کد خبر: ۷۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
آخرین مصوبات شورای شهر شیراز

از اختصاص 2 هزار متر زمین به «کانون رهپویان وصال» در پارک جنت تا کمک 2 میلیارد تومانی به «بنیاد زائر امام رضا(ع)»

با رأی اکثریت اعضای شورا واگذاری دو هزار مترمربع زمین در بوستان جنت برای ساخت کانون فرهنگی رهپویان وصال مصوب شد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، در صد ونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز لایحه شهرداری شیراز مبنی بر پیشنهاد واگذاری دو هزار مترمربع زمین واقع در خیابان شهید فرزدقی از بوستان جنت به کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز بررسی شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز در این مورد توضیح داد: یکی از محل‌های جوشش فعالیت‌های فرهنگی مذهبی که چندین هزار جوان را جذب کرده است، کانون فرهنگی رهپویان وصال است اما مباحثی پیش آمد که باعث شد این کانون برای مستقل شدن اقدام کند و بنا به تقاضای کانون لایحه شهرداری مبنی بر واگذاری زمین به کمیسیون فرهنگی فرستاده شد که با رای مثبت ۹ نفر اعضای کمیسیون به شورا آمده است.

هاجری با بیان اینکه کانون فرهنگی رهپویان وصال در کشور بی‌بدیل است و نیاز به تقویت دارد، گفت: ای کاش در هریک از مناطق ده‌گانه شهرداری یک کانون اینچنینی وجود داشت.

زین‌العابدین عرب، عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه معتقد هستیم تشکیلات فرهنگی رهپویان وصال همیشه یار و پشتیبان جریان های معنوی شهر بوده است، گفت: حسینیه کنونی که کانون در آنجا استقرار دارد محل شهادت تعدادی از بهترین جوانان ما است که باید ارج گذاشته شود و نباید اجازه دهیم به مخروبه ای که قابل استفاده نباشد، تبدیل شود چراکه این مکان سال های متوالی چشم و چراغ جوانان شهر بوده بنابراین نباید این جا را از دست دهیم و کمیسیون فرهنگی باید از مسئولین امر بخواهند مسئله را حل کنند. همچنین از صالحی، شهردار منطقه درخواست داریم که زمینی روبروی محل کنونی برای ساخت حسینیه جدید اختصاص دهند.

اصنافی، عضو دیگر شورای شهر نیز با اشاره به نامه درخواستی مبنی بر ساخت یادمان برای محل عروج شهدای کانون تاکید کرد: باید قداست محل مشعر شهدای کانون حفظ شود و کاربری فرهنگی برای این مکان مصوب و یادمان شهدا ساخته شود.

مختاری، دیگر عضو شورای شهر هم با اشاره به فعالیت فرقه های ضاله در شهر شیراز گفت: هرجا که بخواهد حسینیه جدید ساخته شود، باید همکاری کنیم تا ایجاد یک مرکز دینی قوی در سطح شهر را شاهد باشیم.

سیف، عضو دیگر شورای شهر هم با تاکید بر تقویت و حمایت از فعالیت های فرهنگی گفت: این مجموعه هرجا باشد موفق و آبادی آفرین است اما شایسته می‌باشد که محل کنونی تعطیل نشود.

وی با بیان اینکه همه باید از توسعه فعالیت های فرهنگی حمایت کنیم، گفت: این حمایت باید پاک و پاکیزه و بدون حرف باشد و باید در این مساله وظیفه خود را انجام دهیم و مسایلی نظیر ترافیک هم در نظر گرفته شود.

این عضو شورا متذکر شد: پارک ها از نظر قانونی قابل واگذاری نیست بنابراین باید همه بسیج شویم و یک مکان شایسته را واگذار کنیم.

سیف گفت: همه باید به رشد و توسعه فضاهای فرهنگی کمک کنند و من هم در حد توانایی مالی خود حمایت می‌کنم.

هاجری هم با اشاره به نظرات شورای کانون رهپویان وصال گفت: اگر به آنان اطمینان و اعتماد داریم باید به نظر شورای کانون احترام گذاشته شود و در راستای استقلال این کانون به آنان کمک کنیم.

وی اضافه کرد: زمین هایی که واگذار می کنیم با حفظ مالکیت شهرداری است و تاکنون درخواست ساخت یادمان شهدا به کمیسیون فرهنگی نیامده است.

محمدیان، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی هم خاطرنشان کرد: فعلا کانون رهپویان در حسینه‌ای است که مالکیت شخصی دارد و اکنون تعیین محل فعالیت برای آنان اضطراری است و شهرداری کار کارشناسی کرده و لایحه و نامه مفصلی در رابطه با این موضوع ارائه داده است.

وی با بیان اینکه فضای پارک جنت حدود ۳۰ هکتار است اما یک نمازخانه صدمتری دارد، گفت: حضور این کانون مذهبی برای تقویت فضای فرهنگی فارس تاثیر دارد ضمن اینکه اکنون شهرداری دنبال می کند که پولی به نیروی انتظامی دهد تا امنیت پارک ها را تامین کند اما حضور موسسات فرهنگی مذهبی در پارک ها امنیت اجتماعی را افزایش می‌دهد.

طالبان، نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم با طرح این سوال که آیا دوهزا متر واگذاری برای زیرساخت است، گفت: اگر اینطور باشد کل پارک به عنوان حیاط کانون می شود و با توجه به اینکه فعالیت کانون بسیار عظیم و بزرگ می‌باشد ممکن است فعالیت پارک تحت الشعاع قرار گیرد.

هاجری در پاسخ به طالبان تاکید کرد: ساختمان این کانون طبق ضوابط شهرداری ساخته می شود.

فرجی، نماینده شهرداری شیراز هم تصریح کرد: به استناد ماده قانونی ۴۶ ایین نامه مالی نمی توانید املاک عمومی مانند پارک ها را واگذار کنید و بند قانونی که بدان استناد کرده‌اید مربوط به ساخت مسجد است بنابراین اگر رهپویان فعالیت فرهنگی دارد، شهرداری می تواند از املاک اختصاصی خود زمین واگذار کند.

در نهایت با رأی اکثریت اعضای شورا واگذاری دو هزار مترمربع زمین در بوستان جنت برای ساخت کانون فرهنگی رهپویان وصال مصوب شد.

در ادامه جلسه درخواست اداره کل استاندارد فارس درخصوص بررسی وضعیت تجهیزات شهربازی و مشکلات سرمایه‌گذاران دستگاه‌های شهربازی شیراز که در اسفندماه سال گذشته به شورای شهر ارسال شده بود در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت در این خصوص توضیح داد: اداره کل استاندارد فارس تعداد ۵۸ دستگاه مهم شهربازی‌ها را به دلیل نداشتن مجوزهای استاندارد تعطیل کرده است که کمیسیون خدمات شهری با حضور مسئولین مربوطه مصوبه‌ای را مبنی بر اینکه شهرداری مکلف است برای رفع نقص کلیه دستگاه ها و به ویژه تعداد 58 دستگاه مذکور حداکثر تا پایان مردادماه جاری اقدامات لازم را انجام دهد و درصورت عدم اخذ تاییدیه استاندارد و یا غیرقابل استفاده بودن دستگاه‌ها شهرداری موظف است برای جلوگیری از ادامه فعالیت آن‌ها اقدام کند.

حقنگر افزود: براساس مصوبه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شیراز شهرداری مکلف است ظرف دوماه دستورالعمل کنترل وسایل بازی و شرح خدمات شرکت ها را با هماهنگی استاندارد تهیه و به شورا ارسال کند.

شهرداد شیراز هم در این زمینه تصریح کرد: من به عنوان شهردار بر استانداردسازی وسایل پارک بازی اصرار دارم اما برای بسیاری از این دستگاه‌ها، مشخصات استانداردی از طرف اداره کل استاندارد تعریف نشده است و تدوین این استانداردها وظیفه شهرداری نیست.

علیرضا پاک‌فطرت با بیان اینکه وسایل قدیمی و فرسوده در شهربازی‌ها را جمع کرده و وسایل جدید جایگزین آن‌ها کرده‌ایم، گفت: لونا پارک اصلا مربوط به شهرداری نیست و اداره استاندارد باید به آنجا مراجعه کرده و تذکرات لازم را بدهد اما اگر قرار بر داشتن استاندارد باشد من مطمئنم همه وسایل بازی را تعطیل می‌کنند.

وی متذکر شد: اگر شورای شهر مصوبه کمیسیون خدمات شهری را تصویب کند از این به بعد هر اتفاقی بیفتد حتی اگر پدر و مادر هم مقصر باشند، بازهم شهرداری را مقصر می دانند و هرچند تاکنون همیشه شهرداری را مقصر دانسته‌اند اما با این مصوبه نور علی نور می شود.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز هم با اشاره به اینکه اداره استاندارد باید آیین‌نامه‌های درخصوص وسایل بدنسازی، وسایل بازی کودکان، وسایل پارک شهر و همچنین بهسازی محیط داشته باشد، گفت: با کمال تاسف در کل کشور دو شرکت ساخت تجهیزات شهربازی وجود دارد که یکی نیز دچار مشکلاتی شده است و ما باید به حساب آن‌ها پول واریز کنیم و بعد هم پنج شش ماه صبر کنیم تا برای استانداردسازی وسایل شهربازی از تهران و تبریز به شیراز بیایند.

رمضان امینی با بیان اینکه اداره استاندارد تنها سه دستگاه استاندارد در پارک شهر را تایید کرده است، تصریح کرد: شهرداری بیشتر باید در بهسازی محیطی کار کند و استانداردسازی به شهرداری ربطی ندارد بلکه اداره استاندارد پس از تعریف استانداردها باید سازندگان دستگاه‌ها را مکلف به استانداردسازی کند و بهره‌برداران هم مکلف‌ باشند که مجوز استاندارد را اخذ کرده و مسئولیت مدنی نیز با بهره‌برداران است.

وی با تاکید براینکه شهرداری تخصصی در زمینه استانداردسازی وسایل بازی ندارد، خاطرنشان کرد: باید اداره استاندارد، داشتن مجوز استاندارد برای بهره‌برداران را اجباری کند اما متاسفانه برخی بهره‌برداران بدون اینکه گواهی بگیرند کارشان را آغاز کرده اند.

در ادامه حق نگر عنوان کرد: با توجه به اینکه فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان است و درخواست استفاده از وسایل بازی در این فصل بیشتر است خواستار آن هستیم که به صورت جدی به مسئله پارک ها پرداخته شود و با تعامل با اداره کل استاندارد فارس مشکلات دستگاه‌های شهربازی برطرف گردد تا 58 دستگاه پلمپ شده نیز به مدار استفاده برگردد.

وی با اشاره به خلاء دستورالعمل قانونی برای استفاده و بهره‌برداری از وسایل بازی گفت: اکنون بهره‌بردار با شهرداری در حالی قرارداد می‌بندد که نه ما و نه پیمانکار و بهره‌بردار اصلا نمی‌دانیم آیین‌نامه استاندارد چیست!

طالبان، نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم این سوال را مطرح کرد که وقتی دستورالعملی وجود ندارد چگونه شهرداری باید تا پایان مردادماه نسبت به استاندارد سازی اقدام کند؟!

حقنگر در پاسخ به طالبان تصریح کرد: شهرداری ناظر بر کار بهره‌برداران وسایل بازی است بنابراین وقتی می خواهد اجازه دهد در زمینش بازی شود باید به قواعد بازی آگاه باشد بنابراین باید با اداره استاندارد تعامل شود تا آیین‌نامه هرچه سریع‌تر تدوین شود.

ترابی، عضو دیگر شورای شهر هم خواستار آن شد که ابتدا تکلیف استانداردسازی مشخص شود تا هر بهره برداری یک استاندارد داشته باشد.

در نهایت پس از بحث و بررسی اعضای شورا و مسئولین شهرداری این دستور کار برای اصلاحات و بررسی بیشتر به کمیسیون برگشت داده شد.

در ادامه نامه شهرداری شیراز مبنی بر ارائه لیست تکمیلی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری در سال جاری بررسی و با رأی اعضای شورا تصویب شد.

شعرا، عضو کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شورای شهر در این خصوص توضیح داد: بودجه سرمایه گذاری بالغ بر سه هزار میلیارد تومان تعریف با ۲۷ پروژه تعریف شده بود که از این تعداد 7 پروژه از نظر مالکیتی و حقوقی جزو اوراق مشارکت بوده و نمی توانست جزو پروژه‌های سرمایه گذاری باشد بنابراین پروژه های مذکور حذف و ۸ پروژه جدید با هما سقف سه هزار میلیارد تومان اعتبار جایگزین شده است.

اختصاص مبلغ دو میلیارد تومان به بنیاد زائر امام رضا(ع) استان فارس برای تملک زمین در مشهد به منظور ساخت زائرسرای ارزان قیمت از دیگر مصوبات اعضای شورای اسلامی شهر شیراز بود.

در این جلسه همچنین نامه‌های فرمانداری شیراز که در آن ایراداتی را نسبت به چهار مصوبه شورا مطرح کرده بود، بررسی و به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شد.

نظرات بینندگان