کد خبر: ۷۳۶۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
معاون اداره کل اوقاف فارس:

ثبت نام 20 هزار استان فارسی در طرح ملی حفظ قرآن/ ثبت نام مسابقات سراسری قرآن اوقاف آغاز شد

حسینی گفت: همه علاقه‌مندان بدون توجه به سن و مدرک می‌توانند در مسابقات قرآن کریم شرکت کنند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس از ثبت نام 19 هزار و 617 نفر در استان فارس برای طرح ملی حفظ قرآن در سال جاری خبر داد و گفت: سهمیه امسال استان فارس 22 هزار و 500 نفر می باشد که تاکنون 20 شهرستان توانسته اند سهمیه ابلاغی خود را تکمیل کنند.

حجت‌الاسلام سیدمیثم حسینی در نشست خبری با بیان اینکه استان فارس سال گذشته بیستمین استان و سال 92 بیست و یکمین استان کشور بود که موفق به تکمیل سهمیه خود شد، افزود: تاکنون 7 استان موفق به تکمیل سهمیه سال 94 شده‌اند که امیدوارم استان فارس نیز در روزهای آینده سهمیه خود را تکمیل کند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به تغییر دستورالعمل‌ اجرای سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن به تشریح این تغییر پرداخت و گفت: ثبت نام مرحله شهرستانی سی و هشتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم از 10 مردادماه سال جاری در استان فارس آغاز شده است.

وی اظهار کرد: این مسابقات در رشته‌های حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و کل، قرائت تحقیق، قرائت تحقیق همراه با حفظ 3 جزء و قرائت ترتیل برگزار می‌شود که رشته قرائت تحقیق همراه با حفظ 3 جزء در سال جاری به این مسابقات اضافه شده است.

حسینی با بیان اینکه علاقه‌مندان جهت ثبت نام باید به سایت www.s-iqc.ir مراجعه و در آنجا ثبت‌نام کنند، گفت: تعداد محدودی از افرادی که امکان دسترسی به اینترنت و کامپیوتر ندارند می‌توانند با مراجعه به ادارات اوقاف شهرستان ثبت نام کنند و ادارات اوقاف موظف هستند که این اطلاعات را در سایت وارد کنند.

معاون فرهنگی اوقاف فارس آخرین مهلت برگزاری مسابقات مرحله شهرستانی تا 14 شهریورماه اعلام و اظهار کرد: مهلت برگزاری مرحله استانی نیز حداکثر تا 15 آبان است که هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه مرحله کشوری مسابقات در نیمه دوم آذرماه برگزار خواهد شد که هنوز میزبانی آن مشخص نشده است، گفت: چند تفاوت در این مسابقات به وجود آمده است یکی اینکه رشته قرائت تحقیق با حفظ 3 جزء اضافه شده است و دیگر اینکه مفاهیم شرط ورود از مسابقات حذف شده است و این مورد تنها در مرحله کشوری وجود دارد.

حسینی با اشاره به دیگر تغییرات دستورالعمل برگزاری مسابقات امسال ابراز کرد: رشته حفظ 5 جزء تا مرحله استانی است، رشته حفظ 10 جزء تا سال گذشته فقط تا مرحله استانی بود اما امسال تغییر کرده و تا مرحله کشوری اضافه شده است، رشته حفظ 20 جزء دارای مرحله کشوری است و حفظ کل نیز در بخش برادران تا مرحله بین‌المللی ادامه دارد.

وی ادامه داد: رشته قرائت تحقیق خواهران تا مرحله کشوری و برادران تا مرحله بین‌المللی، قرائت ترتیل در هر دو بخش خواهران و برادران تا مرحله کشوری و قرائت تحقیق همراه با حفظ 3 جزء تا مرحله کشوری است.

معاون فرهنگی اوقاف فارس با بیان اینکه یکسری افراد هستند کسانی که از حضور در مسابقات مراحل پایین‌تر معاف هستند، توضیح داد: نفرات برتر مسابقات سازمان اوقاف مرحله استانی از حضور در مرحله شهرستانی امسال معاف هستند و مستقیماً وارد مسابقات استانی می‌شوند و نفر اول رشته قرائت و حفظ مرحله کشوری مسابقات قرآن تمام سازمان‌ها و نهادها نیز از این مرحله معاف هستند.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: همچنین نفرات دوم تا پنجم مسابقات قرآن دوره قبل در مقطع کشوری تمام رشته‌ها در مسابقات سازمان اوقاف سال 93 از مرحله شهرستانی و استانی معاف هستند و مستقیماً وارد مرحله کشوری می‌شوند.

به گفته وی، نفرات اول رشته‌های قرائت و حفظ کل مسابقات ملی دانشجویان کشور، نفرات اول رشته‌های قرائت و حفظ کل نیروهای مسلح کشور، نفرات اول رشته‌های قرائت و حفظ مسابقات حوزه‌های علمیه کشور در سال جاری، نفرات اول رشته حفظ و قرائت جشنواره مدهامتان در سال جاری، نفرات برتر مسابقات جامعةالقرآن و نفرات اول تا سوم مسابقات بین‌المللی در سال‌جاری سایر کشورها همگی از شرکت در مرحله شهرستانی و استانی معاف هستند.

حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری مسابقات معارف قرآن کریم در سال جاری گفت: سال گذشته در مسابقات قرآن اوقاف رشته‌ای به نام مفاهیم وجود داشت که امسال دستورالعمل برگزاری آن کاملاً جدا شده است و تحت عنوان مسابقات معارف قرآن کریم برگزار می‌شود که ثبت نام آن نیز در حال انجام است و مسابقات مرحله شهرستانی آن تا 13 شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرحله استانی این مسابقات تا 15 آبان ماه برگزار خواهد شد، گفت: مرحله کشوری این مسابقات نیز همزمان با سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم در نیمه دوم آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

حسینی با اشاره به محتوای این مسابقات عنوان کرد: در مرحله شهرستانی تفسیر سوره انفال بر اساس تفسیر نمونه آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، مرحله استانی تفسیر سوره‌های انفال و توبه از تفسیر نمونه به همراه شرح واژگان بر اساس جزوه مربوطه که بر روی سایت قرار دارد و مرحله کشوری تفسیر سوره انفال و توبه بر اساس تفسیر نمونه و المیزان برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اوقاف فارس با یادآوری اینکه در مرحله کشوری این مسابقات 5 تا 10 نفر مورد تقدیر قرار می‌گیرند، افزود: در مرحله شهرستانی 5 نفر که امتیاز بالای 80 را کسب کنند، به مرحله استانی و از مرحله استانی نیز بین 3 تا 10 نفر تقدیر می‌شوند و تنها یک نفر که حائز بالاترین رتبه و حداقل امتیاز 80 است به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله کشوری مسابقات به صورت شفاهی همزمان با سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن برگزار می‌شود که نفرات اول تا پنجم مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

حسینی با یادآوری اینکه تمام این تغییرات و آیین‌نامه‌ها برای مسابقات بالای 18 سال بود، گفت: در سال‌های گذشته مسابقات قرآن اوقاف در دو بخش زیر 16 سال (شکوفه‌ها) و بالای 16 سال برگزار می‌شد که امسال این سن به 18 سال انتقال داده شد و مسابقات زیر 18 سال نیز طبق تفاهم‌نامه اوقاف و آموزش و پرورش برگزار و تاریخ برگزاری آن‌ها اعلام خواهد شد.

معاون فرهنگی اوقاف فارس در ادامه سخنان خود از برگزاری بیستمین دوره مسابقات اذان، ابتهال و تواشیح در سال جاری خبر داد و گفت: ثبت نام این مسابقات نیز آغاز شده است و مرحله شهرستانی آن مانند سی و هشتمین دوره مسابقات قران تا 14 شهریور باید برگزار شود و تا 15 آبان نیز آخرین مهلت برگزاری مرحله استانی است.

وی با بیان اینکه این مسابقات نیز به سال‌های گذشته تغییر پیدا کرده است، گفت: در این مسابقات دیگر در استان داوری صورت نمی‌گیرد بلکه مسابقات به‌صورت فایل ضبط شده به سازمان اوقاف در تهران ارسال شده و در آنجا مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می‌گیرد و نفرات و گروه‌های برتر اعلام می‌شوند.

حسینی با تصریح اینکه در رشته‌های ابتهال و تواشیح و اذان رتبه‌های نخست در ادوار گذشته کسب کرده‌اند نمی‌توانند امسال در همان رشته دوباره شرکت کنند، گفت: اجرای این مسابقات در سالن اوقاف استان فارس انجام می‌شود.

معاون فرهنگی اوقاف خاطرنشان کرد: مدت زمان اجرای برای تواشیح 7 دقیقه است که 30 ثانیه بیشتر و کمتر مشکلی ندارد که تعداد اعضای آن از 4 نفر کمتر و از 6 نفر نباید بیشتر باشند ضمن اینکه این رشته مرحله شهرستانی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه گروه‌های تواشیح حق تغییر اعضای گروه را ندارند مگر یک نفر با شرایط خاص و ویژه، گفت: زمان اجرای ابتهال و دعاخوانی 6 دقیقه است که 30 کمتر یا بیشتر اشکال ندارد اما بیشتر از آن موجب کسر امتیاز می‌شود.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه تعیین سهمیه حضور نمایندگان شهرستان‌ها در مرحله استانی رشته‌های اذان به تشخیص ستاد مسابقات حداقل یک و حداکثر 3 نماینده خواهد بود، گفت: تبلیغات این 3 مسابقه هم از طریق تیزر و هم ارسال 20 هزار پیامک برای جامعه قرآنی استان فارس انجام می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: 24 همایش تکریم امامزدگان در شهرستان‌های استان فارس و همایش تکریم یک امامزاده نیز به‌صورت استانی برگزار می‌شود که در حال رایزانی برای انتخاب این امامزاده هستیم و در چند روز آینده معرفی می‌شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اسماعیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
0
سلام عکسی که از معاون اوقاف گذاشتید متعلق به مدیرکل قبلی اوقاف هست.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
0
سلام
این که عکس حاج اقا حسینی مقدم مدیرکل قبلی اوقاف فارس و مدیرکل فعلی قم هست