کد خبر: ۷۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
جعفر قادری:

آبرسانی به ۱۰۰۰ روستای فارس با تانکر/ تمام ذخایر استراتژیک آب استان ته کشیده‌اند

تداوم خشکسالی‌ها و ضعف مدیریت، منابع آبی ایران را با بحران مواجه کرده است.
به گزارش شیرازه، تداوم خشکسالی‌ها و ضعف مدیریت، منابع آبی ایران را با بحران مواجه کرده است. بحرانی که آثارش این روزها در برخی استانها نمود بیشتری دارد و فارس یکی از آنهاست. استانی که در جنوب آن عمق چاه‌ها به 500 متر رسیده و آب بسیاری از شهرهای آن جیره بندی شده و آبرسانی به هزاران روستا هم با تانکر انجام می‌شود.  در واقع کاهش شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی، خشکی تالابها، سخت شدن تامین آب شرب بسیاری از شهرها و روستاها فقط گوشه‌ای از وضعیت بحران آب فارس را نشان می‌دهد. وضعیتی که به گفته آقای جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اگر هرچه سریعتر چاره‌ای برایش اندیشیده نشود چه بسا در آینده نه چندان دور با فاجعه اجتماعی و انسانی مواجه شود.

در ادامه گفتگوی قدس آنلاین را با جعفر قادری نماینده مردم شیراز می خوانید.

 آقای قادری! لطفاً با اشاره به آخرین وضعیت استان فارس در حوزه آب بفرمایید درحال حاضر چه شمار از روستاهای این استان با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند وآبرسانی به آنها از طریق تانکر انجام می‌شود.

استان فارس از ابتدا استانی کشاورزی بوده و این بخش سهم بزرگی در اقتصادش داشته است. البته 95 درصد آب مصرفی در این استان و در کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد، بنابراین به واسطه تداوم خشکسالی و افت شدید متوسط بارندگی، استان از لحاظ آبی در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. در واقع ما حتی برای تأمین آب شرب مردم هم با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم چه رسد به تأمین آب بخشهای صنعت و کشاورزی. این امر همه فعالیتهای استان فارس از جمله اشتغال و درآمد سرانه را تحت تأثیر قرار داده است. در مجموع وضعیت آب استان بسیار بحرانی است و اکنون آبرسانی به بیش از هزار روستا با تانکر انجام می‌شود.

 

 آماری از شهرهایی که آب به صورت جیره بندی در آنها به مردم عرضه می‌شوند ارایه می‌کنید؟

 عدد و رقم در این زمینه ندارم. اما واقعیت این است که ما در فارس دچار تنش آبی هستیم وآب در برخی از شهرهای استان جیره بندی شده است. ضمن اینکه آبی هم که توزیع می‌شود با کیفیت نیست و حداقل‌های لازم را ندارد. در نتیجه این تنش آبی سبب شده برخی از روستاها تخلیه و بعضی از شهرها نیز با مشکل مهاجرت روبه‌رو شوند.

 سدها و سفره‌های آب زیر زمینی استان فارس در چه شرایطی هستند؟

حجم آب سدهای استان به یک چهارم رسیده است. ضمن اینکه در حوزه هایی که در آنها سد احداث شده آبگیری به اندازه ظرفیتشان صورت نگرفته است. در واقع حتی 50 درصد ظرفیت سدهای احداث شده هم پر نمی شود. افزون بر این تمام یا بیشتر دریاچه‌های ما از جمله بختگان، پریشان، مهارلو خشک شده اند. اکنون عمق برخی از چاه‌های حفر شده به 450 تا 500 متر رسیده است که این ارقام برای استان فاجعه محسوب می‌شود. کمتر استانی را سراغ داریم که چنین وضعیتی داشته باشد. تمام ذخایر استراتژیک آب استان ته کشیده‌اند. به عبارت بهتر ما در طول سه چهار دهه اخیر با تخلیه آبهای زیرزمینی بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی بوده ایم. یعنی از این طریق سعی کرده‌ایم هم مشکل اشتغال استان را کم کنیم و هم به خودکفایی کشور کمک نماییم! ولی اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در تأمین آب خود مشکل جدی داریم. یعنی استان فارس در بخش آب دچار بحران بسیار جدی است و اگر دولت اقدام اساسی برای حل آن نکند، باید منتظر بروز یک فاجعه اجتماعی و انسانی باشیم.

 آقای قادری! شما به تنش آبی اشاره کردید، پرسش این است که برای مهار این تنش آیا برنامه‌ای از سوی متولیان  امر در دستور کار است؟

  به طور طبیعی استانی که کشاورزی قطب اصلی اقتصادش را تشکیل می‌دهد،  وقتی در بخش آب با بحران مواجه شود این موضوع روی درآمد و اقتصاد خانوارها و مردمش بشدت تاثیر منفی می‌گذارد و سبب افزایش ناهنجاری‌ها و آسیبهای اجتماعی در آن جامعه می‌شود، بنابراین برای مقابله با  تنش آبی طرحهای گوناگونی در این زمینه در دستور کار قرار دارد که انتقال آب از دریا، مدیریت مصرف آب، کاهش فشار از چاه‌ها و  سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از انتقال آب بخش غربی استان به دریا و انتقال آن به بخش شرقی فارس از آن جمله است.

بعضی کارشناسان از ضرورت حذف تعرفه آب بخش کشاورزی برای رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان سخن می‌گویند، ارزیابی شما در این ارتباط چیست؟

با توجه به محدودیت های آبی که با آن روبه‌رو هستیم یک مقدار تدابیر سختگیرانه‌تر و محدودیت‌کننده‌تری که زمینه اجرای بهتر الگوی کشت و کاهش مصرف آب را فراهم کند منطقی به نظر می‌ر‌سد. به عبارتی دلیلی ندارد در مناطقی که با مشکل آب روبه‌رو هستیم کشاورزان هر محصولی را کشت و تولید کنند.

این روزها شاهد توافق اولیه در پرونده هسته‌ای هستیم، به نظر شما در صورت توافق نهایی و آزاد شدن مطالبات پولی ایران، بهترین بخشی که دولت باید سرمایه گذاری در آن را اولویت خود قرار بدهد، کدام بخش است؟


بی‌تردید بخشی از این پولها باید برای زیرساختهای کشور که آب یکی از مهمترین آنهاست سرمایه گذاری شود تا یک شرایط مطمئن و پایدار را در حوزه آب داشته باشیم و از آسیبهای ما در برابر نوسانهای آبی بکاهد.

برآوردتان از پیشنهادی که بتازگی از سوی کارشناسان به مجلس شورای اسلامی جهت تشکیل دادگاه عالی آب ارایه شده است، چیست؟

 من هنوز از جزییات این پیشنهاد آگاهی ندارم، اما با توجه به اینکه هر آنچه به کاهش تنش آبی در کشور و منطقه کمک کند ازاهمیت خاصی برخوردار است، موضوع از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قابل بررسی است.
نظرات بینندگان