کد خبر: ۷۲۷۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس در بازدید از شیرازه:

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری معنا ندارد/ موسوی لاری بخشنامه کرد با دفاتر شورای نگهبان همکاری نکنند!

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با اشاره به برخی اقدامات داوطلبان احتمالی مجلس شورای اسلامی گفت: همه فعالیت های انتخاباتی داوطلبان احتمالی مجلس شورای اسلامی در استان فارس را رصد می کنیم.

شیرازه - تقویم را که نگاه میکنی و ورق بر 26 تیرماه قرار می‌گیرد، در کنار ذکر زیبای اللهم صل علی محمد وآل محمد، نوشته شده: "سالروز تاسیس شورای نگهبان"؛ نهادی که به اذعان دوست و دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی، تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است.

نهادی که اگرچه در دیگر کشورهای جهان نیز به نوعی و با عناوین دیگر چون "دادگاه قانون اساسی" و یا "دیوان قانون اساسی" پیش بینی شده و ضمانتی بر تحقق ایدئولوژی کشور در قالب حکومت مطلوب است، اما در جمهوری اسلامی ایران از سوی دشمنان و بدخواهان آماج شدیدترین اتهامات و تهمت‌ها قرار گرفته است و بازه ای را تشکیل می‌دهد که از تردید در اصل تشکیل این شورا یعنی نظارت استصوابی را شامل شده و تا توهین و مطالب طنز برای مسئولان این نهاد انقلابی را در برمی گیرد.

بدخواهی و سعایتی که از این نهاد اثرگذار چهره ای مظلوم ساخته به‌گونه‌ای که گاه تلاش دست اندرکاران این مجموعه به جای مقابله با توطئه دشمنان، باید به سمت تنویر افکار عمومی داخل سوق یابد.

روز 26 تیرماه بهانه ای شد تا از احمد رنجبر، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس برای حضور در دفتر شیرازه دعوت کنیم، دعوتی که با پاسخ مثبت و گرم وی همراه شد و میزبانی اعضای تحریریه رسانه انقلابی شیرازه از این معلم بازنشسته را در پی داشت.

رنجبر سرد و گرم روزگار انقلاب را چشیده؛ با حضور در همه پرسي و انتخابات هاي بعد از انقلاب مجرب گشته و با تشكيل دفاتر استاني شوراي نگهبان در سال 1379، با دفتر استان همکاری کرده و از سال 1381 تاکنون سرپرستی دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس را عهده دار است.

جان کلام او در برابر سختی‌ها و بدخواهی‌هایی که به شورای نگهبان وارد می شود را میتوان در شعری منسوب به صائب تبریزی خلاصه کرد که "پایداری و استقامت میخ/ سزد گر عبرت بشر گردد/ بر سرش هر چه بیشتر کوبند/ پایداریش بیشتر گردد".

* دشمن به‌دنبال ایجاد شبهه در عملکرد مقتدرانه شورای نگهبان است

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در گفتگو با شیرازه، سال 94 را از جمله سال های حساس و خبرساز برای انقلاب می داند و می گوید: امیدواریم همچون دیگر دوره ها به یاری خداوند و عنایت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، هدایت، توصیه ها و تذکرات مقام معظم رهبری و دعای مؤمنان از این گردنه حساس عبور کنیم تا دوستان انقلاب شاد و دشمنان همچنان ناراحت باشند و توطئه دشمنان خارجی و عوامل داخلی خنثی شود.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

رنجبر با بیان اینکه تکیه گاه انقلاب اسلامی خداست و هر کاری که متکی بر خدا باشد دور از شکست است، می‌افزاید: خوشبین هستم چرا که نسل جدید انقلاب برای پاسداری از انقلاب اسلامی پا به کارتر و پا به رکاب تر است و رویش ها را که مشاهده می‌کنیم مایه امیدواری و خوشحالی است و ان شاء الله ثمراتش را خواهیم دید.

وی با اشاره به اهمیت کار رسانه ای در افزایش بصیرت مردم و پاسخ به اظهارات کسانی که چشم امید به استفاده از فرصت های سیاسی و اجتماعی بسته اند، خاطرنشان می‌کند: تبیین بسیاری از سخنان مقام معظم رهبری ضروروتی است که نباید از آن غافل شد چرا که بسیاری از افراد ممکن است جزئیات فرمایشات معظم له را نشنیده و یا متوجه نباشند.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

رنجبر با اشاره به هجمه ای که علیه شورای نگهبان قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، تصریح می‌کند: مردم باید درخواست و مطالبه شان از شورا این باشد که شورا با تمام توان از اسلامیت و جمهوریت و سلامت ارکان اجرائی نظام براساس اهداف و شعار انقلاب و نیز خواسته امام خمینی رحمه الله منطبق بر قانون اساسی دفاع کند، گاه دشمن آنچنان فضا سازی می‌کند که باید به شبهات ایجاد شده در افکار عمومی پاسخ دهیم.

وی معتقد است که این شرائط می طلبد تا با تبیین، روشنگری و تحلیل، مطالب به مردم منتقل شود، چراکه قطعا مردمی که دل در گرو انقلاب دارند و بارها و بارها وظیفه خود را نسبت به نظام نشان داده ند، وقتی آگاهی و بصیرت لازم را پیدا کنند دیگر نیاز به زحمت زیادی نیست و دشمن هر اقدامی که انجام دهد بی تأثیر خواهد بود، و این روشنگری وظیفه رسانه است.

*شورای نگهبان از تغییر تدریجی نظام با قوانین مخالف شرع و قانون اساسی جلوگیری می کند

سرپرست دفتر نظارت و بازررسی انتخابات استان فارس می گوید: بخشی از مبنای ایجاد شورای نگهبان نتیجه مطالعه تجربه کشورهای مختلف بوده است که آنها برای سلامت قوانین وضع شده و یا ورود افراد به چرخه قدرت از نهادهایی مثل دادگاه قانون اساسی، و یا دیوان قانون اساسی بهره برداری می کنند.

رنجبر معتقد است که فرآیند کار در سایر کشورها با سازوکار و وظایف مرتبط با شورای نگهبان تفاوت دارد، چرا که ما علاوه بر تجربه دیگر کشورها، از تجربه مشروطیت نیز برخوردار هستیم. تجربه ای که در آن دوره و بر اساس متمم قانون اساسی، قوانینی که به تصویب مجلس شورای ملی می رسید باید به تایید پنج مجتهد جامع الشرائط برسد و با موازین شرعی تطبیق داده شود. لکن به دلیل توطئه دشمنان به سرنوشت خوبی نرسید.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

او می‌افزاید: با این همه در زمان تدوین قانون اساسی از تمامی تجربیات گذشته بهره مند و نهاد شورای نگهبان پیش بینی شد که مهمترین وظیفه اش نظارت بر قوانین مصوب مجلس است که مطابق با شرع مقدس اسلام باشد و مغایر با قانون اساسی نباشد.

رنجبر خاطرنشان می‌کند: وجود شورای نگهبان سبب می شود تا یکی از راه های نفوذ دشمنان انقلاب که همانا تغییر تدریجی و آرام قوانین و جایگزینی با قوانین خلاف شرع و قانون اساسی است، جلوگیری و بدین طریق جمهوریت و اسلامیت نظام تضمین شود.

وی می‌گوید: از سویی قانون اساسی کشور در طول زمان احتیاج به تفسیر دارد که بر اساس قانون، تنها شورای نگهبان مرجع تفسیر قانون اساسی است و هر کس نباید قانون اساسی را تفسیر کند. وظیفه دیگر شورای نگهبان نظارت بر انتخابات های مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و همه پرسی ها است.

*معرفی اعضای هیئت نظارت بر انتخابات دور دهم مجلس در فارس به مرکز

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با اشاره به دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، می گوید: اعضای پیشنهادی هیئت نظارت شورای نگهبان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبری به مرکز اعلام شده اما هنوز نفرات مشخص نشده اند.

رنجبر با اشاره به فرآیند انتخابات اعضای هیئت نظارت بر انتخابات، می‌افزاید: قاعده این است که در هر انتخاباتی که شورای نگهبان نظارت را عهده دار است برای تسهیل و دسترسی بیشتر در سطح کشور و برای نظارت بر انتخابات، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مركب از معتمدین آگاه به مسائل انتخابات و نیز عضویت برخی اعضای شورای نگهبان انتخاب می شوند.

وی معتقد است که هم اکنون این هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با حضور آیت الله جنتی، آیت الله یزدی، دکتر ره پیک، معاون اجرائی شورای نگهبان، حجت الاسلام رئیسی، معاون قوه قضائیه و علیزاده، قائم مقام، دبیر و حقوق دان شورا تشکیل شده است و این هیئت نیز در هر استانی پنج نفر را انتخاب و به عنوان هیئت نظارت آن استان معرفی می کنند.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

رنجبر ادامه می‌دهد: معمولا برای بررسی، دو یا سه برابر نیرویی را که نیاز دارند، شناسایی و در مورد صلاحیت آنها تحقیق می کنند و از بین آنها پنج نفر از افراد واجد شرایط به عنوان اعضای استانی هیئت نظارت بر انتخابات منصوب می کنند و همین فرآیند نیز برای شهرستان و برای بخش ادامه می یابد با این تفاوت که در بخش ها صدور حکم از سوی هیئت نظارت استان است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان تشکیل هیئت های شهرستانی و بخش ها، می گوید: بازه زمانی خاصی ندارند، بر اساس قانون برای تشکیل هیئت مرکزی باید همزمان با شروع فرآیند انتخابات و اعلام رسمی وزارت کشور شروع شود اما شهرستان ها و استان ها به مرور و بر اساس جدول زمان بندی که دارند مورد بررسي قرار می گیرد.

*اقتضائات نوع انتخابات ممکن است به معرفی هیئت نظارت و ناظرین جدید منجر شود

سرپرست دفتر نظارت و بازررسی انتخابات فارس درخصوص ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات مجلس دهم و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان می افزاید: دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان در معرفی افراد واجد شرایط نقش دارد و این نقش حالت مشاوره به مرکز را دارد و با قطعیت نمیتوان گفت که چه کسی انتخاب میشود و چه کسی انتخاب نمی شود.

وی تصریح می‌کند: اقتضائات انتخابات متفاوت است، در انتخابات ریاست جمهوری حساسیت محلی کمتر است حال انکه در انتخابات مجلس ملاحظات قومی، منطقه ای و وابستگی افراد به داوطلبان در نظر گرفته می شود تا از اعمال سلیقه، گروه گرایی و قوم گرایی در هیئت نظارت و افراد ناظر شعب جلوگیری شود و مجموعه ای بی طرف در انتخابات باشد و این چالشی است که روبروی مسئولین دفاتر در شهرستانها می باشد و فردی در یک دوره در ترکیب هیئت و ناظرین هست و در دور دیگر ممکن است وجود نداشته باشد.

رنجبر ادامه می‌دهد: برای نمونه اگر در بررسی ها متوجه شدیم فردی در محافل یکی از داوطلبان فعال است، زمانی که می خواهیم از وي برای انتخابات استفاده کنیم، این فرد در اولویت قرار نگرفته و حذف می شود.

*دستور مقام معظم رهبری برای راه اندازی دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان

سرپرست دفتر نظارت و بازررسی انتخابات استان فارس با تشریح پیشینه راه اندازی دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان در استانها می گوید: در سال 1379 اعضای محترم شورای نگهبان خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و گزارشی از عملکرد شورا را عرضه كردند، در آن زمان یک بحث این بود که بدون امکانات و تشکیلات اعضای شورا چگونه بر روند انتخابات در سطح کشور نظارت مؤثر داشته باشند.

رنجبر بررسی صلاحیت داوطلبان را نیازمند ابزار و امکانات می‌داند و معتقد است که دستگاه های اطلاعاتی، قضایی و امنیتی موظف هستند که اطلاعات درباره افراد را در اختیار شورا قرار دهند، اما اگر این کار درست و به موقع صورت نگرفت تکلیف چیست؟

وی ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری در آن جلسه فرمودند: "می توانید یک تشکیلات ثابت، قوی و چابک و آماده به کار در تمام سال داشته باشید، مانعی ندارد، این می‌شود. شما می توانید به تعداد حوزه های مهم که در کشور هستند عناصر ثابت داشته باشید".

رنجبر با اشاره به مردمی بودن شورای نگهبان اظهار می‌کند: صاحبان اصلی انقلاب مردم هستند که هم انقلاب را ایجاد و هم آنرا پاسداری می کنند.

وی می‌گوید: این که کار مردم در دست خود مردم باشد یک مزیت است و نشانه علاقه مندی مردم، اما کار تخصصی را باید به آنان آموزش داد. چرا که نظارت بر انتخابات یک فرآیند پیچیده ای دارد.

وی با بیان اینکه بدون آموزش هیچ کاری صحیح انجام نمی شود و آموزش شرط اول هر کاری است، عنوان می‌کند: در نظارت بر انتخابات باید تکنیک های نظارتی را به ناظرین آموزش داد و به آنها آموخت که راه صیانت از آراء و جلوگیری از تخلف چگونه است. و باید گذرگاه ها را به آنها یاد داد.

رنجبر تصریح می‌کند: در انتخاب ناظران هرکس که به نظام دلبستگس و وابستگی دارد و متدین، ولایی و مستقل است مورد توجه قرار می گیرد.

وی می‌افزاید: در ناظران شورا افراد مختلفی اعم از کشاورز، بازاری، راننده، کارمند، استاد دانشگاه و روحانی و از هر قشری حضور دارد.

رنجبر در مورد مسئولیت خطیر بررسی صلاحیت ها خاطر نشان می‌کند: عملکرد ما در نظارت بر انتخابات همانند یک تیغ دو لبه است که از یک طرف نظام، خون شهدا و بازخواست آنان در قیامت است، و از طرف دیگر فرد داوطلب و حقوق وی است که اجازه نمی‌دهد بدون بررسی تصمیم گیری کرد.

او ادامه می‌دهد: باید تا آنجا که امکان دارد تحقیق و مستندات محکمه پسند مثبت یا منفی را جمع اوری کرده سپس به بررسی پرداخت. خود داوطلبان هم می توانند در این زمینه کمک نمایند. چون در بررسی صلاحیت احراز صلاحیت شرط است.

تمامی فعالیت‌های انتخاباتی در فارس را رصد می‌کنیم/ نباید سرنوشت کشور را به یک افطاری گره زد/ سفارش پذیری در شورای نگهبان معنا ندارد

*عدم وجود هرگونه توصیه و سفارش پذیری از صدر تا ذيل شوراي نگهبان

سرپرست دفتر نظارت و بازرسي انتخابات استان فارس در پاسخ به پرسشي درخصوص چگونگي احراز صلاحيت برخي داوطلبان در مركز استان يا هيئت مركزي با وجود ردصلاحيت در مراحل ابتدايي مي گويد: در بررسي صلاحيت اين هيئت اجرائي است كه صلاحيت افراد را بررسي مي كند و ما تنها نظارت مي كنيم.

رنجبر خاطرنشان می‌کند: ما نظارت مي كنيم بررسي كه در هيئت اجرائي صورت مي گيرد درست انجام مي شود يا نه؟ اگر كوتاهي يا حق كسي ضايع شود، اينجا حساس مي شويم و لذا ممكن است برخی از كساني كه در هيئت اجرائي ردصلاحيت مي شوند را هيئت نظارت تأييد كند و همچنين ممكن است فرد یا افرادی را كه هيئت اجرائي تأييد مي كند هيئت نظارت رد نمايد چرا كه مستندات را نگاه مي كنيم و ممكن است مستندات متفاوت باشد.

وي با بيان اينكه اطلاعات در سطوح مختلف متفاوت است و همسان نيست؛ تصريح می‌کند: در بررسي صلاحيت در محل تولد ، محل تحصيل و كار داوطلب تحقيق مي كنيم كه اين بررسي از طرق مختلف شامل منابع چهارگانه، رسانه‌ها و تحقیق میدانی صورت مي‌گيرد و در هر مرحله اطلاعات افزوده مي شود و قاعدتاً زماني كه به مركز مي رود اطلاعات كامل تر است و اين موضوعي طبيعي است و اشكالي ندارد.

رنجبر با بيان اينكه در پرونده قضايي هم دادگاه بدوي يك رأي مي دهد دادگاه تجديدنظر يك رأي مي دهد و ديوان نيز ممكن است رأي ديگر بدهد، می‌افزاید: در هر مرحله از بررسي، هركدام از مجموعه ها براساس مستنداتي كه دارند رأي مي دهند و اين طور نيست كه ما اصرار داشته باشيم شخصي كه در شهرستان احراز صلاحيت نشده است در استان نيز تأييد نشود.

وي در پاسخ به پرسشي درخصوص وجود سفارشات براي احراز صلاحيت افراد، خاطرنشان می‌کند: در شوراي نگهبان سفارش‌پذیری معني ندارد؛ اگرچه سفارش وجود دارد اما در بررسي صلاحيت مستندات قانون و فرمايشات مقام معظم رهبري ملاك است كه در اين زمينه شورا مقتدر و نفوذناپذير در تصميم گيري است.

*زمان كم تبليغات انتخاباتي دليل بر تخلف تبليغ زودهنگام نمي شود

سرپرست دفتر نظارت و بازرسي انتخابات استان فارس در پاسخ به تدبير هيئت نظارت براي تبليغات زودهنگام در استان نيز مي گويد: تبليغات انتخاباتي زودرس مصاديقش لازم نيست هركس در هر محفلي به موضوعات انتخاباتي بپردازد چه خانوادگي،‌چه فضاي مجازي، پيامك ها ، مراسم ختم ، عروسي و افطاري ها جنبه تبليغ دارد و همه اينها را رصد مي كنيم.

رنجبر ادامه می‌دهد: ازنظر قانوني پيش بيني نشده كه مانع شويم و خلاء قانوني وجود دارد اما اخبار اين تخلفات و مصاديقش را چنانچه منطبق با موارد خلاف قانون تبليغات در زمان تبليغات مجاز باشد در ستاد پيشگيري از وقوع جرم و تخلفات انتخابات كه زير نظر مقام قضايي و با حضور اعضاي دستگاههاي نظارتي، اطلاعاتي و انتظامي تشكيل مي شود جمع آوري و در آنجا بررسي مي شود و ازباب پيشگيري از تخلف هشدار داده مي شود و اگر اين هشدارها اثر نكرد اين تخلفات در بررسي صلاحيت فرد لحاظ مي شود.

وي با بيان اينكه مهلت تبليغات قانوني بعد از ثبت نام و بررسي صلاحيت داوطلب و اعلام رسمي از طرف وزارت كشور مي باشد؛ تصريح می‌کند: مواردي وجود دارد كه افرادي بعد از انتخابات دوره قبل كار خود را شروع كرده اند كه اينها مصاديق تبليغات زودهنگام است.

*نبايد سرنوشت خود و مملكت را به افطاري گره زد

رنجبر در پاسخ به پرسشي درخصوص واكنش دفتر نظارت به سفره هاي افطاري و شام تبليغاتي می‌گوید: افطاري دادن ثواب دارد و هرچه بيشتر به مردم افطاري بدهند هم مردم و هم افراد ميزبان بهره مند مي شوند.

وي می‌افزاید: اما ظاهراً قضيه باتوجه به اينكه افراد گزينشي افطار مي دهند شائبه تبليغاتي و انتخاباتي بودن اين افطاري ها مي رود اما نمي توان همه را با يك نگاه مورد قضاوت قرار داد. برخي هدفمند اين كار را مي كنند و برخي به صورت سنتي اين كار را انجام مي دهند حتي اگر داوطلب نبودند نيز اين كار را به انجام مي دادند.

رنجبر از رصد تمامي فعاليت ها خبر می‌دهد و تصريح می‌کند: اين وظيفه رسانه است كه بصيرت مردم را به قدري بالا ببرد تا سرنوشت خود و مملكتش را به يك افطاري گرده نزند اگرچه افطاري ثواب دارد اما دليل نمي شود كه به او رأي داده شود.

*دولت اصلاحات دفاتر شوراي نگهبان در استان ها را غيرقانوني اعلام كرد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسي انتخابات استان فارس در پاسخ به اين پرسش كه كدام دوران سخت ترين دوران فعاليت دفاتر استاني بوده است، مي گويد: در دولت اصلاحات، موسوی لاری وزيركشور وقت بخشنامه اي صادر كرد كه دفاتر شورا در استان ها غيرقانوني است! و فرمانداران نبايد با آنها همكاري داشته باشند که در این شرایط نیز دفاتر استانی شورا به عملکرد مقتدرانه خود ادامه داد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴
0
آقايون نماينده تنها رمضان قبل از انتخابات سفره هاشون پهن میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴
0
آقاجان کاش فقط سفره ی افطار بود ،توی شهرستان ها از الان دارن وعده ی پول میدن،توی شهرستانها از طریق ماده ۱۸۰ گرو کشی میکنن ،به دهیارها گفته میشه پول برای فلان موضوع روستاتون میذاریم به شرطیکه رای مردم روستا به سمت ما هدایت کنی ، این یعنی خرید وفروش مدرن آنهم با بیت المال