کد خبر: ۷۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴

آیا دیدن فیلم مستهجن برای افراد متأهل جایز است!؟

نگاه به اين برنامه ها اگر از روى لذّت بوده و يا خوف تأثيرپذيرى و فساد، وجود داشته باشد، جايز نيست
به گزارش شیرازه، فرهنگ نیوز نوشت: نگاه حرام در شرع مقدس عبارت است از: نگاه مرد به بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ)؛ خواه با قصد لذت و شهوت باشد یا بدون آن. و نیز نگاه به صورت و دست ها اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد. همچنین نگاه زن به مرد نامحرم (به جز صورت، گردن و دست ها و مقداری از پا)؛ خواه با قصد باشد یا بدون آن و نیز به مواضع یاد شده، اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد.

امام علی (ع)مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ؛
هر كس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت مى ‏شود

توجه به چنداستفتای زیر در روشن تر شدن مطلب اهمیت دارد :

جشن با موسیقی زنده

س . حضور در جشن هايى که موسيقى در آن ها نواخته مى شود و افراد مبادرت به رقص مى کنند، براى فيلم بردارى چه حکمى دارد؟ فيلم بردارى مرد از مجالس مردان و زن از مجالس زنان چه حکمى دارد؟ ظاهر کردن فيلم هاى جشن هاى عروسى توسط مرد، چه آن خانواده را بشناسد و چه آن خانواده را نشناسد، داراى چه حکمى است؟ و همچنين ظاهرکردن آن توسط زن چه حکمى دارد؟ و آيا استفاده از موسيقى در آن فيلم ها جايز است؟
  ج. حضور در جشن هاى شادى و فيلم بردارى مردان از مجالس مردان و زنان از مجالس زنان در صورتى که مستلزم گوش دادن به غنا يا موسيقى حرام و يا ارتکاب هر عمل حرام ديگرى نباشد، اشکال ندارد. ولى فيلم بردارى مردان از مجالس زنان يا زنان از مجالس مردان اگر مستلزم نظر کردن به ريبه يا مفاسد ديگرى باشد، جايز نيست و همچنين به کارگيرى موسيقى لهوى که مناسب با مجالس لهو و گناه باشد در فيلم ها نيز حرام است.

 نگاه به فیلم از تلویزیون

س . با توجه به کيفيت فيلم ها (خارجى يا داخلى) و موسيقى که از تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى شود، ديدن و گوش دادن به آن ها چه حکمى دارد؟

ج. اگر افراد شنونده و بيننده تشخيص دهند موسيقى که از راديو و تلويزيون پخش مى شود از نوع موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و يا ديدن فيلمى که از تلويزيون پخش مى شود، مفسده دارد، ديدن و شنيدنِ آن ها براى آنان جايز نيست و مجرّد پخش از راديو و تلويزيون حجّت شرعى براى جواز محسوب نمى شود

س . تلويزيون ها يا کانال هاى پخش مستقيم ماهواره اى يک سلسله برنامه هاى اجتماعى را به نمايش مى گذارند که بيانگر مسائل اجتماعى جامعه غربى است و به ترويج افکار فاسدى از قبيل تشويق به اختلاط زن و مرد و ترويج روابط نامشروع مى پردازند، به طورى که اين برنامه ها بعضى از مؤمنين را نيز تحت تأثير قرار داده است. ديدن آن ها براى کسى که احتمال تأثيرپذيرى او مى رود، چه حکمى دارد؟ آيا اين حکم نسبت به کسى که آن برنامه ها را به قصد نقد و بيان نکات منفى آن ها و نصيحت مردم به نديدن آن ها، مى بيند، تفاوت دارد؟

 

  ج. نگاه به اين برنامه ها اگر از روى لذّت بوده و يا خوف تأثيرپذيرى و فساد، وجود داشته باشد، جايز نيست. ولى مشاهده به قصد نقد و آگاه کردن مردم از خطرات و نکات منفى آن ها براى کسى که اهليّت آن را دارد و مطمئن است که از آن برنامه ها تأثير نمى پذيرد و به فساد نمى افتد، اشکال ندارد، البته اگر مقرّراتى باشد بايد رعايت شود.

دیدن فیلم شهوت انگیز

س . آيا ديدن فيلم هاى شهوت انگيز براى فرد متأهل جايز است؟

ج. اگر ديدن آن ها به قصد تحريک شهوت باشد و يا موجب تحريک آن شود، جايز نيست.

س. ديدن فيلم هايى که راه صحيح نزديکى با زن باردار را آموزش مى دهند، براى مردان متأهل، با توجه به اين که باعث به حرام افتادن آنان نمى شود، چه حکمى دارد؟

ج. ديدن اين فيلم ها که هميشه بانگاه شهوت برانگيز همراه است، جايز نيست.

س. آيا براى زن و شوهر ديدن فيلم هاى ويدئويى جنسى در خانه، جايز است؟ آيا براى فرد مبتلا به قطع نخاع، ديدن اين فيلم ها به قصد تحريک شهوت و تمکن از نزديکى با همسرش، جايز است؟

ج. برانگيختن شهوت توسط فيلم هاى ويدئويى جنسى جايز نيست.

س . خريد و فروش و اجاره فيلم هاى ويدئويى مبتذل و همچنين ويدئو چه حکمى دارد؟

ج. اگر فيلم ها در بردارنده تصاوير زننده اى که شهوت را تحريک کرده و موجب انحراف و فساد مى شوند و يا مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشند، توليد و خريد و فروش و اجاره فيلم ها و همچنين اجاره ويدئو براى استفاده از آن در اين امور، جايز نيست.

نظارت بر فیلم ها

س . نظارت کارمندان وزارت ارشاد بر انواع فيلم ها و مجلات و نشريات و نوارها براى تشخيص موارد مجاز آن ها، با توجه اين که نظارت، مستلزم مشاهده عينى و گوش دادن به آن هاست، چه حکمى دارد؟

ج. ديدن وگوش دادن به آن ها توسط مأمورين نظارت، در مقام انجام وظيفه قانونى به مقدار ضرورت اشکال ندارد، ولى بايد از قصد لذت و ريبه احتراز کنند و واجب است افرادى که براى نظارت و بررسى گمارده مى شوند از جهت فکرى و روحى زير نظر و راهنمايى مسئولين باشند.

س . ديدن فيلم هاى ويدئويى که گاهى تصاوير منحرف کننده اى دارند، به قصد نظارت و حذف بخش هاى فاسد آن ها براى ارائه به ديگران چه حکمى دارد؟

ج. ديدن اين فيلم ها اگر به منظور اصلاح فيلم و حذف تصاوير فاسد و گمراه کننده آن ها باشد اشکال ندارد بشرط اين که کسى که اقدام به اين کار مى کند مصون از افتادن به حرام باشد.

چند سوال دیگر

س . مشاهده پنهانى فيلم ها وتصاويرى که طبق قانون دولت اسلامى ممنوع هستند، اگر مفسده اى نداشته باشند، چه حکمى دارد؟ حکم آن ها نسبت به زن و شوهرهاى جوان چيست؟

  ج. با فرض ممنوع بودن، اشکال دارد.

س . مشاهده فيلم هايى که گاهى در بردارنده اهانت به مقدسات جمهورى اسلامى و مقام معظم رهبرى هستند، چه حکمى دارد؟

ج. واجب است از آن ها اجتناب شود.

س . ديدن فيلم هاى ايرانى که بعد از انقلاب توليد شده اند و در آن ها زنان با حجاب ناقص ظاهر مى شوند و گاهى بدآموزى هايى نيز دارند، چه حکمى دارد؟

ج. اصل مشاهده اين فيلم ها اگر به قصد لذت و ريبه نباشد و موجب وقوع در مفسده هم نگردد، فى نفسه اشکال ندارد ولى فيلم سازان بايد از تهيه و توليد فيلم هايى که با تعاليم ارزشمند اسلامى منافات دارد، خوددارى کنند.

س. خريد و فروش و نگهدارى مجلات لباس هاى زنانه که عکس زنان اجنبى در آن ها وجود دارد و براى انتخاب لباس به کار مى روند، چه حکمى دارد؟

ج. مجرّد وجود عکس هاى زنان اجنبى در اين مجلاّت مانع جواز خريد و فروش و بهره بردارى از آن ها براى انتخاب لباس نيست مگر آن که عکس ها، به گونه اى باشد که موجب مفسده شود.

س . آيا خريد و فروش دوربين فيلم بردارى جايز است؟

ج. خريد و فروش دوربين فيلم بردارى تا زمانى که به قصد استفاده در امور حرام نباشد، اشکال ندارد.

پی نوشت:
(1)مطابق با رساله ی اجوبه الاستفتاءات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

نظرات بینندگان