کد خبر: ۷۳۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴

با پیتزای جهرمی بیشتر آشنا شوید + تصاویر

برخی معتقدند که در تاریخچه پیتزا رد پایی از ایرانیان موجود است اما یکی از نویسندگان جهرمی پیدایش پیتزا را برگرفته از غذای مورد علاقه مردم این شهر می داند.
به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، «پی‌پُخ» غذای اصیل و نام آشنای جهرمی ها بوده که ضمن سرشار بودن آن از ویتامین به دلیل استفاده از سبزیجات و سادگی این غذا تهیه و آماده ساختن آن به سهولت انجام می شود.

گرچه دیگر شهرستان ها نیز این غذا را تهیه می کنند اما جهرمی ها به غیر از اسفناج از سایر سبزی ها نیز برای تهیه پی پخ استفاده می کنند.

حسین حقایق جهرمی در کتاب خود و در توصیف این غذا از پی پخ به عنوان منشا پیدایش پیتزا و  الگویی برای تهیه آن نام برده است. همچنین برخی نیز معتقدند که در تاریخچه پیتزا رد پایی از ایرانیان موجود است.

آنها معتقدند سربازان داریوش (486-521 پیش از میلاد) نوعی نان پهن را روی سپرهای خود می‌پختند و روی آن را با پنیر و خرما می‌پوشاندند. یونانی‌ها پختن چنین نان‌هایی را از ایرانیان آموختند. این نان از یونان به روم رفت و در جنوب ایتالیا معمول شد.

طرز تهیه:

بعد از شستشوی برگ اسفناج و خرد کردن آن با کمی پیاز نگین شده مخلوط کرده و کمی دارچین زیره سیاه به آن اضافه می کنیم این مخلوط به دست آمده به عنوان مغز غذای ما محسوب می شود اما نوبت به درست کردن و آماده کردن پوسته  بیرونی غذای مورد نظر رسیده، برای این کار ابتدا به میزان لازم آرد گندم را به صورت خمیر درآورده و برای بهتر شدن طعم آن کمی نمک به آن اضافه می کنیم.

آنگاه خمیر را با وردنه در کف سینی به شکل دایره ای به قطر 15 الی 20 سانتی متر  پهن کرده و موادی که از قبل آماده شده (اعم از برگ اسفناج و ...) را در نیمی از دایره خمیر موجود ریخته و نیمه دیگر خمیر را روی مواد و نیمه دیگر خمیر بر می گردانیم سپس با نوک انگشت یا چنگال لبه خمیر را به هم دوخته تا مواد بیرون ریخته نشود.

سپس روی تابه ای که از قبل به آن حرارت داده ایم گذاشته تا خمیر تبدیل به نان و مواد مغز پخت شود. در هنگام استفاده کمی روغن حیوانی بر روی نان مالیده و تناول می کنید.

نکات قابل توجه :

قابل ذکر است که اولا خمیر باید کمی ور بیاید وگرنه نان سفت می شود و به اصطلاح "بی مایه فتیره"البته افرادی که نان فتیر می پزن آن را در حد یک برگ کاغذ نازک می کنند.(نون نازک) و این نان به درد پی پخ نمی خورد.ثانیا بهتراست  که مخلوط پیاز و اسفناج خرد شده را حدود یک ساعت در سینی پهن کنید و در آفتاب گذارید  تا کمی پلاسیده بشه و حجم آن کم بشه در این صورت مقدار بیشتری اسفناج داخل نان جا می گیرد و خوش مزه تر می شود.
 روش پخت پی پخ به روش کرمانی
 
آماده سازی: ۱۵ دقیقه
مدت انتظار: ۱۵ دقیقه
مجموعاً: ۳۰ دقیقه

مواد اولیه :
برای ۳ نفر
پیازچه ۵ ساقه
برگ اسفناج ۳۰۰گرم
خمیر نان ۲ چانه (لواش)
نمک فلفل و روغن به میزان لازم
 
پی پُخ از غذاهای کرمانی محسوب می شود. یک غذای راحت و سبک است که با ماست میل می شود. اسفناج ها را شسته و آب اضافه انها را می گیریم و سپس ساطوری خرد می کنیم. در این غذا ماده اصلی پیاز و اسفناج است که می توان به جای پیاز از پیازچه استفاده کرد. پیازچه ها را شسته و با ساقه سبزشان خرد میکنیم. در تابه کمی روغن ریخته و پیازچه ها در حدی که نرم شوند تفت می دهیم. اسفناج را در ظرفی دیگر بر روی حرارت قرار داده تا آب ان کشیده شود و سپس یه پیازچه ها اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. نمک و فلفل و در صورت تمایل زیره به ان می زنیم و از حرارت بر می داریم.
 
از خمیر نانوایی که داریم به اندازه یک گردو برمی داریم و پهن می کنیم. در نیمه آن یک قاشق از سبزیجات را پهن می کنیم و رویه دیگر خمیر را روی آن می کشیم و کناره های هلالی خمیر را کمی فشار می دهیم. شعله پخش کن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و نان ها را روی اپآن قرار دهید و دو رویه نان را بپزید.
 
در صورت تمایل می توانید به جای پختن بر روی حرارت تابه ای را به روغن تا حدی که تنها چرب شده آغشته کنید و دو طرف نان ها را سرخ کنید. همچنین می توانید نان ها را سینی فر قرار داده و کمی زیر و روی انها را با برس آغشته به روغن کرده و نیم ساعت پخت به آن بدهید.
 


برچسب ها: پسین جهرم ، پی‌پُخ
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
0
وَی وَی ،اَخ. به اینم میگن پیتزا.دل آدم هم میزنه.