کد خبر: ۷۳۱۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

دفاع مجدد دکتر ایمانیه از طرح پزشک خانواده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان فارس گفت: این طرح هزینه درمان و حق ویزیت بیماران در مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص را نسبت به سایر استان‌های کشور ۹۰ درصد کاهش داد.
به گزارش شیرازه، طرح پزشک خانواده در حال حاضر سه سال است در شیراز فعالیت خود را آغاز کرده  و این استان به همراه استان مازندران تنها استان‌هایی هستند که طرح پزشک خانواده را اجرایی کردند.

خبرگزاری تسنیم در استان فارس در گفت‌وگویی تفصیلی با محمدهادی ایمانیه قائم مقام وزیربهداشت در استان فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به بررسی مزایای اجرای این طرح و مقایسه آن با سایر استان‌های کشور پرداخته که در زیر از نظر شما مخاطبان می‌گذرد.

تسنیم: پزشک خانواده در استان فارس سه ساله شد مهم‌ترین دستاورد آن چه بوده است؟

ایمانیه: با آغاز ثبت‌نام رایگان بیمه بسیاری از فقرا و نیازمندانی که توان پرداخت هزینه‌های درمانی را نداشتند با بیمه کردن خود و ثبت‌نام در طرح پزشک خانواده امروز به‌راحتی با کمترین هزینه از خدمات درمانی استفاده می‌کنند.

تسنیم: مقایسه‌ای از تعرفه پزشک خانواده در استان فارس با سایر استان‌ها که این طرح در آنها اجرا نشده داشته باشید.

ایمانیه: در حال حاضر یک استان فارسی با انتخاب پزشک خانواده تنها با 800 تومان می‌تواند از طریق پزشک عمومی ویزیت شود و این در حالی است که یک شهروند در استان‌های دیگر کشور که طرح پزشک خانواده در آن اجرا نشده به صورت آزاد 19 هزار تومان و با بیمه 12 هزار تومان بایدپرداخت کند.

تسنیم: دیگر مزایای پزشک خانواده چیست؟

ایمانیه: در این طرح بیمار پس از ویزیت پزشک عمومی داروی رایگان و مورد تایید بیمه‌ها را دریافت می‌کند که این نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تسنیم: تعرفه پزشکان متخصص و فوق تخصص در طرح پزشک خانواده چگونه است؟

ایمانیه: مردم استان فارس اگر با برگ ارجاع پزشک خانواده به متخصصان و فوق تخصصان همکار پزشک خانواده مراجعه کنند باید سه هزار تومان حق ویزیت پرداخت کنند و این در حالی است که در استان‌های دیگر همانند تهران تعرفه آزاد پزشک متخصص و فوق تخصص 30 هزار تومان و با بیمه 21 هزار تومان است.

تسنیم: چند پزشک متخصص و فوق تخصص در طرح پزشک خانواده مشارکت دارند؟

ایمانیه: در استان فارس بیش از یکهزار و 700 پزشک متخصص وجود دارد و تاکنون بیش از یکهزار و 200 پزشک در طرح پزشک خانواده مشارکت دارند که این نشان دهنده استقبال و رضایت آنان از این طرح است. همچنین از این تعداد پزشک 700 پزشک که عضو هیئت علمی دانشگاه هستند ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی می‌دهند.

تسنیم: استان فارس استان نخست کشور در اجرای طرح پزشک خانواده بود شما در زمان آغاز طرح چه اندازه به این طرح و تاثیر مثبت آن امیدوار بودید؟

ایمانیه: در ابتدای آغاز طرح شاید تنها با توجه به جنبه‌های قانونی پزشک خانواده، خود را مکلف در اجرای طرح می‌دانستیم اما امروز پس از گذشت چند سال از طرح علاوه بر اینکه قانون  را اجرا کردیم به این طرح و تاثیر مثبت کوتاه‌مدت و بلند مدت آن ایمان داشته و اجرای آن در عرصه سلامت بسیار ارزشمند است.

تسنیم: در حال حاضر هنوز برخی از اجرای طرح پزشک خانواده ناراضی هستند علت آن چیست؟

ایمانیه: مهم‌ترین علت نارضایتی‌ این افراد از تهیه برگ ارجاع است اما به اعتقاد ما اصل اجرای طرح پزشک خانواده در ارجاع است و باید مورد توجه قرار گیرد. در این شرایط برای جلب رضایت مردم به‌دنبال این هستیم تا با رایزنی ستاد مرکزی پزشک خانواده، روشی در پیش گرفته شود که نیاز به برگ ارجاع نباشد و بیماران بتوانند با پرداخت هزینه بیشتر از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی استفاده کنند. همچنین بیماران برای بیمارستان، آزمایشگاه و رادیولوژی نیازی به برگ ارجاع ندارند.

تسنیم: چه خدماتی به بیمارانی داده می‌شود که خارج از ساعت کاری پزشک خانواده بخواهند استفاده کنند؟

ایمانیه: در این زمینه درمانگاه‌های شبانه‌روزی در نقاط نختلف شهر مشخص شده و افراد با مراجعه به این درمانگاه‌ها در ساعت‌های غیراداری پزشک خانواده می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

تسنیم: برخی خواستار لغو اجرای طرح خانواده هستند آیا امکان آن وجود دارد؟

ایمانیه: طرح پزشک خانواده یک قانون کشوری است و ربطی به اشخاص ندارد و تنها باید با نظر نمایندگان در مجلس و تصویب آن لغو می‌شود.

تسنیم: دستاورد اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس برای سایر نقاط کشور چه بوده است؟

ایمانیه: امروز با اجرای موفق طرح پزشک خانواده در استان‌های مازندران و فارس این دو استان الگوی کشور شده‌اند و قبل از ماه مبارک رمضان امسال نیز با حضور مسئولان دانشگاه‌های این استان‌ها و وزیربهداشت طرح‌ پزشک خانواده در تبریز بررسی و طرح استان فارس برای اجرا مورد تایید قرار گرفت.

دستاورد مهم طرح پزشک خانواده در استان فارس نیز شناسایی 40 هزار بیمار دیابتی و 60 هزار بیمارفشارخونی در استان بوده است که این موضوع تاثیر بسزایی در عرصه سلامت دارد و سبب جلوگیری از پیشروی بیماری‌های دیگر در این افراد و به خطر انداختن سلامت آنان می‌شود.

تسنیم: برنامه مهم این طرح چیست و مردم چگونه می‌توانند مشکلات خود را در مورد پزشک خانواده مطرح کنند؟

ایمانیه: برنامه مهم این طرح حرکت به سمت سلامت محوری و اشاعه بیش از پیش آن است که در این راستا نیز قدم‌های موثری برداشته شده است. معتقدیم باید به سمت پیشگیری حرکت کرده و مردم را با بیماری‌های مزمن بیشتر آشنا کرد.هر فردی که انتقاد یا پیشنهاد داشته باشد می‌تواند با شماره 1590 تماس گرفته و مسائل خود را مطرح و پیگیری کند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
0
تو را خدا این طرح را حذف کنید