کد خبر: ۷۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
معاون امور شهرستان‌های بسیج رسانه فارس:

بی برنامگی و عدم شناخت فرصت ها از مشکلات رسانه های شهرستان آباده است

کم‌تاثیری رسانه‌های آباده بر توسعه شهرستان را باید در انگیزه‌ها و دغدغه‌های این رسانه‌ها جستجو کرد، آنجا که خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را باید رسالت اجتماعی دانست و نه صرفا فعالیتی اقتصادی که درآمدی ایجاد کند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از آباده نما، مرتضی نوشاد خبرنگار اهل آباده که بصورت حرفه ای در عرصه رسانه استان فارس مشغول به فعالیت است.

معاون امور شهرستان‌های سازمان بسیج رسانه فارس، متولد سال 65 آباده و فارغ التحصیل کارشناسی رشته اقتصاد صنعتی در مقطع کارشناسی و فارغ التحصیل رشته توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی در مقطع کارشناسی ارشد است.

نوشاد سوابق فعالیت های خود را اینگونه تشریح می کند: از سال 85 و با نشریات دانشجویی چون جامعه پویا، زیگزاگ و فرقان دردانشگاه یزد کار رسانه‌ای خود را آغاز کردم و در ادامه فعالیت، سرپرستی خبرگزاری پانا، سردبیری خبرگزاری حوزه، خبرنگاری خبرگزاری‌ های ایسنا، تسنیم و نسیم در استان فارس را تجربه کرده‌ام. در سال 93 به‌عنوان معاون امور شهرستان‌های سازمان بسیج رسانه استان فارس منصوب شدم.

نوشاد در گفتگو با آباده نما نقطه نظرهای خود را در خصوص رسانه های شهرستان و استان می گوید و برای شروع رسانه را تعریف می کند، و آن را پلی بین مردم و مسئولین می داند و می گوید:باید بررسی کنیم رسانه های آباده و استان در مطالبه گری مردم از مسئولین و  انعکاس حرف مسئولین به مردم چقدر موفق عمل می کنند.


وی با ابراز تاسف از عملکرد ضعیف رسانه های شهرستان در تولید محتوا، استفاده از مطالب دیگران گاها به نام خودشان را یکی از ضعف های رسانه ها عنوان کرد و گفت: بطور کلی مشکل  رسانه های استان در تولید محتوا است که این ضعف به شکل های مختلفی از جمله تبدیل شدن رسانه با پایگاه مسئولی خاص بروز و ظهور پیدا می کند.


این خبرنگار آباده ای نقش آموزش را در فعالیت رسانه ای بسیار تاثیرگذار دانست و با بیان اینکه یکی از علل ضعف تولید محتوا ناکافی بودن سطح آموزش است یادآور شد: صرف اینکه کسی آموزش های خبرنگاری را فرا بگیرد، نمی توان گفت در عرصه رسانه موفق عمل می کند و عملکرد خبرنگار در تولیدات و خروجی کارش قابل ارزیابی خواهد بود و متاسفانه خروجی که از رسانه های شهرستان مشاهده می شود، از ضعف آموزش غالب رسانه ها حکایت دارد.

*روزمرگی  از  نقطه ضعف های رسانه ای شهرستان و استان است

نوشاد افزایش اقبال و اعتماد مردم به یک رسانه را سرمایه آن رسانه ذکر کرد و کسب این مهم را مستلزم تقویت ارتباط با بدنه جامعه از سوی فعالان رسانه دانست و اظهار داشت: با مردم بودن و همراه آنها زندگی کردن عنوان پیشنهادی برای همه و از جمله خود من است، چرا که کز کردن کنج تحریریه و یا صرفا کفایت به نشست‌های خبری و آمارهای ارائه شده از سوی مدیران نمی‌تواند ارزیابی صحیح و واقعی از نیازها و الویت‌های جامعه فراهم کند.

معاون سازمان بسیج رسانه فارس، روزمرگی را از دیگر نقطه ضعف های رسانه ای شهرستان و استان دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی رسانه های شهرستان بقدری ضعیف هستند که نمی توانند حتی اخبار روز را منتشر کنند.


*کم‌تاثیری رسانه‌های آباده بر توسعه شهرستان را باید در انگیزه‌ها و دغدغه‌های این رسانه‌ها جستجو کرد

وی ناتوانی رسانه ها در ارتباط گیری را بخش دیگری از مشکل رسانه های آباده ذکر کرد، و گفت:اخباری که به نقل از روابط عمومی های ادارات شهرستان منتشر می شود، شامل چند اداره بیشتر نیست و این از ضعف در ارتباط گیری و یا ضعف مسئول روابط عمومی ها می تواند باشد.

این فعال رسانه اصلی ترین نقطه ضعف غالب رسانه های فارس را بی برنامه بودن آن ها عنوان می کند می گوید: نداشتن برنامه برای بازه‌های زمانی مختلف کوتاه، میان و بلندمدت که از کم‌کاری در شناخت نقاط ضعف و قوت، پتانسیل ها و تهدید هایی موجود نشات می گیرد و در نتیجه آن اشتباه در تشخیص اولویت‌ها و عدم توانایی در برنامه ریزی می شود.

نوشاد معتقد است عامل کم‌تاثیری رسانه‌های آباده بر توسعه شهرستان را باید در انگیزه‌ها و دغدغه‌های این رسانه‌ها جستجو کرد، آنجا که خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را باید رسالت اجتماعی دانست و نه صرفا فعالیتی اقتصادی که درآمدی ایجاد کند.

*قسمتی از ضعف مدیریتی شهرستان نیز متوجه رسانه ها است

نوشاد با بیان اینکه بازبینی انگیزه‌ها و بازتعریف چشم‌انداز رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای موضوعی است که برای ارتقای فعالیت‌ها و آثار رسانه‌ای لازم است، خاطرنشان کرد: باید رسانه ها انگیزه حضورشان در این عرصه را بازبینی کنند و به این سوال پاسخ دهند که هدفشان از کار رسانه ای چیست؟ آیا صرفا می خواهند صاحب رسانه باشند، یا دنبال ایجاد توسعه به معنی افزایش سطح کیفی نهادهای اجتماعی و زندگی مردم هستند.


معاون امور شهرستان‌های سازمان بسیج رسانه فارس، نظرش در مورد مدیریت شهرستان آباده نیز اینگونه تشریح می کند: قدرت چانه زنی برای توسعه شهرستان، بیانگر قدرت مدیریت است، و این اتفاقی است که خیلی کمتر در شهرستان دیده می شود درصورتی که آباده می تواند سهم بالایی در  توسعه استان داشته باشد.

وی ادامه می دهد: البته قسمتی از ضعف مدیریتی شهرستان نیز متوجه رسانه ها است که فرهنگ  مطالبه گری را در جامعه نهادینه نکرده اند.

این خبرنگار آباده ای جسارت در نقد شدن را یکی از خصوصیات یک مدیر توانمند عنوان می کند و تصریح کرد: مدیری که از نقد شدن کوچکترین هراسی نداشته باشد و خودش را در معرض نقد رسانه ها قرار دهد مدیر خوبی است و داشتن چنین دیدگاهی یکی از معیارهای موفقیت مدیر خواهد بود، البته باید در نظر داشت که موفقیت مدیر نیز به خروجی کارش بستگی دارد.

*نقد باید کارشناسانه باشد تا به پیشرفت جامعه کمک کند

وی با ابراز تاسف از عدم چنین دیدگاهی در بین مسئولین آباده، یادآور شد: قاعدتا نقد هم باید کارشناسانه باشد تا به پیشرفت جامعه کمک کند.

نوشاد در پاسخ به این سوال که اگر به آباده برگردید عملکردتان در حوزه رسانه  شهرستان چگونه خواهد بود، گفت: ابتدا به ساکن اقدام به کادرسازی می کنم زیرا استعدادهای خوبی در زمینه رسانه در شهرستان وجود دارد همانگونه که در سطح استان نیز افراد رسانه ای داریم که متعلق به شمال فارس هستند.

و کلام آخر این خبرنگار موفق استان که به دل نشست: ان شا الله خبرنگار ظهور امام زمان (عج) باشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان