کد خبر: ۷۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

اظهارات امروز مطهری در مجلس/ از دغدغه آینده انقلاب تا اشاره به حادثه شیراز

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: همه دولت‌های 12 سال گذشته در توفیق هسته‌ای شریکند حتی آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق که با اعتماد به نفس و جسارت صنعت هسته‌ای را پیش برد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (6مرداد 94) گفت: بدون شک نتیجه مذاکرات وین باید در مجلس به رأی گذاشته شود و این سخن که تنها شورای عالی امنیت ملی باید نظر بدهد و این موضوع فراتر از مجلس است، سخنی باطل است زیرا همه معاهدات و قراردادهای بین‌المللی طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: مجلس در قانون اساسی ما جایگاه والا و اختیارات زیادی دارد و تنها نهاد قانون‌گذاری در کشور است اما ما با ایجاد شوراهای عالی متعدد که گاهی قانون‌گذاری هم می‌کنند جایگاه مجلس را تنزل و اختیارات آن را کاهش داده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نمی‌شود که شورای عالی امنیت ملی گاهی کار قوه قضائیه را انجام دهد و گاهی کار مجلس را، اصل 176 قانون اساسی که سه وظیفه را برای آن مشخص کرده است چنین اجازه‌ای را به آن نمی‌دهد. همینطور شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً می‌تواند سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ را داشته باشد نه قانون‌گذاری. وضع شورای عالی فضای مجازی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام که گاهی قانون‌گذاری می‌کنند؛ هم همینطور است. این تداخل‌ها باید از بین بروند.

مطهری اظهار داشت: مجلس در تأئید یا رد نتیجه مذاکرات وین نباید عجله کند و این اختیار خود را تا آخرین فرصت حفظ کند تا اگر بدعهدی یا کارشکنی در رفتار طرف مقابل مشاهده شد بتواند آن را رد کند. بدیهی است این کار از طریق ارسال لایحه دولت قابل انجام است.

وی افزود:‌ در کسب توفیق هسته‌ای همه دولت‌های 12 سال گذشته شریکند گرچه در این میان هنر دیپلماسی دولت فعلی نقش بیشتری داشته است. حتی آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق که با اعتماد به نفس و جسارت صنعت هسته‌ای را پیش برد در این موفقیت شریک است گرچه می‌توانست به گونه‌ای رفتار کند که تحریم‌ها به راحتی به ما تحمیل نشود.

مطهری با بیان اینکه در رفتار با غربی‌ها زمانی درشتی لازم بوده و زمانی نرمی، خاطرنشان کرد: پس از توافق هسته‌ای باید فرهنگ کار و تلاش و تولید در کشور نهادینه شود. مبادا رسانه‌ها انتظارات کاذبی مانند افتتاح مک‌دونالد و فرهنگ آسایش و بخور و بخواب را ترویج کنند. در این میان مدیریت دولت و اعمال اولویت‌های اقتصادی و اقدام برای کارهای زیربنایی مطابق با استانداردهای کشورهای پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: عده‌ای به حق نگرانند که توافق هسته‌ای و بهبود روابط با دنیای غرب موجب استحاله و تغییر ماهیت انقلاب اسلامی می‌شود ولی اینطور نیست. بهبود روابط با دنیا حتی می‌تواند به ما در نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی کمک کند. هرگاه ما در مسئله آزادی فلسطین و حمایت از حزب‌الله و حماس یا در صدور انقلاب اسلامی و داعیه جهانی اسلام یا در امور فرهنگی و اجرای احکام اسلام کوتاه آمدیم، آنگاه باید برای آینده انقلاب اسلامی نگران باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: دادگاه حمله‌کنندگان به اینجانب در شیراز نزدیک است. از قوه قضائیه انتظار دارم بیش از آنکه به اتهام چند جوان نادان که ابزار دست منافقان زیرک واقع شدند، رسیدگی کند، اتهام آمران و دستوردهندگان و طراحان آن ماجرا را مورد بررسی قرار دهد و اگر از کنار جرم آنها بگذرد عدالت را رعایت نکرده است.

مطهری خاطرنشان کرد: اجرای غلط و تبلیغاتی هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا تا امروز مشکل جانکاهی برای دولت ایجاد کرده است به طوری که دولت برای اجرای آن 12 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. عقل سلیم حکم می‌کند که دولت که چنانکه قانون او را ملزم کرده است تعداد زیادی از غیرنیازمندان را حذف کند و اگر مدعی است که تشخیص عادلانه آنها عملی نیست پیشنهاد می‌کنم که غیر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی سهم هر فرد را از 45 هزار و 500 تومان به 30 هزار تومان کاهش دهد و به مرور قطع کند و در مقابل سهم افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را افزایش دهد.

وی افزود:‌ دولت باید رودربایستی‌ها را کنار بگذارد و واقعیت را با مردم در میان بگذارد. آنگاه مردم نیز خواهند پذیرفت، نباید خدای ناکرده به خاطر انتخابات آینده مصلحت جامعه را نادیده گرفت. حتی اگر دولت این کار را نمی‌کند مجلس با یک طرح دو فوریتی کشور را از شر اجرای غلط قانون هدفمندی یارانه‌ها نجات دهد چرا که اساسا یارانه با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بدون شک پدیده داعش گذشته از اینکه ساخته دست آمریکا و اسرائیل است تکرار پدیده خوارج در صدر اسلام است و امروز نیز مردی از جنس امیرالمؤمنین (ع) لازم است که چشم این فتنه را درآورد.

مطهری خاطرنشان کرد: رفتار ترکیه در چند سال اخیر در قبال مبارزه با تروریست قابل تأمل است. اگرچه رویکرد جدید دولت ترکیه برای مبارزه با داعش می‌تواند مثبت باشد اما اینکه همراه با اشغال برخی از خاک سوریه شده است شک و تردیدها را برانگیخته است. ظاهرا آقای اردوغان برای جبران شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر و احیای حیات سیاسی خود نیاز به این اقدام داشته است.

وی افزود: عرب‌ها در جریان حمله اروپایی‌ها به دولت عثمانی در اثر تعصب نژادی از پشت به دولت عثمانی و دنیای اسلام خنجر زدند و نه تنها به هدف خود که تشکیل امپراتوری واحد عربی بود نرسیدند، بلکه باعث شدند که کشور جعلی اسرائیل نیز در قلب دنیای اسلام کاشته شود. امروز ترکیه همان خطای آن روز عرب‌ها را مرتکب شده و با همکاری با آمریکا و اسرائیل از پشت به دنیای اسلام خنجر می‌زند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به برخورد نامناسب با فرهنگیان تجمع‌کننده در مقابل مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گذشته از اینکه اینگونه برخوردها ضرورتی ندارد و اساسا بر خلاف قانون اساسی است و لازم است در این زمینه تحلیف قلوب شود و البته معلمان هم باید برای رفع مشکلات معیشتی خود به دولت که اراده این کار را دارد فرصت بدهند.

مطهری در پایان گفت: استفاده از اصلاحات انگلیسی در تابلوهای سطح شهر در حال افزایش است و ساخت و سازهای ساختمان‌های بلند سکونت در شهر تهران را غیرممکن ساخته و لازم است تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلوگیری از استفاده از اصلاحات انگلیسی در تابلوهای سطح شهر و شورای شهر در جلوگیری از ساخت و سازهای ساختمان‌های بلند در تهران اقدامات لازم را صورت دهند.

نظرات بینندگان