کد خبر: ۷۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
سرپرست اداره کل فنی‌و حرفه‌ای استان فارس:

اعزام یک تیم روباتیک به برزیل/ راه‌اندازی مركز آموزش رشته‌های گردشگری و هتل‌داری متوقف شده/ ساخت مرکز تخصصی در حوزه نفت و گاز

کوشکی گفت: نمایشگاه توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای استان از ششم تا نهم مردادماه در پارک بعثت شیراز برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، سرپرست اداره کل فنی و حرفه‌ای‌ استان فارس یکی از ضعف‌های فنی‌وحرفه‌ای را ناشناخته بودن خدمات این اداره برای عموم مردم عنوان و اذعان کرد: ما نتوانسته‌ایم رسالت آموزشی بودن خود را در جامعه جا بیندازیم و همه مردم باید بدانند که آموزش‌های ما رایگان است.

دکتر حشمت کوشکی در اولین نشست خبری خود که به مناسبت هفته مهارت برگزار شده بود، گفت: از سوم تا نهم مردادماه امسال به نام هفته مهارت در برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامگذاری شده است که مسابقات ملی مهارت نیز در هشتم و نهم مردادماه برگزار می‌شود؛ تیم رباتیک فارس با حضور علی زارعی و ایمان عرب‌پور سال در مسابقات دوسالانه بین‌المللی 2015 برزیل شرکت خواهد کرد.

وی ضمن گرامیداشت ششم مردادماه روز کارآفرینی و ترویج آموزش فنی حرفه‌ای گفت: برگزاری مسابقه و توزیع بروشور با هدف آگاه سازی جامعه از آموزش های فنی و حرفه ای و اهدای جایزه به صد نفر از برنامه‌های هفته ملی مهارت است.

معرفی خدمات فنی وحرفه‌ای در قالب سخنرانی روسای ادارات آموزش فنی وحرفه ای شهرستان ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته، برگزاری همایش کارآفرینی و خلاقیت در مرکز شماره یک و برپایی نمایشگاه توانمندی های فنی و حرفه ای در شیراز از برنامه های گرامیداشت هفته مهارت در فارس بود که کوشکی به آن‌ها اشاره کرد.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه ای فارس اظهار کرد: در نمایشگاه توانمندی‌های فنی و حرفه‌ای استان که از ششم تا نهم مردادماه در پارک بعثت شیراز برگزار می شود، آموزش های رایگان فشرده از جمله دوره آموزشی دوساعته کار با رایانه برگزار و به شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی گواهی ارائه می شود.

کوشکی با بیان اینکه همه اقشار مختلف مردم می توانند در این دوره‌های آموزشی شرکت کنند، خاطرنشان کرد: ساعت فعالیت این نمایشگاه از 18 تا 23 است که 25 غرفه به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌دهند.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه ای فارس با تاکید بر اینکه تلاش داریم به جای عرضه‌محور بودن تقاضامحور باشیم، گفت: به جای تمرکز روی ساخت مراکز فنی و حرفه ای، به دنبال آن هستیم که نیازهای آموزشی و مهارتی در جامعه را بررسی کنیم و بر اساس تقاضای صنایع و اصناف و دیگر نهادها به آموزش مهارت‌های مختلف بپردازیم.

کوشکی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص راه‌اندازي مركز آموزش رشته‌هاي گردشگري و هتل‌داري در شيراز تصریح کرد: از مدت‌ها پيش كار احداث اين مركز آغاز شده و اکنون ساختمان در مرحله اسكلت فلزي متوقف مانده است که اميدواريم با پيگيري‌ها و همراهي مسئولان شاهد تكميل و راه‌اندازي اين مركز در آينده نزديك باشيم البته یک راهکار جایگزین هم پیشنهاد شده که مهمانسراهای فنی‌وحرفه‌ای برای این کار اختصاص داده شود که این اقدام هنوز عملی نشده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص ضرورت راه‌اندازی دوره های مهارتی اکتشاف و استخراج معدن گفت: اکنون چنین دوره‌ای در استان برپا نیست و درصورتی که تقاضایی از مجموعه های متولی و دست اندرکار معدن دریافت کنیم، این موضوع را بررسی می کنیم.

کوشکی با بیان اینکه درسال های گذشته مراکز فنی و حرفه ای خوبی در استان فارس ساخته شده اند، اظهار کرد: پیگیر توسعه آموزش ها و مهارت آموزی و تقویت تعامل با ادارات، دانشگاه ها، صنایع و اصناف برای ارائه آموزش های فنی و مهارتی هستیم.

سرپرست اداره کل فنی و حرفه ای فارس اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های ویژه این استان در زمینه صنایع نفت و گاز در نظر داریم که مرکزی تخصصی برای آموزش های مهارتی در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در زمینی که در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز در نظر گرفته شده است، ایجاد کنیم.

وی گفت: اداره کل فنی و حرفه ای استان فارس این موضوع را در تعامل با استانداری فارس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان فنی و حرفه ای کشور، وزارت نفت و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی پیگیری می کند تا بر اساس تقاضای این صنایع، آموزش های مهارتی ارائه شود.

این مقام مسئول با بیان این که استقبال از آموزش های رایگان مراکز دولتی در حوزه خدمات، صنعت و کشاورزی بسیار خوب است، گفت: رشته برق و الکترونیک این مراکز متقاضیانی از قشر تحصیلکرده دانشگاه دارد و استقبال خوبی از رشته‌های مکانیک، جوشکاری، کامپیوتر و ساخت و نصب تاسیسات ام.دی.اف و پنجره های یو.پی.وی.سی. را شاهد هستیم.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان فارس گفت: ایجاد آموزشگاه های آزاد در بخش خصوصی در رشته های آرایش و پیرایش دیگر توجیهی ندارد، همچنانکه برخی آموزشگاه های آزاد رشته های کامپیوتر و خیاطی با مشکل صندلی های خالی متقاضیان روبرو هستند.

وی اعلام کرد: اداره کل فنی و حرفه ای استان از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد آموزشگاه های آزاد جدید در رشته های مهارتی و فنی مانند ساخت و نصب تاسیسات ام.دی.اف، مکانیک، جوشکاری، تاسیسات و همچنین رشته هایی همچون هتلداری و گردشگری استقبال و حمایت می کند.

سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس گفت: درحال حاضر 700 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد متعلق به بخش خصوصی و 50 مرکز دولتی در همه شهرستان های استان فارس فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال، در آموزشگاه های دولتی که بیشتر رشته های فنی و مهارتی مربوط به حدود 320 حرفه و شغل را آموزش می دهند، 13 هزار و 58 نفر کارآموزی کرده اند.

کوشکی گفت: در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای فارس که بیشتر رشته های خدماتی مانند آرایش و پیرایش، خیاطی و کامپیوتر در آنها آموزش داده می شود نیز بهار امسال، 12 هزار و 449 نفر آموزش دیده اند.

سرپرست اداره فنی و حرفه ای استان فارس با بیان اینکه همه اقشار مردم می توانند در هفته مهارت از مراکز فنی و حرفه ای در سراسر استان بازدید کنند، اظهار امیدواری کرد که با همكاري تمام مسئولان به‌ویژه فرمانداران شهرستان‌هاي مختلف، بتوان رسالت آموزشي اين اداره كل را بيش از پيش نهادينه کرد بنابراین از همه مسئولان درخواست داريم كه حداقل يك‌بار از مراكز فني و حرفه‌اي بازديد کنند.

وی در پایان در پاسخ به درخواست خبرنگاران اعلام کرد که اگر از سوی خبرنگاران درخواست برگزاری دوره‌های آموزش فنی‌وحرفه‌ای ویژه این قشر ارائه شود برای برگزاری آن اقدام خواهد کرد.

بنابراین گزارش کوشکی کارشناسی ارشد مدیریت دارد و به مدت 15 سال در دانشگاه تدریس کرده است. وی عضو شورای شهرستان خرم بید و یک دوره نایب رئیس شورای استان بوده و به مدت شش در سمت معاونت و دو سال به عنوان مدیرکل اداره فنی وحرفه‌ای کهکیلویه و بویراحمد خدمت کرده است.
نظرات بینندگان