کد خبر: ۷۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۴

مطالبات کارگران سد تنگ سرخ پرداخت می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس ‌دگفت: مطالبات کارگران سد تنگ سرخ تا ۲هفته آینده پرداخت می‌شود
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، پرداخت تمامی مطالبات کارگران پروژه سد تنگ سرخ تا 2 هفته آینده خبری خوش برای کارگران این پروژه است که حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس آن را اعلام کرد.

پروژه سد تنگ سرخ شیراز که از ابتدای شروع به‌کار با اما و اگرهای محیط زیستی روبه‌رو است، این روزها درگیر پرونده 120 تن از کارگران است. این کارگران 7 ماه است که حقوقی از پیمانکار پروژه، شرکت پیماب، دریافت نکرده‌اند و پس از طرح شکایت همگی اخراج شده‌اند.

مهدی نظری، معاون فنی کارگاه این پروژه و نماینده کارگران از مطالبه یک میلیارد و 200 میلیون تومانی کارگران می‌گوید در حالی که براساس گفته‌های مهدی پردازی، نماینده آب منطقه‌ای استان فارس و مجری طرح، پرداختی آب منطقه‌ای به این شرکت 12.5 میلیارد تومان بوده و این شرکت تمامی مطالبات خود را از آب منطقه‌ای دریافت کرده است. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس نیز بر صحبت‌های پردازی صحه می‌گذارد و می‌گوید با وجود اینکه آب منطقه‌ای استان فارس تمامی مطالبات این شرکت را پرداخت کرده اما شرکت پیماب به دلیل مشکلات مالیاتی قادر به پرداخت این مطالبات نبوده است.

دهقانی از بازکردن حساب مشترک توسط آب منطقه‌ای فارس خبر می‌دهد و می‌گوید براساس بندی که در قرارداد است آب منطقه‌ای می‌تواند به عنوان کارفرما در این مسئله ورود کند و با این کار مطالبات کارگران تا دو هفته آینده پرداخت می‌شود.

شرکت پیماب که مجری پروژه‌های بزرگ سدسازی در ایران است، پروژه سد تنگ سرخ شیراز را در آبان 90 شروع کرده و اکنون نیز پروژه سد کوار و سد قیر را در استان فارس به عهده گرفته است. این درحالی است که پروژه سد تنگ سرخ پس از 4 سال بنا به گفته معاون فنی کارگاه این پروژه تنها 2 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

براساس ادعای کارگران آخرین حقوق پرداختی به آنان متعلق به مهر 93 بوده که در تاریخ 27 اسفند 93 پرداخت شده و پس از آن حقوقی به کارگران داده نشده است که البته این پرداخت حقوق نیز متعلق به تیر تا مهر 93 بوده که پس از انتشار نامه حق‌خواهی کارگران با رونوشت به نماینده ولی فقیه و استاندار فارس شرکت این مبلغ را پرداخت می‌کند.

نکته جالب در پرونده شرکت پیماب، پیمانکاری این شرکت برای اجرای سد تنگ سرخ یاسوج است که در آنجا نیز باوجود دریافت 9.5 میلیارد تومان از آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد از پرداخت حقوق 7 ماه کارگران خودداری کرده که این امر منجر به اعتصاب 80 تن از کارگران این پروژه شده است.

پروژه سد تنگ سرخ یاسوج نیز از آبان 90 شروع شده و تاکنون تنها 6 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، فعالیت این شرکت و تعاملش با آب منطقه‌ای دو استان فارس و کهگیلویه وبویراحمد با این میزان دریافتی توسط شرکت و این مشکلات معمای حل نشدنی است که باید توسط مسئولان پاسخ داده شود.

طولانی بودن روند شکایات راه مفری برای شرکت مذکور بود علاوه برآن پس از اخراج این کارگران شرکت اقدام به استخدام گروهی دیگر کرده است که براساس عرف شرکت‌های عمرانی می‌تواند تا سه ماه به کارگران جدید حقوق پرداخت نکند.

مشکل اخراج کارگران و عدم پرداخت مطالبات یک میلیارد و 200 میلیون تومانی آنان توسط تسنیم پیگیری شد که در نتیجه آن جعفر قادری، نماینده مردم شیراز، قول مساعد از حل این مشکل داد و با به حضور پذیرفتن نماینده کارگران در نامه‌ای به اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی از سهراب مختاری درخواست تسریع رسیدگی به پرونده این کارگران را کرد.

سهراب مختاری، مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نیز پس از شنیدن شرح ماوقع و اینکه تمامی مطالبات شرکت پیماب توسط آب منطقه‌ای پرداخت شده است، از فرستادن بازرسان ویژه برای بررسی این پرونده خبر داد.

در ادامه پیگیری‌ها علی راستگو، دبیر خانه کارگر استان فارس، نیز در گفت‌وگو با تسنیم از حمایت از کارگران این پروژه خبر داد و گفت: خانه کارگر استان فارس تمام بضاعت و اختیارات خود را برای احقاق حق کارگران به کار می‌گیرد و برای حل این مشکل کمیسیون ویژه کارگر را تشکیل می‌دهد.

نظرات بینندگان