کد خبر: ۷۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴

تخفیفهای میلیونی چینی، دست های پشت پرده را رو کرد

تخفیف‌های نجومی عرضه‌کنندگان خودروهای چینی طی ماه اخیر، برگ مهمی از پرونده افرادی را که در شرایط تحریم، سودهای کلانی به دست آورده‌اند، ورق زد و طبیعی است که فروش این محصولات به قیمت‌های جدید باز هم برای آنها سودآور است.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، موضوع کاسبان تحریم هرچند از سوی برخی مقامات دولتی برای تخریب منتقدان و رقبای سیاسی آنها استفاده می‌شود، اما حقیقت آن است که کاسبان تحریم را باید فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی و حزبی کشور جستجو کرد.

با پایان مذاکرات هسته‌ای و وعده رفع تحریم‌ها می‌توان انتظار داشت به تدریج برخی زوایای پنهان منفعت‌طلبی عده‌ای از تحریم‌ها روشن شود و اتفاقا اینطور هم شده است.

با وجودی که هنوز توافق هسته‌ای اجرا نشده و رفع تحریم‌ها نیز در صورت پایبندی کامل طرف‌های غربی به تعهداتشان، حداقل از چند ماه دیگر شروع خواهد شد، برخی از افرادی که در سال‌های اخیر از تجارت انحصاری در شرایط تحریم به خوبی سود برده‌اند، از بیم از دست دادن منافع انحصاری چندساله‌شان، شمه‌ای از سودهای کلان اما پنهان خود را بروز داده‌اند.

به عنوان نمونه می‌توان به واردکنندگان و عرضه‌کنندگان خودروهای چینی اشاره کرد. خودروهای چینی که در چند سال اخیر به علت غیبت رقبای قدرتمند اروپایی و کاهش حضور خودروسازان آلمانی و ژاپنی در ایران، در بازار ایران ترک‌تازی می‌کردند، از این پس با بازگشت احتمالی محصولات باکیفیت اروپایی، کره‌ای و ژاپنی، راه دشواری برای حفظ بازار ایران دارند.

در چند سال اخیر مصرف‌کنندگان ایرانی علاوه بر خودروهای تولید داخل، تقریبا در محدوده قیمتی 30 تا 60 میلیون تومان گزینه دیگری جز خودروهای چینی نداشتند زیرا عرضه محصولات اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در کشورمان به شدت کاهش یافته بود.

عرضه‌کنندگان خودروهای چینی نیز از شرایط تحریم و بازار انحصاری اجباری کشورمان، حُسن استفاده را کرده و خودروهای چینی را با قیمت‌های بالا به هموطنان عرضه کردند.

آمارهای رسمی گمرک چین نشان می‌دهد؛ ایران در سال 2014 میلادی بزرگترین واردکننده خودروهای چینی بوده است. در سال گذشته میلادی چینی‌ها 109 هزار خودرو به ایران صادر کردند که بیش از 2 برابر سال قبل از آن بود.

خودروهایی که با 20-10 میلیون تخفیف باز هم برای واردکنندگان سودآورند/تخفیف تا 26 میلیونی خودروهای چینی؛ اعتراف به گران‌فروشی چندساله

نکته جالب آن است که میانگین قیمت خودروهای صادراتی چین به ایران کمتر از 10 هزار دلار بوده است.

طی ماه اخیر و با بالا گرفتن زمزمه بازگشت خودروسازان قدرتمند اروپایی، کره‌ای و ژاپنی، اکثر عرضه‌کنندگان خودروهای چینی در ایران اقدام به ارائه تخفیف‌های بی‌سابقه برای فروش این محصولات کردند.

به عنوان نمونه در فروش محصولات شرکت جیلی در ایران تخفیف‌های 16، 19 و 26 میلیونی در نظر گرفته شده است. مثلا خودروی EmgrandX7 که طی چند سال گذشته و تا یک ماه پیش به قیمت 115 میلیون تومان به مصرف‌کنندگان ایرانی فروخته می‌شد، با تخفیف عجیب 26 میلیونی هم‌اکنون به 89 میلیون تومان کاهش قیمت یافته است.


خودروهایی که با 20-10 میلیون تخفیف باز هم برای واردکنندگان سودآورند/تخفیف تا 26 میلیونی خودروهای چینی؛ اعتراف به گران‌فروشی چندساله

البته چنین تخفیف‌هایی فقط به شرکت فوق منحصر نیست و در هفته‌های اخیر عرضه‌کنندگان رسمی سایر خودروهای چینی اقدام به ارائه تخفیف‌های میلیونی در فروش محصولاتشان کرده‌اند.

از آنجا که این تخفیف‌های میلیونی از سوی عرضه‌کنندگان رسمی خودروهای مذکور لحاظ شده است، طبیعی است که فروش این محصولات به قیمت‌های جدید باز هم برای آنها سودآور است. بنابراین حتی تصور سودهایی که در چند سال اخیر از فروش خودروهای چینی در بازار ایران به جیب واردکنندگان ریخته شده، دشوار است.

با توجه به اظهارات اخیر رئیس شورای رقابت درباره این که 75 درصد بازار خودروهای وارداتی از جمله خودروهای چینی در دست یک خانواده است، سود بادآورده‌ای که این خانواده از گران‌فروشی محصولات چینی در کشورمان به دست آورده، سر به فلک خواهد کشید.
نظرات بینندگان