کد خبر: ۷۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

سرانجام شبكه HD به کجا ختم می شود؟

بنابر اعلام مسئولان رسانه ملي روند HD ‌سازي شبكه‌هاي سيما كه پيش از اين در شبكه‌هاي جهاني Press TV و Hispan TV انجام شده بود قرار است به مرور درباره ديگر شبكه‌هاي ديجيتالي نيز اتفاق بيفتد. به اين ترتيب تمام شبكه‌هاي ديجيتال با كيفيت HD پخش خواهد شد.
به گزارش شیرازه به نقل از روزنامه جوان، شبكه HD از سال گذشته و با قيد «پخش آزمايشي»، تقريباً همزمان با برگزاري مسابقات ليگ جهاني واليبال و جام جهاني فوتبال ۲۰۱۴، آغاز به كار كرد.

فرآيند ديجيتال كردن شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي در كشور از سال ۸۶ آغاز شد. اين طرح از سال ۸۸ ابتدا براي بينندگان تهراني با ارائه سيستمDVB (يا همان ديجيتال) صورت گرفت. اما امروزه و به مرور اكثر نقاط كشور به لطف استفاده از اين سامانه، شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني را به صورت ديجيتال دريافت مي‌نمايند. از خرداد ماه سال پيش با ايجاد شبكه HD، اين روند به فاز جديد خود يعني افزايش كيفيت و تطابق آن با فناوري روز دنيا ادامه يافت.

شبكه مذكور ۲۵ خردادماه ۱۳۹۳ با پخش آزمايشي و پخش پنج ساعت برنامه در طول روز، آغاز به كار كرد. اين شبكه هم‌اكنون به پخش ۲۴ ساعته فيلم، مستند، انيميشن و مسابقات ورزشي مي‌پردازد. با شروع دوره مديريت محمد سرافراز به عنوان رئيس جديد سازمان صداوسيما مسير جرياني تازه‌ در بخش‌هاي مختلف اين سازمان شكل گرفت و به تبع آن براي شبكه‌هاي تلويزيوني مأموريت‌هاي تازه‌اي طراحي و تئوريزه شد. براساس همين تصميم و طبق تعاريف تازه اعلام شده، جهت‌گيري محتوايي و برنامه‌سازي شبكه‌ها تغييراتي كرد. به عنوان نمونه شبكه ۵ با محوريت اقتصادي، شبكه نمايش با محوريت پخش فيلم و سريال و شبكه افق با محوريت فرهنگ و انقلاب اسلامي بازتعريف شدند.

در همين حين و بنابر اعلام مسئولان رسانه ملي روند HD ‌سازي شبكه‌هاي سيما كه پيش از اين در شبكه‌هاي جهاني Press TV و Hispan TV انجام شده بود قرار است به مرور درباره ديگر شبكه‌هاي ديجيتالي نيز اتفاق بيفتد. به اين ترتيب تمام شبكه‌هاي ديجيتال با كيفيت HD پخش خواهد شد اما سؤالي كه با اتخاذ اين تصميم ايجاد مي‌گردد اين است كه سرنوشت خود شبكه HD چه خواهد شد؟

در صورت پيمودن مسير HD كردن شبكه‌هاي ديجيتال توسط صداوسيما، دو فرضيه براي آينده شبكه HD محتمل خواهد بود؛ يكي اينكه ممكن است از نظر محتوايي تصميمات تازه‌اي براي برنامه‌هاي اين شبكه اتخاذ گردد و با توجه به اينكه هم‌اكنون مخاطبان تلويزيون شاهد پخش برنامه‌هايي از جمله نمايش فيلم، سريال، پوشش برخي مسابقات ورزشي و مستندهاي حيات‌وحش هستند و هر كدام از اين برنامه‌ها شبكه‌هاي اختصاصي خودشان(شبكه نمايش، شبكه ورزش، شبكه مستند و...) را دارند بايد منتظر تغيير محتواي شبكه HD باشند. فرضيه دومي كه مي‌تواند براي اين شبكه اتفاق بيفتد اين است كه اساساً شبكه‌اي با عنوان شبكه HD وجود نداشته باشد.

نظرات بینندگان