کد خبر: ۷۲۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۲۴ تير ۱۳۹۴
مدیرعامل قطار شهری شیراز در پاسخ به شیرازه:

برای تکمیل خط یک به 60 واگن نیاز داریم/ استفاده روزانه 3000 نفر از مترو/ واگذاری 177 میلیارد تومان اوراق مشارکت تا امروز

بهره‌برداری از خطوط مناطق کم‌تر برخوردار در اولویت است.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در مورد جایگزینی ایستگاه بازار وکیل با گالری «واک وی» توضیح داد: ما قصد حذف ایستگاه وکیل نداشتیم اما در جایی که احداث می‌شد زیرگذر از دو سمت بازار امتداد داشت و محدودیت‌هایی ایجاد می‌کرد و به علت وجود انواع تاسیسات زیرزمینی که بسیاری از آن‌ها به علت قدیمی بودن در نقشه جانمایی نشده و همچنین زمان‌بر بودن تملک در منطقه و ساخت ایستگاه که بیش از یک‌سال طول می‌‌کشید و سبب رکود رونق بازار می‌شد، کارشناسان پیشنهاد جابه‌جایی ایستگاه را دادند.

اسدالله حاجی زمانی در نشست خبری گفت: ایستگاه وکیل بین حمام بهارستان و بازارچه فیل قرار می‌گرفت که 470 متر با بازار فاصله داشت اما در طرح جدید که به تصویب شورا رسیده، گالری طراحی می‌شود که دروازه ورودی آن از ایستگاه زند است و با عبور از دادگستری در مقابل ساختمان آموزش‌وپرورش قدیم با فاصله 260 متر از بازار مسیر پایان می‌یابد و به جهت اینکه در عمقی است که معارض ندارد، کار با سرعت بیشتر اجرا خواهد شد.

مدیرعامل قطار شهری شیراز با بیان اینکه در قطار شهری شهرهایی مانند اصفهان و تهران گالری دسترسی به تعدد وجود دارد، عنوان کرد: در این گالری «واک وی» استقرار می‌یابد تا افرادی که مشکل پیاده‌روی دارند، بتوانند با «واک وی» تردد کنند.

حاجی زمانی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه، در مورد چگونگی افزایش تعداد واگن‌ها نیز توضیح داد: اکنون تعداد 25 واگن داریم و حداقل تا پایان سال 95 با خرید60 واگن دیگر تعداد واگن‌ها به 85 واگن افزایش می‌یابد.

این مدیر شهری در مورد پاره‌ای انتقادات مطرح‌شده مبنی بر اینکه با جایگزینی ایستگاه وکیل با گالری دسترسی، فاصله بین دو ایستگاه زند و ولی‌عصر(عج) افزایش می‌یابد، گفت: فاصله ایستگاه‌ها استاندارد خاصی ندارد و در تهران متوسط فاصله ایستگاه‌ها یک و نیم کیلومتر است و فاصله دو و نیم کیلومتری هم به تعدد در خط سه قطار شهری تهران وجود دارد، ضمن اینکه بنا نیست مترو به تمام خیابان‌ها برود بلکه مودهای دیگر حمل‌ونقلی و پیاده‌روی نیز باید در تعامل با مترو حفظ شود.

وزارت کشور موافقت کند شرکت بهره‌برداری مترو مستقل می‌‌شود

حاجی‌زمانی در مورد ادغام تاکسیرانی، مترو، اتوبوس‌رانی و شرکت پایانه‌ها و تشکیل سازمان حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری اظهار کرد: ساخت متروی تهران و مشهد قبل از شیراز شروع شد که دو شرکت بهره‌برداری و ساخت دارند درحالیکه ما هنوز سازمان قطار شهری هستیم و به دلایل متعددی در مورد این موضوع نقد داریم.

وی با بیان اینکه قطار شهری شیراز از سال 89 یا 90 متوجه این موضوع بود و ایجاد شرکت بهره‌برداری را دنبال کرده تا با شروع بهره‌برداری بتواند استقلال خود را بگیرد، ادامه داد: اساسنامه شرکت بهره‌برداری قطار شهری شیراز در شورای اسلامی شهر، شورای سازمان و هیئت‌مدیره به تصویب رسید و برای تایید به وزارت کشور رفت که اکنون در وزارت کشور ساختارهای جدیدی برای حمل‌ونقل درون‌شهری مطرح‌شده و در نظر دارند بهره‌برداری با چند سازمان دیگر به‌صورت یک شرکت واحد دربیاید که ما علاقه‌ای به این موضوع نداریم، چون مترو کار جدا دارد و برای آنکه بتواند خدمات بهتری ارائه دهد، باید استقلال داشته باشد.

حاجی زمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر ابلاغ وزارت کشور هستیم که این شرکت جداشده و بتواند جوابگوی انتظارات شهروندان باشد.

وی بیان کرد: اینکه درگیر ساخت باشیم و همزمان درگیر بهره‌برداری هم باشیم، زمان و انرژی مضاعفی از ما می‌برد، از این‌ رو در حال حاضر تا جایی که می‌شده اختیارات را به معاونت بهره‌برداری مترو واگذار کرده‌ایم اما برای رسمی شدن ساختار، باید از طرف وزارت کشور ابلاغ شود.

واگذاری 177میلیارد تومان اوراق مشارکت تا پایان امروز

مدیرعامل متروی شیراز در ادامه اظهار داشت: برای منابع اعتباری قطار شهری شیراز، علاوه بر منابع دولتی که قطار شهری ردیفی از طرح تملک دارایی‌ها دارد در پایان سال 92 اوراق مشارکت به مبلغ 120 میلیارد تومان فروخته شد و سال گذشته نیز 180 میلیارد تومان دیگر اوراق به فروش رسید.

اين مقام مسئول با بيان اينكه منابع مالي مورد نياز براي تكميل اين خط پيش‌بيني شده است، گفت: امروز كار واگذاري 177 ميليارد تومان اوراق مشاركت به پايان خواهد رسيد و اميدواريم با تمهيدات انديشيده شده، همانند سال 92 تمام اين ميزان به‌فروش برسد تا به تامین منابع مالی کمک کند.

وی ادامه داد: از محل صندوق توسعه ملي هم براي تسهيلات ارزي پيگيري و 30 ميليون دلار، معادل 90 ميليارد تومان از این صندوق وام گرفتیم که به‌صورت ارز است و برای خرید از خارج کشور مصرف می‌شود.

احداث مجتمع 19 طبقه ایستگاهی در میدان احسان

این مدیر شهری خاطرنشان کرد: برای تأمین مالی قطار شهری شیراز، واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی را دنبال کردیم که سه مورد تاکنون قطعی شده و در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران برای واگذاری یک مجتمع واقع در جنوب میدان احسان هستیم که برجی 19 طبقه است و پنج طبقه هم زیرزمین دارد و پس از احداث، به یک المان شهری تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: ساخت مجتمع اقتصادی 15 طبقه دیگری در ابتدای خیابان معالی آباد جنب ایستگاه میرزای شیرازی در دستور کار است که کمیسیون ماده پنج آن تمام و موافقت اصولی آن صادر شده و با توجه به این اقدامات، سرمایه‌گذارانی که برای مجتمع‌های جنوب میدان احسان، ابتدای خیابان معالی آباد و اول خیابان پوربیرک روبروی پارک هاشمی (هشت طبقه) وارد کار شوند، هیچ‌گونه مشکلی نخواهند داشت.

افزایش ساعت بهره‌برداری از مترو تا 14 ساعت

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ساعات بهره‌برداری از مترو گفت: بهره‌برداری در حال حاضر پنج ساعت است و بعد از تعطیلات عید فطر به هشت ساعت در روز از هفت صبح تا سه بعدازظهر افزایش می‌یابد و اگر برای دو رام دیگر نیز مجوز صادر شود، می‌توانیم تا شش بعدازظهر افزایش ساعت را داشته باشیم و به‌تدریج در نیمه دوم سال به ساعت 22 شب برسیم.

حاجی زمانی با بیان اینکه 70 درصد پیمانکاران دو شیفت کار می‌کنند، اظهار امیدواری کرد با این فعالیتی که در کارگاه‌ها انجام می‌شود، تا پایان سال 95 فاز دو خط یک به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز افزود: به جهت آنکه دستگاه حفاری «تی بی ام» پس از اتمام بخش اول، بیکار مانده بود، باید خط دو به‌سرعت شروع می‌شد و از سویی منابعی که برای خط دو تعریف‌شده نباید لطمه‌ای به منابع خط یک بزند بنابراین قراردادی برای اجرا منعقد شد که به‌صورت تهاتری و نقدی به ازای کارکرد پیمانکار زمین، عوارض، مجتمع و غیره واگذار شود.

بهره‌برداری از خطوط مناطق کم‌تر برخوردار در اولویت است

حاجی زمانی متذکر شد: به سبب معارضی که در ایستگاه 3 فاز دو وجود داشت، شرایط افتتاح میدان نمازی تا میدان احسان آماده‌تر بود و زودتر شروع شدن آن هیچ ارتباطی با بالا و پایین بودن مناطق شهری نداشت.

این مدیر شهری بیان کرد: خط دو از میانرود آغاز می‌شود که منطقه کم برخوردار است و بعد به سمت میان آزادی و اطلسی می‌رود و در خط دو ایستگاه ابتدایی ما ایستگاه میدان شکوفه است که روزمینی و مانند یک خانه ویلایی است، اما ایستگاه بعد که قهرمانان است و در ابتدای شهرک میانرود است، زیرزمینی و مابقی ایستگاه‌ها نیز در این خط زیرزمینی است.

به گفته وی، ایستگاه‌های استقلال، چهارراه نادر و باسکول به سبب عدم امکان قطع ترافیک، کاملاً در زیرزمین ساخته می‌شود و محدودیتی در خیابان نادر، انقلاب یا خیابانی که به سمت فلکه هنگ می‌رود به وجود نخواهد آمد.

حاجی زمانی اضافه کرد: در پارامونت نیز ایستگاه‌ها بدون اخلال در ترافیک به‌طور کامل در زیر ساخته می‌شود اما در ایستگاه‌هایی مانند عادل آباد، روبروی سازمان عمران که امکان انتقال ترافیک به باندهای کندرو مجاور وجود دارد، ترافیک به دو سمت منتقل می‌شود و ساخت ایستگاه به روش حفاری روباز خواهد بود.

وی ادامه داد: ایستگاه آخر این خط در گوشه پارک آزادی خواهد بود که کاری به ترافیک ندارد و به‌عنوان نخستین ایستگاه فاز دو خط دو خواهد بود.

مدیرعامل قطار شهری شیراز تصریح کرد: با توجه به زمان‌بر بودن سازه تا پایان سال 95 ایستگاه میدان امام حسین(ع) به بهره‌برداری نخواهد رسید و ما از آن عبور خواهیم کرد تا ایستگاه زند، ولیعصر و هشت ایستگاه بلوار مدرس را به بهره‌برداری برسانیم.

پیش‌بینی استفاده روزانه 3هزار شهروند شیرازی از مترو

در ادامه این نشست خبری معاون بهره‌برداري سازمان قطار شهري شيراز و حومه هم گفت: با توجه به پيش‌بيني‌هاي انديشيده شده و با تاييد شهردار و تصويب شوراي شهر، زمان بهره‌برداري از مترو در شيراز به 8 ساعت در روز افزايش مي‌يابد.

حسن مرادي با یادآوری اینکه زمان بهره‌برداري از مترو اکنون 5 ساعت است كه از روز 29 تيرماه و به‌مناسبت عيد سعيد فطر، به 8 ساعت افزايش خواهد يافت، اعلام کرد که در روزهاي 29 و 30 تير استفاده از مترو در شيراز به شكل رايگان خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: اميدواريم كه با اضافه شدن 5 واگن جديد از انتهاي شهريور ماه، فاصله سرويس‌هاي قطار شهري را از يك ساعت به نيم ساعت كاهش دهيم.

مرادي در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه، با بيان اينكه در ماه مبارك رمضان استقبال از مترو در مقايسه با ماه‌هاي قبل از آن كاهش داشت، گفت: با افزايش زمان سرويس‌دهي به هفت ساعت اميدواريم تعداد بهره‌برداران و مسافران به 3 هزار نفر در روز هم برسد که تا پایان سال ظرفیت جابه‌جایی مسافر تا 30هزار نفر افزایش خواهد یافت.

معاون بهره‌برداري قطار شهري شيراز گفت: براي افزايش زمان سرويس‌دهي، علاوه بر تجهيزات و امكانات سخت‌افزاري، نيازمند تامين نيروي انساني متخصص نيز هستيم كه كار جذب و اعزام نيروها براي طي دوره‌ راهبري قطار در مرحله دوم هفته گذشته انجام شده است.

مرادي ابراز اميدواري كرد كه تا پايان امسال زمينه براي افزايش ساعت‌هاي بهره‌برداري از قطار شهري شيراز بيشتر شده و تا 12 ساعت در روز برسد.

نظرات بینندگان