کد خبر: ۷۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 17 مرداد 94

استقبال سرد روزنامه های شیراز از روز خبرنگار/ تاخیر 8 روزه روابط عمومی استانداری فارس در انتشار یک خبر/ «دالان مرگ» در شیراز/ خبرنگار یا «میرزابنویس»؟

روزنامه های شیراز به غیر روزنامه سبحان استقبال چندان گرمی از روز خبرنگار نکردند.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شیراز با اشاره به شهادت شهید صارمی که علت نام گذاری 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار است گفته: «خبرنگاران قداست خون شهدا را حفظ کنند». تیتر یک هم به همین گفته آیت الله ایمانی اختصاص یافته است.

دو تیتر دیگر این روزنامه به مصاحبه با دو تن از جانبازان دفاع مقدس مربوط است که هر کدام صفحه ای را به خود اختصاص داده اند؛ «خاطره ماندگار فرمانده دیروز، مدیر امروز؛ عبور از اروند» اولین تیتر است که مربوط به مصاحبه با مهندس حاجی زمانی است. وی اکنون به عنوان رییس قطار شهری شیراز در حال خدمت و از جانبازان دوران دفاع مقدس است که مصاحبه وی با این روزنامه سومین صفحه این روزنامه را به طور کامل به خود اختصاص داده است.

دومین تیتر مربوط به مصاحبه با سردار عبدالله زاده است که با «آمیزه ای از اشک و لبخند» تیتر شده و در صفحه 4 کار شده است.

سالاد روزنامه خبرجنوب در روز خبرنگار در حالی پیش روی مخاطبان قرار گرفته، که مثل هر سال خبری از ویژه نامه برای گرامیداشت این روز نیست و تنها با یادداشت انتقادی سردبیر با تیتر«این قصه ها تیتر زدن ندارد» به استقبال روز خبرنگار رفته است. خانم شنتیا دردمندانه می نویسد:«نهایت تعامل یک روابط عمومی با رسانه ها در این خلاصه می شود که اخبار جلسات روزمره مدیران را به شکل بولتنی تنظیم و روی خروجی سایت ها قرار دهد و بعد هم با یک پیامک از رسانه ها بخواهد که خبر را کپی کرده و منتشر کنند». به نظر می رسد مشکل ریشه ای تر از آن است که این فعال رسانه ای روایت کرده، متاسفانه در استان فارس هنوز هیچ مدیری جایگاه واقعی رسانه را درک نکرده یا نمی خواهد بفهمد و اصولا تعریف آن ها از رسانه، از حد یک «میرزابنویس» عبور نمی کند.


تیتر اصلی روزنامه خبرجنوب، امروز «دالان مرگ» است. این عنوان عصاره گزارشی  است که در آن به تفصیل درباره مشکلات کمربندی شیراز پرداخته شده. در این باره، حقدل رئیس شورای شهر گفته است: از آن جایی که کمربندی هم نقش کمربندی دارد و هم یک شریان شهری، قرار شده مدیریت بخشی از آن به شهرداری واگذار شود. پاک فطرت شهردار شیراز اما می گوید: متولی کمربندی اداره راه و شهرسازی است اما اگر قرار باشد به شهرداری واگذار شود، ما جلو ورود وسایل نقلیه سنگین را می گیریم و همین که، با توجه هزینه بالای آسفالت این مسیر، باید پول عوارض مردم شیراز صرف یک جاده ترانزیت شود! با بررسی اظهارنظرهای مسئولین کاملا مشخص است که سرنوشت این قتلگاه چه خواهد شد! همان طور که شیرازه هم سابق بر این، گزارشی درباره وضعیت کمربندی شیراز نوشت، گزارش نویسی در این باره چاره کار نیست و اساسا کسی نمی خواهد مسئولیت این موضوع را بر عهده گیرد.
«عارضه یابی 4 هزار واحد صنعتی فارس کلید خورد» این تیتر دیگر صفحه نخست روزنامه خبرجنوب است. ماجرا از این قرار است که تفاهم نامه ای بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه صنعتی شیراز امضا شده که این دانشگاه مشکلات 4 هزار واحد صنعتی استان را شناسایی کرده و به این سازمان گزارش کند. گرچه امضای تفاهم نامه یا یک مرکز علمی بومی برای عیب یابی کارشناسی از واحدهای قد خمیده صنعتی فارس اقدامی شایسته است اما بسیاری از مشکلات صنعت گران در فارس اظهر من الشمس است و مسئولین مربوطه خود بیشتر از هر کسی به این موضوع واقفند. غیر از عدم حمایت دولت از آن ها، بروکراسی اداره بیشتر از هر موضوعی صنعت گران را آزار می دهد. نایب رئیس انجمن مدیران صنایع فارس در این باره می گوید: اگر از هر اداره 50 کارشناس و کارمند کم شود، 50 سنگ از جلوی پای صنعتگران برداشته می شود.

سالاد 9 مرداد ماه امسال برخی از فرماندهان سپاه استان با استاندار دیدار کردند. در این جلسه سردار غیب پرور و افشانی طی صحبت هایی به بیان مواضع، اهداف و... خود در قبال استان اشاره کردند. این خبر در همان تاریخ در سایت ما منتشر شد. روابط عمومی استانداری با 7 روز تاخیر این خبر را در خروجی خود قرار داده و البته فقط صحبت های افشانی در این جلسه را منتشر کرده است. افسانه هم این خبر را به صحبتی از افشانی تیتر یک خود کرده است: «اقتدار استاندار باید حفظ شود».

عکس امروز اما به ترافیک و وعده شهردار مربوط است: «گره ترافیکی قصرالدشت باز می شود». پاک فطرت در این رابطه گفته: «گزینه های مختلف برای روان سازی ترافیک تا میدان معلم در دست بررسی است». صدر اخبار داخلی این رونامه هم به همین مطلب اختصاص یافته است.

سالاد صحبت های آیت الله ایمانی در خطبه های نمازجمعه را که گفته: «خبرنگاران و خبرگزاری ها صداقت در خبر را فراموش نکنند» تیتر یک خود کرده و در قالب عکس امروز روز خبرنگار را تبریک گفته است.

پیام تشکر آیت الله ایمانی به مناسبت روز خبرنگار هم در صدر مطالب داخلی و با تیتر «برادرانه از خبرنگاران و عکاسان شیراز تشکر می کنم» چاپ شده است.

صفحه پایانی این روزنامه هم تمام و کمال به گزارشی به مناسبت روز خبرنگار پرداخته و به سراغ تعدادی از خبرنگاران در حوزه های مختلف و در رسانه های مختلف رفته و در حد چند جمله پای دردلشان نشسته است. این گزارش با تیتر «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند...» خودنمایی می کند.

نظرات بینندگان