کد خبر: ۷۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

جولان سگهای ولگرد درشهرتوریستی

این روزها مردم شهر اردکان وبرخی از شهرکهای اطراف با پدیده‌ای جدید به نام "سگ‌های ولگرد” در سطح شهر مواجه هستند که کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به یک خطر بهداشتی در سطح شهر می‌شود.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون، این روزها مردم شهر اردکان وبرخی از شهرکهای اطراف با پدیده‌ای جدید به نام "سگ‌های ولگرد” در سطح شهر مواجه هستند که کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به یک خطر بهداشتی در سطح شهر می‌شود.

 اگر در ساعات پایانی شب و ساعات اولیه صبح گشتی در سطح شهر بزنید، به‌وضوح شاهد حرکت دسته‌ای و بعضاً تکی سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر خواهید بود.

 حتی مرکز شهر ستان سپیدان، جولانگاه این حیوانات ولگرد شده است که این وضعیت، چهره شهر را زشت نموده و وجود این حیوانات در معابر، موجب رعب و وحشت در میان زنان و کودکان شده است.

شهروندان با اعلام نارضایتی از گسترش سگ‌های ولگرد در سطح شهر می گویند: سگ‌های ولگرد محیطی پر از ترس و استرس را برای مردم به وجود آورده‌اند و از سویی خطر گازگرفتگی توسط سگ و ابتلا به بیماری‌های خطرناک به‌واسطه این حیوان وجود دارد. اما مشکلات ناشی از وجود این سگ ها تنها در ایجاد رعب و وحشت و زشت کردن وجهه شهر خلاصه نمی شود بلکه از نظر بهداشتی نیز مشکلاتی را به همراه دارد.

بر اساس منابع علمی مشخص شده است که از میان  ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان حدود ۱۰۰بیماری ازسگ به انسان منتقل می شود از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد.

 همچنین بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و… و جمع آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری هاست.

 البته باید توجه داشت، با استناد به بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری ها و شهرداری ها، برای حفظ سلامت روانی شهروندان و رعایت هرچه بیشتر موازین اسلامی در خصوص رعایت حقوق حیوانات بر روش زنده گیری برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد تأکید شده است.

حال جای این سؤال باقی است: که آیا وجود بی‌شمار سگ‌های ولگرد و ایجاد مزاحمت برای شهروندان دغدغه مسئولان نیست؟

امید است مسئولین مربوطه در این باره اقدامی جدی انجام دهند تا شاهد به خطر افتادن سلامتی و یا جان شهروندان نباشیم

نظرات بینندگان