کد خبر: ۷۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴
«بیژن کیا» نویسنده با سابقه شیرازی:

در شیراز کتابی با موضوع «یازده سپتامبر» نوشته می‌شود/ درباره مرگ مشکوک «سرنا شیم» و «برج های دوقلو» رمان می‌نویسم/ حضور نداشتن آثار ایرانی در عرصه جهانی نقطه ضعف است/ در برابر سفارش غلط مقاومت می‌کنم

در حال حاضر درباره مرگ مشکوک «سرنا شیم» خبرنگار «پرس.تی.وی» در ترکیه در حال نوشتن رمان هستم که دوسوم آن تاکنون نوشته شده و فعلا «امپراطوری دوزخ» اسم اولیه اش است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، استان فارس که از دیرباز در عرصه‌های مختلف جایگاه والایی داشته است در حال حاضر همچنان در حوزه هنر و ادبیات در قله قرار داد و افراد صاحب‌نام این دیار ادب‌پرور آثار فاخری را تقدیم فرهنگ، ادب و هنر ایران اسلامی کرده‌اند. «بیژن کیا» یکی از نویسندگان متبحر شیرازی است که در سال 1347 پا به عرصه وجود گذاشت و از سال 67 فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود را در زادگاه خویش آغاز کرد.

وی کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز است اما درعین حال بنا به استعداد و دغدغه‌ای که دارد در حوزه‌های فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی، داستان نویسی و نمایشنامه نویسی نیز آثار ماندگاری را برجای گذاشته است که عمده آثار وی در زمینه های اجتماعی، دفاع مقدس، ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات پایداری است.

کیا کتاب هایی از جمله کتاب پروانه سفید، مردیل، مارش نظامی در راه بیمارستان، یاسریاسر احمد، پرواز ناتمام، مرد خاکستری، هدیه تولد بابا، مجموعه هشت جلدی آثار سرداران شهید استان فارس به رشته تحریر درآورده است و نويسنده داستان هايی با موضوع دفاع مقدس با عنوان تاكسي، هدیه تولد بابا و باران خاکستری می باشد. همچنین رمان سمفوني آتش، امین الله: برداشت آزاد از زندگینامه‌ شهید حمیدرضا ابوالاحراری، پوتين عراقي: برداشت آزاد از زندگی نامه شهید عباسعلی خادمی، آدمخوار، رمان هفت و سیزده دقيقه با موضوع سازمان مجاهدين خلق و ترورهای اوايل انقلاب را نگارش کرده است.

کیا مقالاتی با موضوع «مهندسی فرهنگ یا مهندسی فرهنگی» و «صنایع دستی و توسعه فرهنگ» را در مجلات علمی به چاپ رسانده است.

در شیراز کتابی با موضوع «یازده سپتامبر» نوشته می‌شود/ درباره مرگ مشکوک «سرنا شیم» و «برج های دوقلو» رمان می‌نویسم/ حضور نداشتن آثار ایرانی در عرصه جهانی نقطه ضعف است/ در برابر سفارش غلط مقاومت می‌کنم

این نویسنده موفق شیرازی نفر دوم جشنواره سراسری «مردان سرزمین من» در 1384، برگزیده جایزه ادبی یوسف، رسول آفتاب و دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس بوده است. وی همچنین موفق به دریافت لوح تقدیر و کسب مقام دوم از جشنواره بین المللی «سلام بر نصرالله» بخاطر نگارش داستان «نصرالله...نصرالله» شده است.

وی معتقد است نويسنده‌ ای كه بدون تحقيق و تجربه وارد فضای ادبيات پايداری شود به طور قطع ناكام می‌ماند و توفيقی در بازسازی و روايت صحنه‌های جاندار و حقيقی دفاع مقدس به دست نمي‌آورد و با این اعتقاد همواره تلاش کرده است تا برای خلق هریک از آثار خویش مطالعه کند و اطلاعات لازم را به دست آورد.

این نویسنده دفاع مقدس که دومین مهمان نشست خبری بسیج رسانه فارس به بهانه جشنواره مطبوعات و دفاع مقدس شده بود در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره مطبوعات و رسانه در حوزه دفاع مقدس برای اولین بار است که برگزار می‌شود و امیدوارم آثار برگزیده چاپ شود و به تولید برسد.

یک نسخه از آثار چاپ شده جشنواره‌ها را به رایزن‌های فرهنگی بدهید

کیا این موضوع که آثار برگزیده جشنواره‌ها به تولید نمی‌رسد را یک نقطه ضعف دانست و افزود: باید آثار برگزیده جشنواره‌ها چاپ و حتی ترجمه شود و یک نسخه از آن را برای رایزن‌های فرهنگی ایران در سراسر دنیا بفرستیم تا ضریب نفوذ افزایش یابد.

دبیر جشنواره فیلم سکانس بیداری بسیج هنرمندان فارس گفت: جشنواره ها می توانند به ثبت و نشر فرهنگ ما کمک کنند اما به شرطی که یک فکر استراتژیک پشت آن‌ها باشد و کار ادامه یابد و فقط در مرحله جشنواره متوقف نشود یعنی پس از جشنواره آثار تولیدی باید ترجمه و در سطح جهانی توزیع شود.

وی با بیان اینکه وقتی داستان می‌نویسم مانند همه هنرمندانی که دست به آفرینش هنری می زنند کل دنیایم تغییر می کند و در ذهن و قلب خود از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب حرکت می‌کنم، خاطرنشان کرد: با فضای هنری به‌ویژه در عرصه‌های فیلم نامه نویسی از سال ۶۷ با حضور در انجمن سینمای جوان برخورد مستقیم پیداکردم.

کیا با بیان اینکه در سال‌های 69 تا 72 چند فیلم کوتاه 8میلیمتری کار کردم، گفت: یکی از فیلمنامه‌هایم در سال 70 مقام برگزیده کشوری را کسب کرد و در کتاب «پروانه سفید» که مجموعه فیلم نامه های برگزیده سال 70 بود، چاپ شد و در سال ۷۳ نیز فیلمنامه «دیروز، امروز و فردا» برگزیده کشوری شد.

مدرس فیلمنامه نویسی انجمن سینمای جوان به مشکلات کار در سینما اشاره و تصریح کرد: به دلیل اینکه در سینما کار جمعی است و مقتضیات خاص خودش و محدودیت‌ها و تنگناهایی دارد به ادبیات رو آوردم و هرچند از فیلمسازی فاصله گرفتم اما با دوستان فیلمساز ارتباط دارم و می بینم که در سینما هنوز تنگناها و مشکلات زیادی وجود دارد.

دبیر جشنواره فیلم سکانس بیداری بسیج هنرمندان فارس با تصریح اینکه شاید تحمل من کم بود و نتوانستم همه مشکلات عرصه فیلم سازی را تحمل کنم، گفت: در سال ۷۳ چرخشی در آثار من ایجاد شد و از کار فیلمسازی وارد کار ادبیات شدم و در همین سال اولین تجربه جدی داستان نویسی را با داستان کوتاهی که در نشریه جوانان چاپ شد، داشتم.

پتانسیل زیادی در عرصه دفاع مقدس و ادبیات پایداری وجود دارد

کیا با بیان اینکه سال ۷۶ با تشکیل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک فضای خوبی برای تولید آثار با مضمون دفاع مقدس ایجاد شد، عنوان کرد: عنوان اولین کتابم در عرصه ادبیات پایداری «مردیل» بود. این کتاب که از سوی کنگره سرداران و چهارده هزار شهید استان فارس به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهید طمراس چگینی منتشر شد به شرح خاطراتی از بردار، خواهر، مادر، بستگان، دوستان و همرزمان این شهید اختصاص دارد که این خاطرات در قالب داستان روایت شده و با شعری در رثای شهید به پایان می‌رسد. عنوان «مردیل» هم مرد یَل خوانده می شود و هم می تواند مخفف مرد ایل باشد زیرا شهید چگینی از عشایر بودند.

وی خاطرنشان کرد: پس از چاپ «مردیل» متوجه شدم پتانسیل زیادی در عرصه دفاع مقدس و ادبیات پایداری وجود دارد که تا حد زیادی نهفته است بنابراین کار را ادامه دادم و کتاب بعدی من «احمد احمد یاسر» بود که در دوازدهمین جشنواره دفاع مقدس در سال ۸۲ برگزیده شد.

تلاش می‌کنم ادبیات پایداری را در مرزهای جغرافیایی و تاریخی منجمد نکنم

کیا درمورد کتاب بعدی خود با عنوان «مارش نظامی در راهرو بیمارستان» توضیح داد: از اینجا چرخشی در آثارم ایجاد شد به گونه‌ای که فضا هنوز فضای دفاع مقدس و پایداری است اما با اولین داستان‌هایی روبرو می شویم که ضمن بیان فضای دفاع مقدس اما مکان جغرافیایی آن ایران نیست و ممکن است در یک بیمارستان در یک آلمان و یا در یک کشور دیگر باشد به عبارتی انعکاس دفاع مقدس را در تاریخ معاصر خود بررسی می کنیم که ببینیم این موج تا کجاها حرکت کرده است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در سطح منطقه و جهان رخ داده است، گفت: بخشی از اتفاقات یک جامعه وسیع‌تر به‌ویژه در منطقه و جهان اسلام متاثر از بحث دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران است بنابراین سعی کردم رویکرد نوتری را مدنظر قرار دهم و تلاش کنم ادبیات پایداری را در مرزهای جغرافیایی و تاریخی منجمد و محدود به هشت سال نکنم.

کیا که ارائه دهنده طرح پیشنهادی باشگاه سینمایی هفت بوده است با اشاره به حادثه یازده سپتامبر یادآور شد: پس از این حادثه، اربابان رسانه‌های غربی آن را در همان مرزها و حیطه خود نگه نداشتند بلکه از ابزار رسانه به بهترین و دقیق‌ترین شکل استفاده کردند و بلافاصله با یک حجم بسیار زیاد از فعالیت های رسانه‌ای و با موجی از فیلم‌های سینمایی روبرو شدیم از جمله اینکه با فاصله کمی فیلم WTO از الیور استون تولید می شود یا فیلمی که با محوریت حادثه یازده سپتامبر، یازده داستان دارد ساخته می‌شود.

عضو شورای مرکزی بررسی فیلمنامه حوزه هنری فارس با بیان اینکه در شیراز کتابی به نام «آبی ماوراء بحار» با موضوع حادثه یازده سپتامبر نوشته می شود که نویسنده آن همشهری ما بوده و اکنون در آمریکاست، این سوال را مطرح کرد که ببینید ضریب نفوذ تا کجاست؟!

وی با اشاره به اتفاقی که در نیویورک افتاده و در شیراز راجع به آن کتاب نوشته می شود، این پرسش‌ها را مطرح کرد که آیا نباید ما بتوانیم در زمینه اتفاقاتی که برای ما افتاده کار کنیم تا انعکاس جهانی پیدا کند؟ یا اینکه باید بنشینیم و فقط برای هم درد دل کنیم؟ آیا نباید یک انعکاس جهانی و تصویر واقعی از ما ارئه شود؛ از آنچه که بودیم و هستیم و اتفاقاتی که برای ما افتاده است را نشان دهیم و کارهایمان را گسترش دهیم؟ ضریب نفوذ ما چقدر است؟ آیا توانسته‌ایم حتی تا کشور همسایه کارهایمان را نفوذ دهیم؟

مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان فارس تاکید کرد: اگر می خواهیم جهان نسبت به ما شناختی پیدا کند و ما را بشناسد، باید بتوانیم با جهان حرف بزنیم که دو شرط دارد یکی اینکه مخاطب را بشناسیم و با مخاطب شناسی، ببینیم با چه زبانی باید با مخاطب صحبت کرد و دوم باید به فکر قدرت اثر هنری خود باشیم که بحث کیفیت مطرح می‌شود.

باید کیفیت و کمیت را باهم ارتقاء دهیم تا آثارمان جهانی شود

کیا حضور نداشتن آثار و تولیدات ایرانی در عرصه جهانی را یک نقطه ضعف دانست و گفت: پتانسیل جهانی شدن آثار به شدت وجود دارد و باید به‌گونه‌ای کار کنیم که یک اثر بتواند قابلیت ترجمه پیدا کند و بحث کمیت و کیفیت را باهم ارتقاء دهیم نه اینکه سازمانی فرهنگی رسالتش فقط این باشد که کتاب هایی را تولید کند سپس دپو شود.

دفاع مقدس چیزی جز انگیزه‌های اخلاقی، انسانی و دینی نبوده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چکیده دفاع مقدس چیست و چه چیزی دفاع مقدس را دفاع مقدس کرد، گفت: دفاع مقدس چیزی جز انگیزه های اخلاقی، انسانی و دینی نبوده است.

مسئول انجمن داستان بسیج هنرمندان فارس مژده چاپ کتاب «وینسنس و گرگ خندان» را داد که انتشارات سوره مهر در آینده نزدیک آن‌را چاپ می کند و راجع به آن گفت: ریشه اصلی این داستان به حادثه ای در تاریخ دفاع مقدس ما برمی گردد اما فضای جغرافیایی کاملا متفاوتی دارد. ناو جنگی فوق پیشرفته وینسنس آمریکا به یک هواپیمای مسافربری در دالان بین المللی حمله می کند و مدعی می شود که اشتباه محاسباتی بوده است اما وقتی ساختار فنی ناو را بررسی می کنید، می بینید که ناو یک ابر ناو است و چند ده هزار عملیات را می تواند مدیریت کند؛ بنابراین ابهامی ایجاد می‌شود که‌ چطور نمی تواند یک هواپیمای مسافربری را از هواپیمای جنگی تشخیص دهد؟! داستان کتاب در کانادا و آمریکا اتفاق می افتد و یک خبرنگار برایش سوال ایجاد می شود که چطور ناو وینسنس نتوانست هواپیمای مسافربری را شناسایی کند؟ آیا مشکل فنی بود؟آیا خطای انسانی بود و آیا عمد بود؟ که این سوال زمینه کشف حقایق تازه ای می شود و داستان کتاب را شکل می‌دهد.

در شیراز کتابی با موضوع «یازده سپتامبر» نوشته می‌شود/ درباره مرگ مشکوک «سرنا شیم» و «برج های دوقلو» رمان می‌نویسم/ حضور نداشتن آثار ایرانی در عرصه جهانی نقطه ضعف است/ در برابر سفارش غلط مقاومت می‌کنم

باید به اثرات انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس در وقایع جهانی توجه کرد

کیا فرهنگ پایداری و دفاع مقدس انقلاب اسلامی را فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران دانست و افزود: نوع برخورد ما بسیار مهم است چراکه دیده شده در مواقعی فیلمنامه ای را با دلسوزی درمورد جانباز شیمیایی که مدت ها در خانه بستری است و شرایط خوبی ندارد، می‌نویسیم اما یادمان می‌رود اکنون عده‌ای متاثر از حرکت این جانباز شیمیایی در عراق و سوریه از حرم‌های اهل بیت(ع) دفاع می کنند. این جانباز شیمیایی این جاست اما باید انعکاس حرکت او را در جاهای دیگر ببینیم. همچنین باید توجه کرد که تا چند سال گذشته در الجزیره بحث تشیع را نداشتیم اما اکنون به تشیع گرایش پیدا کرده اند و این از آثار صدور انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس است.

این کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: مدیر فرهنگی باید دیدگاه استراتژیک و راهبردی داشته باشد و نباید هنر و ادبیات پایداری و دفاع مقدس را در یک بسته مکانی و زمانی هشت ۸سال دفاع مقدس در مرزهای ایران منجمد کند.

نگاه‌های سطحی کار را شکننده و تکراری می‌کند

وی در عین حال با بیان اینکه نباید به روزمرگی عادت کرد، گفت: کتاب هایی با مشخصات زمانی و مکانی دفاع مقدس هم ارزشمند هستند اما ممکن است رفتار منِ مدیر فرهنگی و هنرمند ضرر بزند و مخاطب ما از این آثار اشباع شود و کششی به آن نشان ندهد بنابراین اگر نگاه ها سطحی باشد شکننده است و کارها به سمت تکراری شدن و در نتیجه دپو شدن کتاب ها پیش می رود.

کیا ضمن اشاره به جنگ بوسنی و هرزگوین و صربستان تصریح کرد: شهید آوینی در مجله سوره یک عکسی روی جلد یکی از شماره های مجله چاپ کرده است که یک مدافع بوسنیایی با چشمان آبی و موهای روشن یک سربند دقیقا عین سربند رزمندگان ما دارد و این نشان دهنده حرکتی است که دارد اتفاق می افتد اما مدیر فرهنگی و هنرمند ما ممکن است این حرکت را نبیند.

رسانه‌ها و هنرمندان استحاله‌های فرهنگی در جهان را رصد کنند

کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه هنرمند و فرد رسانه ای کشور ما باید رصد کند که چه استحاله‌هایی در جهان اتفاق می افتد، گفت: باید فضایی ایجاد کنیم که اصحاب رسانه مطالبات جدیدی از مدیران و فضاهای فرهنگی داشته باشند و فضایی ایجاد شود که حرف‌های نویی بیان شود و به این نکته توجه کنیم که اکنون فرهنگ جهانی در چه وضعیتی قرار دارد و چه نیازهایی وجود داد.

کیا با اشاره به جنایات گروه‌های تکفیری تصریح کرد: هیلاری کلینتون در کتاب خود به نام «انتخاب های سخت» اعتراف می‌کند که مجبور شدیم جریان های تکفیری را تغذیه و تقویت کنیم. ویکی لیکس هم اسنادی را فاش کرده است که سازمان جاسوسی «سیا» پروژه ای به نام لانه زنبور دارد که طی آن گروهک های تروریستی را تقویت می کنند.

وی با انتقاد از اینکه همه ما به شدت دچار روزمرگی شده ایم، گفت: شرایط کنونی برای همه ما دست و پاگیر است اما ما خودمان بخشی از شرایط هستیم بنابراین می توانیم حداقل بخشی از آن را تغییر دهیم از این رو من از فضای مجازی استفاده کرده و بازخوردهای کتاب هایم را می گیرم و متوقف نمی شوم.

عدم حمایت نهادهای مربوطه و تاخیر در چاپ کتاب‌هایم مرا متوقف نمی‌کند

کیا با تصریح اینکه عدم حمایت نهادهای مربوطه و تاخیر در چاپ کتاب‌هایم مرا متوقف نمی‌کند، خاطرنشان کرد: کتاب «وینسنس و گرگ خندان» و کتاب «آدمخوار» چندین سال است که در پیچ و خم بروکراسی اداری برای چاپ گیر کرده است و چون قرارداد بسته شده من فقط می توانم داستانم را در وبلاگم قرار می دهم.

وی تصریح کرد: وقتی شارلی ابدو کاریکاتور موهن را کشید، من در عین حال که بسیار ناراحت شدم، با نوشتن داستان «جشنی برای یک نفر» و قرار دادن آن در وبلاگم این عمل قبیح او را پاسخ دادم.

هجمه فرهنگی را باید با کار فرهنگی پاسخ داد

این نویسنده توانمند شیرازی با اشاره به تولید آثار توهین‌آمیز در جبهه رسانه‌ای دشمن علیه فرهنگ و تمدن ایران و ایرانی، گفت: وقتی چنین آثاری تولید می شود ما ناراحت می شویم و می‌دانیم هیچگاه فرهنگ ما به شکلی که معرفی شده نبوده است ولی کاری انجام نمی دهیم و فقط صرفا ناراحت می‌شویم اما راهکار برون رفت از این ناراحتی‌ها، تولید آثار با کیفیت بالا و سپس ترجمه آن است تا بتوانیم بر مخاطب داخلی تاثیر گذاشته و با مخاطب خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم و فرهنگ حقیقی خود را به شکل صحیحی معرفی کنیم.

مدرس فیلمنامه نویسی موسسه آموزش عالی هنر شیراز برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی داستان‌نویسی در سطح شهر را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: با این دوره‌ها فضایی ایجاد شد که توانستیم یک سری نویسنده‌های جوان را شناسایی کنیم و یک موج جدیدی در حال شکل گیری است.

مژدگانی کیا به خبرنگاران: با نسل جدید داستان‌نویس‌های شیرازی روبه‌رو می‌شوید

کیا با اشاره به نزدیک بودن روز خبرنگار گفت: من که نمی‌توانم به شما خبرنگاران هدیه مالی دهم اما این نوید را می‌دهم که با دوره های آموزشی داستان‌نویسی به زودی با نسل جدید داستان نویس‌های شیراز و فارس روبرو خواهید شد؛ نسلی که تکنیک را می شناسد، می داند چگونه محتوا را با تکنیک آغشته کند و نسلی که این دغدغه را دارد که بتواند حرف خود را در گستره های وسیع‌تر و اشل‌های بزرگتر بزند و تنها به مقام آوردن در جشنواره‌ها اکتفا نکند.

در شیراز کتابی با موضوع «یازده سپتامبر» نوشته می‌شود/ درباره مرگ مشکوک «سرنا شیم» و «برج های دوقلو» رمان می‌نویسم/ حضور نداشتن آثار ایرانی در عرصه جهانی نقطه ضعف است/ در برابر سفارش غلط مقاومت می‌کنم

وی جشنواره‌هایی که در کشور برگزار می‌شود را مانند رایانه‌ای دانست که هر سال یک‌بار ریست می‌شود‌ و از اینکه بر روی آثار برگزیده مانور داده نمی‌شود و در چرخه تولید قرار نمی‌گیرند، انتقاد کرد.

مدرس داستان‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی با بیان اینکه ضروری است فضای دانشگاهی وارد عرصه تولید شود و از رمان‌نویسان در فضای دانشگاهی دعوت شود، گفت: باید برای هنرمندان فرصت‌های مطالعاتی وجود داشته باشد تا بتوانند فضاهای دیگر را هم تجربه کنند تا کیفیت و ضریب نفوذ آثار آنان افزایش یابد.

کیا در پاسخ به این سوال خبرنگار شیرازه که ادبیات چگونه بر فرهنگ مردم شیراز تاثیر می گذارد، تصریح کرد: ادبیات حتما بر فرهنگ تاثیر دارد همانگونه که نام شیراز در داخل و خارج از کشور یادآور نام های حافظ و سعدی است و در فضاهای اسلامی هم بحث سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شیراز مطرح می شود.

هنر استراتژیک ما ادبیات است

مسئول انجمن فیلم بسیج هنرمندان فارس با بیان اینکه اشتباهی در کشور رخ داده و گمان می‌کنیم هنر استراتژیک ما فقط سینماست، گفت: درست است که سینما هنر استراتژیک می‌باشد اما خاستگاه آن بیشتر در فضای غرب است چراکه سال ها پیشینه تصویرگری، نقاشی و عکاسی داشته‌اند و مفاهیم این حوزه برای آنان کامل‌تر است و ارتباط بیشتری برقرار کرده‌اند و هرچند تصویرگری از ایران به غرب رفته است اما بعد از هجوم اعراب تصویرگری ما در محاق می‌رود و فقط در تصاویر و صور خیالی شعر خودش را نشان می‌دهد درصورتی که غربی‌ها شمایل نگاری مذهبی دارند.

مدرس فیلمنامه نویسی و داستان نویسی با بیان اینکه در سینمای ایران به صورت تک‌فرد افراد موفقی را داریم، گفت: هنر استراتژیک ما با توجه به جنس حرفی که می خواهیم بزنیم، ادبیات است یعنی برای اینکه بخش عمده سخنان ما که عینی نیست بلکه ذهنی و ممکن است ماورایی باشد یا در آن خیلی ذهنیت وجود داشته باشد بنابراین به ادبیات رو آورده ایم که ریشه آن قبل از اسلام است چنانکه اولین و قدیمی تریم شعر آریایی، گادهای زدتشت می‌باشد که در فضای دینی سروده شده است.

کیا با اشاره به اینکه هنر استراتژیک ما ادبیات است اما از آن غافل شده‌ایم، گفت: تصویرگری مفهومی است که در مفاهیم ادبی قرار می گیرد و در کنار ادبیات، می‌توانیم از تصویر استفاده کنیم، ما هنوز می دانیم که گوته تحت تاثیر حافظ، ویکتورهوگو تحت تاثیر سعدی و فیتز جرالد تحت تاثیر خیام است. هنوز بخش عمده شناخت خارجی ها از ما از روی شناخت ادبیات ما است یعنی ما را با حافظ و سعدی می شناسند و ادبیات ما بر آنان بسیار تاثیر داشته و نام یکی از روسای جمهور فرانسه هم سعدی بوده است.

تولید داریم اما چرخه تولید نداریم

وی در ادامه به چرخه تولید آثار ادبی اشاره و اظهار کرد: در تولید محتوی و آثار پتانسیل بسیار زیادی داریم اما مشکل اینجاست که چرخه تولید و فکر نداریم که از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم. یعنی در کشور ما تفکر راهبردی فرهنگی یا وجود ندارد یا بسیار ضعیف است که باید اصلاح شود.

این نویسنده توانمند شیرازی گفت: چرخه تولید آثار ادبی و هنری از مرحله پیش تولید شروع می شود و تولید، چاپ، بازاریابی، توزیع، ارزشیابی و بازخورد گرفتن را شامل می شود.

کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز بخشی از نداشتن چرخه تولید را بخاطر کم‌کاری دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه سه رسالت آموزش، نقد و تئوری‌پردازی را برعهده دارد که فقط کارهای آموزش را انجام می‌دهد و آن هم در سطح کارها و آثار کلاسیک باقی مانده است؛ آموزش لازم است اما کافی نیست و باید برای امروز هم کاری کرد و تئوری انقلاب اسلامی، اصول آن و اصول نقد آن هم توسط دانشگاه ارائه شود.

در هیچکدام از نهادهای فرهنگی و اجتماعی مرحله پیش تولید وجود ندارد

کیا با بیان اینکه مرحله پیش تولید در ادبیات وجود ندارد، تصریح کرد: در هیچکدام از نهادهای فرهنگی و اجتماعی مرحله پیش تولید وجود ندارد اما ضروری است چرخه تولید شکل بگیرد هم در نهادهای فرهنگی دولتی و هم در نهادهای غیردولتی و به یک جلسه نقد یا رونمایی اکتفا نشود.

وی از اینکه اطلاعات کافی در مرحله پیش‌تولید ادبیات در دسترس نویسندگان نیست انتقاد و ابراز کرد: برای کتاب «وینسنس و گرگ خندان» مجبور شدم به اتاق های چت سرخپوستان و بومیان آمریکا بروم تا بتوانم فرهنگ آن‌ها را بشناسم و بدانم مراسم قصه خوانی یازده ژوئن چیست؟ دود مقدس از نظر آن‌ها چیست؟ کلاغ در نزد آنان چه معنایی دارد؟

در ادبیات هم به یک برنامه چالشی نیاز داریم

کارشناس واحد فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری فارس با بیان اینکه انتشارات قوی و بین المللی در شیراز داریم اما ضریب نفود آن ها کم است و چرخه تولید ناقص می‌باشد، گفت: باید کتاب را به چالش بکشیم و همانطور که در ورزش برنامه نود داریم در عرصه فرهنگی و تولید کتاب هم به یک برنامه نود نیاز داریم.

مردم ما از گذشته هم کتابخوان بوده‌اند و هم فرهنگ شفاهی قوی داشته‌اند

این کارشناس مسائل فرهنگی با یادآوری اینکه مردم ما از گذشته هم کتابخوان بوده‌اند و هم فرهنگ شفاهی قوی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: فرض می کنیم در چرخه تولید، مرحله توزیع و پخش هم قوی شد آنگاه جای باشگاه خوانندگان کتاب خالی است که بازخوردها را بگیرد تا این بازخوردها دوباره در مرحله پیش تولید قرار گیرند که نقاط قوت و ضعف اثر مشخص شده و برای اثر بعدی نویسنده مورد توجه باشد.

کیا داشتن چرخه تولید را باعث پیشرفت و قدم برداشتن روبه جلو دانست و گفت: چرخه تولید نشان می‌دهد که یک کتاب چقدر خواننده داشته و می‌توانیم کار را اصلاح کنیم و یک قدم جلو برویم اما اکنون به دلیل نداشتن چرخه تولید در اغلب کارهایمان یک قدم به جلو می‌رویم و دوباره یک قدم به عقب برمی‌گردیم.

نام کتاب «نامبر وان» را به پرواز ناتمام تغییر دادند

این نویسنده حوزه دفاع مقدس درپاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا ممیزی کتاب گریبان ادبیات پایداری هم گرفته است، خاطرنشان کرد: اسم اولیه کتاب «پرواز ناتمام»، «نامبر وان» بود و فلسفه انتخاب نام نامبر وان این بود که داستان رمان که مستند است در فضای دانشگاه‌های آمریکا در ایالت تگزاس روایت شده است و در آنجا هرکسی را با یک لقبی صدا می‌زنند و یک خلبان توانمند ایرانی به نام بیژن عاصم به دلیل توانمندی و قابلیتی که داشته نمرات برتر را کسب می‌کند و به نامبر وان مشهور می‌شود اما در اینجا مسئولین فرهنگی به بهانه اینکه «نامبر وان» نامی خارجی است گفتند، باید نام کتاب تغییر کند و چندین پیشنهاد شد که «پرواز ناتمام» مورد قبول واقع گشت درحالی که از نظر منِ نویسنده کتاب هم این نام فلسفه‌ای ندارد و «پرواز ناتمام» چه معنی‌ای می‌دهد وقتی که قهرمان داستان کارش را تمام و کمال انجام داده است؟!

چرا بیژن عاصم در بین اصحاب رسانه ناشناخته است؟!

کیا با تصریح اینکه خلبانی که داستان کتاب «پرواز ناتمام» حول زندگی او شکل گرفته است شیرازی می‌باشد و هنوز زنده است با لحنی انتقادآمیز خطاب به اصحاب رسانه گفت: چرا شما نباید هنوز شخصیت کسی که نشان فتح از دستان مقام معظم رهبری دریافت کرده است را بشناسید در حالی که در یکی از خیابان‌های شهر شما و به تنهایی زندگی می‌کند!

وی ضمن اظهار تاسف از اینکه تاکنون هیچ جلسه معرفی نقد یا رونمایی با حضور قهرمان داستان برگزار نشده است، یادآور شد: در روزهای آغازین جنگ تحمیلی به دلیل اینکه دشمنان کاملا به نقاط ضعف سیستم هوایی ما آگاهی داشتند، بسیار حملات گسترده‌ای انجام دادند اما بعد از مدتی کسانی مثل عاصم تلاش کردند و سیستم جدیدی را به کار گرفتند که در ارتقای توان دفاعی و حمله هوایی ما بسیار موثر بود.

افق دید در عرصه‌های فرهنگی وسیع نیست و خیلی نزدیک‌بین شده‌ایم

این کارشناس مسائل فرهنگی با انتقاد از اینکه افق دید در عرصه‌های فرهنگی وسیع نیست و خیلی نزدیک‌بین شده‌ایم، گفت: این نزدیک بینی کار دستمان می دهد و لازم است مستندنگاری قبل از خلق اثر هنری رخ دهد اما در این قسمت ضعیف هستیم و با وجود اینکه زمان زیادی از انقلاب و دفاع مقدس گذشته اما منابع مستندنگاری ما با فاصله یک دهه از جنگ در حال از بین رفتن بودند که با راه‌اندازی بنیاد حفظ آثار در شیراز از سال ۷۶ به صورت جدی وارد مستند نگاری شدیم اما هنوز بخش وسیعی از کار مستندنگاری بر روی زمین مانده است.

کیا با تاکید بر اینکه باید نقاط ضعف را ببینیم تا در گام بعد آن‌را اصلاح کنیم، گفت: ما باید یک نگاه راهبردی فرهنگی به بحث هنر و ادبیات انقلاب اسلامی و فرهنگ پایداری داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه خاطرنشان کرد: ترجمه کتاب « سفر به گرای 270درجه» نوشته احمد دهقان توسط اسپراک من در سال 86 اتفاق افتاد که اولین کار ترجمه آثار دفاع مقدس بود و نتیجه خوبی داشت.

مدرس فیلم‌نامه نویسی و داستان نویسی تاکید کرد: علاوه بر ترجمه آثار، باید بتوانیم ادبیات و سینما را به هم نزدیک کنیم زیرا کسی که نویسنده فیلمنامه باشد و کارگردانی را هم خودش انجام دهد بعد از مدتی کارهایش تکراری خواهد شد.

رمان امپراطوری دوزخ را می‌نویسم

کیا درخصوص پروژه اخیر خود توضیح داد: در حال حاضر درباره مرگ مشکوک «سرنا شیم»، خبرنگار «پرس.تی.وی» در ترکیه در حال نوشتن رمان هستم که دوسوم آن تاکنون نوشته شده و فعلا «امپراطوری دوزخ» اسم اولیه‌اش است. جرقه و ریشه اصلی این رمان مرگ مشکوک خانم خبرنگار جوان است که مقاومت مردم کوبانی را پوشش می داد؛ ایشان دقیقا یک روز قبل از حادثه رانندگی، توسط مامورین سازمان امنیت ترکیه فرخوانده شده و به ایشان هشدار داده بودند.

وی به مشکل نداشتن اطلاعات و منابع کافی که در اغلب آثار خود با آن مواجه است اشاره و اظهار کرد: چون منابع بسیار کم بود، وارد مستندسازی نشدم و کاری به واقعیت که مستند تاریخی است، ندارم و داستان رمان را حول این اصل که خبرنگار دنبال حقیقت است، شکل می دهم.

داور نهایی جشنواره داستانی «حضرت شاهچراغ» با بیان اینکه جایزه ادبی یوسف یک جشنواره کشوری است که به صورت ویژه در عرصه ادبیات و پایداری مقاومت کار می کند، گفت: اثر من به نام «خدای دریاها» در این جشنواره حائز رتبه سوم شد. این داستان در مجموعه داستان «مرد خاکستری» چاپ شده است.

مرد واقعی به زودی چاپ می شود

کیا با بیان اینکه جشنواره رسول آفتاب هم با موضوع فرهنگ پایداری در ایران و منطقه کار می‌کند، اظهار کرد: داستان کوتاه «مرد واقعی» در این جشنواره مقام سوم کشوری را آورد. این داستان به همراه بیش از ۲۰ داستان کوتاه دیگرکه در حوزه بیداری اسلامی و اوضاع منطقه آماده کردم به زودی چاپ می‌شود و نام اولیه و کار نوشتن آن به اتمام رسیده و کارهای نهایی‌اش را انجام می‌دهم و امیدوارم که بتواند تا پایان سال به بازار برسد.

کتابم سه سال است که در بروکراسی اداری برای چاپ گیر کرده است!

وی درعین حال تصریح کرد: البته پیش بینی تاریخ چاپ خیلی دست ما نیست به عنوان مثال رمان «آدمخوار» سه سال تحقیقات آن و سه سال بروکراسی اداری آن برای چاپ طول کشیده و هنوز هم چاپ نشده است که اگر المپیک هم بود تا الان باید به نتیجه می‌رسید و ثمر می‌داد!

دیده شدن برگزیدگان جشنواره‌ها یک جریان برد برد را شکل می‌دهد

این نویسنده توانمند و متبحر شیرازی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص واکنش مسئولین فرهنگی استان نسبت به کسب مقام‌های برتر جشنواره‌های کشوری گفت: بهتر است در این خصوص چیزی نگویم! ما نویسنده های خوب و موفق زیادی داریم که برای هیچکدام کاری نشده است. انتظار دیده شدن کسانی که در جشنواره ها برای استان افتخار کسب می‌کنند فقط برای دیده شدن آن افراد نیست بلکه می توان یک جریان برد- برد شکل داد.

وی ادامه داد: وقتی اثر هنری و ادبی یک عضو جامعه جدی گرفته شود، از یک طرف فضا برای کنکاش روی آن اثر ایجاد می‌شود و نقاط مثبت و منفی آن مشخص شده و به همین ترتیب آثار رشد می کنند و به ایجاد چرخه تولید کمک می‌شود و از طرف دیگر نشان می دهد که سازمان های فرهنگی کشور و شهر فعال هستند و اگر اثری مقام می آورد، انگیزه بیشتری برای سایرین پیدا می شود اما اکنون آثار حتی به جلسات نقد و تحلیل هم کشیده نمی‌شود.

چرا درمورد ادبیات پایداری هنوز تئوری‌پردازی نشده است؟!

کارشناس فرهنگی دانشگاه شیراز با اشاره به وجود رشته ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ایران این انتقاد را مطرح کرد که چرا نباید در این خصوص تئوری‌پردازی شده باشد.

کیا با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال 57 و شروع جنگ تحمیلی حدود یک سال پس از آن گفت: شروع جنگ تحمیلی موجب شد که مستندسازی انقلاب و ادبیات انقلاب اسلامی به خوبی شکل نگرفت اما ادبیات پایداری غنی‌تر است زیرا برخی از رزمندگان طبع های شاعرانه و یادداشت های روزانه داشتند که منبعی برای ادبیات پایداری شد.

اخلاق، بارزترین ویژگی ادبیات پایداری انقلاب اسلامی است

وی با اشاره به مولفه‌هایی که برای ادبیات پایداری وجود دارد، گفت: مشخص ترین ویژگی ادبیات پایداری که ما را از سایرین متمایز می کند، بعد اخلاقی آن است؛ بسیاری از کشورها ادبیات پایداری دارند اما اخلاق در آن رعایت نشده است؛ ویژگی دیگر ادبیات پایداری آرمان‌گرا بودن آن است و نقطه ضعف آن شعاری بودنش است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در فضای مدرن، آرمان گرایی وجود ندارد اما در ادبیات کلاسیک یا پست مدرن و ترانس مدرن، آرمان می تواند وجود داشته باشد و بیشتر کارهای پائولو کوییلو آرمان‌گرا است.

این تحلیگر و نقاد فیلم در پاسخ به سوال دیگری درمورد فیلم رستاخیز گفت: من فیلم را ندیده‌ام و باید آن را ببینیم و بعد فضای نقد را باز کنیم که نقد این فیلم مستلزم برگزاری یک نشست تخصصی با فیلمسازان و علما لازم است.

در «صد و دو» به حادثه یازده سپتامبر می‌پردازم

کیا درمورد کارهای دیگر خود توضیح داد: کتاب «صد و دو» کار بعدی من خواهد بود که برگرفته از مدت زمانی است که برج های دوقلو فرومی‌ریزد و در قالب رمان روی قضیه یازده سپتامبرکار می‌کنم گرچه کار مستندگرا نیست اما مستندات را می‌خوانم و سوال هایی را مطرح می کنم که چطور برخی وسایل رایانه در آن حرارت ذوب نشده است و چرا ساختمان به شکل مهندسی تخریب، پایین می‌آید یا اینکه چرا بخش قابل توجهی از افراد خاص مرخصی بوده اند؟!

همه ما یک بار فرصت انجام کاری را داریم

وی درمورد آثارش این نکته را متذکر شد که غیر از «مردیل» و «هفت و سیزده دقیقه» کار سفارشی انجام نداده‌ام و بیشتر به فکر مخاطب و مانایی اثر هستم چراکه معتقدم فرصت همه ما محدود است و یک بار فرصت داریم کاری را انجام دهیم و در برابر اینکه به هنرمند در قالب غلطی سفارش دهند به شدت مقاومت می‌کنم.


نظرات بینندگان