کد خبر: ۷۳۳۴۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

خبرنگاران شیراز از نقش رسانه ها در توسعه فارس می گویند

خبرنگاران و رسانه های فارس امسال در حالی به استقبال روز خبرنگار می روند که کمال سلمان پور یکی از پیشکسوتان این عرصه را در بین خود نمی بینند.
شیرازه- سرویس فرهنگی: خبرنگاران و رسانه های فارس امسال در حالی به استقبال روز خبرنگار می روند که «کمال سلمان پور» یکی از پیشکسوتان این عرصه را در بین خود نمی بینند. اهالی رسانه این روزها، خود سوژه می شوند و دیگران سعی می کنند از آن ها به عنوان دیده بانان جامعه تجلیل کنند. شیرازه هم به سهم خود برای معرفی همکاران پرتلاش و خستگی ناپذیر خود، امسال بر خلاف سال های گذشته با طرح 4 سوال از همه فعالان عرصه رسانه در فارس به استقبال روز خبرنگار رفته است.

1- هر طوری که دوست دارید مخاطبان شیرازه را با خود آشنا کنید؟

2- یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور و استانی داشتن رسانه و مطبوعات است به نظر شما چرا استان فارس با وجود برخورداری از انبوه رسانه و مطبوعات، توسعه یافته نیست؟ همچنین مهم ترین رسالت یک خبرنگار یا مدیرمسئول و به طور کلی رسانه چیست؟

۳- چه کنیم تا اقبال و اعتماد عمومی به رسانه افزایش یابد؟

4- نام کتابی که اخیرا در حوزه رسانه و خبرنگاری مطالعه کرده اید را بفرمایید؟

علی شاهسون خبرنگار خبرگزاری تسنیم در شیراز: توسعه نیافتگی فارس به دلیل سیاسی بودن آن است
اینجانب متولد روستای قرآنی محمدآباد استهبان هستم و در حال حاضر نیز در شیراز سکونت دارم. از سال 83 در انجمن خبرنگاران استهبان فعالیت خبرنگاری را آغاز و پس از مدتی به شیراز عزیمت کرده و در باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیمای مرکز فارس به صورت حرفه ای مشغول کار خبرنگاری شده و دوره های خبرنگاری و گزارشگری را در آنجا گذرانده ام. تمام عشق و علاقه ام خبرنگاری است و در این 10 سال گذشته هیچ گاه خسته نشده ام. شاید در مسیر موانعی بوده ولی همواره به دنبال افزایش تجربه در این زمینه بوده ام.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

افتخارم حضور در سفر رهبرمعظم انقلاب به استان فارس وحضور در سفرهای مختلف روسای جمهور دولت های نهم تا یازدهم بوده است.
در روزنامه های خبرجنوب، خبرگزاری فارس، خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری نسیم و برخی دیگر از رسانه‌های استانی فعال بوده ام و در حال حاضر نیز خبرنگار حوزه سیاسی و اجتماعی خبرگزاری تسنیم در استان فارس هستم.

*علت توسعه نیافتگی استان بخاطر سیاسی بودن آن و تغییر مداوم مدیریت ارشد آن است. وقتی اعلام می شود میانگین عمر استانداری های استان فارس دو ساله بوده چه توقعی برای پیشرفت وجود دارد. با تجربه ترین مدیرها هم با وضعیت موجود به فارس آیند راه به جایی نمی برند جز اینکه زمان به آنان داده شود و حاشیه را کنار بگذارند. رسانه ها همواره در توسعه استان پای کار بوده اند و هستند.اما متاسفانه اشکال اصلی انان در تک صدایی و جزیره ای عمل کردنشان بوده است. زمانی می شود یک مطالبه استان را جریان سازی مناسب کرد که تمام رسانه ها با اتحاد و همدلی با کارشناسی لازم در اتاق فکر رسانه این موضوع را جریان سازی و اطلاع رسانی شفاف کنند.
رسالت رسانه مطالبه گری است. به نظر من کمتر به این مهم توجه شده است. آنچه باید دوستان عزیز همکار و پیشکسوتان بزرگوار توجه داشته باشند موضوع مطالبه گری آن هم با اتحاد رسانه ای است.

*برای جلب اعتماد عمومی باید با مردم راحت و شفاف سخن گفت. باید مطالبات مردم تا اندازه ای که خطوط قرمز نیز حفظ شود با جرات تمام پیگیری کرد. مردم امروز از رسانه بخصوص رسانه ملی توقع این را دارند که در صحنه مشکلات با حضور مدیر مربوطه حضور داشته و مشکلاتشان بررسی و رفع شود. این مهمترین موفقیت برای جلب اعتماد عمومی  است.

عطا شعبانی خبرنگار خبرگزاری فارس: برای  خروج از بحران مخاطب باید به معذرت خواهی ملی روی آورد
در پاسخ به درخواست آن رسانه وزین مبنی بر نگارش سطوری چند در باب روز خبرنگار و پاره ای تجارب، شخصی به همین بسنده می کنم که من اگر چه فعالیت به عنوان تحریریه نشسته را نیز در خبرگزاری و روزنامه تجربه کردم اما لذت خبرنگاری میدانی و قرار داشتن در بطن حوادث و مسائل جامعه را با هیچ چیز قابل قیاس نمی دانم، این روزها اگرچه به سبب دور افتادن از عرصه تحلیل و ستون نویسی احساس می کنم تا حدی قلم مقاله ای خود را از دست داده ام اما حجم وسیع دانسته های بی واسطه ام از مردم و جامعه و دوستی ها و خاطرات زیبایی که از خبرنگاری و گزارشگری در کنار مردم به دست آوردم بسا ارزشمندتر بود و موجب نگرش چند بعدی من به موضوعات شد به نحوی که دیگر نمی توانم به سادگی مقالات سیاه و سفید و واجد قضاوت در باب عملی یا فرد و گروهی بنگارم که از این بابت یاد سخن عین القضات می افتم که در جایی از دغدغه خود در باب نوشتن و ننوشتن و چه نوشتن می گوید و ....

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* در باب علل توسعه نیافتگی یا کمتر توسعه یافتن استان فارس با وجود تعدد رسانه های قوی، به عنوان فردی که از بخت فعالیت رسانه ای در استان های دیگر برخوردار بوده و توان نگریستن از بیرون را دارد باید بگویم که ضعف تحلیل های قوی و قلم های محکم و استوار را در رسانه های شیراز جدی می دانم و به واقع می توانم بگویم که رسانه های فارس و شیراز در بحث سرعت خبررسانی و پرداختن به جزییات و دیدن ریزترین نکات، بدون تردید پیشرو هستند اما از نظر دارا بودن قلم های قدرتمند و متکی به دانش و مطالعه عمیق که به گونه ای پخته، علمی، غیر شخصی و دلسوزانه به نقد و تحلیل مسائل بپردازند حداقل در این مقطع زمانی ضعف جدی دارند ضمن آن که داشتن رسانه های قوی تنها یکی از مولفه های دستیابی به توسعه است.

* در مورد اینکه چگونه می توان به افزایش مخاطب دست یافت راهکارها بیشتر کشوری و در بعدی فرا استانی قابل طرح است و بدون مجامله باید گفت که برای برون رفت از بحران مخاطب در ایران باید به نوعی معذرت خواهی ملی از مخاطبان روی آورد و صداقت رسانه ای را درصفحات مجازی و کاغذی رسانه ها جاری ساخت.

* آخرین کتابی که در حوزه خود خوانده ام «تجربه های ماندگار گزارش نویسی» با قلم جان کری و ترجمه علی اکبر قاضی زاده و همین طور «بفرمایید کباب» ترجمه دکتر احمد توکلی بوده است و به واقع ورودهای شگفت انگیز گزارش های گزارشگران جنگ جهانی و قلم حیرت انگیز خبرنگاران بحران های بزرگ عالم و وقایع تاریخی در کتاب تجربه های ماندگار گزارش نویسی همچنان در ذهن من مانده است.

احمدرضا سهرابی خبرنگار روزنامه عصر مردم: اگر رسانه ها در تملق و ثنا گویی رقابت کنند فارس به خاک سیاه می نشیند!
احمدرضا سهرابی خبرنگار و کاریکاتوریست روزنامه همشهری با سابقه همکاری با روزنامه های آیینه جنوب بوشهر، نوید اراک، نیم نگاه شیراز و جام جم تهران با انبوهی از جوایز.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

*درست است که یکی از شاخصه های توسعه یافتگی، داشتن رسانه و مطبوعات است اما اگر همین رسانه و مطبوعات، رقابتشان در حوزه تملق و ثنا گویی باشد آن استان به خاک سیاه می نشیند! ( نتیجه گیری اخلاقی: اگر مطبوعات این است، نباشد بهتر است!)

* به مردم دروغ نگوییم. همین!

* من زیاد کتابخوان نیستم چون وقتش رو ندارم!

عباس امیری عکاس و خبرنگار روزنامه سبحان: همزبانی با مردم عامل جذب مخاطب است
عباس امیری 34 ساله از سال 78 رسما فعالیت خود را در رسانه ها آغاز کردم. واحد مرکزی خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایکنا، خبرگزاری دفاع مقدس، روزنامه همشهری، روزنامه سبحان، شبکه ورزش ایران، آژانس عکس خبری دوربین نت از جمله رسانه هایی هستند که با آنان فعالیت داشته ام و در حال حاضر هم با برخی از آن ها همکاری دارم.
رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* در کشورهایی که رسانه یکی از شاخص های توسعه یافتگی شان است شاهد شبکه ها و روزنامه ها و خبرگزاری های مستقلی از نظر مالی هستیم که حداقل از نظر اقتصادی به هیچ نهاد، سازمان و یا اداره دولتی وابستگی ندارند. در آن رسانه ها کسانی به روزنامه نگاری مشغول می شوند که این حرفه را نه فقط تجربی بلکه آن را علمی هم دنبال کرده اند. فرهنگ شهروندی، مباحث سیاسی، مسائل اقتصادی، دنیای ورزش و موارد دیگر را به خوبی می شناسند و با روانشناسی از جامعه خود در راستای اهداف مد نظرشان قلم می زنند. مدیران آن جوامع به دلایلی که ذکر شد اصحاب رسانه را افراد متخصص و دانایی می دانند که ضمن اهتمام به انتقاداتشان در حوزه های مختلف از آنان مشورت می گیرند.
در استان فارس متاسفانه به جای توجه به کیفیت مطالب رسانه ها به افزایش کمیت توجه شده است. در رسانه ها به جای اینکه از افرادی استفاده شود که فارغ التحصیل رشته های مرتبط باشند کسانی به عنوان خبرنگار مطرح می شوند که یا از سر ناچاری به این حرفه روی می آورند و یا صرفا علاقه مند به کار خبر هستند به جز تعدادی اندک...در این میان اندکی هم هر چند ناچیز اما بسیار موثر به دنبال امرار معاش و گذران زندگی از طریق دریافت رپرتاژ و یا آگهی هستند که اغلب مدیران مسئول هم این را بر یک خبرنگار واقعی ترجیح می دهند چرا که خبرنگار واقعی در مقابل کار خود مطالبه حقوق می کند اما یک بازاریاب خبری برای رسانه خود درآمدزایی می کند و در این بین تعهد، وظیفه و انسانیت در قبال جامعه به فراموشی سپرده می شود در نتیجه تلاشی برای توسعه و پیشرفت کشور و استان صورت نمی گیرد...
به نظر من امروز وظیفه یک رسانه، شناخت راههای توسعه و پیشرفت و معرفی آن به جامعه است و صد البته نظارت بر عملکرد کسانی است که به عنوان مدیر سرنوشت جامعه را به دست گرفته اند البته در اینجا همراهی و همکاری دستگاهها لازم است که بعید می دانم اتفاق بیافتد.

* دوری از حواشی بی اهمیت، واقعیت نگاری به دور از نگرش های سلیقه ای و فردی و حزبی و گروهی، همزبانی با مردم با توجه به واقعیتها از جمله اموری است که می تواند در اعتماد سازی مردم به رسانه ها موثر باشد.

* آخرین چیزی که در حوزه رسانه و مطبوعات خوانده ام؛ مقاله دکتر حسن عابدینی با عنوان خبرنگاری تلویزیون است که توصیه می کنم دوستان حتما این مقالات را بخوانند زیرا به بیان هویت و شیوه های عملی رسانه های بین المللی پرداخته شده است و امروز در جنگ نرمی که حضور داریم کسب علم و دانش در این زمینه می تواند بسیار کمک رسان و کارگشا باشد.

محسن تورع خبرنگار خبرگزاری شبستان: عدم توسعه یافتگی فارس ارتباط مستقیمی با عدم مطالبه گری رسانه ها دارد
کارشناسی رشته خبر دارم. 9سال است که کار رسانه‌ای انجام می دهم اما بخاطر برخی مشکلات و مسائل صنفی فقط 4سال سابقه بیمه دارم و از سال 1386 تاکنون در خبرگزاری شبستان فعالیت می‌کنم. دوست دارم همه مردم در زندگی و کار خود موفق باشند و وضعیت اقتصادی و سیاسی مملکت بهتر شود و ایران همیشه سربلند باشد. همچنین آرزو می‌کنم که شر داعش کنده شود و حضرت صاحب‌الزمان(عج) ظهور کنند. یک آروزی صنفی هم دارم اما هرسال فقط در حد یک امیدواری بوده که مشکلات خبرنگاران حداقل در روز خبرنگار شنیده شود نه اینکه در این روز هم باز ما پای سخن مسئولین بنشینیم و برای یک بار هم که شده دوربین با لنز 200- 70 گردن خود بیندازند و سنگینی آن را احساس کنند.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* اگر بیشمار رسانه دیگر هم اضافه کنیم، وضعیت همین است همانگونه که با اضافه شدن چندین هفته‌نامه و روزنامه شاهد هیچ تحولی در وضعیت کنونی نبوده‌ایم که این امر دو علت دارد؛ یکی اینکه مسئولین با رسانه‌ها روراست نیستند و تا زمانی که انتقاد نکرده‌ایم به‌به و چه چه است اما اگر انتقادی مطرح شود یا دیگر جواب سوالاتمان را نمی دهند یا ما را متهم به سیاسی کاری کرده و می‌خواهند تخطئه کنند. درحالی که مسئولین باید فرض کنند در اتاقی شیشه‌ای مانند آکواریم زندگی می‌کنیم و با رسانه‌ها روراست باشند تا بتوان مطالبه‌گری کرد زیرا مطالبه‌گری باعث توسعه می‌شود.

دلیل دیگر عدم توسعه یافتگی این است که خبرنگاران مشکلات معیشتی دارند و تا زمانی که به سازمانی متصل باشند نمی توانند از آن سازمان انتقاد کنند و این باعث می‌شود که حریت خود را از دست بدهند این درحالی است که در اغلب کشورهای اروپایی بعد از وزرا و وکلا بیشترین حقوق را خبرنگاران دارند بنابراین به نظر می‌رسد اگر بودجه رسانه‌ها را مستقل کنند مطالبه گری و در نتیجه آن توسعه افزایش می‌یابد.

 * سه نوع خبر سیاه، سفید و خاکستری داریم؛ به خبری سفید می‌گویند که تمام حقایق و اتفاقات در آن منعکس شده باشد که گاهی به دلایل امنیتی نمی‌توان خبر سفید نوشت اما برخی رسانه ها بدون درنظر گرفتن جناح چپ و راست سیاه می‌نویسند درحالی که ما باید خبر خاکستری برای عموم مردم بنویسیم و بدون اینکه نگاه حزبی و جناحی داشته باشیم، آنان را جذب کنیم وگرنه مخاطبان ممکن است به رسانه‌های معاندی که دروغ و راست را به هم می‌بافند جذب شوند و چون ممکن است قدرت تحلیل نداشته باشند دروغ ها را نیز باور کنند. بنابراین ضرورت هرآنچه را که اتفاق می‌افتد همانگونه که هست پوشش دهیم و بدون نگاه حزبی و جناحی فقط صراط المستقیم برای مردم باشیم و آخرت را درنظر بگیریم که بالاخره روزی از کارهای ما خواهند پرسید و بیچاره کسی که آخرتش را به دنیا بفروشد.

 * بعد از اتمام دانشگاه کتاب و قلم را آویزان کردم اما آخرین کتابی که در این حوزه خوانده ام کتاب قانون مطبوعات برای آشنایی با قوانین مطبوعات بود.

از سایت شیرازه هم تشکر می کنم به ویژه اینکه قانون کپی رایت را رعایت می کند و این یک گام مثبت است که مردم بدانند حداقل ما رسانه ها از هم دزدی نمی کنیم و هم نسبت به تعداد زیاد بودن پیامک ها انتقاد دارم و عادت دارم هرشب سایت را چک می‌کنم.

مرتضی نوشاد معاون امور شهرستان‌های سازمان بسیج رسانه فارس: دلیل توسعه نیافتگی فارس روزمرگی رسانه‌ها است

معاون امور شهرستان‌های سازمان بسیج رسانه فارس، متولد سال 65 و فارغ التحصیل کارشناسی رشته اقتصاد صنعتی در مقطع کارشناسی و فارغ التحصیل رشته توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی در مقطع کارشناسی ارشد هستم. از سال 85 و با نشریات دانشجویی چون جامعه پویا، زیگزاگ و فرقان دردانشگاه یزد کار رسانه‌ای خود را آغاز کردم و در ادامه فعالیت، سرپرستی خبرگزاری پانا، سردبیری خبرگزاری حوزه، خبرنگاری خبرگزاری‌ های ایسنا، تسنیم و نسیم در استان فارس را تجربه کرده‌ام. در سال 93 به‌عنوان معاون امور شهرستان‌های سازمان بسیج رسانه استان فارس منصوب شدم.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* عوامل متعددی در کم‌تاثیری رسانه‌های استان هم‌چون ضعف مطالبه‌گری، نبود برنامه برای بازه‌های زمانی مختلف کوتاه، میان و بلندمدت، کم‌کاری در شناخت نقاط ضعف و قوت استان و در نتیجه اشتباه در تشخیص اولویت‌ها، اقتصاد ضعیف رسانه‌ای، کمبود خبرنگاران تخصصی برای پوشش حوزه‌ها و تولید اخبار تخصصی و ... قابل ذکر است. اما شاید بتوان مهم‌ترین عامل در کم‌تاثیری رسانه‌های فارس بر توسعه استان را در انگیزه‌ها و دغدغه‌های این رسانه‌ها جستجو کرد، آنجا که خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را باید رسالت اجتماعی دانست و نه صرفا فعالیتی اقتصادی که درآمدی ایجاد کند. در این زمینه به نظر می‌رسد، بازبینی انگیزه‌ها و بازتعریف چشم‌انداز رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای موضوعی است که برای ارتقای فعالیت‌ها و آثار رسانه‌ای در استان لازم است.
همچنین تبیین مفهوم و توجه به روزنامه‌نگاری توسعه در استان مورد دیگری است که متاسفانه مختصات و شاخصه‌های آن در رسانه‌های استان بسیار کم رنگ است. شاخصه‌هایی چون نگاه انتقادی به برنامه‌ها، پیش بینی نیازهای آینده، بررسی ادعای موفقیت برنامه‌ها به‌ صورت میدانی، تاکید بر نیازهای مردم در بررسی‌های رسانه‌ای و ... در محتوای تولیدی رسانه‌ها کم دیده می‌شود و نوعی روزمرگی دچار رسانه‌ها شده است.

*برای افزایش اقبال و اعتماد مردم به رسانه‌های استان نیز فعالان رسانه‌ها شامل خبرنگار، عکاس، سردبیر و مدیر رسانه باید در تقویت ارتباط با بدنه جامعه قدم بردارند. با مردم بودن و همراه آنها زندگی کردن عنوان پیشنهادی برای همه و از جمله خود من است، چرا که کز کردن کنج تحریریه و یا صرفا کفایت به نشست‌های خبری و آمارهای ارائه شده از سوی مدیران نمی‌تواند ارزیابی صحیح و واقعی از نیازها و الویت‌های جامعه فراهم کند.

* آخرین کتابی که در حوزه رسانه مطالعه کردم، روزنامه‌نگاری سایبر اثر یونس شکرخواه بوده است که حدودا دو ماه پیش آن را مطالعه کردم.

نیکنام خسنودی خبرنگار خبرگزاری ایرنا: رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نسازند
نیکنام خشنودی هستم، عضو کوچکی از جامعه رسانه ای استان فارس، حضور در این عرصه را فرصتی برای انجام تکالیف و خدمتگزاری به جامعه و ادای دین به مردم و حرکت در مسیر تعالی و کمال می بینم و آرزو می کنم که دراین مسیر از عنایت حضرت حق بهره مند باشم.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* استان فارس و شیراز به عنوان نگین فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در کشورمان از جایگاه مطلوب و مناسبی در برخورداری از مواهب توسعه یافتگی بهره مند است. توسعه به معنی بلعیدن ارزش های متعالی انسانی و اخلاقی و چیزی که در شهرهای بزرگ دنیا با افراشته شدن آسمان خراش ها به ذهن متبادر می شود آنچنان خواستنی نیست که برای فارس و شیراز آرزو کنیم و خود را بی بهره از آن بنامیم، توسعه و تعالی اجتماعی، اقتصادی اگر ریشه در توسعه فرهنگ و ارزشهای انسانی و آموزه های اخلاقی داشته باشد خواستنی است و امید که شیراز و استان فارس در این عرصه از موهبت های الهی بهره مند باشند.
بدون تردید رسانه به عنوان عنصری تاثیر گذار در توسعه می تواند راه رسیدن به این جایگاه را برای ما هموار سازد و زمینه ساز دستیابی به آن گردد. رسانه می تواند با زمینه سازی برای ایجاد تحول در اندیشه های آحاد جامعه بستر ساز توسعه و هموار کننده راه دستیابی به جامعه آرمانی باشد که البته تا رسیدن به این جایگاه ما راهی بس طولانی داریم ....

* برای افزایش اعتماد و اقبال عمومی به یک رسانه مهم این است که رسانه راه صداقت و راستی را بپیماید، رسانه امانت دار مردم باشد و برای بهشت دیگران خود را جهنمی نسازد .....

* کتابی که اکنون در حال خواندن دارم به نام «شما که غریبه نیستید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی است، این کتاب در حوزه تخصصی رسانه نیست و بنده از خانم سارا احمدی استاد و مدرس دانشکده خبر شیراز هدیه گرفته ام، این کتاب هر چند در زمینه تخصصی رسانه نگاشته نشده اما نشانه هایی از ایجاد ارتباط با مخاطب به چشم می خورد که جان مایه یک حرکت رسانه ای حرفه ای به شمار می آید.

عزیز الله قهرمانی سرپرست خبرگزاری فارس در استان فارس: رسانه اگر به رسالتش عمل کند می تواند عامل توسعه باشد
- من عزیزالله قهرمانی هستم. زاده شهری با گنبدهای برافراشته همانجا که حافظ و سعدی را برای تمام جهانیان و دوران های مختلف تقدیم به انسان‌ها کرده است. خطه‌ای خدایی که قرار است همواره در مظلومیت  باقی بماند و ..... تحصیلات خود را این‌گونه برآورد می‌کنم که دانسته‌ام چرا آمده‌ام، چگونه باید زیست کنم و برای ابدیت چه دستاوردی داشته باشم. سوابق من از نگاه برخی، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و آنچه را که طوطی‌وار آموخته‌اند طی سال‌ های سال و از منظر مقابل مبارزه با تاریکی‌ها، جنگ با بی‌عدالتی‌ها، نوشتن پس از غسل شهادت و .....البته از زمانی که خود را شناخته‌ام. آرزوهای من تنها در یک خواسته خلاصه می‌شود و آن اینکه ظلم و تجاوز و تعدی و زورگویی نباشد و این ممکن نیست مگر با ظهور منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج). انتظارات من از همکاران و هم‌نوعان خود نیز تنها در یک انتظار مجتمع می‌شود و اینکه در انجام هر کاری هیچ‌گاه غفلت نکنیم سرانجام به سوی خدا پرواز خواهیم کرد.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* پیش از آنکه بگوییم رسانه‌ها عامل توسعه‌یافتگی هستند باید ابتدا تعریف درستی از رسانه داشته باشیم چراکه هر آن چه نام رسانه بر آن نهند لزوما باید ویژگی‌های خود را داشته باشد در غیر این صورت هرگز نمی‌توان گفت رسانه‌ها عامل توسعه یافتگی هستند چرا که عکس آن نیز می‌تواند باشد. رسانه اگر به مفهوم انتقال دهنده واقعیت به مخاطب باشد و رسالت خود را بشناسد و به آن پایبند بماند آنگاه عامل توسعه پایدار، امنیت پایدار، افزایش سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و .... می‌شود در غیر این صورت تنها نام و عنوان رسانه را با خود به یدک می‌کشد و سمت و سوی کاسب‌کارانه را می‌پیماید و می‌تواند اصلی‌ترین عامل عقب‌افتادگی و به قهقرا رفتن جامعه و نشر فساد باشد.

* اعتماد عمومی حاصل صداقت، راستگویی، همراه و هم‌دل بودن با مردم و جدایی از مراکز قدرت و ثروت است که این مهم هرگز نمی‌تواند با نگاه‌های سودجویانه و رانت‌خوارانه و ... همراه باشد.

* در حوزه رسانه همواره سعی دارم که تازه‌ترین کتاب‌ها را به‌دست آورده و مطالعه کنم که این روزها در فرصت‌های مناسب درحال مرور کردن
کتاب‌ هایی هستم که سال‌ها پیش آن‌ها را خوانده‌ام.

شنتیا دبیر تحریریه روزنامه خبرجنوب: نداشته های فارس ارتباطی به رسانه ها ندارد
دبیر تحریریه «روزنامه خبرجنوب » 16 سال سابقه کار در حوزه حوادث، اقتصاد  فرهنگ و هنر و گزارش روزنامه خبرجنوب، کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه شیراز.
* آخرین کتابی که خواندم کتاب تیتر نویسی از مجیدرضائیان بود اما کتاب پیشنهادی ام به همه همکاران عزیز کتاب «زندگی جنگ و دیگرهیچ» اوریانا فالاچی است. کتابی که با تصویرسازی های واقعی و بی رحمانه از جنگ به روزنامه نگاران ثابت می کند که آنچه به یک گزارش ارزش می بخشد، واقعی بودن آن و در بطن ماجرا بودن نگارنده است نه پایبندی به سبک های کاملا تئوریکی که متاسفانه این روزها در ادبیات ژورنالیستی مملکت ما مد شده و آشنایی با آن را خط کش و معیاری برای ارزیابی دانش و سواد یک خبرنگارمی دانند.
رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

*حدود شش سال پیش زمانی که یکی از استانداران اسبق فارس که دست بر قضا دستی هم بر حوزه خبر و خبرنگاری داشت درجمع مردم خرامه در باب سکولاریسم و ریشه های آن به سخنرانی پرداخته بود، یکی از همکارانم که در جلسه حضور داشت، شاید از روی شیطنت خبرنگاری مو به موی ایسم ها و مکاتب مختلفی را که آن استاندار محترم در جمع مردم خرامه به تشریح آن پرداخته بود، درخبر ذکر کرده بود. خبر که به دستم رسید، بی اختیار گفتم وای بر ما ... و وای بر مردم استانی که باید همواره تاوان آزمون ها و خطاهای مدیران مختلف را به صور گوناگون پس دهند. مردم خرامه جاده ای غیراستاندارد داشتند که هفته ای نبود که یک قربانی نگیرد، البته در حال حاضر هم وضع به همان شکل است. اهالی آن منطقه از بی آبی و شیوع سالک و دهها مشکل دیگر رنج می بردند و گوش به زنگ بودند تا مدیری گذرش به آنجا بیفتد تا بتواند مرهمی برای زخم های آنها پیدا کند و آن روز هم که مدیری پیدا شده بود تا به آنها سری بزند، یک کاروان چندین و چند نفره از خبرنگاران را با خود به آنجا برده بود تا در باب مکاتب و جریانات مختلف اجتماعی سخنرانی کند.
حالا شش سال از آن روز گذشته و در تمام این مدت نه تنها شیوه ارتباطی مردم و مسوولان بهتر نشده بلکه روز به روز شاهد فاصله گیری بیشتر مدیران از دو ضلع ارتباط گیری خود یعنی مردم و رسانه هستیم و این که بخواهیم سنجش توسعه استان فارس را بر مبنای توزیع کمی و کیفی رسانه تعریف کنیم، به نظر من بسیار اشتباه است. من بارها شاهد بوده ام که حتی ضعیف ترین رسانه های این استان به لحاظ تیراژ و گستره توزیع، در قالب یادداشت و گزارش سعی کرده اند نگاه مسوولان را به نوعی متوجه محرومیت های این استان کنند.
به خوبی به یاد می آورم که یکی از همین روزنامه های استان که از توان مالی خوبی هم برخوردار نیست چندین و چند بار درباره ورزشگاه نیمه کاره میانرود گزارش های درخور توجهی نوشت اما آیا توانست نگاه مسوولی را تغییر دهد و آیا نمایندگان محترم این استان که بیشترشان را این روزها باید در واتس آپ زیارت کرد، توانستند تنها برای همین یک مشکل کاری از پیش ببرند.
در حفظ نگاه نقادانه با هدف توسعه استان، رویکرد روزنامه "خبرجنوب" هم که کاملا برای مخاطبان آن شفاف و مشخص است. روزی نیست که یکی از مشکلات گریبانگیر مردم جنوب کشور در این روزنامه به چالش کشیده نشود و روزی نیست که مردم طی تماس با روزنامه از مشکلی نگویند یا به خاطر طرح معضلی تشکر نکنند. اما ضلع دیگر این مثلث که باید پاسخگوی مردم و پیگیر مسائل طرح شده در رسانه باشد، کجاست؟ در واتس آپ و در گروه های مورد علاقه اش؟ در اینستاگرام؟ یا پشت درهای بسته اتاق تحت حاکمیت خود؟ حقیقت این است که نه رسانه و نه مردم در دنیای مجازی سیر نمی کنند و با بدبختی های مجازی گریبانگیر نیستند که بخواهند مدیران و نمایندگان مجازی داشته باشند.
زمانی که ارتباط گیری یک مدیر با رسانه ها در حد واتس آپ بازی یا درنهایت برگزاری یک جلسه با سخنرانی های عریض و طویل، بی محتوا، کسالت بار و بی ربط به مسائل استان باشد رسانه هم بعد از مدتی تصمیم می گیرد یک ضلع این مثلث را به کلی کنار بگذارد و حداقل با ارتباط خودش را با مردم و خوانندگانش حفظ کند.
وقتی یک مدیر یادداشت و نظر شخصی خود را در اختیار روابط عمومی یارئیس دفترش قرار می دهد و او در سر هر پاراگراف ( وی گفت و وی افزود ) اضافه می کند و می نویسد که آقای فلانی در جمع خبرنگاران این را گفت و آن را تصریح کرد! دیگر چه انتظاری می توان از رسانه داشت.
تا به حال چند مدیر روابط عمومی به استانداری فارس آمدند و رفتند؟ کدام خبرنگار به یاد می آورد که توانسته باشد با یکی از این استانداران دو ساله گفت و گویی خارج از قالب های خشک و کلیشه ای داشته باشد و بتواند پیرامون مشکلات استان از استاندار واقعا پاسخ بخواهد. کدام مدیر جز چند نفر انگشت شمار خود را مقید می داند به خاطر مصیبت هایی که از سر و روی فارس می بارد، جواب پس دهد؟ در این چند سالی که سایت روابط عمومی استانداری فارس فعال شده جز اینکه رسانه ها خبرهای بولتنی بسیار ضعیف و دید و بازدیدهای استانداران را از این سایت کپی برداری کرده اند، چه ارتباطی با استانداری فارس گرفته اند یا اصلا توانسته اند بگیرند؟ به هرحال روز خبرنگار است و در این روز آرزو می کنم که زمانی فرا برسد که دست از خودزنی برداریم، به قلممان احترام بگذاریم. فرصت هایی را که از ما می گیرند به خود کم بینی تبدیل نکنیم و تمام نداشته های این استان را از چشم رسانه ها نبینیم.

خدایار درخش سردبیر سایت راک نیوز: عدم توسعه یافتگی استان فارس را باید در نگاه حزبی اهالی رسانه جست
خدایار درخش دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت هستم که رسما بیش از چهار سال و نیم درعرصه خبر فعال هستم. درحال حاضر کارشناس امور گمرکی و در عرصه خطیر رسانه، خبرنگار و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی راک نیوز هستم. کار در رسانه را به مراتب دوست دارم و در زمره مهم ترین های علائق من درزندگیم قرار گرفته و حتی گاها باعث می شود که ساعت ها و شاید روزها از شغل رسمی خود فاصله بگیرم و برای تهیه یک گزارش یا خبر وقت بگذارم و اصلا هم ناراضی نیستم. ابتدا به عنوان یک شهروند ایرانی و سپس به عنوان یک عضوی ازجامعه رسانه آرزمی کنم روزی فرارسد که درخبرهایی که می شنویم و منتشرمی کنیم خبری از مرگ و تجاوز و قتل و غارت به سرنوشت هیچ انسان آزادی خواه و مظلومی گره نخورد. و البته آرزو میکنم روزی را درکشورمان شاهد باشیم که مدیران ما از شفافیت و اطلاع رسانی رسانه ها استقبال کنند و هرگز خبر برخورد با یک همکار رسانه ای را نشنوم.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

*رسانه ها درحکم یک حلقه ارتباطی و آگاهی بخش در جامعه عمل می کنند، تا وقتی که بر رسالت اطلاع رسانی خود برپایه اصول اعتقادی و باورهای دینی عمل کنند می توانند در توسعه تاثیرگذارباشند. این که ما و سایر اهالی رسانه وقتی در زمره مهم ترین ارکان دموکراسی یک جامعه قرار داریم چقدرمی توانیم به توسعه در استان پهناوری مانند فارس کمک کنیم به نگاه اندیشه و راستی قلم ما بستگی دارد.
ما وقتی می توانیم به توسعه کمک کنیم که برای رفع مشکلات مردم قلم بزنیم تازمانی که قلم ما درخدمت احزاب و تشکلات و متاسفانه در خدمت مدیران باشد نمی توانیم برای توسعه استان قدمی برداریم. آفت ما و عدم توسعه یافتگی استان پهناور فارس را باید درنگاه حزبی ما اهالی رسانه تاحدود زیادی جست، عدم توسعه با وجود این همه رسانه بدلیل آسودگی خاطر بسیاری ازمدیران از ضعف عملکردی ما خبرنگاران و گاها وابستگی بیش ازحد ما به تفکرهای سیاسی و سیاست زدگی است.

* مهم ترین رسالت یک خبرنگار، آگاهی به اصل واصول خبرنگاری است خبرنگار واقعی باید درخدمت مردم باشد برای ارتقاء درهمه ابعاد موردنیاز جامعه قلم منصفانه بزند. رسالت یک خبرنگار تنها در خبرنویسی خلاصه نمی شود. خبرنویسی را روابط عمومی ها انجام می دهند. خبرنگار باید درد نویس باشد از مشکلات بنویسد از نقطه های کور و خطرساز خبر بنویسد. باید تلنگر زننده به مدیران و مسئولان باشد نه تملق نویس. رسالت خبرنگار نوشتن برای رسیدن به تعالی باشد البته دراین نوشتن ها باید کرامت و جایگاه انسان ها حفظ شود.

*خوشبختانه امروزه افکار عمومی به حدی از بلوغ فکری رسیده اند که فرق نقد منصفانه با مغرضانه را به سادکی درک می کنند برای اینکه مهم ترین سرمایه در عرصه خبر یعنی اعتماد عمومی واقبال را ازدست ندهیم باید برای مردم بنویسیم باید براساس وظیفه خبری خویش که هدایت نیز درآن نهفته است به مسئولان هردم که احساس کنیم دروظیفه ای که مردم به امانت به آنها داده اند تخطی می کنند هشدار دهیم. ما وقتی اعتماد عمومی را بدست خواهیم آورد که هم و غم ما و مردم یکی باشد و برای مردم باشد با درد مردم با قلم خویش ناله کنیم. وقتی سرمایه بزرگ اعتماد را می توانیم پاسداری کنیم که بخاطر علائق سیاسی و حزبی بر سر منافع مردم سکوت نکنیم.

* واقعیتش دراین فاصله زمانی نزدیک کتابی را مطالعه نکردم اما هر چند وقت یکبار قانون مطبوعات را مطالعه می کنم تا با خطوط و حدودی که قانون برای این حرفه ترسیم کرده خدای ناکرده ستمی به کسی روا ندارم.در پایان جا دارد ازسایت وزین و پرمخاطب شیرازه  تشکر کنم و این روز را به همه همکارانم دراین سایت پرمخاطب تبریک عرض نمایم و اعتراف کنم که با اینکه خود رسانه ای دراختیار دارم اما روزانه حداقل دویا سه بار یه سایت خبری شیرازه سر می زنم.

راضیه نجار خبرنگار روزنامه تماشا: پایین بودن آستانه تحمل مسئولین، راه توسعه فارس را سد کرده است
سلام راضیه نجار هستم کارشناس مدیریت تبلیغات گرایش فرهنگ از مرداد 89 تا اسفند 93 در روزنامه نیم نگاه و از ابتدای 94 در روزنامه تماشا به عنوان خبر نگار، دبیر سرویس خبری، دبیر سرویس مجلس و دبیر سرویس گردشگری فعالیت کرده ام و اکنون در تماشا خبرنگار هستم.
*به نظر من تعدد رسانه گرچه خوب است اما موجب پیشرفت و توسعه یک استان نخواهد شد بلکه حمایت رسانه های موجود بجای صدور مجوزهای فراوان، توجه به کیفیت را افزایش خواهد داد و این امر موجب ارتقای هرچه بیشتر رسانه های ما می شود. چرا که در حال حاضر مشکل مالی مهم ترین معضلی است که رسانه ها به ویژه در فارس با آن دست و پنجه نرم می کنند. همچنین عدم آزادی بیان که بیشتر ناشی از همین وابستگی های مالی به ادارات است در کنار عدم انتقاد پذیری مسوولان و پایین بودن آستانه تحمل آنان از دیگر مشکلات مهمی است که مسیر توسعه رسانه های استان را سد کرده است.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* به عقیده من آشنایی بیشتر مردم با رسانه اولین قدم در راه افزایش اقبال عمومی به رسانه است چه بسا عموم مردم رسانه را در صدا و سیما خلاصه کرده و از روزنامه ها تنها نیازمندی ها را طلب می کنند. در صورتی که موج گسترده و وسیع رسانه فارغ از این هاست! لذا در گام اول معرفی کلیت رسانه و سپس تلاش در جهت اقبال عمومی اهمیت دارد.

* آحرین کتابی که در حوزه رسانه مطالعه کرده ام مثلث طلایی نوشتن برای مطبوعات اثر احمد توکلی است.

رضا کوهی مدیرمسئول سایت موج ما: رسانه های فارس رسالت خود را انجام نمی دهند
رضا کوهی شوریجه متولد1372 دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق قدرت که از سال 1388 بعد از گذراندن دوره خبرنگاری و خبرنویسی به این حرفه روی آوردم. روزنامه سبحان اولین رسانه ای بود که اخبار اینجانب را درج داد و کم کم با دیگر رسانه استان اعم از مکتوب و مجازی همکاری داشته ام و در این چند سال گذشته با راه اندازی پایگاه تحلیلی خبری موج ما کار خود را ادامه دادم. آرزو می کنم، روزی این استان که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و فارس در قله است نام گرفته است؛ بتواند بدور از سیاست های جناحی به آن قله بودن خود دست یابد و همان طور که در سال های گذشته با سیاست های مختلف روبرو بوده و بخاطر عدم ثبات مدیریت از این اهداف فاصله گرفته است.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

*درست است که رسانه یکی از ارکان توسعه یک استان به شمار می آید، ولی چند دستگی در رسانه های استان و وابسته بودن هر رسانه به یک شخص یا ارگان نتوانسته به توسعه این استان کمک کند و به نظر بنده رسانه های فارس آن رسالت خود را به خاطر وابستگی انجام نمی دهند.

* گسترش شبکه های موبایلی باعث شده تا اخبار و رویداد های هر منطقه به سرعت دست به دست شود و در کمتر از چند دقیقه از شکل گیری رویداد خبر تا انتشار آن به دست افراد زیادی برسد که در این بین مشاهده می شود، شایعات خیلی بیشتر از واقعیات تاثیر خود را بر روی مخاطب بگذارد، لذا رسانه ها باید علاوه بر دقت خبر به سرعت آن را منتشر نماید تا جلوی برخی شایعات گرفته شود.

*  آخرین کتاب حقوق حرفه ای روزنامه نگاران نوشته دکتر کاظم معتمدنژاد بود که چند ماه گذشته آن را مطالعه کردم.

لیلا غضنفری خبرنگار روزنامه سبحان: این که مسئولین قول نمی دهند و عمل می کنند، یک آرزوست

* زدن این تیتر که دیگر مسولین قول نمی دهند و عمل می کنند یک ارزو شده است. ارزویی که همیشه بخاطر کلمه بودجه از سوی پشت میز نشین ها تا مسئولین درحد یک آرمان باقی مانده است.
* رسانه رکن چهارم نظآم است ولی اینکه در فارس از این ظرفیت استفاده نمی شود چند دلیل عمده دارد یکی اینکه رسانه از  کمبود داشتن نیروهای حرفه ای و نداشتن پشتوانه مالی رنج می برند. پشتوانه مالی که بارها باعث می شود رسانه از بیان ضعف ها خوداری کنند و با دیده اغماض بر ان بنگرند. مسولیت یک رسانه این است با قدرت و نفوذ خود در بین مردم نگذآرد مشکلی تبدیل به معضل یا بحران شود و اگر بحران شد پاسخگو را پیدا کند و جلوی تکرار ان را بگیرید.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* اقبال عمومی تنها با خبرهایی که مردم آن را در خود جستجو کنند مهیا می شود. اما روزنامه ها در حال حاضر تنها شخصیت محور هستند یعنی بیشتر پیشت میز نشین محور شدند.

* آخرین باری که کتابی خواندم مربوط به  2 سال پیش است از احمد توکلی و ویراستاری بود و این را ضعف بزرگ خودم می دونم.

مصطفی مشفقیان مدیرمسئول سایت حافظ نیوز: مطبوعات فارس کمک چندانی به توسعه استان نمی کنند

مصطفی مشفقیان هستم کارشناس ارشد مهندسی پلیمر که از خوب یا بد حادثه به جمع اصحاب رسانه پیوسته ام و مفتخرم جمعی از جوانان خوش فکر و انقلابی را در پایگاه خبری تحلیلی حافظ گرد هم آورده ام و تلاش کرده ایم تاثیری مثبت، هرچند کوچک در فضای استان فارس را رقم بزنیم.

* چرا استان فارس با توجه به انبوه مطبوعات توسعه یافته نیست؟
پاسخ به این سوال به این بر می گردد که تعریف ما از رسانه موثر چیست؟ متاسفانه بسیاری از رسانه ها در استان فارس وارد یک تعامل مخرب با مسئولان و روابط عمومی های ادارات شده اند و به جای آنکه تریبونی برای انعکاس نظرات و مشکلات مردم باشند و از مسئولان مطالبه گری کنند، در واقع به یک تریبون برای مسئولان تبدیل شده اند که آنها از طریق این تریبون ها به مردم ارائه گزارش می دهند و خود را در منظر افکار عمومی بزرگ و بزرگ تر می کنند و بر نقایص خود سرپوش می گذارند. در واقع رپورتاژهای خبری و کارت های هدیه که شاید به دلیل نیاز های مالی برخی اصحاب رسانه، آنها را تا حدی وامدار مسئولان می کند علت اصلی این مسئله است که مطبوعات فارس کمک چندانی به توسعه استان نمی کنند

* مهمترین رسالت یک خبرنگار یا مدیرمسئول
یک خبرنگار و یا یک مدیرمسئول باید در برابر حقیقت و عدالت احساس مسئولیت کند و باور داشته باشد دانستن حق مسلم همه مردم است. بنابراین مهمترین رسالت یک خبرنگار و یا مدیرمسئول و به طور کلی اصحاب رسانه، بیداری و بیدارگری است و یک خبرنگار یا مدیر رسانه ای، این مهم را نباید با هیچ چیز دیگر عوض کند

* چه کنیم تا اقبال عمومی به رسانه ها افزایش یابد؟
مردم اگر ببینند یک رسانه به لسان صریح و منتقد آنها تبدیل شده و بدون رودربایستی حقایق را منتشر می کند و از مسئولان مطالبه می کند، قطعا به آن اقبال پیدا خواهند کرد. در واقع مردم ما خوب می فهمند کدام رسانه دغدغه مردم را دارد و کدام رسانه غرض های دیگری در سر دارد

* آخرین کتاب در عرصه رسانه
قدرت ارتباطات اثر مانوئل کاستلز که خواندن آن را نه فقط به اصحاب رسانه بلکه همه علاقه مندان مطالعات اجتماعی توصیه می کنم.

زهرا عواطفی خبرنگار روزنامه خبرجنوب: مدیران فارس به نقش مهم رسانه در توسعه واقف نیستند

زهرا عواطفی نژاد، لیسانس روزنامه نگاری، روزنامه خبرجنوب و 10 سال سابقه کار- علایق و آرزوی من این است روزی مدیران جایگاه ویژه رسانه را درک کنند. در دنياي معاصر، فرصت ها و کاميابي ها يا فراد اساسا به اين بستگي دارد که چه نهادهايي در جامعه وجود دارند و چگونه عمل مي کنند. يکي از اين نهادهاي مهم وتاثيرگذار، رسانه ها هستند.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* رسانه ها مي توانند نقشي مهم در توسعه ايفا کنند. جريان اطلاعات از طريق رسانه ها بر انديشههاي مردم تاثير مي گذارند. هم در کشورهاي درحال توسعه و هم درکشورهاي صنعتي، روزنامه ها، خبرگزاري ها و... به کمک ابزارهاي جديدي چون اينترنترقابت در بازارهاي اقتصادي و سياسي را تقويت و به ايجاد انگيزه هايي براي پاسخگو بودن سازمان هاي عمومي و خصوصي کمک مي کنند. همچنين رسانه ها مي توانند همه مردم به ويژه فقرا را به منظور بيان انديشه ها يخود، مشارکت در حاکميت و فعاليت در بازارها توانمند کنند. براي دستيابي به اين نتايج رسانه ها بايد مستقل باشند، در دسترس عموم قرار گيرند و داراي کيفيت بالاباشند. مردم جوامع امروز بدون استفاده از رسانه‌هانمی‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند و رسانه‌ها در زندگی فردی و اجتماعیانسان‌ها رخنه کرده‌اند. تولید و مصرف کالاهای رسانه‌ای مثل روزنامه‌ها، مجلات،برنامه‌های رادیو و تلویزیون و… با پیروی از قوانین اقتصادی صورت می‌گیرد و صفت رسانه‌ها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی را شامل می‌شود. برای ایجاد انگیزه در پیشرفت، قبل از هر امر دیگری مردم باید توسعه و پیشرفت را بشناسند و اطلاعات و اندیشه‌ های جدید را به دست آوردند. آن‌ها باید لزوم تغییرات را درک کنند و در مورد راه‌های مختلف ایجاد تغییر،اطلاعات لازم را داشته باشند. اهمیت رسانه‌های همگانی در این تحول ودگرگونی به حدی است که این وسایل، پشتوانه و زیربنای تغییرات اجتماعی در توسعه ملیبه شمار می‌روند. رسانه‌های همگانی با ایفای نقش آموزشی و خبری خود، در ایجاد تحول و مهارت‌ها، ارزش‌ها و انگیزه‌ها موثرند. یکی از دلایل توسعه نیافتگی استان فارس به رغم برخورداری از رسانه های گوناگون این است که متاسفانه برخی از مدیران این استان هنوز به نقش مهم رسانه در توسعه واقف نیستند.

* باید تمام توان از ظرفیت ها و پتانسیل های رسانه ای موجود در استان استفاده کرد تا استان فارس به جایگاه خود برسد.

* حقوق حرفه ای روزنامه نگاری

هادی فتحی خبرنگار خبرگزاری مهر: رسالت مهم یک رسانه اگاهی بخشی به مردم و مسولین است
 هادی فتحی سرپرست خبرگزاری مهر در فارس، 9 سال سابقه فعالیت دارم. مهمترین ارزوی من به عنوان یک خبرنگار شادی و سلامت مردم و توسعه و پیشرفت استان فارس و کشور سربلندم ایران است.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* یکی از مشکلات رسانه ها به خصوص رسانه مکتوب، مشکلات مالی است که در برخی مواقع برخی از رسانه ها به دلیل نیازهای مالی مجبور به دریافت رپورتاژ و اگهی هستند که این حرکت باعث خواهد شد در اکثر رسانه خبری از انتقاد از یک مجموعه نباشد.

* رسالت مهم یک رسانه اگاهی بخشی به مردم و مسولین است که اگر به خوبی انجام شود شاهد جامعه پویا و روشن خواهیم بود.

* گفتن واقعیت به مردم و توجه به نیازهای روز به طور حتم باعث استقبال واقعی مردم می شود البته این مهم را برخی با استفاده از تیترها و اخبار زرد به دست می اورند که ادامه دار نخواهد بود.

* اخیرا کتابی در خصوص نگاه جامعه به رسانه های مجازی و نوین خوانده ام.

نجمه اشرفی خبرنگار روزنامه سبحان: آرزو دارم چرخه باز تولید شهدای رسانه رو ایجاد کنیم

نجمه اشرفی هستم و علاقمند به خبرنگاری. خبرنگاری را از نشریات دانشجویی شروع کردم و شش سال هست که با سبحان همکاری دارم گاهی هم در سایت خبری تحلیلی شیرازه یادداشت می نویسم. آرزو دارم با فعالیت صادقانه در این حرفه بتوانیم انجام وظیفه کنیم و به دور از آلودگی های حرفه ای لایق بشویم که چرخه باز تولید شهدای رسانه رو ایجاد کنیم.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* اساسا فراگیری مخاطبان را باید یکی از عناصر کلیدی در تعریف رسانه تلقی کرد و همه حساسیت ها و کارایی ها را در ارتباط با ان سنجید. رسانه باید به تمام اقشارجامعه توجه کند تا تاثیرگذاری لازم را در توسعه و پیشرفت جامعه داشته باشد، اما متاسفانه فضای حاکم بر اکثر رسانه های استان مانند بولتن داخلی ادارات و سازمان هاست و عموم مردم نمی توانند مشکلات و مطالبات خود، حتی افتخارافرینی های خود را در رسانه ها ببینند با این روند رسانه ها مخاطب خود را از دست می دهند. هر چقدر فراگیری رسانه ها ضعیف باشد، طبیعتا تاثیر انها در رشد و توسعه استان هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، هرچند که روز به روز از لحاظ کمی تعداد انها افزایش یابد. رسالت اصلی رسانه به گفته امام راحل این است که دانشگاه عمومی باشد و مخاطب را متفکر و مستقل و آزاد منش بار بیاورد. بدیهی است که تحقق این رسالت جز با وجود خبرنگاران آزاده امکان پذیرنیست. اگر قلم خبرنگاری وامدار مسایل مالی و حزبی و... شد دیگر نمی تواند در مسیر تحقق این هدف گام بردارد.

* اگر خبرها و گزارش های تولیدی از مشکلات و مطالبات و موفقیت های مردم به اندازه پوشش نشست های خبری ادارات و سازمان ها در رسانه ها ضریب بگیرد و کارنامه عملی موفقیت مصاحبه شونده به جای اسم و فامیلی و سمت مشهور و دهان پرکن وی برای رسانه ها ارجحیت داشته باشد، هر چند که اسم فامیلی معروف و سمت خاصی نداشته باشد، قطعا شاهد افزایش اقبال و اعتماد عمومی به رسانه ها خواهیم بود.

* مطالعه درباره رسانه رو با مقالات سید شهیدان اهل قلم شروع کردم. یکی از اولین مقاله هایی که از ایشان خوندم مقاله ژورنالیسم حرفه ای بود که در کتاب حلزون های خانه به دوش چاپ شده و هرچه بیشتر با فضای رسانه ای موجود اشنا می شوم، بیشتر به عمق ان مقاله پی می برم روحش شاد دقیقا انگار با دیدن فضای این روزها این مقاله را نوشته خواندن ان در این اوضاع برای هر اهل رسانه ای خالی ازلطف نیست. درباره اخرین کتاب در این حوزه هم به تازگی مطالعه جلد اول کتاب (راز رسانه) نوشته نادر طالب زاده را شروع کردم ایده ال های یک رسانه انقلابی را می شود در این کتاب جستجو کرد جلد دوم آن هم اخیرا منتشر شده است.

فاطمه اسدزاده خبرنگار خبرگزاری دفاع پرس:
جو موجود سیاست زده فارس اجازه فعالیت مناسب به رسانه را نمی دهد


فاطمه اسدزاده هستم کارشناس حقوق. دانش آموخته خبرنگاری و گزارشگری از باشگاه خبرنگاران فارس.

* متاسفانه جو موجود سیاست زده فارس اجازه فعالیت مناسب به رسانه را نمی دهد. رسانه که توسعه نیافته باشد، و بنابه هر دلیلی نتواند خوب و در جهت رسالت خود گام بردارد، پس نمی تواند به توسعه یافتگی جامعه تحت پوشش کمکی کند.

رسانه ها برای بهشت دیگران خود را جهنمی نکنند/ تملق و ثناگویی رسانه ها فارس را به خاک سیاه می نشاند/ به مردم دروغ نگوییم

* اطلاع رسانی از فعالیت‌ های صورت گرفته توسط مسولین، پوشش فعالیت‌ های صورت گرفته در جامعه توسط سازمان ها، ارگانها، نهادها و حتی گروه های مردمی و افراد، و همچنین مطالبه خواسته جامعه از مسولین و شناساندن نیازهای جامعه به افراد و نیز شناساندن سابقه تاریخی، فرهنگی و مذهبی جامعه شاید از عمده ترین رسالتهای رسانه باشد.

* اخبار واقعی بدور از سیاست زدگی و منطبق با نیازهای جامعه، بدون افراط و تفریط و واقعی، نه فقط آمار، آنچه که مردم آثار کار مسولین را در زندگی درک کنند باعث دلگرمی و اقبال بیشتر مردم نسبت به رسانه می شود.

* در حال مطالعه کتاب گزارش نویسی در مطبوعات هستم.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
0
کاش به خبرنگاران شهرستان ها هم بها داده بودید
نسل سومی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
0
مصاحبه با بچه های خبرنگار کار خیلی خوبیه. احسنت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
0
خبرنگار در ایران مفهوم پیچیده ای پیدا کرده!
در کنار خبرنگاران با وجدان و متعهد، هستند کسانی که متاسفانه تعدادشان نیز کم نیست و قیمت یعا متفاوتی دارند!
اگر مدیر یک سکه تمام بده، مصاحبه اش در صفحه اول تیتر می خوره با عکس رنگی!
نیم سکه بده تیترش کوچکتر می شه و در صفخات داخلی با عکس سیاه و سفید! و اگر هیچی نده!، یا خبر مصاحبه اش چاپ نمیشه یا نزدیک صفحه آگهی ها و با تیر ریز که اصلا دیه نمیشه!
این یه بخشی از واقعیت خبرنگاری ایرانه!
هادي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
0
روزنامه ها و سايتها در فارس شدند تريبون مسئولين متاسفانه روزنامه اي در فارس نيست كه ملاحظات رو كنار بزاره و ضعفهاي مسئولين رو اطلاع رساني كنه روزنامه اي كه بيشتر تيراژ روزنامشو در اختيار ادارات قرار ميده معلومه كه در راستاي اهداف اون اداره مطلب بزنه دقيقا هركه پول بده براش خبر ميزنن كسي هم كه نمياد پول بده بر عليه خودش مطلب چاپ كنن
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
0
سخنی که از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند