کد خبر: ۷۳۱۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
امام جمعه شیراز:

حفظ خانه میراثی بهانه‌ای برای جلوگیری از توسعه حرم است/ متولیان حرم‌های دیگر به داد سومین حرم برسند/ از آقای صادق عابدین تشکر میکنم

آیت الله ایمانی گفت: مردم در مضیغه هستند و باید مسیرهای دسترسی به حرم باز شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) در درون با موانع بسیار زیادی روبرو می‌باشد و متاسفانه عواملی که هیچ احساس نسبتی به حرم و مجموعه حرم در آن‌هادیده نمی شود در مسائل مرتبط با حرم های مطهر تصمیم گیرنده هستند که این یک نقیصه است و باید رفع شود.

آیت الله اسدلله ایمانی در جلسه شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) بیان کرد: کسی که می خواهد درخصوص حرم اظهار نظر کند باید شناخت عمیق از این موضوع داشته باشد و حرم را بفهمد و رابطه مردم با این حرم را درک کند که این جا کانون توجه مردم است اما متاسفانه ما شاهد درک این موضوع از سوی برخی دست اندرکاران تصمیم‌گیرنده برای این حرم در خارج و داخل استان نیستیم و این نقص باید برطرف شود.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در راستای توسعه حرم و ارائه خدمات بهتر به مردم، گفت: اکنون فضای کار و تلاش در حرم وجود دارد اما هنوز راه‌های دسترسی به حرم مشکل دارد و شرایط رفت و آمد مردم بسیار سخت است؛ مردم با عشق و علاقه به حرم می‌آیند و در مناسبت‌های مختلف حضور می‌یابند اما در مضیغه هستند که این مسئله قابل تحمل نیست و باید کمسیون ماده 5 کار را با جدیت دنبال کند تا مسیرهای دسترسی به حرم باز شود.

امام جمعه شیراز بدون تعریض به هیچ استانداری از آقای صادق عابدین، استاندار سابق فارس به نیکی یاد کرد و گفت: تشکر می‌کنم از کسی که نیست و زحمات او هست اگر حضور فعال و پیگیری‌های مدوام وی نبود خیابان 9 دی و شبستان امام خمینی(ره) فعال نمی شد.

آیت الله ایمانی با انقاد از اینکه عده‌ای با شعار حفظ میراث فرهنگی جلوی توسعه حرم را گرفته بودند، تصریح کرد: حفظ میراث فرهنگی درحقیقت یک بهانه برای جلوگیری از توسعه حرم است اما ضرورت دارد که راه‌های دسترسی آسان به حرم ایجاد شود و مردم به‌راحتی رفت و آمد کنند ضمن اینکه هر روز آقایان یک مصوبه‌ای دارند و یک نامه‌ای می‌فرستند که همه کارهای درحال انجام را با این نامه به هوا می‌فرستند که این مسئولین باید پاسخگوی تصمیم‌های خود باشند.

وی با طرح این سوال که چرا باید راه را در حرم ببندند و اجازه ورود افراد به حرم داده نشود، ادامه داد: چرا می‌خواهند حرم را به شکل محدوه بسته باشد؟ بالاخره مسئول طرح 57 هکتاری چه کسی هست؟ آیا تولیت نقش دارد یا ندارد؟

نماینده ولی‌فقیه در فارس با تاکید بر اینکه محدوده 57 هکتاری باید در اختیار سه حرم باشد و هر سه حرم به عنوان یک قطب زیارتی دیده شود، تصریح کرد: برخی به دنبال ایجاد دو قطب زیارتی هستند و با عناوین و اَشکال مختلف اجازه نمی‌دهند حرم‌ها به هم متصل شود.

آیت الله ایمانی با بیان اینکه با گذشت سال‌های طولانی آقایان اکنون به فکر شناسایی و ثبت خانه‌های میراثی افتاده‌اند، گفت: اکنون اینکه برای خانه‌های میراثی حریم تشکیل می‌دهند چه معنایی دارد و آیا حرم حریم ندارد و خانه میراثی با دو تا پاره آجر حریم دارد؟ چه کسی باید پاسخ گو باشد؟!

وی با تاکید بر اینکه متولیان حرم باید در این خصوص چاره اندیشی کنند، گفت: حرم‌های دیگر به داد حرم سوم اهل‌بیت(ع) در شیراز برسند و ما را از ذهنیت‌ها و برداشت‌های منفی و افکاری که مستند به قانون و شرع نیست، نجات دهند تا تولیت و خادمان حرم شاهچراغ(ع) بتوانند کار توسعه حرم را انجام دهند.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود گفت: از چهار سال قبل طرح دانشنامه احمدی و محمدی(ع) مطرح شد و در یکی از تشرف‌هایی که محضر رهبر انقلاب اسلامی بودیم درمورد این دانشنامه مطالبی خدمتشان بیان شد.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: برای رسیدن به این مهم پیش‌بینی شد تا همایشی دو سالانه در ارتباط با حرم سوم و حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)، حضرت محمدبن موسی(ع) و سیدعلاءالدین حسین(ع) داشته باشیم و فراخوان مقاله‌ای داده شود که مسئولیت کار به بنیاد فارس‌شناسی داده شد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه علی‌رغم بضاعت کم در این عرصه تاکنون بیش از 80 مقاله در دبیرخانه این همایش ارزیابی شده است، افزود: به یاری خدا در دهه کرامت این همایش با حضور تمام دست‌اندرکاران برگزار می‌شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه همایش دوسالانه سومین حرم اهل بیت(ع) در دهه امسال نخستین دوره خود را برگزار خواهد کرد و به یاری خدا در دهه کرامت سال 96 دومین دوره آن برگزار خواهد شد، گفت: اکنون دو جلد کتاب 400 صفحه‌ای درباره این همایش جمع‌آوری و چاپ شده است که این کار بنیه‌ای برای دانشنامه احمدی و محمدی(ع) می‌شود که باید در سطح جامع و کاملی به‌عنوان پشتوانه برای حرم‌های مطهر در اختیار مردم قرار گیرد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
0
متاسفانه حضرات علما فکر می کنند هرچه بیشتر راه به سمت حرم باز شود و هرچه بیشتر بافت اطراف را خراب کنند و حرم گسترش پیدا کند، به اهل بیت بشتر خدمت کرده اند!؟