کد خبر: ۷۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

سوریه و پایان یک بحران

اگر تلاش روسیه و ایران و نیز جامعه جهانی برای حل بحران سوریه به نتیجه برسد، قطعاً بحران سوریه در ماه‌های پایان سال میلادی جاری حل خواهد شد.
به گزارش شیرازه، حسن هانی زاده در قدس آنلاین نوشت: رخدادهای اخیر سوریه و تحرکات دیپلماتیک منطقه‌ای پیرامون آن در هفته‌های اخیر اگرچه در سکوت خبری و گاهی پشت درهای بسته رقم خورده‌اند، ...

اما از وجود یک اراده بین‌المللی برای پایان دادن به بحران 53 ماهه این کشور حکایت دارند.

سفر ولید معلم، وزیر خارجه سوریه و میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه به تهران و سفرهای دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق، کویت و قطر نشان می‌دهد که تهران به محور دیپلماسی جهانی برای حل بحران سوریه تبدیل شده است.

در جریان سفر وزیر خارجه سوریه و معاون وزیر خارجه روسیه به تهران، طرح چهار ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه مورد بحث قرار گرفت.

به موازات آن، تشکیل نشست اخیر وزیران خارجه آمریکا، روسیه وشورای همکاری خلیج فارس در دوحه به جمع بندی بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای بحران سوریه برای دستیابی به یک راه حل سیاسی منجر شد. مجموعه تحولات میدانی سوریه و پیروزی ارتش این کشور در مناطق راهبردی زبدانی، داریا، مضایا وجسر الشغور وشکست گروهکهای تروریستی تغییر نگاه قدرتهای فرا منطقه‌ای در مورد بحران سوریه  را به دنبال داشته است.

مهمترین سر فصل این تحولات، سفر محرمانه اخیر سرلشکر علی مملوک، رئیس پرنفوذ سازمان اطلاعات سوریه به ریاض و دیدار یک هیأت آمریکایی با نمایندگان دولت سوریه در واشنگتن است. ظاهراً سر لشکر علی مملوک در سفر محرمانه به ریاض تضمینهایی از دولت عربستان مبنی بر قطع کمکهای مالی ولجستیکی به گروهکهای تروریستی سوریه دریافت کرد.

همچنین در جریان دیدار سری هیأت آمریکایی با نمایندگان دولت سوریه تأکید شد که باراک اوباما تمایل دارد تا بحران سوریه را بر اساس راهکارهای ارایه شده از سوی ایران و روسیه پایان دهد.

به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 که یک دستاورد سیاسی و تاریخی برای باراک اوباما به همراه داشت، رئیس جمهوری آمریکا را به اتخاذ گام دیگری برای پایان دادن به بحرانهای خاورمیانه تشویق کرده است.

 باراک اوباما تمایل دارد تا پس از توافق هسته‌ای با ایران، یک اقدام جدی برای مقابله با گروهکهای تروریستی انجام دهد تا از آن به عنوان دستمایه‌ای برای پیروزی دوباره حزب دموکرات استفاده کند.

از این رو آمریکا اخیراً عربستان و قطر را تحت فشار قرار داده تا  مواضع خود را نسبت به بحران سوریه تغییر دهند و راهکارهای سیاسی را در دستور کارخود قرار دهند. علت این امر آن است که گروهکهای تروریستی که توسط ترکیه، عربستان و قطر تشکیل شده‌اند پس از چهار سال از کنترل بازیگران منطقه‌ای بحران سوریه خارج شده‌اند.

 از سوی دیگر سفر ولید معلم، وزیر خارجه سوریه به مسقط دستاوردهای مهمی به همراه داشت، زیرا پادشاهی عمان آمادگی خود را برای میانجی گری میان ریاض و دمشق اعلام کرد.

مجموعه این رخدادها از وجود یک سناریوی جامع برای پایان دادن به بحران سوریه حکایت دارد که محور این سناریو طرح جامع چهار ماده‌ای ایران است.

اگر چه جزییات این طرح تاکنون فاش نشده، اما گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که این طرح بر گرفته از طرحهای سابق ایران برای حل بحران سوریه است.

گفته می‌شود، این طرح متضمن برقراری آتش بس، بازگشت آوارگان، تشکیل یک دولت انتقالی با شرکت همه طیفهای سیاسی، تغییر قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد زیر نظر ناظران بین‌المللی است.

نکته مهم آن که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تأکید کرده است تا زمانی که متحدانش و به‌عبارت بهتر ایران و روسیه در قلب راه‌حلهای مطرح شده برای بحران کشورش جا داشته باشند، به این راه‌حلها پاسخ می‌دهد، زیرا دمشق به ناتو و آمریکا
 اعتمادی ندارد.

بنابراین اگر تلاش روسیه و ایران و نیز جامعه جهانی برای حل بحران سوریه به نتیجه برسد، قطعاً بحران سوریه در ماه‌های پایان سال میلادی جاری حل خواهد شد.
نویسنده :
حسن هانی زاده
نظرات بینندگان