کد خبر: ۷۳۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با شیرازه:

18 نفر از بیماران سپیدان در شیراز بستری شدند/عامل بیماری باکتری ای کولای بود/به طور قاطع نمی توان گفت عامل بیماری آب بوده است

دکتر ایمانیه گفت: اغلب این بیماران به صورت سرپایی درمان شدند و کمتر از 30 نفر نیاز به بستری شدن داشتند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بیماری 1500نفر از مردم سپیدان گفت: اغلب این بیماران به صورت سرپایی درمان شدند و کمتر از 30 نفر نیاز به بستری شدن داشتند که تعداد 18 نفر هم به مراکز درمانی شیراز منتقل شدند و همه آنان درمان و مرخص شده‌اند.

دکتر محمدهادی ایمانیه عامل بیماری را میکروبی عنوان و اظهار کرد: وارد شدن میکروب «ای‌کولای» به بدن باعث ایجاد مشکلات گوارشی و اسهال و استفراغ می‌شود که روش انتقال آن از طریق آب یا غذای آلوده است و در فصل تابستان انتقال از دو طریق وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنوز مطمئن نیستیم انتقال بیماری از طریق آب بوده یا غذا توضیح داد: در شهرستان سپیدان با توجه به اینکه مردم از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند نه از آب چشمه و رودخانه به نظر می‌رسد انتقال بیماری از طریق غذا صورت گرفته باشد اما درعین حال موضوع میزان کلر آب سپیدان در آن مقطع در حال بررسی و تحقیق است زیرا اگر میزان کلر آب به‌اندازه کافی نباشد، این میکروب از بین نمی‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به گزارش‌های پراکنده‌ای که از ارسنجان و بوانات به مراکز درمانی رسیده‌ است، به شهروندان توصیه کرد که قبل از خوردن غذا دستان خود را تمیز بشویند، از آب لوله‌کشی و شهری استفاده کنند و میوه و سبزیجات را قبل از مصرف شتشو دهند.

وی همچنین بر دفع فاضلاب‌ها به صورت سالم و بهداشتی تاکید کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
هادی امیری اردکانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
0
دلیلی این همه بیماری ، وجود باغ شهری های بی رویه و حاصل از زمین خواری و عدم مدیریت مدیران شهرستانه که در منطقه چله گاه سپیدان واقع شده
آب شرب سپیدان به ویژه شهر اردکان و شهرکهای همجوار از منطقه چله گاه تامین میشه که به دلیل حفر چاه های غیر مجاز و استفاده بی رویه از آبهای زیر زمینی و پایین رفتن سطح آب ، زباله ها و فاضلاب حاصله از باغ شهرها و میهمانان وارده به چله گاه وارد منابع آب شهر میشه و باعث ایجاد بیماریهای مختلف میشه .
بجر سرویس های بهداشتی شهرداری اردکان که در چله گاه ایجاد شده ، هیچ یک از باغات موجود از روشهای بهداشتی جهت دفع فاظلاب های خود استفاده نمیکنن ، فاضلابها یا به درون زمین وارد میشن یا به رودخانه چله گاه سرازیر میشن که در هر دوحالت یعنی خیانت به طبیعت ، مردم و شهر