کد خبر: ۷۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

طلبه ها در شبکه‌های اجتماعی چه می‌کنند؟!

شايد بتوان روحانيون را در شبكه هاي اجتماعي به دو دسته تقسيم كرد: روحانيوني كه تلاش ميكنند شكل کاربران شبکه های اجتماعی شوند، روحانيوني كه ميخواهند شبيه روحانيون باقی بمانند
به گزارش شیرازه به نقل از گرداب، با توجه به تجربه هاي تبليغي فضاي مجازي تقريبا اين بحث منسوخ شده است كه آيا روحاني در فضاي مجازي باشد يا نه،‌ اما اين نكته كه طلاب و روحانيون در شبكه هاي اجتماعي چه مقدار فعاليت داشته اند؟ آيا اين لقب براي روحاني نيكوست يا خير؟ بازتاب و تاثير فايل هاي ورودي روحانيون در فضاي مجازي چقدر است را بايد با تحليل و تفحص به دست آورد. هر چند كه اين پاسخ اجمالا توصط ذهن آماده و آشنا به فضاي مجازي داده مي شود.

آخوندهاي اينترنتي چند دسته اند؟

شايد بتوان روحانيون را در شبكه هاي اجتماعي به دو دسته تقسيم كرد:

1. روحانيوني كه تلاش ميكنند شكل مردم کاربران شبکه های اجتماعی شوند

2. روحانيوني كه ميخواهند شبيه روحانيون باقی بمانند

همين دو نگرش ساده كه بسته به نوع و شرايط تحصيلي طلبه تغيير ميكند مشخص كننده مسير و خط مشي طلاب در شبكه هاي اجتماعي است. هر دسته از اين طلبه ها مخاطبين خاص خودشان را دارند و هر بار هم كه به حريم هم وارد ميشوند خبرساز تر خواهند شد.

معمولا روحانيوني كه تلاش مي كنند تا شكل مردم باشند دست به جسارت بيشتري در فضاي مجازي مي زنند و از شخصيت هاي محبوب تري برخورداند هرچند شايد در مساله جريان سازي نياز است گاهي همچون روحانيون دسته دوم حركت كنند.

دسته بندي ريزتر

در دسته بندي ريزتر بايد با توجه به نوع فعاليت روحانيون در فضاي مجازي،‌ عمده مطلبی که آنان در صفحه خود به اشتراک می گذارند را تقسيم بندي كرد. از جمله این دسته ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. منبر مجازي

2. دفتر مجازي اطلاع رساني

3. پاسخ به سوالات شرعي

4. ترويج سبك زندگي اسلامي

5. معرفي زندگي روحانيون

6. مسائل متفرقه


1. منبر مجازي

خيلي از طلاب و روحانيون از فضاي شبكه هاي اجتماعي استفاده كرده و از همان متني كه در تحقيقات خود براي منابر استفاده مي كنند در اين شبكه ها استفاده مي كنند. مثلا حجت الاسلام عباس مولايي يكي از اين روحانيون است كه از صفحه اش به نحوي براي منبر و وعظ استفاده مي كند،‌ حديث مي نويسد و به مناسبت هاي مختلف آن را با بقيه در ميان مي گذارد.

خوبي اين نوع منبر رفتن در فضاي مجازي اين است كه در كامنت ها به سوالات احتمالي پاسخ داده مي شود. بحث شكل مي گیرد و اين همان هدفي است كه اكثر روحانيون به دنبال آنند و آن نزديكي روحانيون با مردم است.

آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟!/ آخوندهاي اينترنتي چند دسته اند؟

2. دفتر مجازي اطلاع رساني

خيلي از روحانيون مطرح تقريبا صفحه شخصي شان در شبكه هاي اجتماعي چنين شكلي به خود مي گيرد. ‌به طوري كه اطلاع رساني از برنامه هاي خود را در اولويت قرار مي دهند،‌ كه اين صفحات دو نوع اند، ‌آنان كه روابط عمومي محورند يا آنان كه ارتباط محور. مثلا صفحه شخصي حجت الاسلام شهاب مرادي يكي از اين صفحه هاست كه در آن به اين مهم پرداخته مي شود:


آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟!/ آخوندهاي اينترنتي چند دسته اند؟

اين گونه صفحات جداي بحث دفتر گونه بودن در برنامه ريزي ها براي اينكه چه جلسه اي برگزار شود نيز از مخاطبين سوال مي كند و نظرات مخاطبين براي تشكيل جلسه بعدي بسيار مهم خواهد بود.


آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟!/ آخوندهاي اينترنتي چند دسته اند؟


3. پاسخ به سوالات شرعي

حوزه هاي علميه همواره اين نكته را به طلاب آموزش ميدادند كه قبل از سخنراني، ‌حين سخنراني و ‌انتهاي سخنراني بهانه اي جور شود براي بيان احكام دين. زيرا فروعات هستند كه شاخ و برگ اصولند و درخت بدون شاخ و برگ هيچ است.

براي همين بعضي صفحات مشخصا به همين مساله يعني بيان احكام شرعي پرداخته اند. حجت الاسلام هادي فلاح يكي از همين طلبه هاست. طلبه اي كه البته بيشتر صفحه اش بهانه ايست براي پاسخ به احكام شرعي و اين شيوه جواب هم داده است.

آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟!/ آخوندهاي اينترنتي چند دسته اند؟

4. ترويج سبك زندگي اسلامي

لايف استايل يا سبك زندگي،‌ مساله اي است كه غرب با همه توان برای تغییر آن در کشورهای هدف به نفع خود، هزينه مي كند، از دخالت در وضع قوانین که به نحوی در زندگی مردم اثر میگذارد گرفته تا تولید بازی ها، فيلم ها و انيميشن هايي كه مستقيما سبك زندگي نوجوانان و جوانان ما را هدف گرفته اند.

شبكه هاي اجتماعي اين بستر را دارد که بتواند بر روی سبک زندگی افراد اثر بگذارد. در این میان صفحه هاي شخصي طلاب اگر ساده و صميمي زندگي يك روحاني را به نمايش بگذارد بهترين و ساده ترين شيوه براي ترويج سبك زندگي شيرين اسلامي است. خيلي از طلاب با به نمايش گذاشتن از عكس هاي ساده زندگي شان مثل مسافرت،‌ سفره غذا،‌ فضاي خانه و نوع لباس پوشيدن فرزندانشان اين كار را به نحو احسن انجام مي دهند.

صفحات زيادي از طلاب شامل اين بخش است و بازخوردهاي خوبي نيز داشته است که همین امر سبب می شود کاربران بسیاری بتوانند راحت و بدون تکلف با آنان ارتباط گرفته و از حضور طلاب برای رفع مشکلات و شبهات خود استفاده کنند.

سيد كميل باقرزاده یکی از آن طلبه هاست که با زباني ساده سكانس هایي از زندگي اش را به اشتراك مي گذارد، از حرم رفتن يا مزار شهدا يا هر چيزي ممكن در مسير زندگي اش باشد.


آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟!/ آخوندهاي اينترنتي چند دسته اند؟


5. معرفي زندگي روحانيون

يك دسته از صفحه ها در فضاي مجازي براي بيان شيوه زندگي روحانيون است كه با همان هدف متعالي نزديكي بين حوزه و مردم شكل مي گيرد. اين صفحه ها متعلق به طلبه خاصي نيست و بيشتر مطالبي كه طلاب در فاضي مجازي مطرح ميكنند را بازنشر مي كند.


آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟!/ آخوندهاي اينترنتي چند دسته اند؟


6. فعاليت هاي متفرقه

خيلي از طلاب و روحانيون از شبكه هاي اجتماعي براي بيان گرايش هاي سياسي خود استفاده مي كنند و به مسائل اجتماعي روز واكنش نشان مي دهند. اين گونه صفحات اگر از طرف افراد سرشناس باشد معمولا هم جريان ساز است هم محل بحث و گفت‌وگوهاي بسياري بین کاربران.

اما اگر از طرف طلبه هاي عادي يا غيرسرشناس باشد معمولا بيشتر در همان هدف نزديكي مردم به روحانيت است،‌ نزديكي به تفكر طلبگی و حتي خود طلبه. ‌زيرا بحث هايي كه ذيل مطالب شكل ميگيرد بسته به برخورد طلاب جاذبه يا دافعه خواهند داشت. محمد مهدی طاهری یکی از همین طلبه هاست.


آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟!/ آخوندهاي اينترنتي چند دسته اند؟
نظرات بینندگان