کد خبر: ۷۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

سناریوهای مختلف برای ترکیب کمیسیون بررسی توافق هسته‌ای

عضوهیأت رئیسه مجلس، سناریوهای مختلف برای ترکیب کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای را تشریح کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا احمدرضا دستغیب اظهار کرد: در حال حاضر پیشنهادات مختلفی در مورد نحوه چینش و ترکیب کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای وجود دارد، یکی این‌که کمیسیون‌هایی که مرتبط با این موضوع هستند نمایندگانی در کمیسیون ویژه داشته باشند و دیگر این‌که نمایندگان به شکل فراکسیونی در این کمیسیون حضور یابند.

وی افزود: ‌آنچه مهم است این است که ترکیب کمیسیون ویژه هم شامل افراد متخصص باشد و هم این افراد به لحاظ سیاسی از گرایش‌ها و سلایق مختلف باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: بر اساس قانون مصوب مجلس درزمینه الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کار خود را بعد از توافق آغاز کرده و تاکنون جلسات متعدد و منظمی برای بررسی توافق برگزار کرده است. در عین حال کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای به درخواست جمعی از نمایندگان و با رأی مجلس به تصویب رسید. اگرچه من شخصاً معتقدم تداخل وظایف و کار موازی با کمیسیون امنیت صورت می‌گیرد اما به هر حال چون قانون مصوب مجلس است باید تلاش شود از اقدامات موازی پرهیز شود و تقسیم کاری بین کمیسیون ویژه کمیسیون امنیت مجلس انجام شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه هیأت رئیسه به دنبال مشخص کردن شرح وظایف برای عدم تداخل وظایف کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای با کمیسیون امنیت است، ادامه داد: موضوع هسته‌ای مربوط به یک گروه و جریان خاص نیست. آنچه تاکنون اتفاق افتاده هم با راهبری‌های رهبری و تلاش همه قوا و گروه‌ها و ایفای نقش همه بوده و تلاش می‌شود ترکیب این کمیسیون از افراد متخصص و مرتبط با جریانات و گروه‌هایی که در مجلس هستند شکل بگیرد تا هم دقت لازم صورت گیرد و هم هماهنگی‌ با کمیسیون‌های دیگر به ویژه کمیسیون امنیت انجام شود.

دستغیب با بیان این‌که این کار با تدبیر پیش خواهد رفت، افزود: مقدمات این کار فراهم شده و ما منتظریم این وفاق در مجلس شکل بگیرد. تلاش این است که تفاهمی در مورد ترکیب کمیسیون ویژه صورت گیرد زیرا ضروری است این کمیسیون به شکل فراگیر عمل کند، یعنی هم افراد متخصص حضور یابند و هم آرا و نظرات مختلف در این ترکیب حضور داشته باشند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر این‌که اعضای کمیسیون ویژه باید از آرا و نظرات منتقدین و متخصصین استفاده کنند درباره ارائه توافق هسته‌ای به شکل لایحه که مورد درخواست برخی نمایندگان بوده نیز گفت: در حال حاضر در هیأت رئیسه مجلس تصمیمی در این‌باره گرفته نشده و تلاش ما این است که به یک هماهنگی با دولت در این زمینه دست پیدا کنیم، چرا که فعلاً برای بحث و بررسی توافق هسته‌ای فرصت کافی وجود دارد.
نظرات بینندگان