کد خبر: ۷۳۰۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۴
گزارش شیرازه از وضعیت اتوبوس های شیراز:

گلایه هایی که شنیده نمی شوند؛ از اتوبوس های لخت تا ایستگاه هایی که نام دارند و نشان ندارند!

امسال شهرداری شیراز تعداد ۱۵۰ اتوبوس را از کشور چین خریداری کرده تا ناوگان حمل ونقل شهری را نوسازی کند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در اطراف ما برخی مسائل و مشکلات وجود دارد که روزانه با آنها مواجه هستیم و از این که نمی توانیم شرایط موجود را تغییر دهیم، بعد از کلی گلایه و شکایت، به ناچار خود را با شرایط انطباق می دهیم. بسیاری از مردم شیراز، برای رفت و آمد در سطح شهر، از اتوبوس استفاده می کنند، از کارمندان تا دانش آموزان و همه کسانی که به نوعی نمی توانند از خودرو شخصی و تاکسی استفاده کنند. مردم به ناچار حرکت لاک پشتی و صندلی های خشک و زخمت و دیر و زود رسیدن ها به مقصد را به جان می خرند و دلخوشند که کرایه چندانی نمی دهند.

 هر چند مسئولین سازمان اتوبوسرانی و راننده های اتوبوس سعی می کنند به بهترین روش خدمت رسانی کنند اما مشکلات این حوزه از حمل و نقل داخل شهری بسیار زیاد است. قبل از پرداخت به کیفیت کار اتوبوس های شیراز، بد نیست به چند آمار جالب و چند خبر توجه کنید.

شرکت اتوبوسرانی شیراز تقریبا 50 سال قدمت دارد و رئیس فعلی آن آقای ناصری است.

تلفن گویای سازمان اتوبوسرانی 38331612 است که مردم می توانند در مورد کیفیت کار اتوبوس ها قضاوت کنند.

1000 دستگاه اتوبوس در شیراز در قالب 74 خط از طریق 9 پایانه از ساعت 6 صبح تا 21:30 مسافران را جابجا می کند و به گفته مسئولین نیمی از اتوبوس ها فرسوده هستند.
شب‌ها از ساعت 21:30 به بعد خطوط شبانه اتوبوسرانی در پنج مسیر شهر شیراز فعال است.

شیراز به 500 اتوبوس دیگر نیاز دارد که قرار است تا پایان سال 300 دستگاه خریداری شود. قیمت هر اتوبوس 450 میلیون تومان است.

امسال شهرداری شیراز تعداد ۱۵۰ اتوبوس را از کشور چین خریداری کرده تا ناوگان حمل ونقل شهری را نوسازی کند.

با همه این آمارها و اخبار، مردم رضایت چندانی از خدمات اتوبوسرانی، خصوصا در برخی از خطوط در جنوب شهر ندارند.

1- راننده ها می گویند ما بر اساس ساعت و وقت مشخصی از پایانه ها به سوی مقصد حرمت می کنیم اما بسیاری از اتوبوس ها چنین موضوعی را رعایت نمی کنند، از لحظه حرکت از پایانه تا رسیدن به مقصد، ایستگاه چندان معنی ندارد! هر کسی در هر نقطه ای از خیابان دست بلند کند، اتوبوس توقف کرده و سوار می کند، اما اگر کسی خارج از ایستگاه، ایست قلبی کند، اجازه پیاده شدن ندارد!

2- صندلی های فرسوده و شکسته و پر از نوشته های جور واجور، موضوع دیگری است که مسافران با آن روبرو هستند، معاون اتوبوس رانی شیراز می گوید: نیمی از این صندلی ها را تعویض کرده اند اما در هر اتوبوس فرسوده تقریبا 10 صندلی خراب وجود دارد که امکان نشستن بر روی آن وجود ندارد.

3- متناسب بودن کرایه ها و کیفیت اتوبوس ها مسئله دیگری است. متاسفانه بسیاری از اتوبوس ها، مخصوصا خطوطی که در جنوب و شرق شهر فعالیت می کنند، نه تنها از کولر استفاده نمی کنند، بلکه از نصب یک پرده که در این گرمای طاقت فرسای تابستان پناه مسافران بی پناه باشد، خودداری می کنند، جالب این که کرایه این اتوبوس ها با آن هایی که هم از کولر و هم از پرده استفاده می کنند یکی است!

4- مسابقه رالی برخی خطوط اتوبوس هم یک شگفتی دیگر است که در شیراز اتفاق می افتد، برخی از خطوط که مسیر تردد آنها بین مبدا و مقصد تقریبا یکی است برای بدست آوردن مسافر بیشتر، مسابقه می گذارند و هنگامی که به همدیگر نزدیک می شوند، با سبقت های ناگهانی خیابان را به رالی تبدیل می کنند!

5- چند مدلی بودن ایستگاه ها هم قصه جالبی است. تقریبا در مسیر یک خط اتوبوس نمی توان دو ایستگاه مشابه از نظر شکل ظاهری پیدا کرد. گذشته از این، برخی ایستگاه ها فقط نام دارند، نشان ندارند! معاون اتوبوسرانی شیراز گفته، می خواهیم ایستگاه ها را از این حالت خارج کنیم اما...

6- زحمات رانندگانی که بی منت در سرما و گرما مشغول جابجایی مردم با روی گشاده هستند، را باید قدر دانست اما نمی توان از کنار عده ای که با پرخاشگری، برخورد مناسبی با مسافران ندارند و مراعات ضعیف و قوی را نمی کنند و پیر و جوان را یکسان می دانند، گذشت.

گرچه می دانیم از این دست نوشته ها بسیار بوده اما آن چه شرط بلاغ است ما نیز گفتیم. چه خوب گفت سعدی شیرین سخن که «سخن چه فایده گفتن چو پند می ننوشیم....»
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴
0
من هر هفته مسیر ابتدا تا انتهای خطوط ... و... را حداقل چهار بار طی می کنم
بیشتر رانندگان واقعا آقا هستند و قابل تقدیرند
اما قلیلی هم پناه برخدا یا با موبایل بد وبیراه به همکارشان می گویند یا برسر پول خرد با مسافران بخصوص زنان دعوا می کنند خلاصه اعصاب آهنی می خواهد البته نظارتی در کار نیست
بعضی از مسافران هم العیاز بالله
بهارنارنج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴
0
رفتار بعضی راننده ها خداییش خوب نیست.همه ایستگاه ها ایست ندارند....بعضی اتوبوس ها از بس کهنه هستن ادم داخلش احساس امنیت نداره.اتوبوس رانی ضعیف عمل کرده نسبت به اینکه شیراز یک کلان شهر هست.در ضمن شیراز باید خط بی ار تی داشته باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴
0
پیشنهاد میگردد هر دو هفته کلاسهای رفتاری و اخلاقی برای رانندگان برگذار کنید تا فرهنگ سازی شود و از لباسهای فرم منظم ومنضبط استفاده کنند تا احساس شخصیت واقعی در انها پدیدار شود واز بکاربردن کلمات نامانوس خوداری نمایند بنظر میرسد کارمندان سازمان مذکور به جای اینکه اثر گذار باشند اثر
كورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴
0
...شهري كه مدعي توريستي و گردشگريه..چطور اتوبوسهاش بسيار قديمي و بدون پرده در گرماي 43 درجه...با اخلاق بد راننده.......