کد خبر: ۷۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس: مدت زمان خرید اعتباری نهاده‌های کشاورزی افزایش یابد

یداللهی گفت: 8درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس با بیان اینکه استان فارس طی سالیان متمادی جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی داشته است، گفت: استان فارس در بخش باغات 401 هزار هکتار سطح زیر کشت دارد که سالانه 2 /3 میلیون تن محصول تولید می‌کند.

کمال یداللهی در گردهمایی کارگزاران نهاده‌های کشاورزی با اشاره به اینکه در 973 هزار هکتار زمین زراعی فارس سالانه 1/ 9 میلیون تن محصول تولید می‌شود، تصریح کرد: استان فارس توانسته است خدمات قابل توجهی در بخش کشاورزی ارائه دهد به طوری که 9/ 7 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است که این جایگاه با همت کشاورزان و حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی فارس به دست آمده است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر 7 تعاونی استانی، 36 تعاونی شهرستانی، 188 شرکت تعاونی روستایی، 167 شرکت تعاونی تولید، 98 شرکت تعاونی کشاورزی، 30 نظام صنفی و 28شرکت تعاونی زنان در حال ارائه خدمات کشاورزی به 461 هزار نفر از کشاورزان استان می‌باشند.

یداللهی با بیان اینکه در بخش تعاونی‌ها دو هزار و 397 نفر فعال هستند، گفت: از این تعداد هزار و 345 نفر دارای تحصیلات عالی هستند که تاثیر مهمی در امر آموزش و ترویج کشاورزی دارد.

به گفته وی در استان فارس 395 انبار تعاونی‌های کشاورزی وجود دارد که توانایی ذخیره‌سازی 472 هزار و 500تن محصول را دارند و 187 مرکز خرید با ظرفیت 495هزارمترمربع و 130 باسکول قادر به خرید و ذخیره‌سازی انواع نهاده‌های کشاورزی می‌باشند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس با ابراز تاسف از افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در چند سال اخیر گفت: به دلیل افزایش نرخ نهاده‌های کشاورزی در این چند سال نه‌تنها توان کشاورزان در خرید این نهاده‌ها کاهش یافته بلکه تعاونی‌های کشاورزی نیز توان خرید و توزیع این نهاده‌ها را ندارند. به عنوان مثال اگر یک تعاونی بخواهد 50تن کود ازته خریداری و توزیع کند درصورتی که کشاورز نیاز به کود داشته باشد حداقل به 90میلیون سرمایه و 20 روز زمان جهت توزیع آن نیاز دارد که شرایط موجود برگشت سرمایه را به تأخیر انداخته و از قدرت تعاونی‌ها می‌کاهد که باعث کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شود از این رو از مسئولین تقاضا دارم که نسبت به خرید اعتباری که مدتی است ایجاد شده اقدام و مدت زمان آن را افزایش دهند.

سازمان خدمات حمایتی کشاورزی دچار نوعی رکود و درجا زدن شده است

یداللهی ضمن انتقاد از پایین بودن سطح کیفیت کودهای کشاورزی گفت: سازمان خدمات حمایتی کشاورزی در سال‌های اخیر دچار نوعی رکود و درجا زدن شده است که بخاطر عدم توجه به نیازهای بهره‌برداران بخش کشاورزی است؛ همچنین جایگاه بخش تحقیقات در خدمات حمایتی کشاورزی خالی است که لازم است به شرایط هر منطقه توجه شود تا مشخص گردد که به چه نوع کودی نیاز دارد.

نظرات بینندگان