کد خبر: ۷۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فارس: 163هزار تن انواع کود شیمیایی در استان توزیع شد

کاظمی گفت: وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها نقش عمده‌ای در کاهش کیفیت کودهای وارداتی داشته‌اند.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فارس از توزیع 163 هزار تن انواع کودهای شیمیایی در سطح استان فارس خبر داد و گفت: شرکت خدمات حمایتی فارس با 72نفر پرسنل در سال گذشته 138هزار تن کود ازته، 22هزار تن کود فسفاته و 3هزار تن کود پتاسه در سطح استان توزیع کرده است.

جهان‌زیر عدالتی در جلسه هم‌اندیشی توزیع نهاده‌های کشاورزی که در اداره منابع طبیعی استان فارس برگزار شد با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فارس در سال گذشته 284هزار تن کود ازته تولید پتروشیمی مرودشت را بین استان‌های کشور توزیع کرده است، گفت: در 4ماهه اول سال جاری نیز 45هزار تن کود ازته، 4200تن کود فسفاته و 1200تن کود پتاسه در سطح استان و بیش از 54هزار تن کود ازته از پتروشیمی مرودشت توزیع شده است.

وی در ادامه بیان کرد: تعداد کل کارگزاران توزیع خدمات حمایتی کشاورزی استان فارس 592 واحد شامل 443 واحد تعاونی و 149 واحد بخش خصوصی است که از این تعداد 392 واحد فعال و در امر توزیع فعالیت می‌کنند که در سال جاری نزدیک به 6هزار تن بذر گندم تهیه شده و میزان دو هزار و 800 تن آن توزیع شده است. همچنین 6هزار و 500کیلوگرم بذر کلزا در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است.

به کارگزارانی که فعالیت سالم دارند، کمک کنید

نماینده بخش خصوصی توزیع نهاده‌های کشاورزی هم در این جلسه با بیان اینکه مشکلاتی که امروز در بخش کشاورزی به آن دچار هستیم به دلیل عدم استفاده از خرد جمعی است، گفت: باید نظرات کارشناسان، تعاونی‌ها، تشکل‌ها، کشاورزان و همه دست‌اندرکاران بخش کشاورزی دیده شود زیرا مشورت نکردن باعث شکل‌گیری وضعیت موجود و عدم رضایت همه قسمت‌ها شده است.

کاظمی ضمن اظهار اینکه وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها نقش عمده‌ای در کاهش کیفیت کودهای وارداتی داشته‌اند به شرح مشکلات کارگزاران پرداخت و گفت: در برخی موارد هزینه‌های جابجایی و انبارداری کودهای کشاورزی برای کشاورزان مقرون‌به‌صرفه نیست و کشاورز و کارگزار توافق می‌کنند که کود تا زمان مصرف در انبار کارگزار بماند اما این امر از نظر مجریان تخلف محسوب می‌شود بنابراین از مسئولین امر تقاضا داریم که با لحاظ شرایطی امکان اینگونه توافقات را به کارگزاران بدهند.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های زیاد حمل و نقل کودهای کشاورزی که مشکلاتی برای کارگزاران ایجاد کرده است، از سازمان خدمات حمایتی کشاورزی خواستار آن شد که با تقبل هزینه‌های حمل‌و نقل از میزان هزینه‌کرد کارگزاران و در پی آن هزینه‌های کشاورز بکاهد.

کاظمی با گلایه از میزان کم کارمزد توزیع و دریافت آن از کارگزاران در هنگام خرید خواستار این شد که با افزایش میزان کارمزد و کسر سهم کارگزار در موقع خرید از قیمت نهاده‌های کشاورزی به کارگزاران کمک شود تا از زیان کارگزارانی که فعالیت سالم دارند، جلوگیری شود.

نظرات بینندگان