کد خبر: ۷۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

«کشف ژن بی حجابی»؛ جدیدترین دروغ شبکه های اجتماعی

«کشف ژن بی حجابی» دروغی است که اخیرا در شبکه های اجتماعی موبایلی دست به دست می چرخد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، به منظور جلوگیری از گسترش شایعات مجازی در شبکه‌های اجتماعی مهم‌ترین و جدیدترین شایعه منتشر شده در فضای مجازی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود را در بسته خبری «از شایعه تا واقعیت» بررسی می‌کند.

 

**شایعه**

«کشف ژن زن بی حجاب»، «ژن بی حجابی کشف شد»، «خداحافظ بی حجابی» و ... شایعاتی است که اخیرا در فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی مبایلی دست به دست می چرخد.

البته نکته مهم در خصوص این شایعه نام بردن از خبرگزاری فارس به عنوان ناقل و منتشر کننده این خبر است.

به متن این شایعه دقت کنید:

"خبرگزاری فارس نوشت یک زوج دانشجوی ایرانی موفق شدند برای نخستین بار در تاریخ بشریت، ژن عامل بی‏ حجابی را کشف کنند. یک دانشجوی دانشگاه جامعة الزهرا با کمک همسرش، که او نیز دانشجوست و در دانشگاه امام صادق تحصیل میکند، موفق به این کشف بزرگ شده ‏اند."

 

 

**واقعیت**

- نکته اول در خصوص این شایعه، قدیمی بودن آن است که از میان یافته های سرچ گوگل، تنها یک سایت خبری معتبر آن را در سال 1392 و البته به اشتباه به نقل از خبرگزاری فارس منتشر کرده است.

- نکته دوم نام بردن از خبرگزاری فارس به عنوان اولین ناقل این خبر است که به هیچ وجه این مسئله صحیح نمی باشد؛ چه آنکه با سرچ جملاتی نظیر «کشف ژن زن بی حجاب»، «ژن بی حجابی کشف شد»، «خداحافظ بی حجابی» به هیچ وجه لینک خبری از خبرگزاری فارس، نمی آید.

البته این سوال مطرح می شود که شاید خبرگزاری فارس این خبر را از روی خروجی خود حذف کرده است؛ که این مطلب نیز صحیح نمی باشد زیرا لینک چنین خبری همان طور که در ادامه مشاهده می کنید حتی در حافظه گوگل یا همان کَش گوگل هم به نمایش گذاشته نمی شود.

 

نمونه سرچ "ژن بی حجابی کشف شد" در گوگل

 

نمونه سرچ "کشف زن بی حجاب" در گوگل

 

(در انفورماتیک اصطلاح کَش به معنای نگاهداری یا ذخیره داده ها در حافظه گفته میشود)

 

اما واقعیت ماجرای این «ژن» خبرساز و عجیب از چه قرار است؟ و اساسا منشاء این خبر کجاست؟

بر اساس این گزارش، طی سال های 89 تا 92 ایمیلی با این مضمون که "خبرگزاری فارس: یک زوج دانشجوی ایرانی موفق شدند برای نخستین بار در تاریخ بشریت، ژن عامل بی‏حجابی را کشف کنند..." بدون لینک و یا عکسی از این خبر به نقل از خبرگزاری فارس، دست به دست بین کاربران فضای مجازی چرخیده است؛ ایمیلی که احتمالا به برخی خبرنگاران کشور هم ارسال شده است که از میان همه آنها تنها یک سایت خبری معتبر(جام نیوز) سهوا و بدون بررسی دقیق و مطلع شدن از منبع خبر، آن را به نقل از خبرگزاری فارس منتشر کرده است.

این خبر را سایت جام نیوز در سال 92 منتشر کرده است

 

 

به درج این مطلب در برخی وبلاگ هایی که در فواصل همان سال های 89 تا 91 آن را در خروجی وبلاگ شخصی خود قرار داده اند توجه کنید:

 

همانطور که ملاحظه می کنید این خبر نخستین بار در چند وبلاگ منتشر شده است و از اساس، هم متن آن کذب است، هم نام بردن از خبرگزاری فارس به عنوان منبع.

انتشار خبر «کشف ژن بی حجابی» از دو حالت خارج نیست؛

نخست آنکه این خبر برای تخریب خبرگزاری فارس، به صورت گسترده به کاربران اینترنتی ایمیل شده است.

دوم آنکه این متن صرفا برای طنازی و سرگرمی منتشر شده است؛ هرچند که خبرگزاری فارس در خصوص درج اینگونه اخبار بدون منبع، حتما از طریق راهکارهای قانونی اقدمات لازم را انجام می دهد.

 

 

نظرات بینندگان