کد خبر: ۷۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس:

از هیچ جا هیچ خطی به ائمه جمعه داده نمی‌شود/ استاندار افراد مسئله‌دار و حامیان فتنه را بکارگیری نکند

حجت الاسلام ملک مکان ابراز گلایه کرد که حتی یک ریال برای تکمیل مصلاهای نماز جمعه استان فارس اختصاص نیافت.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: از هیچ جایی، هیچ خطی به ائمه جمعه داده نمیشود که چه بگویند و چه نگویند چراکه ائمه جمعه خود صاحب فکر، نظر و اندیشه و از نخبگان جامعه هستند و مراحل سختی را طی کرده‌اند و از جهت خط مشیء سیاسی توانایی اداره نماز جمعه را دارند و دیدگاه‌هایی را مطرح می کنند بنابراین ما هیچ گرایی به آن‌ها نمی‌دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان با بیان اینکه ما نیز مانند سایر ادارات درخصوص مناسبت‌های هر هفته مطالبی را روی سایت قرار می‌دهیم، گفت: مقالات و تحلیل‌هایی را به مناسبت‌های مختلف روی سایت قرار می‌دهیم تا ائمه جمعه بتوانند به اطلاعات جامع و مستند دسترسی داشته باشند به عنوان مثال وقتی ائمه جمعه می‌خواهند راجع به مذاکرات هسته‌ای موضع‌گیری کنند و نقاط ضعف و قوت آن را بیان کنند، ممکن است متن توافقی که در اختیار شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قرار گرفته را بر روی سایت قرار دهیم تا مطالعه کنند اما این به معنای این نیست که آن‌ها چه بگویند و چه نگویند.

وی ضمن تأکید بر اینکه هیچ خط و چیزی را به ائمه جمعه الزام نمی‌کنیم، گفت: حتی اگر به فرض ما الزام هم کنیم، آن‌ها زیر بار نمی‌روند و فقط ممکن است پیشنهادی را مطرح کنیم اما الزام و اجباری نداریم.

حجت الاسلام ملک‌مکان در ادامه سخنان خود به موضع ائمه جمعه در قبال دولت و مسئولان استان اشاره و اظهار کرد: ائمه جمعه خط و مشیء کلی را از مقام معظم رهبری می‌گیرند چون منصوب به ولایت هستند بنابراین سیاست‌های کلی و خط مشی سیاسی و اجتماعی خود را از آنجا می‌گیرند و همانطور که رهبری از همه دولت‌ها در طول بعد از انقلاب حمایت کردند ائمه جمعه ما هم حمایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: چون ائمه جمعه وابسته به دولت، مجلس و قوه قضائیه نیستند از همه مستقل هستند لذا هیچ نگرانی از این ندارند که دولت و یا مجلس تغییر کند و تنها دغدغه ائمه جمعه این است که هر دولت، گروه و حزبی که در انتخابات بر سرکار می‌آید یکسری اصول را رعایت کند.

عضو شورای فرهنگ عمومی فارس به تبیین اصولی که مسئولین باید رعایت کنند، پرداخت و گفت: مسئولین باید اصول انقلاب اسلامی که برای حفظ آن شهید داده‌ایم را رعایت کنند و تمام هم و غم آن‌ها خدمت به مردم باشد، دستاوردهای انقلاب را حفظ کنند، در خط و مشی امام راحل حرکت کنند، از مقام عظمای ولایت پیروی و به دیدگاه‌های ایشان توجه و عمل کنند، خطوط قرمز نظام و مسائل شرعی و قانونی را رعایت کنند و برای پیشرفت کشور از همه نیروهای مخلص، توانمند و معتقد به نظام و انقلاب اسلامی و کسانی که پایبندی آن‌ها به قانون و التزام عملی به ولایت فقیه ثابت شده است، استفاده کند.

وی همچنین به دو انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و گفت: ائمه جمعه برای هیچ گروه و جناحی نه تبلیغ و نه فعالیت می‌کنند، به خصوص روی مصداق اصلاً ورود پیدا نمی کنند که چه کسی کاندیدا و حمایت شود و آن‌ها تنها معیارها را برای مردم بیان می‌کنند و تشخیص به عهده مردم است زیرا این مسئله از لحاظ قانونی ممنوع است که علیه یا به نفع فردی در تریبون نماز جمعه سخنرانی شود البته ممکن است خارج از تریبون نماز جمعه کسی با امام جمعه مشورت گیرد.

حجت‌الاسلام ملک‌مکان در ادامه با اشاره به موضع ائمه جمعه نسبت به توافق‌های هسته‌ای ابراز کرد: به تبعیت از ولایت تمامی ائمه جمعه ما هم موافق توافق هسته‌ای خوب هستند و تیم مذاکره کننده را بارها تشویق و تقدیر کردند اما بالاخره توافقی که انجام شده همانطور که رهبری فرمودند باید مسیر قانونی خود را طی کند و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود و راه نفوذ دشمن به محرمانه‌های کشور ما پیدا نشود و باید مجلس و دولت به کمک هم راه‌های نفوذ دشمن به اطلاعات محرمانه ما را ببندند و محکم‌کاری کنند.

وی با تأکید بر اینکه روال قانونی این مذاکرات که طی شد هرچه بود، قطعاً مورد قبول همه خواهد بود، گفت: در کشور ما القا می‌کنند که عده‌ای مخالف توافق هسته‌ای هستند در حالی که هیچکس مخالف مذاکرات هسته‌ای نیست بلکه همه می‌گویند توافق خوب باید صورت گیرد.

ملک‌مکان در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر استاندار فارس اشاره و اظهار کرد: ائمه جمعه با تمام توان از مدیریت جدید ارشد استان حمایت می‌کنند و در این راستا نیز در هفته گذشته اعلام همراهی و همکاری با استاندارد جدید را کردند گرچه از عملکرد وزارت کشور در نحوه تعیین استاندار مانند نمایندگان مجلس، گلایه‌مند هستند زیرا نسبت به نخبگان استان فارس بی‌توجهی کردند اما استاندار جدید مورد تأیید و حمایت است البته تا زمانی که نکاتی که برای دولت گفتیم را رعایت کند و اجازه ندهد که در استان فضای التهاب به وجود آید و از افراد مسئله‌دار به خصوص فتنه‌گران به کار گیری نکند و تمام هم و غم او به سمت کارهای عمرانی استان و رفع مشکلات آن باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس تأکید کرد:‌ قطعاً ائمه جمعه هرجا احساس کنند مسئولانی از خطوط قرمز عبور می‌کنند به عنوان یک منتقد دلسوزو ناصح امین، نصیحت لازم را از طریق تریون‌های در اختیار خود خواهند داشت که این به معنای مقابله با دولت نیست بلکه در جهت اصلاح نقاط ضعف است.

این مقام مسئول در ادامه نشست خبری درخصوص وضعیت حقوق و مزایای ائمه جمعه توضیح داد: نهادهای نماز جمعه هیچگونه ردیف اعتباری از هیچ‌جایی به صورت رسمی ندارند و تنها پشتیبان نهادهای نماز جمعه در کشور مردم هستند و مردم ‌آن‌ها هدایت و اداره می‌کنند البته به استثنای اعتبارات عمرانی که به صورت مختصری برای ساخت و ساز مصلی‌ها، منازل و دفاتر ائمه جمعه از سوی شورای سیاستگذاری در طول سال تخصیص داده می‌شود و گاهی نیز دولت برای ساخت مصلی‌ها کمک می‌کند.

وی با یادآوری اینکه نیروهای انسانی در اختیار نهادهای نماز جمعه همگی افتخاری هستند، گفت: ائمه جمعه حقوق رسمی از دولت یا غیردولت ندارند و فقط شهریه مختصر حوزوی که مقام معظم رهبری اعلام کرده است به آن‌ها اختصاص می‌یابد که در شهرهای بزرگ این میزان 200 هزار تومان و در شهرهای کوچک و محروم این مبلغ به 600 هزار تومان می‌رسد لذا حداکثر شهریه که به این عزیزان از طرف شورای سیاستگذاری پرداخت می‌شود، همین مبلغ است و هیچگونه حقوق دیگری از دولت و یا جاهای دیگر ندارند.

حجت الاسلام ملک مکان با یادآوری اینکه از 2 تا 9 مردادماه جاری به‌عنوان هفته نماز جمعه نامگذاری شده است، گفت: در 5 مرداد سال 1358 اولین نماز جمعه کشور به امامت آیت‌الله طالقانی با حکم امام راحل در تهران اقامه شد.

وی افزود: بعد از آن در شهرها و استان‌های دیگر به‌صورت رسمی نماز جمعه اقامه شد و شنیده‌ها حاکی از آن است که شیراز بعد از تهران، دومین شهری بود که نماز جمعه در آن به امامت شهید آیت‌الله دستغیب اقامه شد.

حجت الاسلام ملک‌مکان با بیان اینکه امروزه بحمد الهی بیش از 800 نماز جمعه در سراسر کشور اقامه می‌شود، افزود: از این تعداد، 72 نماز جمعه متعلق به استان فارس است و ما از جمله استان‌هایی هستیم که تعداد زیادی نماز جمعه داریم و اصفهان و فارس همیشه با یکدیگر رقابت داشته‌اند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس با یادآوری اینکه مسن‌ترین امام جمعه کشور متعلق به استان فارس است،‌ گفت: حجت‌الاسلام هاشمی، امام جمعه خاوران با داشتن 96 سال سن، مسن‌ترین امام جمعه کشور شناخته شده است که حکم ایشان مربوط به زمان امام خمینی(ره) است و بیش از یکسال است به دلیل سکته قلبی و بیماری نماز جمعه را امام جمعه موقت این شهر اقامه می کند همچنین جوان‌ترین امام جمعه استان فارس نیز حجت‌الاسلام شهیم، امام جمعه قطب آباد با داشتن سن 31 سال است.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته نماز جمعه در استان فارس پرداخت و افزود: به‌مناسبت این هفته ستاد ویژه 5 مرداد در تمام شهرستان‌های فارس به ریاست ائمه جمعه تشکیل شده است که در این راستا در شوراهای اداری نیز برنامه‌هایی جهت تقویت نماز جمعه مطرح خواهد شد ضمن اینکه فضاسازی محیطی و تبلیغات شهری و مصاحبه‌های مطبوعاتی به‌مناسبت گرامیداشت این ایام صورت می‌گیرد.

ملک‌مکان از برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی با عنوان «جام آدینه» در برخی از شهرهای استان فارس خبر داد و افزود: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی، تقدیر از جوانان و پیشکسوتان نماز جمعه، تجلیل از خانواده‌های ائمه جمعه متوفی و تقدیر از شهدای ستادهای نماز جمعه از دیگر برنامه‌های این ایام است.

به گفته وی، شهدایی که عضو ستادهای نماز جمعه در شهرستان‌های استان فارس بوده‌اند، آثار و مشخصات آنان جمع‌آوری شده و کتابی درباره آن‌ها با عنوان شهدای ستادهای نماز جمعه تدوین شده و به زودی منتشر خواهد شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس همچنین از اعلام سه فراخوان مسابقات عکاسی، مقاله و ارائه پیشنهادات علمی در استان خبر داد و گفت: مسابقه عکاسی درخصوص نماز جمعه و مناسبت‌های ملی و مذهبی از جمله نماز جمعه و روز قدس، نماز جمعه و حضور زنان، نماز جمعه و همدلی و همزبانی و غیره برگزار خواهد شد که به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه فراخوان مقاله در موضوع نماز جمعه نیز اعلام شده است، گفت: فراخوان دیگر مربوط به ارائه پیشنهادات علمی با موضوع تأثیر و نقش نماز جمعه در تحقق شعار است که متقاضیان جهت شرکت در این مسابقات می‌توانند آثار خود را به آدرس دفتر سیاستگذاری ائمه جمعه فارس واقع در بلوار رحمت و یا به آدرس sheraz2@imamatjome.com ارسال کنند.

وی با اعلام اینکه نماز جمعه شیراز در تاریخ 9 مرداد از شبکه فارس به صورت مستقیم پخش می‌شود، گفت: در این روز سخنران پیش از خطبه‌ها من هستم که سخنانی را در رابطه با اهمیت نماز جمعه و کارکردهای آن و توقعاتی که از مردم و مسئولان داریم بیان خواهم کرد.

حجت الاسلام ملک‌مکان در ادامه به مسئولیت‌های ائمه جمعه اشاره کرد و گفت: مسئولیت هایی که ائمه جمعه دارند صرفاً برگزاری نماز جمعه نیست بلکه تقریباً 6 روز هفته را کامل کار کرده و زمینه‌سازی می‌کنند تا روز جمعه نتیجه بگیرند؛ ائمه جمعه غالباً در دفاتر خود حضور دارند و پاسخگوی مردم هستند و در جلساتی که مربوط به امور مختلف شهرستان است مثل شورای اداری، زکات ستاد امر به معروف، شورای فرهنگ عمومی و جلسات ستاد دهه غدیر شرکت می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس خاطرنشان کرد: برخی از ائمه جمعه فعالیت‌های تدریس در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مدیریت حوزه‌های علمیه دارند حتی بعضا عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند و در مدارس نیز در طول سال تحصیلی غالباً ائمه جمعه ما با آموزش و پرورش همکاری دارند.

وی به بحث ساخت و ساز مصلی‌های نماز جمعه در استان فارس اشاره کرد و گفت: در استان فارس در اکثر شهرهای خود مصلی نماز جمعه نداریم و تنها تقریباً 10 شهر هستند که مکانی برای برگزاری نماز جمعه با عنوان مصلی، مصلی حسینیه و یا مصلی مسجد دارند و در بقیه شهرها جای مناسبی برای این نماز وجود ندارد.

ملک‌مکان با یادآوری اینکه شهرهایی مانند فسا، کازرون، لامرد و غیره از نعمت مصلی برخوردار هستند،‌ گفت: در سایر شهرها یا عملیات احداث مصلی شروع شده و به اتمام نرسیده یا هنوز عملیات ساخت آن به دلیل نبود بودجه آغاز نشده است به طوری که در برخی از شهرها اکنون چند سال است که این پروژه نیمه تمام مانده است و نیاز به همراهی دولت برای تکمیل آن‌ها دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس خاطرنشان کرد: احداث مصلی نماز جمعه شهرهای مرودشت، سروستان، خرامه، داراب، زاهدشهر و فیروزآباد شروع شده و بعضاً پیشرفت‌های خوبی دارند اما نیاز به حمایت مالی برای تکمیل خود دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه با بیان اینکه 15 شهر استان فارس متقاضی انتصاب امام جمعه هستند، گفت: در این راستا یکسری آمادگی‌ها و زیرساخت‌هایی باید از طرف مردم آماده شود مانند محل برگزاری نماز جمعه و دفتر امام جمعه چون این‌ها نهادهای مردمی هستند و سپس ما نیز نیروهای انسانی حائز شرایط را معرفی و گزینش خواهیم کرد که شهرستان‌هایی مانند لارستان که دارای امام جمعه بوده‌اند در اولویت است.

وی به سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس اشاره و اظهار کرد: از دولت و مسئولان استان فارس جای گلایه دارد که علی‌رغم پیگیری‌های لازم و ارائه لیست میزان پیشرفت مصلی‌های نماز جمعه و درصد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل آن‌ها، در سفر هیئت دولت به فارس حتی یک ریال اعتبار برای پروژه‌های نیمه تمام مصلی‌های نماز جمعه تخصیص نیافت و تصویب نشد.

حجت الاسلام ملک‌مکان ادامه داد: البته برخی از نمایندگان مجلس از اعتبار تحت اختیار خود یعنی ماده 180 استفاده کرده و بخشی از اعتبارات احداث مصلی در حوزه انتخابیه خود را تأمین کردند که گرچه این مبلغ برای احداث مصلی کم است اما جای قدردانی دارد.

وی در پایان از بسیج و سپاه به عنوان بازوهای توانمند ستاد نماز جمعه یاد کرد و از نیروی انتظامی استان و تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) و سایر دستگاه‌های استان بابت همکاری در برپایی نمازجمعه قدردانی کرد.

نظرات بینندگان