کد خبر: ۷۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۴

روزانه ۹۵۰ تن زباله در شیراز جمع آوری می شود + عکس

پاکبانان شیراز مردان خستگی‌ناپذیر سکوت شب هستند که با تلاش خود شهری پاک در صبحگاه‌ هر روز به شهروندان هدیه می‌کنند.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، در حال حاضر یکهزار و 523 پاکبان در شهر شیراز فعال هستند که نظافت شهر شیراز در خیابان‌های و معابر اصلی و فرعی، رفوژها، کوچه‌ها و معابر از ساعت 4 صبح تا 12 ظهر بر عهده دارند.

مردانی که با عشق به‌کار خود مشغولند و در صبحدم علاوه بر اینکه آبادی و امنیت را در خیابان‌های شهر بیشتر می‌کنند بسیاری نیز نگهبان اموال مردم هستند.اما این تلاشگرانی که صبحدم را با مردم بوده و برای داشتن محیطی پاک تلاش می‌کنند درخواست‌هایی از شهروندان دارند و آن نیز پرتاب نکردن شبانه زباله در خیابان‌های و معابر اصلی و فرعی شهر است.

برخی مواقع پرتاب یک قوطی آب در خیابان این پاکبان را مجبور می‌کند در دل خودروها آن را جمع کنند و متاسفانه بر اثر تصادف جان خود را از دست داده و یا نقص عضو شوند که شایسته انصاف یک شهروند نیست.

خبرنگار تسنیم به‌منظور انعکاس فعالیت‌های مردان پرتلاش شب شیراز در بازدیدی شبانه و صبحگاهی به همراه معاون اجرایی و مدیرروابط عمومی سازمان پسماند شهرداری شیراز از نزدیک در نقاط مختلف شهر از بافت قدیمی تا بالا شهر و پایین شهر در جریان فعالیت پاکبانان قرار گرفت. آنچه در زیر از نظر شما مخاطبان می‌گذرد گزارشی  از فعالیت‌های پاکبانان در شهر شیراز است.

توجه به معیشت پاکبانان و فراهم کردن امکانات رفاهی

در این بازدید، پاکبانان درد و دل‌هایی داشتند و بحث مهم آنان نیز پرداخت به موقع حق و حقوقشان بود و آن اینکه ماهانه در تاریخی مشخص همانند سایرکارکنان به‌حساب واریز شود.

پاکبانان زحمت‌کش شهر که صبح خود را با تلاشی بی‌امان برای پاکیزگی شهر آغاز کرده بودند همچنین خواستار توجه بیشتر مسئولان شهرداری برای فراهم کردن امکانات رفاهی و استفاده از تسهیلات مختلف بودند.

یکی از پاکبانان از صاحبان مغازه‌ها به‌ویژه مغازه‌های میوه فروشی گلایه کرد و اظهار داشت: متاسفانه صاحبان برخی از این مغازه‌ها زباله‌ها خود را در پیاده‌رو ریخته و چهره نازیبایی در آخر شب ایجاد می‌کنند.

وی افزود: باید ساماندهی مغازه‌ها همانند دیگر نقاط شهر از جمله دروازه کازرون که یکی از بازارهای معروف فروش میوه است طوری باشد که هر مغازه‌دار سطل زباله بزرگ در درون مغازه خود نگهداری کرده و زباله‌ها را درون آن سطل ریخته تا هم به‌راحتی قابل بازیافت بوده و هم اینکه پیاده‌روهای شهر و جدول‌های آب را کثیف نکنند.

یکی دیگر از پاکبانان همچنین از عدم رعایت بهداشت و قانون جمع‌آوری زباله توسط برخی شهروندان گلایه کرد و اظهار داشت : برخی از شهروندان زباله‌ها را در بلوار شهر و یا در انتهای کوچه بر روی هم می‌گذارند که این علاوه بر ایجاد چهره نازیبا سبب پاره کردن ظرف زباله توسط گربه‌ها و ریختن آن در محیط شهری می‌شود.

تولید روزانه 950 تن زباله در شیراز

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  با اشاره به فعالیت پاکبانان در سطح شهر کلان شهر شیراز اظهار داشت:روزانه 950 تن زباله در شیراز تولید می‌شود که در فصل تابستان در برخی مواقع به‌طور میانگین به 970 تن می‌رسد.

صمدپناهیان با بیان اینکه در مناطق 10 گانه شیراز یکهزار و 523 پاکبان فعال هستند گفت: این افراد تلاشگر هر روز صبح از ساعت 4 تا 12 ظهر به پاکسازی رفوژه اصلی شهر، حاشیه خیابان، کوچه‌ها و معابر فرعی و اصلی می‌پردازند.

فعالیت 350 بیل‌دار در شیراز

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز با بیان اینکه 350 بیل‌دار به‌طور شبانه اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها در شهر شیراز می‌کنند تصریح کرد: زباله‌های جمع‌آوری شده به ایستگاه پیرنیا انتقال داده شده و شبانه نیز به بیرون از شهر منتقل می‌شود.

پناهیان با بیان اینکه در سایت برمشور که سایت بزرگ دفن زباله شیراز است خط 250 تنی سورتینگ فعال است که اقدام به تفیکک زباله‌ها می‌کند افزود: همچنین خط دیگر سورتینگ زباله با همین تناژ نیز در دست اجرا است که با بهره‌برداری از آن میزان سورتینگ زباله به 500 تن می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش تولید زباله یکی از سیاست‌های پیش روی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز است خاطرنشان کرد: در این زمینه آموزش مهم‌ترین اصل است و در این راستا نیز آموزشگران تخصصی تفکیک زباله نیز آموزش‌های لازم را انجام می‌دهند.

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز با بیان اینکه قرار داد سطل‌ در شهر به‌ویژه سرکوچه‌ها و خیابان‌‍‌ها برای جمع‌آوری زباله استاندارد نیست افزود: در اینن زمینه باید فرهنگ‌سازی لازم در شهر صورت گیرد تا مردم کمتر تولید زباله داشته و تنها زباله درون منزل خود را در ساعت خاص بیرون گذارند.

پناهیان گفت: اینکه بخواهیم سطل‌ها و یا ظروف خاص را در معابر اصلی قرار داده و به شهروندان اعلام کرد در هر زمان از روز زباله را در این محل قرار دهید این استاندار نبوده و مقروم به صرفه هم نیست.

این مسئول بیان کرد: در نظافت‌های شهری نیز عملکرد پیمانکاران از حجمی به مترمربعی تغییر یافته و پیمانکار نیز موظف هستند بر حسب مترمربع نظافت در روز را انجام دهد تا عملکردها نیز مناسب شود.

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز با بیان اینکه داشتن شهر زیبا و تمیز اولویت‌های مهم این سازمان است گفت: در راستای تکریم زائران حرم سوم اهل بیت(ع) نیز به صورت شبانه‌روز 15 پاکبان حفظ و نگهداری محیط اطراف حرم را برعهده داشته و خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند.

زباله بازار میوه شیراز ساماندهی شد

وی به مشکلات موجود در بازار میوه دروازه کازرون به‌عنوان یکی از بازارهای میوه قدیمی و مشهور شهر اشاره کرد و گفت: در این بازار نیز سطل‌های زباله بین مغازه‌داران توزیع و با نگهداری این سطل‌ها در درون مغازه‌ها زباله‌ها با روش‌های مناسب جمع‌آوری می‌شود.

پناهیان بیان کرد: با این روش کمتر پسماندهای مغازه‌های سبزی و میوه‌فروشی در خیابان رها می‌شود و یک ساماندهی مناسب در جمع‌آوری زباله‌ها صورت گرفته و بهداشت محیط نیز به نوعی حفظ شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین زباله شیراز در مناطق یک و چهار با تناژ 160 و 330 تن جمع‌آوری می‌شود گفت: زباله‌های میوه و سبزی‌فروش‌ها به ورمی کمپوست، سرشاخه‌ها برای بارور شدن کودها و 70 تن نیز مواد نیز به چرخه بر می‌گردد.

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز  بیان کرد: در موضوع نخاله‌های ساختمانی پسماند شهداری شیراز باکس‌های 2.5 مترمکعبی را تهیه و با اعلام گشت‌های سازمان برای ساماندهی خاک و نخاله شهروندان در اختیار آنان قرار می‌دهد.

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز گفت: با این طرح که در برخی نقاط نیز پاکت‌های غلتان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا زباله‌ها نیز جمع‌آوری شود و با این روش کنترل‌های لازم در خاکبرداری صورت می‌گیرد.

به گزارش تسنیم، آنچه باید امروز بیش از هر چیز مورد توجه شهروندان شیرازی قرار گیرد توجه به تفکیک زباله از مبدا است وحرکت به سمت کاهش تولید زباله است.توجه شهروندان بر حفظ محیط زیست و رها نکردن زباله‌ها در سطح شهر و قرار دادن آن در سطل‌های زباله مخصوص برای جلوگیری از ریختن شیرآبه زباله‌ها در کوچه‌ها و درب منازل نیز موضوع مهمی است که در حفظ و زیبایی و بهداشت شهر تاثیرگذار است.


نظرات بینندگان