کد خبر: ۷۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴

۳ گروهی که در آسیاب جهنم خرد می‌شوند

از امام امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده که فرمودند: در جهنم آسیاب‌هایی هست که آرد می‌کنند، عالمان بدعمل و قاریان فاسق و زمامداران ستمگر، این سه گروهند که آسیاب‌های جهنم آنها را خرد می‌کنند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از اساتید برجسته اخلاق در شهر تهران است. در ادامه پای سخنان این مفسر قرآن کریم می‌نشینیم:

در عالم پس از مرگ که زنده هستی و حیات برزخی داری، هم نیازمند نوری هستی که راه را برایت روشن کند و هم بال و پری لازم داری تا جانت به پرواز در آید و تو را به عالم قرب برساند.

از امام امیرالمؤمنین علی (ع)نقل شده که فرمود: در جهنم آسیاب‌هایی هست که آرد می‌کنند، آنگاه فرمود: از من پرسید که چه چیز را آرد می‌کنند؟ بعد خودش فرمود:

«العلماء الفجره و القراء الفسقه و الامراء الظلمه»؛

عالمان بد عمل و قاریان فاسق و زمامداران ستمگر.

این سه گروهند که آسیاب‌های جهنم آنها را خرد می‌کنند. حاصل اینکه، گناه و معصیت خدا، دل را می‌میراند و «توبه واقعی» آن را زنده می‌کند.

بنابراین از صمیم قلب باید از خدا بخواهیم که توفیق «توبه حقیقی» به ما عنایت کند تا با قلبی زنده از این دنیا برویم و این عمر زودگذر را با بطالت و غفلت سپری ننماییم.

این جمله پرمحتوا نیز از حضرت امام جواد (ع) منقول است:

«اللهم اجعلنا ممن نوی فعمل و لا تجعلنا ممن شقی و کسل و لا ممن علی غیر عمل یتکل»؛

خدایا! ما را از کسانی قرار بده که هم قلباً تصمیم بر عمل نیک می‌گیرند و هم در مرحله عمل به آن تحقق می‌بخشند و ما را از کسانی قرار نده که هم شقاوت در مرحله قلب دارند و هم کسالت در مرحله عمل و نه از کسانی که اتکال و دلگرمی به غیر عمل دارند و تنها کرم خدا و حب علی مرتضی (ع) را کافی در نجات اخروی خود می‌دانند.

افرادی هستند که به دلگرمی نیروی جوانی و اینکه تا سنین پیری وقت باقی است توبه از گناه را به تأخیر انداخته و بی‌پروای در گنهکاری می‌شوند؛ در صورتی که مرگ سن معینی ندارد، جوانی و پیری برای مرگ مقدر یکسان است.

انسان عاقل باید در هر سنی که هست، فرصت توبه را از دست ندهد و در زنده نگه داشتن قلب کوشا باشد و توبه واقعی - که دل کندن از زندگی آلوده است - در سن جوانی آسان‌تر از سن پیری است؛ زیرا آدمی که شصت هفتاد سال عادت به زندگی آلوده کرده و دلبستگی به خانه و مغازه و ماشین و ... پیدا کرده است،‌ دل کند  از اینها به سادگی برایش میسر نخواهد بود، اما جوان علاوه بر اینکه در تصمیم‌گیری‌ها نیرومند است، دلبستگی‌ها هم در وجودش ریشه‌دار نشده الست و به آسانی می‌تواند از آنها دل بر کند و توبه‌کار شود.

نظرات بینندگان