کد خبر: ۷۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

روستایی که به لطف قرآن جهانی شد/ سالانه پنج هزار و 110 ختم قرآن در روستای «لای خرمی»

با راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی در لای‌خرمی علاوه بر اینکه از انقراض روستا و خالی شدن آن از سکنه جلوگیری شد، مردم روستا نیز قرآن‌آموزان را از اهالی محل دانسته و در محافل و مجالس مختلف در مسجد روستا همنشین آنان هستند.
به گزارش شیرازه، روستای لای‌خرمی در وسط یک دشت بسیار زییا  واقع شده که اطراف آن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی و دارای آب و هوایی بسیار دلنشین است. این روستا در سال 84 به علت نداشتن امکانات اولیه زندگی از جمله برق، گاز و تلفن روز به روز خالی از سکنه می‌شد و مردم روستا علاقه‌ای به زندگی در آنجا نداشتند.

با توجه به مشکلات موجود در روستا و ظرفیت‌های موجود برای انجام فعالیت‌های قرآنی و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سکونت مردم در منطقه و جلوگیری از انقراض روستا مسئولان موسسه قرآنی فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که مرکزیت آن در دهستان خیر شهرستان استهبان است تصمیم به ساخت نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن کریم گرفتند.

در این زمینه حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مدیرموسسه قرآنی، فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به تشریح ماجرای این روستا و ساخت نخستین مدرسه شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن کریم کشور در این منطقه پرداخت.

حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی اظهار داشت: سال 84 زمانی که از کنار روستا عبور می‌کردیم وارد روستای لای‌خرمی شده تا در مسجد آن اقامه نماز داشته باشیم، اهالی روستا از وضعیت منطقه و ظرفیت‌های آن گفتند و از نبود امکانات اولیه از جمله برق، گاز و تلفن در روستا گلایه داشته و از زندگی در این منطقه دلسرد شده بودند.

وی با بیان اینکه دغدغه بزرگ فرهنگی مردم روستا،خالی شدن آن از سکنه و متروکه شدن مسجد بود افزود: پیشنهاد ایجاد شعبه‌ای از موسسه قرآنی بیت‌الاحزان در منطقه و توسعه فعالیت‌های قرآنی به اهالی روستا داده شد.

مدیرموسسه قرآنی، فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) خاطرنشان کرد: پس از ارائه این پیشنهاد اهالی روستا با تبسمی پاسخ دادند امکانات در روستا نیست و  شما تصیمم به ساختن مکان برای فعالیت‌های قرآنی و آموزش قرآن دارید.

شاهسونی بیان کرد: پس از آن اهالی روستا راضی شده و زمینی را برای ساخت مدرسه قرآن در اختیار قرار دادند که پس از دو سال ساخت مدرسه به پایان رسید و  به‌عنوان نخستین مدرسه شبانه‌روزی قرآن کریم کشور با حضور مسولان وزارت ارشاد به بهره‌برداری رسید.

عضو هیئت مدیره تشکل‌های قرآنی کشور گفت: پس از آن با اعلام فراخوان در کشور از استان‌های مختلف به این روستا آمدند تا در آن مدرسه شبانه‌روزی مشغول حفظ قرآن شوند و پس از یکسال به دیار خود برگردند.

وی گفت: زمانی که طرح موسسه قرآنی بیت‌الاحزان به‌خوبی اجرا شد، مردم منطقه امیدوار شده و به برکت قرآن و عنایات حضرت زهرا(س) برق،گاز و تلفن در روستا کشیده شد و تعدادی از خانوارها هم شروع به ساخت منازل جدید کردند و تا به امروز رونق دو چندانی در روستای 15 خانواره لای‌خرمی صورت گرفته است و از گوشه گوشه آن عطر و شمیم قرآن به استشمام می‌رسد.

شاهسونی با بیان اینکه روستای لای‌خرمی امروز به روستایی معروف قرآنی در استان فارس و کشور تبدیل شده خاطرنشان کرد: در هرماه مسئولان استانی و کشوری برای بازدید فعالیت‌های قرآنی به این روستا می‌آیندکه آخرین بازدیدها در ماه‌های اخیر با حضور معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس در این روستا انجام شد.

این خادم برتر قرآنی کشور با بیان اینکه در این روستای قرآنی سالانه 60 نفر از نقاط مختلف کشور حضور یافته و یکساله حافظ کل قرآن شده و به منطقه خود بازمی‌گردند گفت: باغ‌های اطراف مدرسه‌ شبانه‌روزی نیز مکانی مفرح برای حفظ قرآن تبدیل شده و قرآن‌آموزان در این محیط که آرامش واقعی دارند کلام وحی را حفظ کرده و به باغداری نیز رونق معنوی بخشیده‌اند.

شاهسونی با اشاره به اینکه در بین این قرآن‌آموزان افرادی از کشورهای هند، بنگلادش، اندونزی و افغانستان نیز در روستای لای‌خرمی به حفظ قرآن پردخته‌اند افزود: با راه‌اندازی مدرسه شبانه‌روزی در لای‌خرمی علاوه بر اینکه از انقراض روستا و خالی شدن آن از سکنه جلوگیری شد، مردم روستا نیز قرآن‌آموزان را از اهالی محل دانسته و در محافل و مجالس مختلف در مسجد روستا همنشین آنان هستند.

وی خاطرنشان کرد: مدرسه شبانه‌روزی امام حسن مجتبی(ع) روستای قرآنی لای‌خرمی 60 قرآن آموز و مربی دارد که با تلاوت متوسط روزانه هفت جزء از قرآن کریم توسط هر حافظ از اقصی نقاط کشور، در این مدرسه سالانه بیش از پنج هزار و 110 ختم قرآن کریم صورت می‌گیرد.

نظرات بینندگان