کد خبر: ۷۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
دبیر کنگره سرداران و 15هزار شهید فارس در پاسخ به شیرازه:

فارس در روز شهادت امام صادق(ع) میزبان 15 شهید «دست بسته» است

در فارس روستاهایی مثل روستای شهیدآباد داریم که 60 شهید و یا بیشتر به انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌اند اما به آن‌ها کم‌توجهی شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس قطعه شهدای شیرازه، رئیس کنگره سرداران و 15هزار شهید استان فارس با بیان اینکه جنگ تحمیلی یکی از محوری‌ترین وقایع در تاریخ ایران است، گفت: از صدر اسلام تا کنون هیچ حکومتی نتوانسته است مانند انقلاب اسلامی رشد کند.

سردار مینایی‌فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه که به بهانه جشنواره رسانه و دفاع مقدس در بسیج رسانه استان فارس برگزار شده بود، اظهار کرد: نهال انقلاب اسلامی که توسط حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار بزرگ آن کاشته شد از همان ابتدا مورد هجمه‌های تبلیغاتی مبنی بر اینکه نمی‌تواند دوام بیاورد قرار گرفت اما با رشادت‌ها و جانفشانی‌های جوانان انقلابی روزبه‌روز رشد کرده و بر استحکام و منزلت آن افزوده شده است.

وی با طرح این سوال که چرا باید از جنگ تحمیلی با عنوان دفاع مقدس یاد کرد و یادواره آن برگزار شود، توضیح داد: کشورهای ابرقدرت تمام توان خود را به‌کار گرفتند تا این انقلاب را به اضمحلال بکشانند ولی با فداکاری ایثارگران و شهدا به خواسته شوم خود نرسیدند بنابراین باید دلیل داشتن رفاه و امنیت کنونی را به خود و جامعه یادآوری کنیم و بدانیم که این پیروزی‌ها به چه قیمتی و با خون چه جوانانی به دست آمده است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تاریخ را معلم انسان‌ها توصیف و اظهار کرد: در زمان کنونی که کشورهایی بدون هیچگونه سابقه تاریخی و تمدنی برای خود شروع به تاریخ‌سازی و تمدن‌سازی کرده‌اند، ما نیز باید از گذشته خود آگاه باشیم.

سردار مینایی‌فرد ضمن انتقاد از اینکه به وقایع و اتفاقات دوران دفاع مقدس کم پرداخته شده است بر یادآوری حماسه‌های دفاع مقدس تاکید و خاطرنشان کرد: ما باید این یادآوری‌ها و یادوراه‌ها را به هنر آغشته کنیم تا ماندگاری و اثر آن بیشتر شود.

وی در ادامه دلایل یادآوری وقایع جنگ را بیان کرد و گفت: با پرداختن به وقایع جنگ می‌توانیم پاسخگوی جوانان نسل سوم باشیم که فقط شبحی از جنگ را در ذهن دارند و امروزه مورد تهاجم فرهنگی دشمن قرار گرفته‌اند.

این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: مهم‌ترین دلیل پرداختن به وقایع جنگ این است که ما امروز با موج بیداری اسلامی روبرو هستیم و کشورهای منطقه خواهان کمک و استفاده از تجربیات ایران هستند که توانسته است در طول دهه‌های گذشته از موج بلایا و توطئه‌ها به‌سلامت عبور کند.

سردار مینایی‌فرد با بیان اینکه فصل تابستان یادآور عملیات‌های بزرگی است که رزمندگان استان فارس در طول دوران جنگ تحمیلی انجام داده‌اند، گفت: دلیل تمایز عملیات‌های رزمندگان استان فارس به محل انجام عملیات برمی‌گردد که در جبهه خوزستان قرار داشت و شرایط اقلیمی منطقه در این فصل سختی کار را بیشتر می‌کرد.

وی ضمن اشاره به عملیات‌ قدس 3 که در منطقه دهلران و در دمای 60 درجه سانتی‌گراد توسط رزمندگان استان فارس انجام شد، خاطرنشان کرد: رزمندگان فارس در 15 عملیات بزرگ مشارکت داشته‌اند.

دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس گفت: استان فارس قبل از شروع جنگ تحمیلی به دلیل تجاوزات مرزی که رژیم بعثی انجام می‌داد 19 شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است اما به دلیل برخی مسائل، در آن زمان مورد سانسور قرار گرفت.

سردار مینایی‌فرد یکی دیگر از اقدامات رزمندگان فارس که کمتر مورد توجه قرار گرفت است را یادآور شد و گفت: بعد از سقوط خرمشهر و محاصره آبادان رزمندگان استان فارسی جاده‌ای را با لودر و بولدوزر از آبادان به سمت صحرای ذوالفقاری احداث و آبادان را به ماهشر متصل کردند.

وی با بیان اینکه عملیات «ثامن‌الائمه» اولین عملیات کلاسیک و ساماندهی شده جنگ با همکاری مشترک ارتش و سپاه برای شکست حصر آبادان بود، گفت: در این عملیات که در پنجم مهرماه سال 1360 به فرمان تاریخی امام خمینی(ره) شروع شد رزمندگان فارس در قالب 10 گردان در سه محور مشارکت داشتند.

از دیگر عملیات‌هایی که این فرمانده دوران دفاع مقدس از آن یاد کرد، عملیات قدس 3 بود که 19 تیرماه سال 1364 در منطقه عمومی دهلران به منظور شناسایی منطقه و ارزیابی و ضربه زدن به ارتش عراق انجام شده است.

سردار مینایی‌فرد با بیان اینکه عملیات قدس 3 ویژه رزمندگان استان فارس بود، توضیح داد: این عملیات در شرایطی انجام شد که جنگ به بن‌بست رسیده و جنگ شهرها و نفت‌کش‌ها شروع شده بود و ارتش عراق با کمک 70 یا 80 کشور جهان توانسته بود 12 لشکر خود را به حدود 30 یا 40 لشکر برساند.

دبیر کنگره سرداران و 15هزار شهید استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز گلایه از نحوه پوشش رسانه‌ای جنگ و ناکافی بودن اطلاع‌رسانی در این زمینه، گفت: در فارس روستاهایی مثل روستای شهیدآباد داریم که 60 شهید و یا بیشتر به انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌اند اما به آن‌ها کم‌توجهی شده است.

وی این نکته را متذکر شد که بیشتر اطلاعات راجع به عملیات‌های دوران دفاع مقدس و شهدا را از طریق لشکر فجر به دست آورده‌ایم اما لشکر المهدی(عج) و ارتش کمتر در زمینه استخراج اطلاعات شهدا و اطلاع‌رسانی آن همکاری کرده‌اند و این امر موجب ایجاد شبهه برای برخی شده است که چرا فقط به شهدای سپاه پرداخته می‌شود و از شهدای ارتش کمتر یاد می‌شود.

این رزمنده و یادگار دوران دفاع مقدس از صدا و سیمای مرکز فارس ابراز گلایه کرد که چرا صدا و سیما فیلم مربوط به استقبال مردم شیراز از پیکر شهدای عملیات قدس3 را پخش نمی‌کند که تعداد این شهدا 40 نفر بودند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند درحالی که مردم از نظر روحی ناراحت بودند و پیکر مطهر آنان همزمان با60 اسیر عراقی به شیراز رسید.

سردار مینایی فرد در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه که چه تعداد از شهدای غواص استان فارسی بوده‌اند، گفت: از استان فارس دو گردان غواصی در لشکر فجر و دو گردان غواصی در لشکر المهدی(عج) فعالیت می‌کردند و اولین شهید غواص شهید احمد مهدی حنابی بود که به عنوان اولین داوطلب وارد رودخانه بهمن‌شیر شد و هزاران غواص را آموزش داد.

وی با تصریح اینکه درکل بیش از 400 شهید غواص داریم، اعلام کرد: هویت تعدادی از 175شهید غواص مشخص شده اما هنوز معلوم نیست که شهیدی از استان فارس هم بین آنان باشد یا نه و در سالروز شهادت امام صادق(ع) پیکر مطهر حدود 15 تن از آنان در شیراز پذیرا خواهیم بود.

دبیر کنگره سرداران و 15هزار شهید استان فارس در پایان گفت: امسال حدود 12 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است که یکی از آن‌ها مجموعه دست‌نوشته‌های شهید شیرعلی سلطانی است که پس از 35 سال تحت عنوان دیوان حق و باطل منتشر شد.


نظرات بینندگان