کد خبر: ۷۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴

وعده سرخرمن دولت به کشاورزان پاسارگادی/ خوش به حال دلالان شد!

کشاورزان پاسارگادی پس از گذشت یک ماه از تحویل گندم به سیلو، هنوز وجه آن را دریافت نکرده اند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، کشاورزان پاسارگادی پس از گذشت یک ماه از تحویل گندم به سیلو، هنوز وجه آن را دریافت نکرده اند. این موضوع موچب شده است، افراد دلال و سودجو با توجه به ضعف مالی کشاورز از شرایط موجود سوء استفاده کنند و با پرداخت نقدی وجه گندم آن را به قیمت پایین تر از نرخ تضمینی خریداری و از مزایای دولتی آن استفاده کنند.

پرداخت وجه گندم کشاورزان در حالی با تاخیر انجام می شود که سال های گذشته در کمترین زمان پول گندم را به حساب کشاورز واریز می شد.

طنین پاسارگاد، پای صحبت برخی از کشاورزان گندم کار نشسته است. ابراهیمی یکی از کشاورزان شهرستان در این زمینه گفت: حدود یک ماه است که گندم تولیدی ام را بعد از یک سال پرداخت هزینه های سرسام آور کشاورزی، به امید چنین روزی که بتوانم دیونم را که کمتر از یک میلیون تومان هم می باشد، به مردم پرداخت کنم.

وی افزود: نحوه پول دادن، هزینه زیاد کرایه حمل و برگشت چک هایی که برای چنین روزهایی به مردم داده ام، مرا خانه نشین کرده است و نمی دانم آیا معنای حمایت از بخش کشاورزی در جاهای دیگر دنیا هم این گونه است یا این مختص جامعه ماست.

وی ادامه داد:بارها مسولان از طریق اخبار از واریز بهای گندم کشاورزان در کمتر از 24 ساعت خبر می دهند در حالی که در واقعیت چیز دیگری اتفاق می افتد و کشاورزان پس از مدت یک ماه از تحویل محصول خود هنوز نتوانسته اند بهای گندم خود را دریافت کنند.

برومند هم یکی دیگر از کشاورزان گندم کار شهرستان پاسارگاد است که در بانک کشاورزی با او رو به رو شدیم. او نیز از این موضوع به شدت گلایه دارد و می گوید: میلیون ها تومان بابت هزینه محصول گندمم طلب دارم اما وقتی پاسخگوی بدهی و دیونم به مردم نباشم، به چه دردم می خورد، آیا این نوش دارویی پس از مرگ نیست.

وی از موضوعی دیگر نیز پرده برداشت و گفت: با این اتفاقات مردم مجبورند گندم خود را به قیمت پایین و چک های بلندمدت و وعده سرخرمن به دلالان بفروشند.

وی افزود: کشاورزی که پولی برای پرداخت دیون خود به دستگاه های دولتی ندارد و فشارهای متعددی را در مراحل مختلف تولید متحمل می شود، چه انگیزه و رغبتی می تواند برای کار و تولید داشته باشد.

مسولان بانک کشاورزی شعبه سعادت شهر هم می گویند: ما هیچ گونه مشکلی برای پرداخت نداریم، اما سازمان غله پولی به حساب واریز نکرده است. از سخنان مسولان بانکی چنین استنباط می شود که حساب سازمان غله خالی است و گویا سرنوشت گندم کاران پاسارگادی این گونه رقم خورده است که دسترنج یک ساله آنان باید طعمه چرب و نرمی برای دلالان باشد.

کنعانی رئیس شبکه تعاونی روستایی پاسارگاد نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: علت کند شدن پرداخت پول گندم کشاورزان پاسارگاد، عدم تامین اعتبار می باشد و تعاونی کشاورزان به وظیفه اصلی خود که ثبت اطلاعات کشاورزان و گندمکاران در سامانه بوده است، در همان زمان و در اسرع وقت انجام داده است.

نظرات بینندگان