کد خبر: ۷۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۴
معیارهای انتخاب یک قاضی نمونه

رئیس دادگستری فارس: بهترین قضات هم ممکن است اشتباه کنند/ دادستان شیراز: حکم قاضی باید مثل شمشیر هندی برنده باشد

کسی که زود عصبانی می‌شود و از کوره درمی رود شایسته قضاوت نیست.
شیرازه، سرویس اجتماعی: رئیس کل دادگستری استان فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام‌یک از احادیث امیرالمومنین(ع) را بیشتر مدنظر دارید، گفت: مسلمانان باید همه سفارشات امیرالمومین(ع) را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند اما این حدیث امام علی(ع) که می‌فرمایند «آنچه را برای خود می‌پسندید برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند» بسیار پرمحتواست و به انسان برای رعایت عدالت کمک می‌کند.

علی القاصی‌مهر در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص ویژگی‌ها و معیار انتخاب یک قاضی به نامه امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر اشاره و اظهار کرد: حضرت در این نامه می‌فرمایند که برای منصب و جایگاه قضاوت بهترین‌ها را گزینش و انتخاب کنید، کسی که از نظر علم و فضل از همه برتر است و پس از آنکه بهترین را انتخاب کردید، باز برای آن‌ها ناظرینی را قرار دهید که بر کار و عملکرد آنان نظارت کند و به شما گزارش دهد.

وی با بیان اینکه کلام امیرالمونین(ع) نشان‌دهنده این است که حتی در بهترین قضات هم ممکن است زمینه خطا و لغزش وجود داشته باشد، گفت: سفارشاتی که مولای متقیان درخصوص قضات دارند نشان از خطیر بودن این جایگاه و اهمیت کاری است که دستگاه قضا و قاضی برعهده دارد که مربوط به جان، مال و ناموس مردم می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز هم درگفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند فرصت ها مثل ابر بهار می‌گذرند، تاکید کرد: باید از فرصت‌ها در جهت خیر و خوبی استفاده کرد.

طهماسب یزدانیان با تصریح اینکه حضرت علی(ع) در فرمانشان به مالک اشتر درمورد همه طبقات جامعه به مالک سفارش کرده‌اند، گفت: امیرالمومنین(ع) درمورد نظامیان و افسران نظامی و سپاهیان اینطور می فرماید که بر آن افسر اعتماد کنید که نجیب و پرهیزکار باشد، دست هرزه به ناموس کس نینداخته و مال حرام نخورده باشد.

وی با تاکید بر اینکه افسران باید هوای سربازان را داشته باشد، بیان کرد: حضرت علی(ع) به سپاه افتخار می‌کند و می‌فرماید من آن افسر را دوست دارم که سربازان را از همه بیشتر دوست داشته باشد، افسر من به خونی که در زیر کلاه تو و در کاسه سرت موج می زند افتخار می‌کنم.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با اشاره به کلام امیرالمومنین(ع) وظایف و ویژگی‌های قضات را برشمرد و گفت: قاضی در صدور حکم نباید عجله کند بلکه باید اجازه دهد حقیقت به آهستگی برای او روشن شود زیرا تصمیمی که با عجله باشد کمتر به حقیقت نزدیک است؛ از طرف دیگر کند شدن رسیدگی به پرونده مردم را آزار می‌دهد بنابراین وقتی قاضی به نتیجه رسید، باید تصمیم را بگیرد و آنگاه که محکمه عدالت به صدور حکم فرمان می‌دهد باید مانند شمشیر هندی برنده و همچون کوهی آهنین محکم باشد و هرگز جایز نیست قاضی در تصمیم خویش دستخوش تردید و حیرت گردد.

یزدانیان بر خونسرد و بردبار بودن قضات تاکید و اظهار کرد: کسی که زود عصبانی می‌شود و از کوره درمی رود شایسته قضاوت نیست زیرا اشخاص عصبانی و پرحررات نمی توانند به خوبی حقیقت را درک کنند.

نظرات بینندگان