کد خبر: ۷۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
تب خالکوبی‌‌های عجیب؛

از خالکوبی‌های داخل چشم تا خالکوبی روی زبان

خالکوبی که روزی بر روی دست اراذل و اوباش دیده می‌شد امروز مد شده است و برخی به دنبال جدیدترین مدل‌های خالکوبی هستند و بر ایشان فرقی ندارد، خالکوبی داخل چشمشان باشد یا روی زبانشان، مهم متفاوت بودن آن‌ها از بقیه هم‌سال‌هایشان است.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس،خالکوبی یا تاتو به عمل ایجاد نقوش دائمی یا با ماندگاری بالا بر روی پوست گفته می‌شود، خالکوبی در گذشته در کشورمان بیشتر نزد زنان، پهلوانان و اوباش مرسوم بوده است.

مردم بومی ژاپن نیز به صورت سنتی بر روی صورت خود خالکوبی می‌کنند که امروزه در میان مردم شمال آفریقا، مدرم برخی از مناطق نیوزیلند و تایوان نیز شایع شده است.

بررسی تندیسه‌هایی در پازیریک و لرستان نشان می‌دهد که از دوره هخامنشیان خالکوبی بر روی بدن‌ها انجام می‌شده است تا جایی‌که مولوی نیز در مثنوی معنوی در داستان پهلوان قزوینی به عمل خالکوبی با عنوان «کبودی زدن» اشاره می‌کند.

با گذشت زمان و به مرور خالکوبی از میان یک قشر خاص در جامعه که معمولا اراذل و اوباش بودند به سایر گروه‌ها نیز سرایت کرد و اگر امروز به آرایشگاه‌های سطح شهر سری بزنید به راحتی می‌بینید که در تقریبا تمام آرایشگاه‌ها خالکوبی یا همان تاتو بر روی نواحی مختلف بدن انجام می‌شود.

شاید در گذشته تاتو یا همان خالکوبی بیشتر در میان زنان و برای زیبایی در صورت برای ایجاد خط لب، خط چشم یا ابرو استفاده می‌شد اما امروز مردان گوی سبقت را از زنان ربوده‌اند و از آن‌ها پیشی گرفته‌اند خالکوبی کلمات، جملات، عکس‌ها، نمادها و ... از جمله مواردی هستند که در میان مردان دیده می‌شود و حتی به یک مد و پز تبدیل شده است و هشدارهای پزشکان در مورد ابتلا به بیماری‌های پوستی و خطر انتقال هپاتیت نیز تا کنون نتوانسته است مانعی برای گسترش خالکوبی در میان جوانان کشور شود.

هر چند نفوذ و گسترش زیرپوستی فرهنگ غرب در جامعه شاید یکی از دلایل گرایش جوانان به این موضوع باشد اما در داخل کشور نیز کم نیستند جوانانی که برای اینکه خود را به هنرپیشه یا بازیکن مورد علاقه خود نزدیک کنند عنوان و یا چهره او را بر روی بدن خود حک می‌کنند و یا حتی مدل خالکوبی او را انتخاب می‌کنند.

جوانانی که در اوج جوانی برای اینکه عشق آتشین خود را به فرد مورد علاقه‌شان ثابت کنند درد و خون و کبودی را تحمل می‌کنند تا نام او همراه با جملات عاشقانه بر روی بدنشان خالکوبی شود ولی از آنجا که معمولا اینگونه علاقه‌ها سرانجامی ندارد پس از مدتی پاک کردن آن خالکوبی‌ها به معضلی تبدیل می‌شود که حتی به گفته پزشکان حتی با لیزر درمانی نیز از بین نمی‌رود و در گاهی موارد عمل‌هایی مانند پیوند پوست به افراد توصیه می‌شود.

عجیب ترین خالکوبی‌هایی که تا کنون انجام شده است از خالکوبی هواداران تیم‌های فوتبال بر روی بدنشان است که از تاریخچه آن تیم گرفته تا عکس بازیکنان تیم‌های مختلف که گاهی تمام بدن فرد را نیز پر کرده است تا خالکوبی بر روی زبان و چشم و خالکوبی‌های دیگری که حتی دیگر نمی‌توان نام خالکوبی را بر روی آنها گذاشت و در آنها چند لایه از پوست بدن برداشته می‌شود و با ایجاد پستی و بلندی بر روی پوست طرح‌های مختلفی بر روی بدن نقش بسته می‌شود که این نوع حکاکی‌ها بر روی بدن به عفونت شدید پوست منجر می‌شود و خالکوبی‌های سه بعدی نیز این روزها بازار گرمی پیدا کرده است.

متأسفانه در کشور ما نیز رواج خالکوبی در میان بازیکنان تیم‌های ورزشی باعث شده است که کمیته اخلاقی فدراسیون‌های مختلف بارها در مورد استفاده نکردن از این خالکوبی‌ها هشدار دهد و جریمه‌هایی نیز برای بازیکنان خاطی در نظر بگیرد.

در حالیکه زمانی خالکوبی تنها در میان اراذل و اوباش دیده می‌شد و باعث انزجار مردم بود اما متأسفانه به یک مد تبدیل شده است که بیشتر در میان جوانان و با توجه به تفریحات مختلف آنها تغییر می‌کند عده‌ای برای رفتن به مهمانی‌های خاص خود و عده‌ای برای رفتن به استخر نواحی مختلف بدن خود را خالکوبی می‌کنند و هر روز به دنبال مدل‌های جدیدی می‌گردند که از سایر دوستان خود عقب نمانند و در هر محفلی که حاضر می‌شوند طرح جدیدی برای ارائه داشته باشند.

طراحی نمادهای تولد، طراحی روی مچ دست، پشت بازو و بین انگشتان دست، طرح‌های ماه، ستاره، گربه، فرشته و طرح‌های کوچک از طرح‌هایی است که بیشتر در میان دختران رواج دارد.

با سر زدن به چند آرایشگاه و حتی با جست و جو در اینترنت به راحتی می‌توان حدود قیمت‌ خالکوبی‌ها را متوجه شد که البته بسته به مناطق مختلف تهران، آرایشگاه و منازل و با توجه به اندازه طرح مورد نظر قیمت‌ها از چند هزار تومان آغاز می‌شود و طرح‌های بزرگ میلیون‌ها تومان برای فرد آب می‌خورد و حتی با یک تماس فردی که نام خود را طراح حرفه‌ای انواع خالکوبی‌ها گذاشته است تنها با یک کیف به خانه مشتری‌های خود می‌رود تا مبادا مشتریان خود را از دست بدهد.

به گفته برخی کارشناسان گرایش جوانان به استفاده از خالکوبی‌ها از بحران هویتی در میان جوانان خبر می‌دهد که سعی می‌کنند رنگی بر روی ضعف‌های خود بزنند و خود را در پشت آنها پنهان کنند.

همچنین جوانانی که تمایل به دیده شدن دارند اما در فعالیت‌های اجتماعی نتوانسته‌اند به جایگاه‌های مورد انتظار خود دست پیدا کنند سعی می‌کنند به روش‌های دیگری خود را برتر از سایرین نشان دهند که خالکوبی نیز یکی از این راه‌ها است.

لزوم نظارت بیشتر بر روی عملکرد آرایشگاه‌ها، نظارت بر آگهی‌های اینترنتی، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی توسط نهادهای آموزشی و تربیتی از سنین پایین، فراهم کردن زمینه بروز استعدادهای جوانان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، اشتغال پایدار و مناسب و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌هایی که بتواند اوقات جوانان را با برنامه‌های مفید پر کند شاید راهکارهایی باشد برای اینکه جوانان به دنبال مدگرایی و غرب گرایی نروند و برای تعالی خود در مسیر صحیحی گام بردارند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان