کد خبر: ۷۳۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

اخراج 47هزار زن پس از مرخصی زایمان

براساس مطالعات، 47 هزار زن از 145 هزار فردی که در یک بازه زمانی 18 ماهه از مرخصی 6 ماهه زایمان استفاده کردند، در بازگشت به کار اخراج شدند.
به گزارش شیرازه به نقل از وطن امروز، محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی، گفت: امسال حدود 320 میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای مرخصی زایمان نیاز است اگر دولت این مبلغ را واریز کند می‌توانیم مرخصی زایمان را 9 ماهه اعلام کنیم اما تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای افزایش مرخصی زایمان به سازمان تخصیص نیافته است.

زدا به ایسنا افزود: علاقه زیادی داریم که مرخصی زایمان اجرا شود اما براساس ماده 29 قانون برنامه پنجم توسعه، سازمان تأمین اجتماعی اجازه ندارد طرحی را بدون آنکه از قبل منابع مالی آن تأمین شده باشد، اجرا کند.

وی تصریح کرد: حدود 160 هزار نفر می‌توانند سالانه از مرخصی زایمان 9 ماهه بهره‌مند شوند اما به شرط آنکه منابع مالی به تأمین اجتماعی تخصیص داده شود. به گفته زدا، براساس مطالعات، 47 هزار زن از 145 هزار زنی که در کشور در یک بازه زمانی 18 ماهه از مرخصی 6 ماهه زایمان استفاده کردند، در بازگشت به کار اخراج شدند، چراکه درحال حاضر به ‌علت شرایط بازار کار، افراد زیادی با تحصیلات عالی حاضرند با دستمزد کم مشغول به کار شوند بنابراین اگر مرخصی زایمان به 9 ماه افزایش یابد تعداد زنانی که پس از مرخصی اخراج می‌شوند، بسیار افزایش می‌یابد.

به‌صدا درآمدن زنگ خطر کاهش جمعیت

خبر اخراج 47 هزار مادر شاغل که به‌دنبال استفاده از حق قانونی خود، یعنی بهره‌مندی از مرخصی زایمان بودند در شرایطی اعلام می‌شود که میزان زاد و ولد زنگ خطر  کاهش جمعیت را در کشور به صدا درآورده و بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها در پی تأکید رهبر انقلاب برای جبران این موضوع دست‌به‌کار شده‌اند تا  از آسیب‌زایی تغییرات هرم ‌سنی جلوگیری کنند.

مرخصی زایمان هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تسهیلات  تشویقی فرزند‌آوری برای زنان شاغل از طرف قانونگذار تعیین شده تا با کاستن از دغدغه‌های مادران و فراهم آوردن فرصتی برای رسیدگی بیشتر به فرزند راهکاری باشد تا زنان شاغل هم بتوانند بدون نگرانی درباره مشکلات کاری به فکر زندگی و تربیت فرزند بویژه در ماه‌های اولیه باشند.

این درحالی‌است که به دنبال اجرای برنامه‌های تشویقی و فراهم آوردن تسهیلات بیشتر برای ترغیب خانواده‌ها به فرزند‌آوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در تازه‌ترین تدابیر خود از اجرای برنامه پیشگیری از ناباروری و همچنین برنامه‌ریزی برای درمان زوج‌های نابارور خبر داده است.
برنامه‌های وزارت بهداشت برای زوج‌های نابارور مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اجرای برنامه پیشگیری از ناباروری و همچنین برنامه‌ریزی برای درمان زوج‌های نابارور خبر داد.

اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره برنامه ویژه وزارت بهداشت برای زوج‌های نابارور گفت: هدف اصلی در قسمت بهداشت، پیشگیری از ناباروری است. برنامه ما در این زمینه آموزش درباره پیشگیری از عوامل موثر بر ناباروری مانند عفونت‌ها، ‌سن بالای ازدواج، فاصله فرزند اول تا دوم و همچنین عوامل محیطی و زیست‌محیطی است. این برنامه در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی و در حاشیه شهرها توسط کارشناسان سلامت درحال اجراست.

وی گفت: در بحث درمان ناباروری نیز با همکاری معاونت درمان، کمیته مشترکی تشکیل شده است و امیدواریم با مساعدت وزارت بهداشت جهت هماهنگی با بیمه‌ها، ‌این برنامه نیز اجرایی شود. هزینه داروهای ناباروری نیز درحال حاضر با دفترچه بیمه قابل پرداخت است.

آمار دقیق در دست نیست

مطلق همچنین درباره آمار سقط‌های قانونی و غیرقانونی در سال گذشته خاطرنشان کرد: ما آمار دقیقی درباره سقط‌های غیرقانونی نداریم. سال گذشته یک میلیون و 750 هزار بارداری اتفاق افتاده که یک میلیون و 530 هزار مورد از آن منجر به فرزندآوری شده است.

وی درباره دلیل سقط‌های صورت‌گرفته عنوان کرد: باتوجه به آماری که در این زمینه از برخی خانواده‌هایی که اقدام به سقط کرده‌اند گرفته شده، بسیاری از موارد سقط به‌علت مشکلات پزشکی و برخی نیز به دلایل مالی بوده‌ است. قرار است روی مشکلاتی که سقط در زمینه روحی، روانی، اجتماعی و جسمی، ناباروری و افسردگی برای فرد و خانواده وی ایجاد می‌کند و همچنین در مورد بارداری‌های برنامه‌ریزی نشده و پیشگیری از سقط نیز آموزش دهیم.

نظرات بینندگان