کد خبر: ۷۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

تامین 41 درصد کود مورد نیاز فارس در 4 ماهه اول سال/ هیچ نوع کودی بدون تأییدیه موسسه خاک و آب کشور اجازه توزیع و فروش ندارد

ولی گفت: از اواخر مرداد هیچ نوع کودی بدون تأییدیه موسسه خاک و آب کشور اجازه توزیع و فروش در بازار را ندارد.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تعهد این شرکت نسبت به توزیع 5 میلیون تن کود بین کشاورزان در سال زراعی 95- 94 خبر داد و گفت: اکنون50 درصد این کود خریداری و آماده توزیع شده است.

علیرضا ولی در گردهمایی کارگزاران نهاده‌های کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد کودهای پتاسه مورد نیاز خریداری و 120 هزار تن کودهای ازته ذخیره شده است، اظهار کرد: در سال جاری400 هزار تن کودهای فسفاته نیاز است که این میزان نیاز خریداری و در استان‌ها توزیع و ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی سهمیه استان فارس را 280 هزار تن کود عنوان و خاطرنشان کرد: در 4 ماهه اول امسال 41 درصد این میزان تامین شده است و کشاورزان فارس هیچ‌گونه نگرانی برای تامین کود نداشته باشند.

وی با بیان اینکه مسئولیت تامین نهاده‌های کشاورزی برعهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر رویکرد این شرکت تغییر کرده و بخشی از امور به ویژه توزیع سموم به بخش خصوصی واگذار شده است.

ولی مسئولیت تامین ماشین‌آلات کشاورزی را برعهده مرکز مکانیزاسیون دانست و افزود: وظیفه ما فراهم کردن زمینه حضور تولیدکنندگان معروف دنیا در ایران و وارد کردن دانش و فناوری ماشین‌آلات به کشور است.

وی با بیان اینکه ما به‌دنبال استفاده از تکنولوژی کشورهای دیگر و وارد کردن بذر به‌همراه دانش و فناوری آن به کشور هستیم، گفت: سیاست دولت در زمینه بذر استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی است به‌طوری که در حال حاضر سه چهارم بذر غلات از طریق بخش خصوصی و یک چهارم از طریق شرکت خدمات حمایتی تامین می‌شود.

این مقام مسئول همچنین از واردات بذر سویا از انگلیس خبر داد و گفت: این فعاليت که برای اولین بار در حال انجام است در مراحل اولیه به مقدار خیلی کم و به ‌منظور واردات دانش تولید این نوع بذر، انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تاکید بر اینکه در زمینه تولید کود ظرفیت بالایی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: امسال برنامه متنوعی برای توزیع کود در بین کشاورزان داریم به‌طوری که در سال گذشته تعداد گروه‌های کودی 3 نوع مشتمل بر 5 نوع کود توزیع شد اما امسال 7 گروه کودی مشتمل بر 26 نوع کود به اضافه 11 نوع کود غیرتکلیفی توزیع می‌شود.

وی بااشاره به اینکه در برنامه سال 95-94 بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید شده، تصریح کرد: در دهه‌های گذشته بخش اعظمی از کود مصرفی از خارج از کشور وارد می‌شد اما در دهه اخیر بخشی از کودها در داخل تولید می‌شوند و در حال حاضر در زمینه تولید کودهای ازته به خودکفایی رسیده و نیمی از تولید نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

ولی با بیان اینکه سال گذشته 4 و نیم میلیون تن کود ازته در کشور تولید و حدود دو و نیم میلیون تن آن در کشور مصرف و مابقی به خارج از کشور صادر شده است، خاطرنشان کرد: در یک برنامه 7 تا 10 ساله، سالانه 10 درصد کودهای فسفاته تولید داخل را وارد چرخه توزیع و به همین میزان از واردات آن کم می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به ضعیف بودن خاک کشاورزی ایران عنوان کرد: کشور در زمینه مصرف کود رتبه پایینی در جهان دارد و در بین سال‌های 85 تا 92 به دلیل کاهش مصرف کود تولید محصولات کشاورزی نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به مصرف 4 ونیم میلیون تنی کود در سال 85 در کشور اعلام کرد: در سال 94 زیر 2 میلیون تن و در 93 نیز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی حدود 2 میلیون تن کود در کشور توزیع کرده است.

ولی با بیان اینکه برای تقویت تولیدات داخلی تفاهم‌نامه‌ای با انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای شیمیایی، آلی، زیستی برای تامین کود مورد نیاز امضا شده است، گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی سال گذشته برای نخستین بار کود «دی.ای.پی» که یک کود پرمصرف است و در سال‌های گذشته 150 تا 200 هزار تن از این کود وارد کشور می‌شد از طریق شرکت پتروشیمی رازی تامین شد و امسال نیز این شرکت تعهد تامین 80 تا 120 هزار تن از این کود را داده است.

وی با اشاره به وجود 4 هزار کارگزار توزیع نهاده‌های کشاورزی در کشور خاطرنشان کرد: به زودی بانک اطلاعات کارگزاران تکمیل و آن‌ها ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند و برای صرفه اقتصادی بیشتر علاوه بر توزیع کود، توزیع نهاده‌های دیگر مثل سم و بذر نیز به کارگزاران واگذر می‌شود.

به گفته وی از اواخر مرداد هیچ نوع کودی بدون تأییدیه موسسه خاک و آب کشور اجازه توزیع و فروش در بازار را نخواهد داشت.

نظرات بینندگان