کد خبر: ۷۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۴

سرباز فراری کیست؟/ خدمت نرفته ها از چه مواردی محروم می شوند

هر شخصی در قبال خدماتی كه از جامعه خود دریافت می‌كند باید وظایفی را انجام دهد که یكی از این وظایف خدمت وظیفه عمومی یا همان سربازی است.
به گزارش شیرازه، خدمت وظیفه عمومی تكلیفی است عام‌الشمول كه همه ایرانیان باید در قبال ملت و كشور خود بدون هرگونه تبعیض، اقدام به آن كنند. گرچه درباره شیوه كنونی آن انتقادات جدی بسیاری وجود دارد ولی در هر صورت كسی حق دور زدن خدمت به مملكت خود را ندارد. در واقع هر شخصی در قبال خدماتی كه از جامعه خود دریافت می‌كند باید وظایفی را انجام دهد. یكی از این وظایف در بسیاری از كشورهای جهان، خدمت وظیفه عمومی یا همان سربازی است.

سرباز فراری چه کسی است؟
برابر ماده 58 قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولان غایبی كه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا سه ماه باشد، به سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت آنان از سه ماه تا یك سال باشد، به شش ماه اضافه خدمت تنبیه می‌گردند و مشمولینی كه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح از یك سال تجاوز نماید علاوه بر شش ماه اضافه خدمت، فراری محسوب شده و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
اگر سربازی نروید از چه خدماتی محروم می شوید؟
خدمت نرفته ها از موارد زیر محروم هستند: الف- شرکت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه. ب- دریافت هر گونه وام و تسهیلات بانكی.    ج- کاندیدا شدن جهت انتخابات    د- دریافت اصل گواهینامه دیپلم و دانشگاه   ﻫ- صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و- دریافت مستمری از سازمان‌های دولتی  ز- استخدام دولتی.‬

آنهایی که جریمه می‌شوند
 به منظور اجرای عدالت از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تصمیم گرفته شد بر اساس لایحه بودجه سال 94 مشمولانی که بیش از 8 سال غایب و سن آنها حداقل 27 سال و حداکثر 50 سال است و کارایی لازم برای نیروهای مسلح را ندارند و خدمت آنها در کنار سایر عزیزان سرباز روحیه سربازان را خراب می‌کند و کارایی آنها را نیز کاهش می‌دهد با پرداخت جریمه تعیین تکلیف شوند. در حال حاضر مبلغ پیشنهادی 20 تا 50 میلیون تومان است.

نظرات بینندگان