشک برود که زود اجرا شود و هزینه تملک کمتری داشته باشد اما کارشناسان تهران نپذیرفتند و استدلال کردند که باید مسیری باشد که جذب مسافر داشته باشد.

معین همچنین به مشکل کمبود واگن‌های قطار شهری اشاره و اظهار کرد: اکنون تعداد واگن‌های فاز یک خط یک 25واگن است که جوابگوی این فاز نیست و این خط عملا به عنوان یک خط سمبلیک و نمایشی درآمده است چراکه ساعت حرکت واگن‌ها مطابق با استاندارد جهانی نیست و بهتر است 25 واگنی که در سال آینده به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه می‌شود نیز در همین فاز به کار گرفته شود.

شهردار شیراز هم در گفتگو با خبرنگار شیرازه ضمن اذعان به اینکه انصافا از روز اولی که شهردار شدم تصمیمات شورای شهر فنی و در جهت منافع مردم بوده است، تصریح کرد: نمی‌دانم به چه زبانی بگویم که این ایستگاه حذف نمی‌شود؛ در ابتدا ایستگاه‌ها به صورت یک نقطه بر روی نقشه مشخص شدند اگر ایستگاه در محل قبلی احداث شود 470متر با بازار فاصله دارد که پس از یکسال مطالعه مشاور و قطار شهری، با طرح جدید این فاصله به 260متر کاهش می‌یابد.

علیرضا پاک‌فطرت با بیان اینکه من به بازار علاقه دارم و بازار حیاط یک شهر است، تاکید کرد: بازار وکیل یک بازار میراثی است و اگر کاری انجام می‌شود، باید به نفع بازار باشد.

وی افزود: در مورد احداث این ایستگاه باید مسائل میراثی، اجرایی، تملکی و تاسیسات زیرزمینی در نظر گرفته و مهندسی ارزش شود و با توجه به تملک‌های هزینه‌بر بازار باید آستانه صبر بازار مدنظر قرار می‌گرفت چراکه در پروژه‌هایی بازمان کمتر بازاریان از مزاحمت برای کسب خود گلایه‌های بسیار داشته‌اند.

پاک‌فطرت با بیان اینکه در مسیر تونل «واک‌وی» قرار می‌دهیم چنانکه در فرودگاه امام خمینی (ره) مانند بسیاری از فرودگاه‌های دنیا بخشی از مسیر یک تا دو کیلومتری را با «واک وی» طی می‌کنند، تصریح کرد: مانند مسیر ساختمان قطار شهری تا ایستگاه شاهد که به روش اتریشی احداث شده، در این قسمت نیز به همین روش یک تونل حداقل 12 متری احداث می‌کنیم که در این تونل در عرض 4متر در دو طرف با ارتفاع 10متر یک بازارچه سنتی احداث می‌شود.

مشاورین شیرازی در حد پروژه‌های شهر نیستند!

شهردار شیراز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مشاوران طرح شیرازی بوده‌اند، گفت: اینگونه نیست که نخواهیم از مشاورین شیرازی استفاده کنیم اما واقعیت این است که مشاور شیرازی در حد این طرح نداریم و مشاوران بسیاری از طرح‌های ما مانند پل چمران، پل کابلی ولی‌عصر(عج) تهرانی یا به عبارتی نیمچه بین‌المللی هستند هرچند که مشاورین دانشگاه شیراز را به عنوان کارفرما و بازوی راستمان در کنار خود داریم.

محمد حق نگر رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز گفت: از ایستگاه ولیعصر(عج) تا بازار را می‌توان از قطار فانتزی استفاده کرد که به‌صورت روگذر باشد و به همراه «واک وی» می‌تواند در جذب مسافر نقش ایفا کند.

وی یادآور شد: زمان برای ما خیلی مهم است و اگر بنا بود ایستگاه وکیل احداث شود بیش از دو سال به زمان بهره‌برداری افزوده می‌شد و ازنظر روانی باری را بر ذهن جامعه تحمیل می‌کرد.

در ادامه جلسه حقدل، رئیس شورای شهر از اعضای شورا خواست تا در جلسه آینده توضیحات زمانی، مدیرعامل سازمان قطار شهری را شنیده و با اطلاعات کامل درخصوص قطار شهری مصاحبه کنند.

حقدل در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه مردم انقلابی شیراز در راهپمایی روز قدس از مظلومان جهان در مقابل ددصفتان حمایت می‌کنند، درخصوص تغییرات مدیریتی استان فارس هم گفت: دکتر احمدی، استاندار سابق فارس تعاملات خوبی در استان برقرار کرد و امیدواریم شرایط مطلوبی برای انتخاب استاندار جدید فراهم شود و دولت باید در این خصوص به نظرات نماینده ولی‌فقیه در استان توجه داشته باشد.

در ادامه جلسه شورای شهر که با حضور فرماندار شیراز و معاون وی برگزار شد، پس از سخنان فرماندار شیراز اعضای شورا درخواست صحبت داشتند که رئیس شورای شهر از آنان تقاضا کرد مطالب را در جلسه غیرعلنی مطرح کنند.

هاجری، عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: در سال گذشته نسبت به مساجد سخت‌گیری شد و بودجه 80میلیاردی که برای مساجد در نظر گرفته بودیم را بخاطر دید فرمانداری به 2میلیارد کاهش دادیم.

محمدیان، عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز هم در این خصوص تصریح کرد: وهابیت در شهر منزل مسکونی می‌خرد و با تغییر کاربری به مسجد تبدیل می‌کند اما شورای سومین حرم اهل بیت(ع) هنوز مصوب نکرده که در تغییر کاربری برای مسجد چه کمکی شود.

وی با بیان اینکه در طرح تفضلی شیراز آنچنان که شایسته یک شهر با عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) است، مسجد پیش‌بینی نشده است، گفت: یکی از کارهای فرهنگی شورا این است که کمک کند تا در حریم‌های چند کیلومتری که مسجدی ساخته نشده برای ساخت مسجد اقدام شود و همانطور که فرماندار قبلی می‌‌گفت «در جاهایی که نمی‌توانیم کمک کنیم، سکوت می‌کنیم!» اکنون هم اگر نمی‌توانید کمک کنید، حداقل سکوت کنید!

بنابراین گزارش در صد وششمین جلسه شورای شهر که دقایقی از آن نیز به مداحی اختصاص یافت! تنها یک دستور کار از 9 دستور کار بررسی شد که این رویه مورد اعتراض پاک‌فطرت، عضو شورای شهر هم قرار گرفت که نسبت به وقت تلف شده معترض بود و گفت: با گذشت یک ساعت و 45 دقیقه از شروع جلسه علنی هنوز وارد دستور کار نشده‌ایم که لازم است دستور کارها را کاهش دهید چون هرهفته به صحن می‌آیند اما بدون بررسی به جلسه آینده موکول می‌شوند.

براساس تنها مصوبه این جلسه شورای شهر به درخواست کمیسیون برنامه و بودجه، نرخ ارزش معاملاتی ساختمان با موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداری‌ها که مربوط به جریمه تخلفات ساختمانی است پس از دوسال افزایش یافت. براین اساس نرخ جریمه ساختمان‌های تجاری با سازه بتونی و فلزی 83 درصد، ساختمان تجاری با سازه آجری که بیشترین تخلف در آن مشاهده شده 164 درصد و ساختمان‌های مسکونی 53 درصد افزایش یافت.

همچنین در جلسه علنی شورای شهر هیات رئیسه شورا پیشنهاد مرخصی اعضای شورا را مطرح کرد که با اکثریت آراء اعضاء قرار شد شورای شهر از عید فطر به مدت 10 روز تعطیل باشد.

در پایان جلسه نیز به مناسبت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از تعدادی از مدیران، کارمندان، پارکبانان و پاکبانان تجلیل شد.

نظرات بینندگان