کد خبر: ۷۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۴

نگارخانه‌ شیرازی که به «اکسپو» تنه می زند

نگارخانه «مانی»شیراز جایی است که جمعه ها آثار کوچک و ارزان هنری را برای مخاطبان عرضه می کند، جایی که برخلاف حراجی های متداول متعلق به میلیاردرها نیست وافراد معمولی نیز می توانندآثار هنری بخرند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، سال هاست که در اقصی نقاط جهان با تغییرات جدی در حوزه اقتصاد، هنر دیگردر سبد خانوار جایی ندارد.

اگر زمانی هنر تفریح اصلی مردم بود و خانواده ها اوقات فراغت خود را با هنر سپری می کردند اما این روزها هنر برای بسیاری از خانواده ها غریب شده است.

دنیای مصرف گرا و مادی سال هاست که بر معنویات فرهنگی شهروندان سایه انداخته و دیگر دخل هنرمندان چون قرن های گذشته سکه نیست.

وجود کالاهای مصرفی فراوان دیگر ته جیب آدمی پولی باقی نمی گذارد تا خرج هنر و یا خرید کالای هنری شود. رشد تکنولوژی های مدرن و گسترش روز افزون وسایل ارتباطی نیز دیگر نور علی نور شده تا آدمی حواسش به محصولات هنری نباشد.

محصولاتی که زمانی همزاد آدم ها و نماد خاطرات تلخ و شیرین ایام زندگانی بود حالا دیگر در خانه ها جایی ندارند.

در ایران که مهد فرهنگ و هنر در ادوار مختلف تاریخ بوده نیز دیگر مانند گذاشته هنر و محصولات هنری رونق ندارد.

گران شدن هنر نیز بی تاثیر نبود و هر چه تولیدات هنری به اعتبار بیشتر نیاز داشت محصولات هنری غریب تر از گذشته شدند.

دولت ها نیز آنقدر خرج و برج روی دستشان افتاده که دیگر نه سرمایه ای و نه علاقه ای به هنر ندارند و هنرمندان هم یا باید به انزوا بروند و یا چون بازاریابی به دنبال اسپانسر باشند.

نگارخانه مانی

در این میان در گوشه ای از شهر شیراز به عنوان قطب هنر و ادب کشور عده ای پیدا شده اند که می خواهند بازار برپا کنند، البته نه بازار محصولات صوتی و تصویری و یا خودرو، بلکه بازار هنر.

در این میان اما با دو چالش مواجه هستند یکی اینکه مردم فکر می کنند بازار هنری جایی است برای تفریح میلیاردرها و از طرف دیگر این آثار کوچک هنری عرضه شده در این بازار را منتقدان هنری هنر نمی دانند.

حتی متولیان صنایع دستی نیز به این آثار هنری با دیده ابهام نگاه می کنند اما باید یک حقیقت را پذیرفت که هر چه دنیا کوچک تر و زندگی کردن راحت تر، هنر هم باید امروزی تر شود.

برای داشتن یک اثر هنری در خانه حتما نباید یک قاب فرش گران قیمت داشت و یا یک قاب مینیاتور گرانبها، بلکه می توان با همین پول یارانه ها هم هنری زندگی کرد و هنری لباس پوشید و وسایل خانه را هنری کرد.

نگارخانه مانی شیراز با ابتکار خلق یک بازارچه هنری در جمعه ها هم هنرمندان را دور هم جمع کرده است، هم آثار هنری ارزان می فروشد، هم اشتغال ایجاد کرده و هم کار خیر می کند.

جمعه بازارهای این نگارخانه گرچه عمری کمتر از یک سال دارد اما حالا دیگر پاتوقی برای تفریح شیرازی ها در صبح و عصر جمعه ها شده است.

جایی هم که می توان یادگاری خرید، هم می توان کادو تهیه کرد و هم می توان محصولات افراد با ذوق را خرید و در زندگی روزمره استفاده کرد.

اكسپو يا نمايشگاه جهاني، نامي براي نمايشگاه هاي مختلف بزرگي است که كه در آن ها آخرين دستاوردها و آفرينش هاي علمي و فرهنگي و صنعتي به معرض نمايش گذارده مي شود.

اینجا تنه به تنه اکسپو و یا نمایشگاه ها و حراجی های لوکس می زند، در آن نمایشگاه ها و حراجی ها به طور معمول افراد توانمند مالی می توانند در آن حضور داشته باشند یا آثار هنری آنچنانی می خرند اما در گوشه ای از شهر شیراز نگارخانه ای وجود دارد که با پول کم هم می شود اثر هنری خرید.

در جمعه بازار هنری نگارخانه مانی مردم عادی با توان مالی خیلی معمولی نیز می توانند اثر هنری فاخر، صنایع دستی و غیره بخرند و بدین سبب سهمی در بازار هنر داشته باشند.

سینا فرهادی یکی از مراجعه کنندگان به این جمعه بازار هنری است، او معتقد است اینجا می تواند آثار هنری بخرد بدون اینکه هزینه زیادی خرج کند.

وی می گوید: همیشه فکر می کردم برای خرید یه اثر هنری هنری و یا کار صنایع دستی باید هزینه زیادی پرداخت کرد اما اینجا نشان داد لزوما اینطور نیست و با صرف هزینه های کم میشود در خرید اثر هنری سهم داشت.

مریم امیری نیز یکی دیگر از مراجعه کنندگان به این جمعه بازار هنری است، او به خبرنگار مهر می گوید: همیشه  حراجی های بزرگ هنری یا حتی اکسپوها متعلق به قشر خاص و البته توانمند مالی است اما این جمعه بازار با ارائه آثار هنری خیلی کوچک اما ارزان و البته فاخر سعی می کند تنه به تنه این دسته از نمایشگاه ها و اکسپوها بزند.  

به دنبال جایی برای عرضه ارزان هنر بودم

مهرنوش دشتی زاده مدیر مسئول نگارخانه مانی شیراز در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: از ابتدای تاسیس نگارخانه مانی در شیراز به فکر تاسیس مکانی برای عرضه هنر ارزان بودم.

وی اظهار داشت: در کنار این همه اکسپوی گران قیمت می خواستم جایی را تاسیس کنم که هنرمندان بی واسطه آثار هنری خود را عرضه کنند.

در حال حاضر جمعه بازارهای هنری با حضور به طور میانگین ۲۵ گروه هنرمند در هفته میزبان شیرازی های فرهنگ دوست استدشتی زاده افزود: از زمان تاسیس نگارخانه در مهر ماه سال  به طور۹۳ میانگین هرهفته برنامه داشتیم و در سال گذشته فعالترین نگارخانه در تعداد برنامه در میان نگارخانه های خصوصی بودیم.

وی گفت: هدف ما ایجاد بستری دور از دلالی بود تا هنرمندان و مخاطبانشان بتوانند بدون واسطه با یکدیگر مراوده فرهنگی داشته باشیم.

مدیر مسئول نگارخانه مانی شیراز تصریح کرد: در حال حاضر جمعه بازارهای هنری با حضور به طور میانگین ۲۵ گروه هنرمند در هفته میزبان شیرازی های فرهنگ دوست است.

وی ادامه داد: جمعه بازار هنری نگارخانه مانی کم کم در حال باز کردن جای خود در میان علاقه مندان به فرهنگ است.

دشتی زاده بیان کرد: در این جمعه بازارها از شیرینی خانگی، گل و گیاه تا زیور آلات و جعبه های کادویی،  پوشاک تا کار شیشه،  فلز،  چرم و هنرهای تجسمی گرفته تا دفترچه های هنری، کیف و کفش و وسایل دکوری یافت می شود.

وی تاکید کرد: استقبال از جمعه بازار هنری بسیار جالب توجه است و هنرمندان نه فقط از شیراز و شهرهای استان بلکه از سراسر کشور همچون تهران، تبریز، اصفهان، کرج و ... شرکت می کنند.

مدیر مسئول نگارخانه مانی شیراز یادآورشد: آثار هنری کوچک عرضه شده در این جمعه بازار بسیار ارزان هستند و یکی از دلایل استقبال خوب مخاطبان نیز همین موضوع است.

نگارخانه مانی

وی گفت: این آثار را شاید عده ای صنایع دستی ندانند اما باید بپذیریم که با آثار هنری فاخری روبرو هستیم که تولید دست جوانان و نیازهای روزمره زندگی است.

دشتی زاده گفت: بسیاری از مشتریان برای خرید کادو و یا محصولات فرهنگی و حتی گل و گیاه و شیرینی به سراغ جمعه بازار هنری می آیند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هر هفته برای ۱۰۰ نفر هنرمند اشتغال ایجاد می شود و برای بسیاری از این جوانان هنرمند به جمعه بازار به عنوان شغل نگاه می کنند.

حضور رایگان زنان سرپرست خانوار و خیریه ها

مدیر مسئول نگارخانه مانی شیراز اضافه کرد: در جمعه بازار هنری نگارخانه مانی حضور و عرضه محصولات توسط زنان سرپرست خانوار و خیریه ها رایگان است و نگارخانه وجهی از این  هنرمندان دریافت نمی کند.

وی افزود: خوشبختانه مردم هنردوست فارس در این جمعه بازارها حمایت خوبی از اقدامات خیریه و عام المنفعه دارند که جایی بسی خوشحالی است.

دشتی زاده بیان کرد: یکی از بخش های فعال جمعه بازار هنرمندان بخش دوخت  و طراحی هستند که هر هفته حضوری قابل توجه در جمعه بازار دارند.

عیدانه فطر در جمعه بازار هنری

وی در ادامه با اشاره به تقارن جمعه بازار آخرین جمعه تیرماه با عید فطر تاکید کرد: در این جمعه به میمنت و مبارکی عید سعید فطر محصولات با تخفیف ویژه ارائه شد.

دشتی زاده گفت: نگارخانه فرهنگی هنری مانی در درجه اول به عنوان پایگاه فعالیت برای هنرمندان بالاخص فعالیت های عام المنفعه و حمایتی ازدانشجویان، قشرهنرمندان معلول و افراد مبتلا به سرطان و در درجه دوم به عنوان یک کارآفرین جوان برای هنرمندان جویای کار توانسته است جای خود را در میان مردم باز کند.

به گزارش مهر، به هر حال در شرایطی که آثار هنری در اقصی نقاط کشور و دنیا با قیمتهای گزاف در اختیار متمولان جامعه قرار می گیرد، در شیراز فضایی فراهم شده تا مردم خود را  غرق در هنر فاخر اما ارزان قیمت کنند تا بدین وسیله رنگ و بوی هنر را در زندگی شخصی خود نیز جاری سازند.


برچسب ها: نگارخانه مانی
نظرات بینندگان