کد خبر: ۷۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد:

«شورای نگهبان نوازی» زودهنگام اصلاح طلبان رادیکال/ تنگه احد شورای نگهبان کجاست؟

اصلاح طلبان رادیکال چه بخواهند چه نخواهند طبق تفسیر اصل 99 قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان بر انتخابات عام در تمام مراحل و استصوابی است و اگر کسی می خواهد وارد دستگاه قانون گذاری شود باید در تمام مراحل مطیع محض قانون باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، امسال سال انتخابات است، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری. مسئولین و گروه های سیاسی کشور همه بر اهمیت و حساسیت ویژه این دو انتخابات تاکید می کنند. از طرفی کنشگران جناح های سیاسی سخت در تلاشند تا سهم خود را از کرسی های مجلس حداکثری کنند. همایش ها، نشست ها، سخنرانی ها، اظهارنظرها، این روزها پررنگ تر از هر زمانی نمود دارد و هر طیفی برای طیف مقابل رجزخوانی می کند و فعالان این جناح های سیاسی برای دیده شدن و رسیدن به کرسی های نمایندگی مردم در مجلس روش های خاص خود را دارند. شاخه رادیکال جناح اصلاح طلب، طبق عادت مالوف در آستانه هر انتخاباتی، هجمه پراکنی علیه شورای نگهبان قانون اساسی را در رئوس برنامه‌های انتخاباتی خود قرار داده‌اند و اتهام زنی به این نهاد قانونی را کمافی السابق در دستور کار دارند.

به نظر می رسد سیاست «شورای نگهبان نوازی» اصلاح طلبان، این بار خیلی سریعتر از آن چه که فعالان سیاسی متصور بودند در حال اجراست. چرا که به گفته عارف، انتخابات مجلس دهم مهمترین و حیاتی ترین انتخابات برای اصلاح طلبان است و آنها مجبورند برای پیشبرد راهبرد انتخاباتی خود، پروژه تخریب را «زودتر از همیشه» کلید بزنند و تا روز برگزاری انتخابات روز به روز به دامنه آن بیافزایند.
گوشه ای از سخنرانی برخی چهره های سیاسی را در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری که سال گذشته برگزار شد، با هم دیگر مرور می کنیم.

«رسول منتجب نیا»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی موضوع تأیید صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان را «حربه‌ای به دست برخی آقایان» خواند و گفت: بیشتر مشکل ما به هیأت‌های نظارت برمی‌گردد.

او اخیرا با حمله به شورای نگهبان مدعی شد: خط و نشان کشیدن درباره فتنه برای حضور در انتخابات بی‌معناست، ما در انتخابات با کسانی مواجهیم که رای خود را جایگزین رای مردم می‌دانند.

«عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات می گوید: گاهی در تلقی از قوانین اشتباه رخ می‌دهد؛ به عنوان مثال در بحث انتخابات یکی از موضوعات این است که مقامات مسئول و ناظر باید احراز صلاحیت کاندیداها را انجام دهند یعنی یکی یکی افراد را از فیلتر عبور دهند که اصلاح‌طلبان این روش «احراز صلاحیت» را قبول ندارند.

اخیرا هم «جواد اطاعت» از متحصنین «مجلس ششم» و عضو سابق حزب «اعتماد ملی» و عضو فعلی «بنیاد باران» در جمع دانشجویان علوم سیاسی گفته است: نظر بنده این است که رد صلاحیتهای در این دوره نیز گسترده است و احتمال اینکه لیست اصلاح طلبان در بسیار از شهرها تکمیل نشود و همانند بعضی از دوره ها اصولگرایان بتوانند بدون داشتن رقیب برنده باشند وجود دارد.

همان طور که گفته شد، سخنان لجام گسیخته این افراد را باید در راستای سیاست دایمی مجادله و عناد با شورای نگهبان دانست.
آن‌ها به دلیل سبقه سیاه چهره‌ های شناخته شده و معروف خود و ترس از رد نشدن از فیلتر شورای نگهبان، اقدام به درشت گویی در مقابل شورای نگهبان می کنند اما این شورا با وجود شدیدترین فشارها و تخریب ها هنوز با قدرت در مقابل هجمه ها ایستاده است و از جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی با تمام توان دفاع می کند.

«آیت‌الله جنتی» دبیر شورای نگهبان و «نجات‌الله ابراهیمیان» سخنگوی این شورا بارها بر موضع قاطع شورای نگهبان در خصوص  افراد قانون شکن و فتنه گر تاکید کردند.

نجات الله ابراهیمیان در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است: اجازه نمی دهیم که اشخاصی که شعار «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» را در مقابل «جمهوری اسلامی» بر زبان رانده‌اند و به آن دامن زده‌اند، وارد سیستمی شوند که جمهوریت و اسلامیت از ارکان آن است.

آیت الله جنتی نیز بارها اعلام کرده است که «فتنه گران حتی توهم حضور در انتخابات نداشته باشند» و همچنین آنهایی که از فتنه اعلام برائت نکرده اند و به نوعی آنها را تایید کرده اند، امکان حضور در انتخابات را ندارند.

برخی اما فکر می کنند با بسیج کاندیداهای مسئله دار برای ثبت نام در انتخابات، شورای نگهبان منفعل می شود. پاسخ سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس در این باره شنیدنی است. احمد رنجبر در گفتگو با شیرازه از وجود افراد و داوطلبانی معلوم‌الحال خبر می‌دهد که صرفا برای رد صلاحیت ثبت‌نام می‌کنند تا با این اقدام شورا را با چالش مواجه سازند و خاطرنشان می‌کند: برخی افراد با وجود احتمال و حتی قطعیت ردصلاحیت، می‌گویند عمدا ثبت‌نام می‌کنیم تا رد صلاحیت شويم.

او می‌افزاید: این برنامه‌های سیاسی برای ما اهمیّت ندارد. مگر هزینه انقلاب کم بوده است؟ آیا 15 هزار شهید استان هزینه انقلاب نشده است؟ شورا اماده هزینه دادن است و ما موظفیم تا این گلوگاهی که به‌دست شورا داده شده است، با هر قیمتی محافظت کنیم.

رنجبر وظیفه دفاتر استانی در بررسی صلاحیت داوطلبان را وظیفه رزمندگان صدر اسلام در حفاظت از تنگه احد مقایسه و تصریح می‌کند: در انجام تکلیف خود برای پذیرش هر تیری که از سوی بدخواهان و غرض‌ورزان پرتاب شود، آمادگی داریم.

با نگاهی به رویارویی افراد رادیکال جناح دوم خرداد با شورای نگهبان در سال های نه چندان دور، می توان به استواری شورای نگهبان در انجام وظیفه بیشتر پی برد. مخالفت عناصر دوم خرداد با نظارت استصوابی شورای نگهبان در سال 1381 با ارئه لوایح دوقلو به مجلس که اختیارات شورای نگهبان را کم می کرد، کشور را با یک بحران سیاسی مواجه کرد. آنها در مقابل عدم تصویب این لایحه، نظام را به کناره گیری، فروپاشی، خروج از حاکمیت و رفراندوم تهدید کردند اما جز رسوایی چیزی نصیب آنها نشد و در کارنامه این افراد رادیکال، نقطه سیاهی برای همیشه ثبت شد.

واقعیت این است که شورای نگهبان ثابت کرده، در راه انجام وظیفه ثابت قدم بوده و با احدی مماشات نمی کند. حتی در سال 84 که مرحوم سید رضا زواره ای عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان قانون اساسی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شد، وقتی صلاحیت وی احراز نشد، شورای نگهبان بدون هیچ ملاحظه ای او را رد صلاحیت کرد.

به هر حال اصلاح طلبان رادیکال چه بخواهند چه نخواهند طبق تفسیر اصل 99 قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان بر انتخابات عام در تمام مراحل و استصوابی است و اگر کسی می خواهد وارد دستگاه قانون گذاری شود باید در تمام مراحل مطیع محض قانون باشد.
نظرات بینندگان