کد خبر: ۷۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
خانواده جهرمی قاتل فرزندشان را بخشیدند

تمدید زندگی در وقت اضافه/ بخشش، لازم نیست اعدامش کنید! + تصاویر

فردی که چندسال پیش به جرم قتل عمد به قصاص محکوم و منتظر اجرای عدالت بود، با تلاش بزرگان و مسئولان شهرستان جهرم و گرفتن رضایت خانواده مقتول، از چوبه دار رها شد.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، در مراسمی که با حضور معاون قضایی دادگستری فارس و جمعی از مسئولان محلی شهرستان جهرم در مسجد روستای براک بخش سیمکان برگزار شد، خانواده ای که چند سال پیش فرزند خود را در یک نزاع دسته جمعی از دست داده بودند پس از تلاش بسیار بزرگان و ریش‌سفیدان منطقه با گذشت و جوانمردی از قصاص نفس فرد قاتل گذشتند و زندگی دوباره را به او هدیه کردند.



حجت الاسلام موسوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری فارس علت حضور در این مراسم را پاسداشت عمل بزرگوارانه خانواده مرحوم شکوری دانست و گفت: دوستان ما تلاش های بسیاری کردند تا این بداخلاقی بزرگی که چند سال پیش انجام شده بود با مصالحه ختم شود.

وی افزود: امیدواریم همت دوستان دلسوز زمینه و بستری برای گسترش این فرهنگ در جامعه باشد تا خطاها و جرائم این‌چنینی در جامعه به وجود نیاید و چنانچه اتفاقی افتاد از آن بگذرند و کریمانه براساس فرهنگ قرآنی در برابر خطاها و لغزش ها قدرت تحمل و گذشت داشته باشند.

علیرضا صحرائیان نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار پسین جهرم گفت: با تلاش بسیار بزرگان روستا و مسئولان شهرستان موفق به کسب رضایت از خانواده مقتول شدیم.

وی افزود: این کار پسندیده در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی همیشه مورد تاکید بوده و احادیث و روایات بسیار نیز اصلاح ذات البین و فرهنگ گذشت و بخشش را مورد تاکید و توصیه شده است.

فرماندار ویژه جهرم با بیان اینکه امیدداریم این بنای خیر و حرکت ارزشمند  اخلاقی و مذهبی که ریشه در دین مبین اسلام دارد در سطح استان ترویج پیدا کند، بیان کرد: در صدد هستیم تا در گوشه گوشه شهرستان اتفاقاتی که به این شکل در میان اقوام و طوایف می افتد به کمک بزرگان و معتمدان حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم این فرهنگ در جامعه رواج پیدا کرده و شاهد اتفاقات مثبت از این قبیل باشیم.

محمد اسمی رئیس دادگستری جهرم نیز در گفتگویی با اشاره به اینکه خداوند بارها در قرآن عفو و گذشت را از انتقام برتر دانسته است، گفت: سال های پیش در پی یک نزاع دسته جمعی فردی با تفنگ شکاری به قتل می رسد که پس از دستگیری حکم قصاص نفس برای وی صادر می شود.

وی افزود: با تلاش اعضای شورای حل اختلاف توانستیم رضایت خانواده اولیای دم را کسب کنیم.

مادر مقتول نیز در گفتگویی کوتاه گفت: هر چند برای من بسیار سخت بود اما به خاطر خدا و شادی روح پسرم به این کار رضایت دادم.

وی خاطرنشان کرد: شاید سرنوشت خانواده های دیگری مانند ما وجود داشته باشد که به آنها توصیه می کنیم با توکل به خدا و بخشندگی و گذشت خود از انتقام گرفتن جلوگیری کنند.

برادر مقتول هم با بیان اینکه وقتی سخنان خداوند متعال در مورد بخشش و گذشت را شنیدیم با توکل به خدا تصمیم به رضایت قاتل برادر خود کردم، گفت: به خواست خدا به نتیجه رسیدیم که گذشت از انتقام بهتر است و ما این کار را انجام دادیم و اجر آن را از خدا می گیریم.

پدر قاتل نیز با اشاره به اینکه تحمل سال ها حبس سبب شده تا پسرم از کار خود به شدت پشیمان شود از خانواده مقتول به خاطر این کار خداپسندانه تشکر کرد.

این مراسم که زیبایی حاصل از بخشندگی و گذشت در آن موج می زد، با اهدای گل و لوح تقدیر به خانواده مقتول و برپایی نمازجماعت مغرب به پایان رسید تا مصداق این سخن گوهربار پیامبر خوبی ها باشد آن زمان که فرمودند: « هنگامى كه بندگان در پيشگاه خدا مى ‏ايستند، آواز دهنده ‏اى ندا دهد: آن كس كه مزدش با خداست برخيزد و به بهشت رود. گفته مى ‏شود: چه كسى مزدش با خداست؟ مى ‏گويد: گذشت كنندگان از مردم» (بحارالانوار-جلد 64 صفحه 266)

برچسب ها: جهرم ، دادگستری ، قصاص ، جرم ، جنابت ، بخشش
نظرات بینندگان