کد خبر: ۷۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس:

با اجرای قانون «پیش فروش ساختمان در فارس» از چندبارفروشی آپارتمان ها جلوگیری می شود

رحمانیان گفت: این قانون منافع و حقوق پیش خریدار و پیش فروشنده را تضمین می کند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با بیان اینکه تمام دستگاه ها ملزم به همکاری با قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم هستند، گفت: یکی از سیاست های معاونت پیشگیری از وقوع جرم، شناسایی جرائم و دعاوی اولویتی است که در این راستا بر اساس روش های علمی به دنبال شناسایی بسترهای وقوع جرم در استان هستیم و قوانین لازم‌الاجرا که در پیشگیری از جرائم به ما کمک می کند را شناسایی می کنیم و سپس با مشارکت دستگاه های مختلف تلاش می کنیم جرائم و دعاوی اولویتی را به حداقل رسانده و در نهایت حذف کنیم.

احمد رحمانیان در مراسم آغاز اجرایی کردن قانون پیش فروش ساختمان در فارس اظهار کرد: موضوع چندبارفروشی آپارتمان ها یکی از جرائم شایع بود که جنبه کیفری داشت و در قالب دعاوی حقوقی مطرح می شد و تا سال 89 قانون مدون و مشخصی برای جلوگیری از این جرم وجود نداشت تا اینکه مجلس شورای اسلامی در 29 دی ماه سال 89 قانون پیش فروش ساختمان را تصویب کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که قانون پیش فروش ساختمان وضع شد، اشکالات متعدد فنی، اجرایی و حقوقی داشت و هنوز بخشی از این مشکلات برطرف نشده اما محسنات زیادی برای تمام دستگاه ها دارد از جمله اینکه این قانون از دوباره فروشی آپارتمان جلوگیری کرده و از ورود چنین پرونده هایی پیشگیری می کند ومنافع و حقوق پیش خریدار و پیش فروشنده را تضمین می کند ضمن اینکه تمام معاملات پیش فروش ساختمان را ساماندهی می کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در دعاوی حقوقی انجام معاملات با اسنادعادی می‌باشد، متذکر شد: اگر مردم با سند رسمی معامله کنند دعاوی حقوقی بسیار کاهش می یابد و در راستای اجرای این قانون شرکت های بیمه ای نیز مداخله داده شدند تا چنانچه خسارتی به مردم وارد شود از محل قراردادهای بیمه حقوق خود را مطالبه کنند. همچنین بحث داوری نیز در این قانون پیش بینی شده تا اختلافات موجود ناشی ازتعبیر و تفسیر مفاد قرارداد پیش فروش توسط داورانی که خود قرارداد در این زمینه پیش بینی کرده است، بدون اینکه بخواهد وارد محاکم قضایی شود برطرف گردد و مانند رای محکمه قابلیت اجرا در محاکم اجرایی دارد.

وی ضمن اشاره به وظایفی که در حوزه آگهی و اطلاع رسانی برای دستگا های مختلف پیش بینی شده است، گفت: اجرایی کردن پیش فروش قانون ساختمان در استان فارس در جلسات مختلف از یک سال و نیم گذشته آغاز شده و با همکاری تمام دستگاه ها این قانون برای نخستین بار در کشور اجرایی می شود حتی در تهران و در مرکز کشور درحالی که از طریق رسانه ها اعلام شده بود به دلیل برخی موانع موفق به اجرایی کردن آن نشدند اما در استان فارس با همدلی و همراهی دستگاه ها در زمینه پیش گیری از وقوع جرم اجرایی می شود.

این مقام مسئول ضمن اعلام اینکه پس از برگزاری جلسات کارشناسی و حقوقی شناسنامه دار کردن واحدهای در شرف فروش برای نخستین بار در کشور در شهرداری شیراز اجرایی شد، گفت: امروز پیش فروش ساختمان به صورت نظام مند و براساس قانون است و کسانی که قصد پیش فروش دارند، باید مذاکرات مقدماتی را در بنگاه های معاملات املاک انجام داده و نسبت به ثبت رسمی معاملات در دفاتر ثبت اسناد رسمی اقدام کنند. دفاتر نیز مکلف هستند نسبت به درج خلاصه معامله در سازمان اسناد و املاک اقدام کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که بخشی از دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه پیشگیری از وقوع جرم با اجرایی شدن این قانون مرتفع شود.
نظرات بینندگان