کد خبر: ۷۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

روستای «دوسیران»، جاذبه‌ای که هنوز بکر است

روستای «دوسیران» در فارس با جاذبه‌های منحصر به فرد تاریخی، شکوهی را به تصویر می کشد که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند اما باوجود تمام اقدامات، هنوز بکر مانده و منتظر سرمایه‌گذار است.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، یکی از این میراث های کهن شهرستان کازرون در استان فارس، روستای تاریخی دوسیران است که در خود آثار بکر تاریخی را جای داده است.

روستای «دوسیران» از روستاهای منحصر به فرد و تاریخی استان فارس است که در ۵۰ کیلومتری شهرستان کازرون و در ۲۵ کیلومتری شهر قائمیه در منطقه کوهمره نودان قرار دارد.

این روستا جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی را در خود جای داده که می توان از دوسیران به عنوان یک سایت موزه یاد کرد که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

در این روستا تاریخ را به عینه می توان دید، از غارهای تاریخی تا بافت کهن روستا همگی شرایط را برای حضور گرشگر و غرق شدن در تاریخ این مرز و بوم فراهم کرده به خصوص اینکه با سنگ فرش شدن کوچه های روستا و اقداماتی که میراث فرهنگی با کمک بنیاد مسکن انجام داده تاریخ در منطقه جاری شده است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این روستای هدف گرشگری بیان کرد: نظرات مختلفی در خصوص قدمت این روستا وجود دارد به گونه ای که برخی از کارشناسان قدمت روستای دوسیران را با توجه به معماری و بافت آن مربوط به دوره اسلامی می دانند زیرا معماری این روستا ویژگی منحصر به فردی دارد.

محسن عباسپور در خصوص علت نامگذاری این روستا به نام دوسیران گفت: یک روایت تاریخی در این رابطه وجود داد بدین گونه که در دوره اسلام، ۹ برادر اهل شام در عراق تصمیم می گیرند که از آنجا مهاجرت کنند و مادر آنها وصیت می کند که به راهشان تا زمانیکه شترهایشان توقف نکرده ادامه دهند و هرکجا که شترها متوقف شدند آنجا را برای زندگی انتخاب کنند.

وی افزود: پس از مهاجرت این برادران شترهای آنها در همین روستا می ایستد به همین دلیل آنها این مکان را برای زندگی انتخاب می کنند و زمانی که حاکمان وقت ایران متوجه می شوند از آنها پرسیده می شود که چه کسانی هستند که آنها خود را به عنوان «دوست ایران» معرفی کرده که در نهایت مخفف آن را دوسیران می نامند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون اهالی این روستا با گویشهای خاصی که نزدیک به دوره پهلوی است صحبت می کنند، ادامه داد: بناها، طاقها و گچبریهایی به نام «چار صفه» در این روستا وجود دارد که به نظر می رسد مربوط به دوره ساسانیان و تزئینات آن مربوط به دوره اسلامی است.

عباسپور با بیان اینکه این روستای تاریخی بکر باقی مانده اظهار داشت: در این راستا می توان از آن به عنوان روستای هدف گردشگری در استان فارس استفاده و از ظرفیتهای آن استفاده شود و برای جذب گردشگر به این روستا اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بنای چارصفه ها دارای ارزش منحصر به فردی است، بیان کرد: این بناها نیز به دلیل عدم حفاظت درست به زباله دانی تبدیل شده و در آستانه تخریب قرار گرفته اند.

وی گفت: با توجه به رطوبتهای موجود در هوا گچ بریهای نفیسی که در چارصفه ها وجود دارد از بین می رود که باید در این رابطه نیز هرچه سریعتر تدابیر لازم اتخاذ شود.

این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه مجموعه این مشکلات دست به دست هم داده که زنگ خطر برای روستای دوسیران به صدا درآید، گفت: در این روستا یک غار شاه نشین وجود دارد که در دهانه غار نشانه هایی از ساخته دست به چشم می خورد که نمی توان گفت که قدمت این غار به چه دوره ای برمی گردد.

وی گفت: همچنین در روستای بکر دوسیران چند آب انبار تاریخی و خانه های سنگی وجود دارد که می توانند به عنوان جاذبه های گردشگری مدنظر قرار گیرند و از این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری استفاده کرد.

عباسپور با تاکید بر ضرورت اقدامات حفاظتی  برای جلوگیری از تخریب این روستا تاکید کرد: باید اقدامات حفاظتی از بناهای تاریخی به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد، علاوه بر این بحث کاوش و باستان شناسی در روستای دوسیران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری بحث کاوش و باستان شناسی در روستای دوسیران احساس می شود و هرچه سریعتر باید در این رابطه اقدام کرد  .

فرش قرمز برای حضور سرمایه گذار

در این رهگذر میراث فرهنگی شرایط را برای حضور سرمایه گذار آماده کرده تا روستای دوسیران از حالت بکر خارج شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: روستای دوسیران یکی از روستاهای هدف گردشگری محسوب می شود که همچنان بکر باقی مانده است.

محمد رضا معینی افزود: برای رسیدن به اهداف خود به منظور جذب گردشگر در این روستا باید سرمایه گذار وارد شود و با ارائه طرح های سرمایه گذاری مورد حمایت دستگاه های ذی ربط قرار گیرد.

وی افزود: این روستا علاوه بر اینکه یک روستای تاریخی است، دارای جاذبه های طبیعی متعددی است که به عنوان مثال می توان عنوان کرد که این روستا بزرگترین روستایی در استان است که برداشت انجیر به صورت ارگانیک در آن انجام می شود.

وی ادامه داد: معماری روستای دوسیران مربوط به دوره اسلامی است و یکی از جاذبه های روستا نیز بدین خاطر است که بر روی یک سفره سنگی قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه دوسیران یکی از شاهکارهای معماری در ساخت و ساز محسوب می شود، افزود: طی مدت اخیر اقداماتی با همکاری بنیاد مسکن صورت گرفته به گونه ای که اکثر کوچه های روستا سنک فرش شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این چهار صفه تاریخی نیز در روستا قرار دارد که تزئینات گچ بری مربوط به دوره ایلخانی دارد.

معینی عنوان کرد: با چنین فضاهایی که در روستا وجود دارد می توان گفت که یک سایت موزه ای در این منطقه ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: در این راستا لازم است با سرمایه گذاری های لازم شرایط را برای حضور گردشگر ایجاد کرد.

پتانسیلهای طبیعی و تاریخی متعددی که در این روستا وجود دارد از آن به عنوان یک منطقه هدف گردشگری ساخته است، اما باید با برنامه ریزی لازم شرایط را برای حضور سرمایه گذار و جذب گردشگر فراهم کرد.


نظرات بینندگان