کد خبر: ۷۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴

سالانه پنج هزار و ۶۰۰ نفر در فارس سرطان می گیرند

کارشناس مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سالانه در استان فارس دو هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست می دهند.
به گزارش شیرازه، زهرا خسروی زادگان در گفتگو با خبرگزاری مهر بیان کرد: سالانه پنج هزار و ۶۰۰ مورد جدید سرطان در فارس به ثبت می رسد که دو هزار و ۵۷۳ مورد آن مربوط به زنان و سه هزار و ۸۵ مورد آن مربوط به مردان است.

وی افزود: در استان فارس بیشترین سن ابتلا به سرطان در زنان بین ۴۵ تا ۵۹ سال و در مردان بین ۷۰ تا ۸۴ سال است.

کارشناس مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در زنان فارسی به ترتیب ابتلا به سرطان های سینه، خون، روده بزرگ و معده بیشتر است و سرطان های خون، سینه و معده نیز از مواردی هستند که بیشترین آمار منجر به فوت را در این قشر داشته اند.

خسروی زادگان گفت: در مردان استان نیز ابتلا به سرطان های پوست، پروستات، مثانه، خون و معده بیشتر است و در عین حال سرطان های ریه، معده و خون به ترتیب بیشترین آمار مرگ را در بین مردان استان به خود اختصاص داده اند.

مرگ سالانه ۴۲ کودک فارسی بر اثر ابتلا به سرطان

وی همچنین در اشاره به سرطان در بین کودکان زیر ۱۵ سال فارس نیز اظهار داشت: سرطان های خون، مغز و دستگاه عصبی و سیستم لنفاوی به ترتیب شایع ترین سرطان ها در بین کودکان استان هستند و سالانه ۲۰۰ مورد جدید ابتلا به سرطان در کودکان فارس به ثبت می رسد.

کارشناس مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آمار مرگ کودکان مبتلا به سرطان در استان را نیز سالانه حدود ۴۲ نفر اعلام کرد.

۴۸ هزار نفر در زمینه سرطان آموزش دیدند

خسروی زادگان با اشاره به اینکه عوامل وراثتی، فیزیکی، شیمیایی و زیست شناختی در ابتلا افراد به سرطان دخیل هستند، گفت: به منظور شناسایی عوامل خطر، عوامل هشدار دهنده، راه پیشگیری از ابتلا به سرطان و شناسایی علائم هشدار دهنده آموزش ها و اطلاع رسانی های گوناگونی از طریق رسانه ها و با برگزاری کلاس های مختلف به اقشار مختلفی از جمله دانش آموزان، کارگران، کشاورزان و... ارائه می شود.

وی ادامه داد: طی سال ۹۳ در این زمینه ۱۸ همایش، ۵۰۰ سخنرانی و هزار و ۷۰۰ کلاس آموزشی در سطح استان برگزار شد که طی آن ۴۸ هزار نفر آموزش دیدند.

کارشناس مسئول برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به اینکه شیراز مرکز درمان بیماری سرطان در استان محسوب می شود، خیلی از موارد ابتلا به نام شیراز در سامانه ما ثبت می شوند در حالی که ممکن است فرد مبتلا از نقطه ای دیگر از استان باشد لذا اگر بیماران زمان ارائه اطلاعات خود، همه موارد را دقیق ذکر کنند امکان شناسایی مناطق شیوع سرطان در فارس فراهم می شود.


نظرات بینندگان