کد خبر: ۷۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای:

تا روز اجرای توافق ماهانه 700 میلیون دلار آزاد خواهد شد/ اگر کری سه بار میز مذاکره را ترک کرده، ما 10 بار ترک کرده‌ایم

عراقچی گفت:بررسی پرونده ایران در شورای امنیت در 10 سال خاتمه پیدا می کند.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در کنفرانسی خبری به تشریح برنامه جامع اقدام مشترک و نیز قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخت.

عراقچی در ابتدا از حمایت‌های مردم و همچنین رهبر معظم انقلاب در فرآیند مذاکرات تشکر و قدردانی کرد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان از فعالیت‌ها و اطلاع‌رسانی خبرنگاران طی دو سال گذشته بالاخص یک ماه پایانی مذاکرات هسته‌ای نیز تمجید کرد.

دوره نظارت شورای امنیت 10 سال خواهد بود نه بیشتر

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره درخواست‌های چند روز اخیر آمریکا برای افزایش دوره نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران از 10 به 15 سال گفت:‌" چنین چیزی امکان ندارد، قطعنامه شورای امنیت که پریروز صادر شد کاملا روشن شده و تاریخ خاتمه بررسی شورای امنیت در این قطعنامه کاملا مشخص است و هیچ جای ابهامی ندارد. بنابراین طول دوران نظارت شورای امنیت از نظر قطعنامه و به صراحت آن همان ده سال است."

وی در ادامه افزود: "اینکه اعلام شده بعد از 10 سال اینها قصد دارند قطعنامه جدید دیگری ارائه دهند و موضوع بازگشت‌پذیری را برای چند سال دیگر تمدید کنند خواسته‌ای است که ابراز کرده‌اند ولی از نظر ما هیچ اعتباری ندارد، بخشی از توافق نیست و اعتقاد داردم که قطعنامه شورای امنیت صراحت کامل دارد و بنابراین هر تاریخی پس از ده سال فاقد موضوعیت است."

وی افزود:‌ دوره توافق 10 سال است و هیچ چیزی بالاتر از 10 سال وجود ندارد، بررسی پرونده ایران در شورای امنیت در 10 سال خاتمه پیدا می کند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ اینکه امریکا یا سایر کشورهای 1+5 اعلام کنند که بعد از 10 سال قصد دارند قطعنامه دیگری ارائه و مثلا خاصیت بازگشت پذیری را برای چند سال دیگر حفظ کنند،‌ اولاً‌ یک احاله به آینده نامعلوم است و معلوم نیست چقدر اعتبار داشته باشد ولی حتی این مسئله هم از نظر ما خلاف توافقات و تعهدات وین است.

وی افزود: دوماً‌ ما اعتراض خودمان را به امریکایی ها گفتیم به همه اعضای 1+5 اعلام خواهیم کرد، از نظر ما قطعنامه از صراحت کامل برخوردار بوده و دوره توافق 10 سال است و نه بیشتر.

عراقچی در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: "بحث اجرای توافق طبعا به اندازه مذاکرات مربوط به مذاکرات هسته‌ای اهمیت داشته. من می‌دانم که دولت در کلیت خودش نسبت به این موضوع جدیت و اهتمام دارد. حتما ساز و کاری در سطح دولت تشکیل خواهد شد، چون بحث تحریم‌ها و اجرای آنها بحثی است که به وزارتخانه‌های مختلف و مجموعه دولت مربوط می‌شود.... در داخل وزارت خارجه هم ساز و کاری را ایجاد خواهیم کرد که پیگیری‌های لازم را از بعد سیاسی و سیاست خارجی آن انجام دهد. اجرای توافق و پیگیری تعهدات طرف مقابل برای ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و حتما این کار را انجام خواهیم داد."

اینکه 10 سال دیگر می‌خواهند قطعنامه‌ جدیدی صادر کنند ارزش توجه زیادی ندارد

مذاکره کننده ارشد ایران در گفتگوها با گروه 1+5، می‌گوید: "اظهاراتی که از سوی طرف مقابل اعلام می‌شود به تعبیر مقام معظم رهبری همان رجز‌خوانی‌هایی است که مقداری از آن طبیعی است. بعد از هر مذاکراتی قابل انتظار است که طرف‌های مذاکراتی ادعاها و صحبت‌هایی را مطرح کنند که بتوانند فضای داخلی را کنترل کنند."

وی افزود: "روال قانونی در کشورهای 1+5 و داخل آمریکا نیز باید طی شود. لابی‌های مختلف به کار افتاده‌اند که جلوی این کار را بگیرند. طبیعی است که در این رابطه چیزهایی را بشنویم. آنچه که از نظر ما مهم است این است که توافقی که صورت گرفته، قطعنامه‌ای که صادر شده در خصوص دوره زمانی روشن و بدون هیچگونه ابهامی است و همه طرف‌ها باید به همین پایبند بمانند. هر گونه اظهارنظری غیر از این شود به آن اعتراض می‌کنیم. در این خصوص هم به مقامات آمریکایی و سایر کشوهای 1+5 اعتراض کرده‌ایم که کاری خلاف توافقاتی که انجام شده صورت نگرفته. البته این مسأله فی‌النفسه به نظر من ارزش خاصی ندارد. اینکه اعلام کنند 10 سال دیگر قصد دارند قطعنامه‌ای بدهند به شورای امنیت برای تصویب به نظر من خیلی ارزش توجه زیادی را ندارد. با این حال ما در بقیه موارد تعهدات طرف مقابل را رصد و دنبال کرده و هر گونه کوتاهی و یا تخلفی در تعهدات‌شان مشاهده کنیم از طریق سازوکاری که در داخل توافق مشخص شده پیگیری خواهیم کرد."

عراقچی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره قطعنامه شورای امنیت گفت: وزارت امور خارجه پس از صدور قطعنامه جدید بیانیه ای صادر کرد که مواضعمان را قاطع و روشن اعلام کردیم.اینکه با قطعنامه شورای امنیت با چه تعبیری سخن بگوییم مصداق و موضوع صحبت ما نیست و فرقی هم نمی کند و برای ما حفظ منافع ملی کشور مهم است. وی افزود: هر جا قطعنامه ای را خلاف منافع ملی و عقل و منطق ببینیم براساس سیاست های خود رفتار می‌کنیم.

عراقچی گفت: وزارت امور خارجه پس از صدور قطعنامه جدید بیانیه ای صادر کرد و مواضع خود را قاطع و روشن نشان داد و میان توافق وین و خود توافقنامه و میان مفاد قطعنامه و مفاد توافق فرق وجود دارد و همان طور که رعایت و عدم رعایت مفاد توافق تبعاتی دارد رعایت و عدم رعایت مفاد قطعنامه هم تبعاتی خواهد داشت.

وی افزود: ما موضعمان روشن است و در بند 10 بیانیه وزارت خارجه آن را روشن بیان کردیم و در بندهای بعدی این بیانیه هم به صراحت اعلام شد که ما در تأمین نیازهای دفاعی خود و حفظ استقلال ، حاکمیت و امنیت خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: همچنین برای کمک به متحدان منطقه برای مقابله با تروریسم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره نگاه تیم مذاکره کننده نسبت به موضوع استکبارستیزی گفت: سیاست های ما مشخص است و وزارت امور خارجه مجری کامل سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است و خواهد بود.

وی افزود: ما به عنوان مجریان سیاست خارجی با توجه به اعتقادات قلبی ، دستورهای سازمانی و اصول انقلاب اسلامی تلاش خواهیم کرد سیاست خارجی را بر همان خطوط مورد نظر مقام معظم رهبری ادامه دهیم و قضاوت ایشان هم براساس این یافته هاست و امیدواریم همین گونه ادامه پیدا کند.

پرونده ایران در آژانس پس از اتمام دوره توافق به حالت عادی برمی‌گردد


معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه با تأکید بر اینکه پس از اتمامموضوعات مندرج در توافق، پرونده ایران از شورای حکام خارج خواهد شد، گفت: "برخورد آژانس و شورای امنیت با ایران به مانند دیگر اعضای ان‌پی‌تی فاقد سلاح هسته‌ای خواهد بود. یعنی عادی شدن پرونده در شورای حکام و در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بعد از طی دوره توافق خواهد بود."

آمریکا نباید انتظار تغییر سیاست‌های ایران را داشته باشد

عراقچی درباره تکرار ادعاهای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تداوم حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی گفت: "ما هیچگاه انتظار تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را به غیر از مسائل هسته‌ای نداشته و نداریم. آمریکا هم نباید انتظار تغییر سیاست‌های ایران را داشته باشد الا در چارچوب موضوع توافقی که در بحث هسته‌ای داشته‌ایم."

وی افزود: "توافق در مذاکرات هسته‌ای به معنای این نیست که هیچ یک از سیاست‌های ما نسبت به منطقه، نسبت به نظام سلطه، نسبت به سیاست‌های خصمانه آمریکا و نسبت به حمایت از دوستان‌ و متحدان‌مان در منطقه، تغییری پیدا بکند. اگر این سیاست‌ها توسط دولت دیگر و آمریکا تلقی به تروریسم و مسائل دیگر می‌شود، برداشت ناصواب و اتهاماتی است که همچون گذشته به دولت جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود و از نظر ما اعتباری ندارد. ما هیچگاه انتظاری جز این هم از طرف مقابل نداشته‌ایم. من بارها عرض کرده‌ام که حل و فصل مسأله هسته‌ای و رسیدن به توافق تنها مدیریت یکی از موضوعات بین ایران و کشورهای غربی و یا بین ایران و آمریکا است. این به معنی عادی شدن روابط و تأثیر بر سایر موضوعات فی‌مابین نیست. بنابراین، سیاست خارجی طبق روال گذشته ادامه داشته و ما انتظار تداوم سیاست‌های خصمانه طرف مقابل را هم همچنان داریم."

پس از تحریم‌ها شاهد دوران جدید همکاری اقتصادی بین ایران و دنیا خواهیم بود

معاون وزیر امور خارجه می‌گوید: "حتما در دوران بعد از تحریم‌ ما شاهد دوران جدیدی در فعالیت‌ها و همکاری اقتصادی بین ایران و بقیه کشورهای دنیا و جامعه بین‌المللی خواهیم بود. کشورهایی که در همسایگی ما قرار دارند و مسیرهای ترانزیتی ما را تشکیل می‌دهند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و به نظر من جمهوری آذربایجان به دلیل علقه‌های فرهنگی، تاریخی و سیاسی و نیز به دلیل موقعیت خاصی که بین ایران و اروپا قرار دارد می‌تواند نقش مهمی را ایفاء کند."

عراقچی در ادامه افزود: "در سیاست خارجی آتی جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های اقتصادی آتی ایران با همسایگان، آذربایجان و البته سایر کشورهای همسایه جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت."

اگر کری سه بار میز مذاکره را ترک کرده، ما 10 بار ترک کرده‌ایم

مذاکره کننده ارشد ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر ترک سه باره میز مذاکراتی، گفت: "در دو سال گذشته مذاکرات فراز و نشیب‌های بسیاری را داشته است. اگر ایشان سه بار میز مذاکره را ترک کرده است ما 10 بار میز مذاکره را ترک کرده‌ایم. اینطور نیست که مذاکرات یک روال ثابت معمول، و به تعبیر برخی‌ها دوستانه‌ای داشته است. مذاکرات بسیار پرتنش و پر استرس همراه با کشمکش‌های زیاد همراه با فراز و نشیب‌های زیادی بوده. در مقاطع مختلفی متوقف شده و در مقاطع مختلفی با موانع جدی مواجه شده."

عراقچی گفت: "ما هیچگاه تا آخرین روزها و حتی تا دو روز قبل از توافق مطمئن نبودیم که به توافق خواهیم رسید. به دلیل اینکه آنچه برای ما مهم بوده رسیدن به یک توافق خوب بود. توافقی خوب است که در آن اصول، چارچوب‌ها و خطوط قرمز رعایت شده باشد. ما در این مدت برای دستیابی به توافق خوب تلاش کردیم و هیچوقت اجازه ندادیم که فشارهای عصبی وارده مانع از رسیدن ما به خواسته‌های‌مان شود."

امیدواریم در فاصله کوتاهی مسائل گذشته ایران حل شوند

معاون وزیر امور خارجه کشورمان "در خصوص موضوعات مربوط به گذشته که به غلط به پی‌ام‌دی مشهور است" گفت: "دقیقا در همان روز توافقی که در وین صورت گرفت، یک تفاهم جدید میان ایران و آژانس امضا شد. بین آقای صالحی و آقای آمانو یک نقشه راه برای حل این موضوع امضاء شد."

وی افزود: "بر اساس این نقشه راه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوعات گذشته سرعت پیدا می‌کند. امیدوار هستیم در فاصله کوتاهی این مسائل حل شود.... پروتکل الحاقی مربوط به آینده است و ما به طور داوطلبانه شروع به اجرای آن خواهیم کرد، البته از زمانی که به روز اجراء‌ برسیم. در قالب و چارچوبی که پروتکل الحاقی معرفی کرده است دسترسی‌های که لازم است به آژانس داده خواهد شد. از دیدگاه ما دسترسی هر مرکز غیر هسته‌ای در چارچوب استانداردهای بین‌المللی در پروتکل الحاقی و موافقت‌نامه پادمان محدود خواهد بود.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره بحث بازدید از تاسیسات نظامی پارچین گفت : در خصوص پارچین یک نقشه راه جدیدی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان امضا شده است و در این مورد ترتیباتی برای حل موضوعات گذشته انجام گرفته که به نحوی بحث خواهد شد که رضایت آژانس به دست آید و مدیرکل آژانس بتواند گزارش نهایی خود را برای جمع بندی گزارش‌های نهایی انجام شده ترتیب دهد.

عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم به شیوه معقولی اطمینان آژانس بین المللی انرژی اتمی را کسب و البته نااطمینانی‌ها و موضوع پی‌ام‌دی را هم به شکل معقول و با رعایت نگرانی‌های دو طرف حل و فصل کنیم.

تا روز اجرای توافق ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های ایران آزاد خواهد شد

عراقچی درباره آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت: "بعد از اینکه تحریم‌ها برداشته شود همه این پول‌ها آزاد شده و در دسترس صاحبان آن که ممکن است بانک مرکزی یا وزرات نفت یا سازمان دیگری باشد، قرار گرفته و قابل بهره‌برداری خواهد بود."

وی در ادمه گفت: "تا قبل از اجرایی شدن توافق که احتمالا بین چهار تا شش ماه آینده خواهد بود توافق ژنو کماکان پابرجا است و آزاد شدن ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های ایران کماکان در دستور کار خواهد بود."

مذاکره کننده ارشد ایران درباره منوعیت‌های اعمالی بر صادرات و واردات تسلیحات و نقش آژانس در تمدید یا لغو سریع‌تر آن گفت: "در قطعنامه جدید محدودیتی برای صادرات و واردات تسلیحات خواهد بود. این محدودیت را اگر با محدودیتی که در قطعنامه‌های گذشته وجود داشت مقایسه کنید متوجه می‌شوید که یک تحول اساسی صورت گرفته است. اولا دیگر تحریم وجود ندارد بلکه محدودیت است. در تحریم گذشته فروش هر گونه سلاحی توسط ایران به صورت کامل ممنوع بود و واردات اقلام عمده نظامی که هفت قلمی است که در قطعنامه‌ها ذکر شده بود به طور کامل ممنوع بود. در قطعنامه جدید قرار بر این شده که چرا برای فروش و چه برای خرید مورد به مورد از شورای امنیت مجوز گرفته شود. همین محدودیت هم در ظرف پنج سال به اتمام رسیده و روال عادی خودش را خواهد داشت."

وی در ادامه در تشریح نقش آژانس در این فرآیند گفت: "یکی از گزارشاتی که آژانس در طول توافق می‌تواند بدهد، گزارشی که به گزارش جامع یا گسترده‌تر معروف است، یک جمع‌بندی است که آژانس بر اساس پروتکل الحاقی ارائه می‌دهد و فقدان مواد و فعالیت‌های اعلام نشده را در کشور مربوطه تأیید می‌کند."

عراقچی تأکید که هیچ یک از مراحل توافق برجام منوط به این گزارش نیست. "چه دور پنج‌ ساله تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی یا دوره 10 ساله توافق منوط به اینکه آژانس چنین گزارشی را بدهد نیست. اما اگر آژانس این گزارش را زودتر از پنج سال بدهد آن محدودیت تسلیحاتی پیش از پنج سال به اتمام خواهد رسید. محدودیت‌های دیگر نیز تمام خواهد شد."

سامانه اس 300 در صلاحیت قطعنامه نیست

سید عباس عراقچی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره وضعیت سامانه موشکی اس 300  و ارتباط آن با قطعنامه شورای امنیت گفت: سلاح هایی که فروش آنها به ایران مشمول این محدودیت ها می شود 7 قلم است که در قطعنامه نیز ذکر شده است. سامانه موشکی اس 300 شامل این محدودیت ها نیست و دولت روسیه به صراحت اعلام کرده است که از نظر دولت روسیه اس 300 شامل محدودیت ها نخواهد شد بنابراین خارج از حوزه صلاحیت قطعنامه است.

 بحث اتباع ایرانی و آمریکایی در حاشیه مذاکرات

عراقچی در نشست خبری و در پاسخ به این سوال که آیا در حاشیه مذاکرات هسته ای مباحث دیگری همچون سوریه و مبارزه با تررویسم مورد بررسی قرار گرفته است ، گفت :‌ در طول مذاکرات هسته ای هیچ موضوعی غیر از هسته ای مورد بحث و بررسی قرار نگرفت.

وی ادامه داد : بحث اتباع ایرانی یا آمریکایی به عنوان یک موضوع انسان دوستانه در طول مذاکرات مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت تا مشکلات به لحاظ انسانی رفع شود .

عراقچی گفت : اگر بعد از اجرایی شدن توافق و برداشتن تحریم ها طرف ها به تعهدات عمل کنند ، زمینه مذاکرات دیگر برای ایران باز می شود .
وی افزود : مذاکره در مورد سایر مسائل در صورتی که به صورت موردی مطرح شود ، احتمال دارد که در آینده مورد بررسی قرار گیرد اما فعلاً در این زمینه تصمیم گیری نشده است.

معاون وزیر امور خارجه نقش دو کشور چین و آمریکا را در مذاکرات هسته ای بسیار مثبت و سازنده خواند و گفت اگرچه این دو کشور در کمپ مقابل ما و در گروه 1+5 قرار داشتند اما نقش مثبتی را در ایجاد یک توافق متوازن ایفا کردند.

وی با اشاره به رایزنی‌های ایران با این دو کشور افزود: روابط با این دو کشور بسیار مثبت و رو به جلو و دارای ابعاد راهبردی بسیار مهمی است. بعد از توافق، روابط ایران با این دو کشور با توجه به برداشته شدن موانع اقتصادی و بانکی، شکوفا و گسترده خواهد شد و لازم است همین جا از نقش سازنده این دو کشور تشکر کنیم.

فابیوس و موگرینی هفته آینده به ایران می‌آیند

عراقچی در مورد سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران گفت:‌ بعد از توافق ژنو شاهد موجی از سفر وزرای خارجه اروپایی به ایران بودیم و این موج بعد از توافق وین مجدداً شروع شده است.

وی افزود: یک مقام آلمانی به ایران سفر کرد،‌ ما هفته آینده شاهد سفر خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران خواهیم بود و بعد از آن هم سفر فابیوس وزیر خارجه فرانسه را به ایران خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه گفت: سفرهای دیگری در دستور کار قرار دارد،‌ توافق وین راه را برای همکاری اقتصادی ایران و سایر کشور ها هموار کرده است.
نظرات بینندگان